Moderkortslåda som chassi och resa med komponenter

Permalänk
Medlem

Moderkortslåda som chassi och resa med komponenter

Hej!
Det är så att jag ska studera utomlands i 6 månader och skulle vilja ta med mig min stationära dator i resväskan. Min plan är att montera ner datorn och ta med mig delarna sepparat. En moderkortslåda tar ju inte så mycket plats!

På plats i utlandet tänkte jag använda moderkortslådan som chassi med nätagget ståendes på en esd påse brevid på skrivbordet, har ni några tips/tankar om detta?

Sedan har jag ingen moderkortslåda så om någon kan tänka sig att skänka en sådan är jag mycket tacksam! Kan hämta den i göteborg och helst på hisingen.

/Christian

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Vive la liberté!

Fungerar väl, hur tänker du kring skärm och tangentbord och så utomlands?

Permalänk
Medlem

Jag reste nyss med min stationära dator nermonterad i delar, dock mellan Trollhättan och Helsingborg

Det jag kan säga är att du inte behöver ha nätaggregatet ståendes på en ESD-påse.
Nätaggregatet har ju ett yttre hölje så det finns inget behov utav detta. Sålänge du inte plockar ut själva elektroniken ur nätaggregatet dvs >: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Fungerar väl, hur tänker du kring skärm och tangentbord och så utomlands?

Tänkte ta med allt sådant också, skärmen är lätt att packa ner det är bara att montera ner foten och sedan finns det utstansat på min skärms baksida där man kan lägga foten så att den inte tar någon plats. Tangentbordet är ett litet tenkeyless så det tar inte så mycket plats heller sen lurar och mus som jag hade tagit med i vilket fall

Lämnar nog laptopen hemma dock, orkar inte ta med den.. (motsägelsefullt)

Skrivet av Nikkop:

Jag reste nyss med min stationära dator nermonterad i delar, dock mellan Trollhättan och Helsingborg

Det jag kan säga är att du inte behöver ha nätaggregatet ståendes på en ESD-påse.
Nätaggregatet har ju ett yttre hölje så det finns inget behov utav detta. Sålänge du inte plockar ut själva elektroniken ur nätaggregatet dvs >: )

Ok, då låter jag moderkortet ligga på esd påsen i låddan istället! Tack för tipset.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

En nudist dator, det låter väll inte som några problem alls. Ska du vara borta länge så borde det ju inte vara svårt att hitta ett gammalt fult chassi från 90 talet mer eller mindre gratis heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Ok, då låter jag moderkortet ligga på esd påsen i låddan istället! Tack för tipset.

Du ska nog undvika att ha moderkortet på en ESD påse för att de leder ström (dock väldigt lite) för att undvika att urladdningarna sker genom kretsarna.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Kibbey:

Tänkte ta med allt sådant också, skärmen är lätt att packa ner det är bara att montera ner foten och sedan finns det utstansat på min skärms baksida där man kan lägga foten så att den inte tar någon plats. Tangentbordet är ett litet tenkeyless så det tar inte så mycket plats heller sen lurar och mus som jag hade tagit med i vilket fall

Lämnar nog laptopen hemma dock, orkar inte ta med den.. (motsägelsefullt)

Ok, då låter jag moderkortet ligga på esd påsen i låddan istället! Tack för tipset.

Lägg inte moderkortet på ESD-påsen, beroende på vilken typ av ESD-påse så kan det få samma effekt som att montera moderkort på chassi utan distanser.

Permalänk
Medlem

ha moderkortet på kartongen så får du inte problem med GPU backets som gör så hela MB ligger på sniskan

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Får man fråga vart du ska :D?`(vart lite nyfiken ^^)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kezoo:

En nudist dator, det låter väll inte som några problem alls. Ska du vara borta länge så borde det ju inte vara svårt att hitta ett gammalt fult chassi från 90 talet mer eller mindre gratis heller.

