Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av mjeuuu:

Stort tack för detaljerat svar!

Om jag nu klonar, finns det någon partition som jag borde ta med mig till SSD:n? Någon backup-partition eller liknande. Jag vet som sagt inte hur den är partitionerad från början.

Jag har för mig där ligger fem partitioner. OS, System 32, Recovery, Hybernation (?) och motsvarande D:.
Jag tog med mig OS, System 32 och D. OS satte jag till 100GB, System 32 oförändrad, och D fick resten (c:a 130GB tror jag).
Det är som sagt väldigt tydligt i programmet när du ska klona.

Recovery lät jag ligga kvar på gamla HDD eftersom jag sparat den orörd. Det gör det väldigt enkelt för mig om SSD skulle rasa, eller om jag av någon annan anledning behöver blåsa hela datorn. Installationsfiler för de flesta av mina extra program ligger under D: på båda SSD och gamla HDD. Övriga kan jag hämta från respektive hemsida.

Min fördelning på SSD:n sen är alla program i C: (OS), och alla mp3, video osv på D:.
Backup på görs till en annan extern HD så original HDD är garanterat skyddad från eventuella virus osv (har givetvis antivirus, men inget är perfekt).

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad UX32VD-4002H (med Win 8) och vill byta till Win 7. Jag har läst denna tråd och ett antal sidor på nätet om detta och tror att jag förstår hur det hela skiljer sig från mina tidigare Win 7-installationer (jag har installerat Win 7 från USB ett tiotal gånger, men aldrig på en dator med UEFI). Sen har min Zenbook produktnyckeln inprogrammerad i BIOS, men det ska inte spela någon roll eftersom jag övergår till Win 7 (med separat nyckel, jag antar att den i BIOS endast aktiveras när man kör Win 8).

Jag har laddat ner verktyget Rufus:
http://rufus.akeo.ie/

med vilket jag gör en botbar USB-sticka (GPT för UEFI).

Det enda jag inte är 100 % säker på är...

...kan jag radera alla partitioner som finns i datorn före Win 7-installationen (jag tänker inte återgå till Win 8)? Finns där något som jag inte får radera, som gör att Win 7 inte kommer att fungera? Det verkar finnas en hel del drivrutiner jag får lägga in efteråt, och det verkar också finnas en viss risk för att caching på den inbyggda iSSD-delen (24 GB på min dator) inte kommer att fungera lika bra som nu.

Om jag förstått allt rätt finns där ingenting jag inte "får" radera, så det är bara att radera alla partitioner som hittas i samband med WIn 7-installationen, skapa två nya (en för OS, en för mina filer) och installera Win 7 från USB.

Har jag fel är jag extremt tacksam om någon kan förklara varför. Ska annars surfa lite till och sova på saken innan jag kör igång imorgon.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Jag köpte en begagnad UX32VD-4002H (med Win 8) och vill byta till Win 7. Jag har läst denna tråd och ett antal sidor på nätet om detta och tror att jag förstår hur det hela skiljer sig från mina tidigare Win 7-installationer (jag har installerat Win 7 från USB ett tiotal gånger, men aldrig på en dator med UEFI). Sen har min Zenbook produktnyckeln inprogrammerad i BIOS, men det ska inte spela någon roll eftersom jag övergår till Win 7 (med separat nyckel, jag antar att den i BIOS endast aktiveras när man kör Win 8).

Jag har laddat ner verktyget Rufus:
http://rufus.akeo.ie/

med vilket jag gör en botbar USB-sticka (GPT för UEFI).

Det enda jag inte är 100 % säker på är...

...kan jag radera alla partitioner som finns i datorn före Win 7-installationen (jag tänker inte återgå till Win 8)? Finns där något som jag inte får radera, som gör att Win 7 inte kommer att fungera? Det verkar finnas en hel del drivrutiner jag får lägga in efteråt, och det verkar också finnas en viss risk för att caching på den inbyggda iSSD-delen (24 GB på min dator) inte kommer att fungera lika bra som nu.

Om jag förstått allt rätt finns där ingenting jag inte "får" radera, så det är bara att radera alla partitioner som hittas i samband med WIn 7-installationen, skapa två nya (en för OS, en för mina filer) och installera Win 7 från USB.

