Bärbar dator för Gaming & Pluggvänlig

Permalänk

Bärbar dator för Gaming & Pluggvänlig

Tjena,

Söker en dator som jag skulle kunna game Dota2 och WoW utan några som helst problem, ställer inga krav på att jag ska maxa spelen utan endast att de ska kunna liras rätt smooth med minst standard grafik inställningar och inte lägsta.

Sedan ska jag också plugga läkarlinjen och vill gärna dra med mig denna bärbara ett tag så inte allt för stor heller och gärna hållbar.

Budgeten ligger väl runt 8k, och jag har hittat en rätt schysst dator (tror jag iaf)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783728

Har ni några tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kan STARKT rekommendera ASUS 5GGVW.

Sjuuukt bra dator för såväl studier som gaming. Jag läser IT vid Uppsala universitet och den här datorn kompilerar kod lika effektivt som den presterar i spel, oslagbart!

Jag hade en Acer tidigare (Aspire 555G) som efter 2 år överhettade och brände GPU/CPU trots att jag använde en ovanligt tung/stark kylplatte till den. Jag rengjorde den regelbundet och lämnade in den till en reparatör när datorn grillades, och invertes var det inte speciellt mycket damm att prata om. Självklart hade garrantin passerat och jag fick inget mer än en räkning från reparatören. Acer rekommenderas ej från mig!

Asus G55 däremot!
När det gäller kylning av en gaming-laptop finns det inga genvägar, det har Asus insett när dom designat sitt laptop-gaming monster G-series med ROG-moderkort.

Jag spelar Far Cry 3 på maxad grafik i timmar utan överhettning eller lagg. Kylplatta behövs inte ens!

Diablo 3, LoL, Dota2, COD, you name it. Den här monsterdatorn fixar verkligen allt, och för ynka 9645:- från dustin (http://www.dustin.se/product/5010749949/asus-g55vw-ci7-2-4-8gb-750-gtx660m-fhd-15-6-ej-os-demo/h)

Datorn är dessutom riktigt snygg! Kika på länken ovan för specs/bilder.

Lycka till!
Laptopen har jag använt i snart en månad och har aldrig varit så förälskad i ett stycke elektronisk maskin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FuzzyDunlop:

Tjena,

Söker en dator som jag skulle kunna game Dota2 och WoW utan några som helst problem, ställer inga krav på att jag ska maxa spelen utan endast att de ska kunna liras rätt smooth med minst standard grafik inställningar och inte lägsta.

Sedan ska jag också plugga läkarlinjen och vill gärna dra med mig denna bärbara ett tag så inte allt för stor heller och gärna hållbar.

Budgeten ligger väl runt 8k, och jag har hittat en rätt schysst dator (tror jag iaf)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783728

Har ni några tips?

Tack på förhand!

Jag klassar inte det som en speldator. GT730M är för klent för att kunna köra de där spelen utan problem. Du ska leta efter ett GT750M eller högre alternativt GTX660M eller högre ur 600 serien. Vidare tycker jag att du ska leta efter en datorn med 8GB minne eller mer samt en basklockfrekvens på minst 2GHz. Bland annat WoW är väldigt processorkrävande.

Datorn från Dustin tycker jag inte är prisvärd. En demodator utan OS med ett visserligen tillräckligt bra grafikkort, men för det priset kan du få bättre. Vill du bara ha bästa möjliga prestanda under 8k skulle jag säga denna, som du då iofs behöver vänta på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=775009&cks=ASS&assoc=B99...

Jag har precis köpt denna, vilken iofs är dyrare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781359&cks=ASS&assoc=B99...
Tyvärr har jag bara haft den ett par dagar, så jag kan inte uttala mig om vad jag tycker om den riktigt ännu.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

[...]
Datorn från Dustin tycker jag inte är prisvärd. En demodator utan OS med ett visserligen tillräckligt bra grafikkort, men för det priset kan du få bättre. Vill du bara ha bästa möjliga prestanda under 8k skulle jag säga denna, som du då iofs behöver vänta på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=775009&cks=ASS&assoc=B99...

Jag har precis köpt denna, vilken iofs är dyrare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781359&cks=ASS&assoc=B99...
Tyvärr har jag bara haft den ett par dagar, så jag kan inte uttala mig om vad jag tycker om den riktigt ännu.