Nej det är sant! Går i tankar om att bygga om det till mini-itx när jag väl är där också så kan man packa ner det enkelt på hemresan!

Skrivet av ponanmsi:

Du ska nog undvika att ha moderkortet på en ESD påse för att de leder ström (dock väldigt lite) för att undvika att urladdningarna sker genom kretsarna.

Skrivet av Apanx:

Lägg inte moderkortet på ESD-påsen, beroende på vilken typ av ESD-påse så kan det få samma effekt som att montera moderkort på chassi utan distanser.

Jaha! Då blir det direkt på kartongen.

Skrivet av enRödjävel:

ha moderkortet på kartongen så får du inte problem med GPU backets som gör så hela MB ligger på sniskan

Du menar att man kan lägga brädan så att metallflärpen sticker utanför lådan så att den inte lutar ? Låter vettigt

Skrivet av Xenoz:

Får man fråga vart du ska :D?`(vart lite nyfiken ^^)

Ska bo i belfast och plugga, bärs och folkmusik blandat med religösa oroligheter ska bli en ny upplevelse om inte annat

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Najs , hoppas det blir en go upplevelse då

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

"Run a ground wire from one of your PSU's mounting screw holes to one of the atx screw holes on your mobos. Always leave your PSU plugged in but shut off when fiddling with the board. Your motherboard is now always grounded. "

Kanske är vettigt för att undvika ESD skador?

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Vive la liberté!

Man undviker inte ESD-skador genom jordning.
ESD uppstår pga spänningsskillnader mellan olika objekt. Detta undviker du genom att låter objekten utjämna spänningsskillnaden mellan varandra på ett kontrollerat vis. Ett exempel är att man kopplar ihop sig själv och datorn med ett ESD-armband, vilket gör att spänningsskillnaden mellan en själv och datorn kan utjämnas kontrollerat.

Jordning har du bland annat för att undvika att få stötar om till exempel en ledare i PSUn kommer i kontakt med metallutsidan. Detta då motståndet till jord via jordledaren är lägre jämfört med motståndet till jord via i din kropp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Man undviker inte ESD-skador genom jordning.
ESD uppstår pga spänningsskillnader mellan olika objekt. Detta undviker du genom att låter objekten utjämna spänningsskillnaden mellan varandra på ett kontrollerat vis. Ett exempel är att man kopplar ihop sig själv och datorn med ett ESD-armband, vilket gör att spänningsskillnaden mellan en själv och datorn kan utjämnas kontrollerat.

Jordning har du bland annat för att undvika att få stötar om till exempel en ledare i PSUn kommer i kontakt med metallutsidan. Detta då motståndet till jord via jordledaren är lägre jämfört med motståndet till jord via i din kropp.

Aha, smart! Då går strömmen genom burken till jord ist för kroppen!

Men om man jordar (nollställer potentialen) på moderkortet via vägguttaget borde man rimligtvis kunna nollställa sin egen potential mot samma jordpunkt genom att tex röra vid psu't eller annat strömledande föremål som är jordat mot samma jord? på så vis unviker du skillnader i pot och därmed esd skador. Till skillnad mot om moderkortet ligger fritt mot kartongen då det kan uppstå pot. skillnader även om du jordar dig mot vägguttaget. Rätta mig gärna om jag tänker fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Nej det är sant! Går i tankar om att bygga om det till mini-itx när jag väl är där också så kan man packa ner det enkelt på hemresan!

Jaha! Då blir det direkt på kartongen.

Du menar att man kan lägga brädan så att metallflärpen sticker utanför lådan så att den inte lutar ? Låter vettigt

Ska bo i belfast och plugga, bärs och folkmusik blandat med religösa oroligheter ska bli en ny upplevelse om inte annat

Låter trevligt, hoppas du får det bra!

En tanke bara, se till att inte lämna datorn på utan uppsyn. Papperskartong och varma datorkomponenter kanske gör att du kommer hem till en brinnande bostad

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5