Har jag fel är jag extremt tacksam om någon kan förklara varför. Ska annars surfa lite till och sova på saken innan jag kör igång imorgon.

Eftersom du ska göra en ren nyinstallation med nytt operativsystem så ser jag ingen orsak att spara någon av de gamla partitionerna.

Men varför Win7 istället för 8? Åttan kan bete sig som Win7 om man vill.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vissa program jag använder mig av tycks inte fungera i Win 8.

Jag lyckades till slut installera Win 7. Det tog en hel dags testande och surfande innan jag lyckades få UEFI att hitta min USB-sticka, och sedan fick jag mecka en del för att få USB-portarna att fungera & få alla drivrutinerna på plats.

Datorn är aningen segare nu än med Win 8, undrar om det är caching-funktionen som inte fungerar som den ska. Inte besvärligt seg dock. Däremot fungerar det trådlösa nätverket extremt dåligt - jag sitter 7 m (och en vägg) från routern, har 3-4/5 i signalstyrka och får ut 1/2 av min 10/10 lina där min gamla Dell XPS M1530 får ut 10/10. Ibland tappar den helt kontakten med routern (en Zyxel P-870HN-51b, kör WPA2-PSK), kanske en handfull gånger på en dag.

Enligt Google finns det massvis med problem just med det trådlösa, och då tydligen speciellt Intels 6235, även i andra datorer än Zenbook. Däremot har jag inte lyckats hitta någon bra lösning, har testat tre olika Inter-drivrutiner hittills - ingen skillnad.

Vad göra?

Permalänk

Har du de senaste drivarna så är det inte så mycket du kan göra. Om du inte byter WiFi-kortet vill säga. Ska gå att göra rätt enkelt det också.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det verkar funka bättre när jag stänger av n i datorn och routern och kör bara med b/g. Då kan jag komma upp i 5/5 och skaplig stabilitet, fast inte hela tiden... Det funkar klart bättre när jag kör usb tethering och surfar genom mobilen som är uppkopplad mot routern. Det här problemet verkar extremt vanligt med just Intel 6235, känns löjligt år 2013. Ibland verkar det hjälpa att byta router.

Jag såg en video om byte av wlan-kort, det verkar möjligt men glappar så man får använda tejp, vilket inte känns särskilt intressant. Jag ska se om jag får ordning på det här kortet - hade aldrig trott att en Zenbook år 2013 har sämre wlan-kort än en Dell från 2008.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen aktiv UX31-tråd?

Ska plugga programmering och funderar på antingen UX32VD eller UX31A (eller samsung np730). Om UX31A hade haft mer ram så hade jag nog tagit den tror jag. Men nu känns 4gb lite snålt.

Alla dessa problem ni pratar om angående UX32 här, gäller dessa även UX31? Backlight bleed, pixelfel, skeva chassin, kassa muspekare, dålig wifi osv. Jag är väldigt petig när det gäller fel på hårdvara och är rädd att få ett dåligt exemplar. Måste ha datorn till skola på måndag så har inte tid att strula! Iofs kanske man kan få en ny direkt över disk om man kommer in samma dag/dagen efter?

Så, hur är det med fel och egenskaper mellan UX32VD och UX31A? Det är ju ungefär samma pris. Såg dock att inet fick slut på sina UX31 nu så det finns kanske inga sådana att få tag på i sthlm till på måndag. hm..

Orolig att få ett dåligt ex om jag går och köper en UX32VD imorgon. Måste isåfall in och få en ny under helgen.. kan iofs få en dålig Samsung NP730 också, och den är ju fulare heh.

Permalänk

Samma skärm på UX31 och UX32 om du väljer IPS.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Köpte en UX32VD igår och stör mig givetvis på bleeding (är petig med bildkvalité och det mesta).
Funderar på om det är värt att byta in den och kanske få en bättre? Finns ju förstås alltid en risk att få en sämre och/eller pixelfel vilket jag inte har några på denna. Men då kanske man kan byta igen...

Tog ett par bilder för att försöka ge en korrekt bild av hur det ser ut IRL:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/75468301/IMAG0376.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75468301/IMAG0377.jpg

Musplattan är lite konstigt eftersom den klickar över hela förutom i överkant, ska det vara så? Själva funktionen är det inga fel på.

Permalänk

Kan man reklamera sin ux32vd för skevt chassi?

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, hur skeva är era chassin som har det problemet? Min står plant när den är ihopfälld. Fäller jag upp skärmen till normalt läge så är högra foten närmast mig själv något uppe i luften men det är ganska lite. Men tillräckligt för att man ska känna att den är i luften när man lägger handen på så det ger ju ett lite tråkigt intryck just då men är inget problem så fort händerna ligger på chassit.

Personalen hos webhallen ville inte ta emot min UX32 pga bleedingen och sa att jag kunde komma tillbaka när deras RMA ansvariga var på plats eller att dom kan skicka in till ASUS för bedömning. Får se om jag orkar göra det förstnämnda senare nästa vecka eller om jag bara behåller den ändå. Skola på måndag och då måste jag ha datorn.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Lite nyfiken, hur skeva är era chassin som har det problemet? Min står plant när den är ihopfälld. Fäller jag upp skärmen till normalt läge så är högra foten närmast mig själv något uppe i luften men det är ganska lite. Men tillräckligt för att man ska känna att den är i luften när man lägger handen på så det ger ju ett lite tråkigt intryck just då men är inget problem så fort händerna ligger på chassit.

Har precis samma problem förutom att det är vänsterfoten närmst mig som lyfter. Som du säger så ger de ju tråkigt intryck och de känns ju ganska surt när man betalat en stor summa pengar för datorn.

Sen har jag en trackpad som ger ifrån sig en "knack-ljud" varje gång man klickar på valfritt område på den precis som om den inte satt fast ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Lite nyfiken, hur skeva är era chassin som har det problemet? Min står plant när den är ihopfälld. Fäller jag upp skärmen till normalt läge så är högra foten närmast mig själv något uppe i luften men det är ganska lite. Men tillräckligt för att man ska känna att den är i luften när man lägger handen på så det ger ju ett lite tråkigt intryck just då men är inget problem så fort händerna ligger på chassit.

Exakt samma på min. Och då har jag redan bytt ut ett chassi för just det problemet.. Inet som den är köpt hos tyckte dock att jag skulle ta loss bakstycket och böja till det på egen hand(?). Känns ju lite sisådär när det rör sig om en laptop i toppsegmentet!

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag har märkt ett konstigt problem med min Asus. När jag skriver text händer det ibland att texten hoppar upp någon rad (svårt att förklara) men det verkar som om den tror att jag kommer åt trackpaden när jag skriver... rätt störande att ordbehandla och sedan se att texten ser helt konstig ut då markören helt plötsligt flyttat sig och den nyinmatade texten hamnat helt fel...

nån som fattar vad jag menar eller som har nån aning om det kan lösa sig med nya drivers till trackpad eller till tangentbordet och i så fall vilka är bäst?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Jag har en UX32VD-R4002H som jag köpte för lite över 1 år sedan. Nu hände något med min installation av Win8 (som jag installerat själv). Så då tänkte jag, kan lika väl formatera om datorn. När jag försöker boota från min usb-sticka med Win8 så kommer jag inte längre än till loadingscreenen för ett par minuter får jag "Something went wrong" och datorn startar om sig och försöker igen. Jag har provat med ett annat usb-minne, annan usb-port och även annan ISO-fil till usb-stickan.

Steg 2 tänkte jag, då provar jag uppdatera BIOS och la in version 214 som finns tillgängligt på Asus hemsida. Efter det verkar allt gått åt h*lvete. Nu har jag inte ens tillgång till menyn i BIOS där jag flashar om BIOS, vilket gör att jag inte kan gå tillbaka till en äldre version. Jag kan fortfarande inte heller installera Win8.

Allt jag läser på nätet om varför det inte går att installera Win8 är pga. Secure Boot, men jag har inte ens någon inställning för att ändra det i BIOS. Mitt BIOS är väldigt avskalat, finns knappt några inställningar alls. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Jag har en UX32VD-R4002H som jag köpte för lite över 1 år sedan. Nu hände något med min installation av Win8 (som jag installerat själv). Så då tänkte jag, kan lika väl formatera om datorn. När jag försöker boota från min usb-sticka med Win8 så kommer jag inte längre än till loadingscreenen för ett par minuter får jag "Something went wrong" och datorn startar om sig och försöker igen. Jag har provat med ett annat usb-minne, annan usb-port och även annan ISO-fil till usb-stickan.

Steg 2 tänkte jag, då provar jag uppdatera BIOS och la in version 214 som finns tillgängligt på Asus hemsida. Efter det verkar allt gått åt h*lvete. Nu har jag inte ens tillgång till menyn i BIOS där jag flashar om BIOS, vilket gör att jag inte kan gå tillbaka till en äldre version. Jag kan fortfarande inte heller installera Win8.

Allt jag läser på nätet om varför det inte går att installera Win8 är pga. Secure Boot, men jag har inte ens någon inställning för att ändra det i BIOS. Mitt BIOS är väldigt avskalat, finns knappt några inställningar alls. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Problem 1: Testa ladda default insällningarna i BIOS före installation.

Problem 2: Stämmer att detta har med Secure Boot att göra. Tyvärr kommer jag själv inte ihåg vilka inställningar som skall slås av. Men lösning på problemt finns i tråden.

Permalänk
Medlem

Kvalitetsproblem!

Jag kan inte rekommendera denna dator till någon utifrån mina erfarenheter. Jag har returnerat tre exemplar nu pga diverse problem. Asus måste verkligen ha problem med tillverkningen av dessa datorer.

Jag har råkat ut för kraftig backbleeding, tangenter som fastnar, svampig trackpad, fläkt som varvar kontinuerligt, skevt chassi och ett exemplar med usel ljusstyrka med ett gult "filter" över hela skärmen (den skärmen hade iaf minimalt med backbleeding ). Det första exemplaret var faktiskt bäst och hade "bara" kraftig och ojämn backbleeding och vissa tangenter som fastnade(!) i chassit vid nedtryckning...

Nu har jag gett upp att få ett bra exemplar och provar Sony Vaio Pro istället, även om det bär mig emot pga Sonys riktigt usla kundsupport.

Permalänk
Medlem

Lösning för Win8 installation på de nyare UX32VD modellerna

Skrivet av dlm100:

Jag kan inte rekommendera denna dator till någon utifrån mina erfarenheter. Jag har returnerat tre exemplar nu pga diverse problem. Asus måste verkligen ha problem med tillverkningen av dessa datorer.

Jag har råkat ut för kraftig backbleeding, tangenter som fastnar, svampig trackpad, fläkt som varvar kontinuerligt, skevt chassi och ett exemplar med usel ljusstyrka med ett gult "filter" över hela skärmen (den skärmen hade iaf minimalt med backbleeding ). Det första exemplaret var faktiskt bäst och hade "bara" kraftig och ojämn backbleeding och vissa tangenter som fastnade(!) i chassit vid nedtryckning...

Nu har jag gett upp att få ett bra exemplar och provar Sony Vaio Pro istället, även om det bär mig emot pga Sonys riktigt usla kundsupport.

Av de problem du har nämnt är det bara backlight bleeding som jag har. Det är inte särskilt störande för mig dock. Gällande det skeva chassit, provade du att skruva åt torx-5 skruvarna i botten på chassit? Mitt stora problem med datorn är batteritiden som är rakt av urusel för en ulktraportabel. Jag får knappt 3h på energispar-läget.

Skrivet av Zelloxy:

Jag har en UX32VD-R4002H som jag köpte för lite över 1 år sedan. Nu hände något med min installation av Win8 (som jag installerat själv). Så då tänkte jag, kan lika väl formatera om datorn. När jag försöker boota från min usb-sticka med Win8 så kommer jag inte längre än till loadingscreenen för ett par minuter får jag "Something went wrong" och datorn startar om sig och försöker igen. Jag har provat med ett annat usb-minne, annan usb-port och även annan ISO-fil till usb-stickan.

Steg 2 tänkte jag, då provar jag uppdatera BIOS och la in version 214 som finns tillgängligt på Asus hemsida. Efter det verkar allt gått åt h*lvete. Nu har jag inte ens tillgång till menyn i BIOS där jag flashar om BIOS, vilket gör att jag inte kan gå tillbaka till en äldre version. Jag kan fortfarande inte heller installera Win8.