Det är sant att MSIn du länkade har en något kraftigare CPU, men enligt http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1246&gid2=688&compare=geforce-gt-750m-vs-geforce-gtx-660m är skildnaden mellan gt750 och gtx660m endast 3%, och enligt http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4700MQ-vs-Intel-Core-i7-3630QM skildnaden i CPU 0,2. Så prestationsmässigt tror jag knappast du ser någon större skildnad i spel och likasinnat.

Båda notebooks har 8gb ram, 750gb. Priset skiljer 700:-, där MSIn är lite billigare, men det är kylsystemet på G55an som blev avgörande för mig. Med ASUS ROG-design får du både bra ergonomiskt utformat tangentbord/lutning på laptopen såväl som ett väldigt bra kylsystem. Vid stress på Far Cry3 blir dator/utblås knappt 50 grader, otroligt för en gaming-laptop i min mening.

MSIn kanske ger liiite mer kräm för kronorna, men ASUSen tror jag lever bra mycket längre. För låt oss vara ärliga, ibland är det skönt att kunna slänga upp laptopen på täcket och lira ett shysst game i sängen en lördagsmorgon. Där tror jag ASUSen briljerar och gör sig värd de extra 700, och något sämre specs.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iskuben:

Det är sant att MSIn du länkade har en något kraftigare CPU, men enligt http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1246&gid2=688&compare=geforce-gt-750m-vs-geforce-gtx-660m är skildnaden mellan gt750 och gtx660m endast 3%, och enligt http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4700MQ-vs-Intel-Core-i7-3630QM skildnaden i CPU 0,2. Så prestationsmässigt tror jag knappast du ser någon större skildnad i spel och likasinnat.

Båda notebooks har 8gb ram, 750gb. Priset skiljer 700:-, där MSIn är lite billigare, men det är kylsystemet på G55an som blev avgörande för mig. Med ASUS ROG-design får du både bra ergonomiskt utformat tangentbord/lutning på laptopen såväl som ett väldigt bra kylsystem. Vid stress på Far Cry3 blir dator/utblås knappt 50 grader, otroligt för en gaming-laptop i min mening.

MSIn kanske ger liiite mer kräm för kronorna, men ASUSen tror jag lever bra mycket längre. För låt oss vara ärliga, ibland är det skönt att kunna slänga upp laptopen på täcket och lira ett shysst game i sängen en lördagsmorgon. Där tror jag ASUSen briljerar och gör sig värd de extra 700, och något sämre specs.

Jag har inte länkat någon dator med GT750M. Det stämmer som du säger att GTX660M och GT750M är ungefär lika. Min synpunkt var att man kan få en dator med motsvarande grafik betydligt billigare. Den du rekommenderar är ju ett demoex som saknar OS vilket lägger på priset. Jag tycker prisskillnaden verkar vara i storleksordningen 2000kr, och det tycker jag är för mycket, men andra kanske gör en annan bedömning.
Datorn jag har köpt har ett GTX765M. Komplett har skrivit fel i texten. Och ett GTX765M är en bit bättre än GTX660M till samma pris.

Jag skulle aldrig sätta min dator direkt på täcket oavsett kyllösning, för det täpper till ventilationshålen. Men oavsett så kan ju en bra kyllösning vara värt lite extra pengar. Frågan är bara om det är så stor skillnad. Jag har inte sett några tester på just datorn du refererar till kontra andra. Min generella erfarenhet när det gäller bärbara är att kylningen pallar trycket om man bara ser till att hålla dem rena på damm. Vi får väl hoppas att min MSI håller måttet. Som sagt vill jag inte säga varken bu eller bä om den innan jag pressat den lite.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkort i denna dator ligger en klass lägre än de andra som diskuteras i tråden. Den behöver inte vara ett dåligt köp för det, men det kan vara bra att känna till när man väljer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag har precis köpt denna, vilken iofs är dyrare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781359&cks=ASS&assoc=B99...
Tyvärr har jag bara haft den ett par dagar, så jag kan inte uttala mig om vad jag tycker om den riktigt ännu.

Jag skulle jättegärna vilja veta vad du tycker om den än så länge. Har funderat på den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

GT750m vs GTX660m

Du har en viss poäng här. 750n har visserligen lite mer minne, men klockfrekvenserna mellan korten är densamma. Dock helt klart ett lite bättre chip.

