Router blockar Fb och Yt men inte via accesspunkt

Permalänk

Router blockar Fb och Yt men inte via accesspunkt

Hej

Har ett intressant problem med mitt nätverk. Det är nämligen så att Facebook, Twitter och Youtube inte svarar, som om de blivit blockade.
Kör Netgear WNR3500L med DD-WRT och kommer inte åt ovan siter varken över LAN eller WLAN.
Nu till det skumma, har en Airport Express kopplad för att strömma musik och om jag kopplar Wifi mot den funkar allting utan problem.
Den är alltså bryggad trådat till routern som en accesspunkt och så vitt jag kan se skiljer inga inställningar för WLANen. Båda kör WPA2 med olika namn och lösen.
Kopplar jag in nätverkssladden prioriteras den över WLANet och jag kommer inte längre åt Facebook osv. vilket är högst irriterande för att det är långsammare än trådat vilket mest märks när jag vill spela film på datorn från min NAS eller att jag bara får ut 10mbit/s mot Youtube istället för mina 100mbit/s via trådat.

Har någon en idé hur det kan komma sig? Vad "blockar" bara Facebook, twitter och Youtube i en router? Hur kan ett WLAN/LAN göra det utan att accesspunkten drabbas samtidigt när det är samma router?

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem

Är du ensam på routern, eller finns det någon annan som har adminrättigheter på den?

Hade i sådana fall kollat firewallreglerna, så det inte ligger blockeringar mot de siterna på det ipnummer som dhcpd:n brukar dela ut till ditt trådade nätverksinterface. Det känns ju som en ganska otrolig slump att de tre absolut största tidstjuvarna som finns på nätet bara skulle "råka" balla ur samtidigt som allt annat funkar, speciellt om du kanske har en flickvän eller någon annan som tycker du spenderar för mycket tid med datorn och för lite tid med vederbörande

Är du ensam på routern så är det nog den där otroliga slumpen som vart framme i alla fall. Jag hade lagt 10 min på att försöka hitta problemet (kolla firewallen, kolla dns-inställningar på respektive interface, etc), och sedan kört en factory reset och confat om allt från början. Hjälper inte det, så kanske du ska titta på någon annan dist, själv är jag ett fan av OpenWRT.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan vara något med DNS.
Slås adresserna upp till samma IP-adresser när du ansluter via AE och direkt till router?

Permalänk

Bor ensam och jag resettade allt förra veckan efter att routern tillsynes blivit korrupt med trasig DHCP. Det finns inga inställningar jag inte själv satt och inga blockeringar.
Gjorde en reset igen men ingen förändring.

*edit*

Löste det. Hade en gammal statisk DNS-adress på datorn jag använde i Kina. Varför jag inte haft några problem utanför Institutionen i Kina eller varför det fungerar med AE men inte över routern förstår jag inte direkt men grubblar inte i onödan.

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...