Allt jag läser på nätet om varför det inte går att installera Win8 är pga. Secure Boot, men jag har inte ens någon inställning för att ändra det i BIOS. Mitt BIOS är väldigt avskalat, finns knappt några inställningar alls. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Jag hade en massa krångel med att installera win 8 på datorn men följande tips hjälpte. Problemet är att hitta rätt ISO för vårt system. Jag använde et windows 8 Pro N från MSDNA Dreamspark sidan.

Citat:

"Found a working solution... just in case anyone else runs into an OEM computer that has product keys embedded it the UEFI firmware.

The solution was very simple and easy to complete. First you'll need a copy of your original Windows 8 Professional DVD or an ISO of it. You'll also need an empty USB thumb drive 4GB or larger.

Using the steps on this website - complete the formatting of the thumb drive:
http://www.blogsolute.com/create-windows-8-usb-bootable-pendr...

Then create a file named PID.txt (as described below).
http://www.blogsolute.com/windows-8-clean-installation-produc...

After many hours of banging my head against the UEFI firmware, the PID.txt solution works great. When the windows installer find PID.txt, it uses that product code and ignores the one embedded in the computers firmware.

Be sure to complete the formatting of the thumbdrive for UEFI, its necessary for the secure boot requirements of many new PCs. You could try booting in Legacy mode, but it wouldn't work on my computer.

Cheers."

Tagen från följande forumstråd: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-wi...

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Av de problem du har nämnt är det bara backlight bleeding som jag har. Det är inte särskilt störande för mig dock. Gällande det skeva chassit, provade du att skruva åt torx-5 skruvarna i botten på chassit? Mitt stora problem med datorn är batteritiden som är rakt av urusel för en ulktraportabel. Jag får knappt 3h på energispar-läget.[/url]

Nope, jag provade aldrig att pilla på skruvarna. Det exemplaret hade alldeles för bedrövlig skärm (dassig och ljussvag med en gul "hinna" över sig) så datorn hade åkt tillbaka ändå.

Permalänk
Skrivet av Razer-T:

Mitt stora problem med datorn är batteritiden som är rakt av urusel för en ulktraportabel. Jag får knappt 3h på energispar-läget.

Hur använder du din dator egentligen? Jag måste belasta min rätt hårt för att komma under 5 timmar i batteri.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Hur använder du din dator egentligen? Jag måste belasta min rätt hårt för att komma under 5 timmar i batteri.

Enkel ordbehandling och webbsurfandet för det mesta. Jag undrar om batteriet kan vara defekt. Den visar 5% slitage trots att jag bara haft datorn i två veckor. Innan uppgraderingen till SSD och 10GB RAM och en ominstallation av win8 var batteritiden 4-4.5h vilket är väldigt konstigt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med min ASUS..

Jag köpte datorn för ungefär 9 månader sedan, och jag bytte ganska snart till en SSD och uppgraderade RAM. Sen jag uppgraderade till en SSD så har min processor flippat ur totalt... Den kör alltid på max hastighet, dvs 2800MHz, även när bara 3% processorkraft används enligt aktivitetshanteraren.

Detta ger såklart KASS batteritid och väldig värmeutveckling vilket förstör rätt rejält när man sitter på föreläsningar och liknande...

Jag mailade asus-supporten och fick svaret

Citat:

Tyvärr stödjer vi inte sådana modifikationer men jag kan ge några tips på vad du kan testa. TEsta att installera ATKACPI Drivrutinerna och Power4Gear drivrutinerna. Fungerar inte detta, så testa att flasha om bios till senaste versionen

Jag har testat att installera drivrutinerna men inte BIOS, tror ni att det kan hjälpa någonting?

Jag har också tagit en screenshot på CPU-Z och aktivitetshanteraren:
http://lookpic.com/O/i2/54/ckNE737B.png

Tack för hjälpen på förhand
Anders

Edit: Jag kan inte heller ändra processor MIN och MAX under avancerade inställningar, den inställningen finns inte ens..

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Jag har ett problem med min ASUS..

Jag köpte datorn för ungefär 9 månader sedan, och jag bytte ganska snart till en SSD och uppgraderade RAM. Sen jag uppgraderade till en SSD så har min processor flippat ur totalt... Den kör alltid på max hastighet, dvs 2800MHz, även när bara 3% processorkraft används enligt aktivitetshanteraren.