Skrivet av giplet:

Jag skulle aldrig sätta min dator direkt på täcket oavsett kyllösning, för det täpper till ventilationshålen. Men oavsett så kan ju en bra kyllösning vara värt lite extra pengar. Frågan är bara om det är så stor skillnad. Jag har inte sett några tester på just datorn du refererar till kontra andra. Min generella erfarenhet när det gäller bärbara är att kylningen pallar trycket om man bara ser till att hålla dem rena på damm. Vi får väl hoppas att min MSI håller måttet. Som sagt vill jag inte säga varken bu eller bä om den innan jag pressat den lite.

Det är just det som är så bra med ROG-designen hus ASUSen, att kylningen sker bakåt med insug från sidorna/undersidan. Klassiskt (i min erfarenhet) är att laptops har insug på undersidan, och utblås på sidan. Utblåsen kan då lätt blockeras då täcke/kudde/katt sitteri i vägen och datorn överhettas. Nu har jag inte haft min G55a i mer än en månad men jag kan redan nu notera fördelar då utblåsen riktar varmluften snett uppåt på baksidan, och denna riktning i princip aldrig blockeras.

Fixar du en bra kylplatta är det inget som säger att du inte kan köra MSIn på vilket underlag somhelst, men jag tycker ändå det är värt de extra stålarna för ett kraftfullt kylsystemet, framförallt då min senaste notebook (Acer Aspire 5551G) brann av efter för mycket spelande och dog. (detta trots att jag alltid använde en CoolMaster kylplatta med fet fläkt)

Ingen trevlig upplevelse, hoppas du slipper det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskuben:

Du har en viss poäng här. 750n har visserligen lite mer minne, men klockfrekvenserna mellan korten är densamma. Dock helt klart ett lite bättre chip.

Det är just det som är så bra med ROG-designen hus ASUSen, att kylningen sker bakåt med insug från sidorna/undersidan. Klassiskt (i min erfarenhet) är att laptops har insug på undersidan, och utblås på sidan. Utblåsen kan då lätt blockeras då täcke/kudde/katt sitteri i vägen och datorn överhettas. Nu har jag inte haft min G55a i mer än en månad men jag kan redan nu notera fördelar då utblåsen riktar varmluften snett uppåt på baksidan, och denna riktning i princip aldrig blockeras.

Fixar du en bra kylplatta är det inget som säger att du inte kan köra MSIn på vilket underlag somhelst, men jag tycker ändå det är värt de extra stålarna för ett kraftfullt kylsystemet, framförallt då min senaste notebook (Acer Aspire 5551G) brann av efter för mycket spelande och dog. (detta trots att jag alltid använde en CoolMaster kylplatta med fet fläkt)

Ingen trevlig upplevelse, hoppas du slipper det!

Tror dock inte du behöver ett "kraftfullt" kylsystem till en g55, har haft min g53 i några år nu. Enda gången den har överhettat var när fläktarna började lägga va, till och med då så uppnådde jag inga farliga temperaturer(80-90 grader) och jag hade nog datorn i sängen varje dag i nästan ett år.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Tror dock inte du behöver ett "kraftfullt" kylsystem till en g55, har haft min g53 i några år nu. Enda gången den har överhettat var när fläktarna började lägga va, till och med då så uppnådde jag inga farliga temperaturer(80-90 grader) och jag hade nog datorn i sängen varje dag i nästan ett år.

Kanske inte till en början, men 80-90 grader är rätt höga temeraturer ändå. Må vara att de ligger innom gränserna för vad hårdvaran skall klarar av, men jag är övertygad om att pressa en notebook mot så pass höga temepraturer allt för ofta förtkortar livstiden avsevärt.

Min Aspire 5551G låg kring liknande temperaturer och funkade hur bra som helst i 2 år, överhettade lite då och då men det var inte värra än att vänta 5 minuter och slå på burken igen så funka det bra. Men så en vacker dag blev det helt enkelt för mycket och en snabb avstängning räckte inte utan CPU/GPU brändes oc dog.

Om ett "onödigt kraftigt" kylsystem motverkar detta, och indirekt ger datorn 1-2 års extra liv, så tycker jag det är värt de

Permalänk
Medlem

Som sagt, 80-90 grader var med trasiga fläktar, vilket är får anses vara bra fortfarande. Annars ligger jag runt 60-70 runt tung load!

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Spana på denna lite

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly