Permalänk
Medlem

Flaskhals?

Jag var lite osäker var denna tråd passade, så mod får flytta den om den passar bättre nån annanstans.

Min flickväns dator hackar i Neverwinter (MMO) och vi funderar på vad som är flaskhalsen.
Eftersom hennes grafikkort är i princip lika snabbt som mitt, så borde det vara något annat.

Hon har:
Grafik: GeForce GTX 660
Minne: 4GB DDR 666MHz
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz

Jag har:
Grafik: GeForce GTX 470
Minne: 16GB DDR3 798MHz
Processor: Intel Core i5 2550K 3,4GHz

Vi har både SSD-diskar, så det borde inte va det iaf.
Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannas84:

Jag var lite osäker var denna tråd passade, så mod får flytta den om den passar bättre nån annanstans.

Min flickväns dator hackar i Neverwinter (MMO) och vi funderar på vad som är flaskhalsen.
Eftersom hennes grafikkort är i princip lika snabbt som mitt, så borde det vara något annat.

Hon har:
Grafik: GeForce GTX 660
Minne: 4GB DDR 666MHz
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz

Jag har:
Grafik: GeForce GTX 470
Minne: 16GB DDR3 798MHz
Processor: Intel Core i5 2550K 3,4GHz

Vi har både SSD-diskar, så det borde inte va det iaf.
Har ni några förslag?

First of all, 660 är ungefär lika snabbt som ett 580. Alltså, inte särskilt nära ditt 470.
Sedan är hennes processor en flaskhals. Den behöver uppgraderas. Vilket moderkort har hon? Det kanske går att slänga på en c2q och överklocka så är det problemet ur världen för ett okej pris.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannas84:

Jag var lite osäker var denna tråd passade, så mod får flytta den om den passar bättre nån annanstans.

Min flickväns dator hackar i Neverwinter (MMO) och vi funderar på vad som är flaskhalsen.
Eftersom hennes grafikkort är i princip lika snabbt som mitt, så borde det vara något annat.

Hon har:
Grafik: GeForce GTX 660
Minne: 4GB DDR 666MHz
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz

Jag har:
Grafik: GeForce GTX 470
Minne: 16GB DDR3 798MHz
Processor: Intel Core i5 2550K 3,4GHz

Vi har både SSD-diskar, så det borde inte va det iaf.
Har ni några förslag?

Kanske dags för ny processor, moderkort och ram oavsett? sådana spel brukar väl vara ganska CPU krävande?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
99:e percentilen

Ja, det är ju en viss skillnad mellan en C2D E8400 och en Ci5 2550K. Sen har ju du fyra gånger så mycket minne som dessutom är snabbare DDR3. (Är säkert inte flaskhalsen, men ändå.) Du har helt enkelt en på alla sätt mycket bättre plattform.

Nu vet inte jag hur just Neverwinter är, men MMO:er är ofta processorkrävande. Kolla vad CPU- och GPU-belastning ligger på när hon spelar, så borde det lätt gå att se var flaskhalsen ligger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

4 gig ram idagens mått känns löjligt också på tanke vad det kostar.
Öka minne o klocka cpu alt byta moderkort o cpu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Det lär handla om CPUn. Överklocka den. Räcker inte det så skulle jag nog förespråka ett plattformsbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannas84:

Jag var lite osäker var denna tråd passade, så mod får flytta den om den passar bättre nån annanstans.

Min flickväns dator hackar i Neverwinter (MMO) och vi funderar på vad som är flaskhalsen.
Eftersom hennes grafikkort är i princip lika snabbt som mitt, så borde det vara något annat.

Hon har:
Grafik: GeForce GTX 660
Minne: 4GB DDR 666MHz
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz

Jag har:
Grafik: GeForce GTX 470
Minne: 16GB DDR3 798MHz
Processor: Intel Core i5 2550K 3,4GHz

Vi har både SSD-diskar, så det borde inte va det iaf.
Har ni några förslag?

Cpu och ram, först och främst cpu, sätt på en ordentlig kylare, överklocka den
Alternativet är en ny cpu, moderkort och minne förstås men det är ju en betydligt högre summa än att överklocka

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Jag vet ingenting om överklockning, utan det blir nog isf så att vi byter moderkort, processor och minnen när det finns pengar.