Detta ger såklart KASS batteritid och väldig värmeutveckling vilket förstör rätt rejält när man sitter på föreläsningar och liknande...

Jag mailade asus-supporten och fick svaret

Jag har testat att installera drivrutinerna men inte BIOS, tror ni att det kan hjälpa någonting?

Jag har också tagit en screenshot på CPU-Z och aktivitetshanteraren:
http://lookpic.com/O/i2/54/ckNE737B.png

Tack för hjälpen på förhand
Anders

Edit: Jag kan inte heller ändra processor MIN och MAX under avancerade inställningar, den inställningen finns inte ens..

Länken till din screenshot funkar inte. Har du testat olika energiinställningar? Om du har den på High performance läge kommer processorn köra på turboboost läget 2.8Ghz trots att cpu-z endast visar några % användning. Är du säker på att du inte ser inställningen" Energisparfunktioner för processor" under avancerade inställningar? Det går att ställa in max processorhastigheten där.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Länken till din screenshot funkar inte. Har du testat olika energiinställningar? Om du har den på High performance läge kommer processorn köra på turboboost läget 2.8Ghz trots att cpu-z endast visar några % användning. Är du säker på att du inte ser inställningen" Energisparfunktioner för processor" under avancerade inställningar? Det går att ställa in max processorhastigheten där.

Se om dessa screenshots fungerar bättre då:

Och oavsett vilka energiinställningar jag använder, testat både Balanserat, P4G battery saving, energisparläge eller vad sjutton det heter osv..

Edit: Sjukaste var att nu när jag testade så fungerade det utan problem att hitta inställningarna igen :S

Disablade några saker i BIOS och så fungerade det helt plötsligt.. Dock vet jag inte riktigt vad jag disableade..

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Se om dessa screenshots fungerar bättre då:

Och oavsett vilka energiinställningar jag använder, testat både Balanserat, P4G battery saving, energisparläge eller vad sjutton det heter osv..

Edit: Sjukaste var att nu när jag testade så fungerade det utan problem att hitta inställningarna igen :S

Disablade några saker i BIOS och så fungerade det helt plötsligt.. Dock vet jag inte riktigt vad jag disableade..

Skönt att det löste sig till sist. Är en uppgradering till senaste bioset (214 tror jag) att rekommendera tycker du?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Skönt att det löste sig till sist. Är en uppgradering till senaste bioset (214 tror jag) att rekommendera tycker du?

Ingen aning faktiskt, har inte testat att göra det.. Skulle precis göra det när jag tog en sista koll i inställningarna och hittade Processor min och max och då sket jag i det för nu är jag nöjd! ^^

Edit: Dock har jag fortfarande ett problem och det är att om jag sätter MAX till 50% så kör den ständigt i 50% med något hopp ner till 5%(MIN) i någon enstaka sekund, så jag får fortfarande inte riktigt ut max batteritid, men den har ökat till ca 5h istället för 1,5-2h iallafall, så jag är väldigt nöjd!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Efter att ha kalibrerat batteriet så räcker den ca 5h på energisparläge. Nice! Jag följde denna guide: http://batterycare.net/en/guide.html#descTot
uppdatering: programmet "8gadgetpack" som återställer windows 7 gadgetar till windows 8 är tydligen ett ganska stor batterislukare.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk

Är det något fel på paketeringen av min dator, eller ska det inte finnas med någon förlängningskabel till laddaren? Eller är det meningen att man bara ska klara sig på den lilla laddaren? Kikade på Unboxing-video på Youtube och såg ingen förlängningskabel där heller.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har drivrutinerna för ExpressCache för windows 7? Den som tidigare gick att ladda ner från asus på länken http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/Apps/ExpressCache/Express...
men som dom nu tagit bort... suck.
Letar alltså efter ExpressCache version 1.0.87. (Eller någon annan version som funkar till win7)

Permalänk
Skrivet av marcuslind90:

Är det något fel på paketeringen av min dator, eller ska det inte finnas med någon förlängningskabel till laddaren? Eller är det meningen att man bara ska klara sig på den lilla laddaren? Kikade på Unboxing-video på Youtube och såg ingen förlängningskabel där heller.

Eftersom laddaren är i ett stycke så kan de inte skicka bara halva. Behöver du längre får du köpa en förlängningssladd på ICA.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |