Permalänk

Fraps, hjälp!

Tjena, vad i datorn gör att fraps rullar på bra utan lagg?
Jag har kollat youtube tutorials med settings och sånt, men det laggar när jag lirar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ollesvarding:

Tjena, vad i datorn gör att fraps rullar på bra utan lagg?
Jag har kollat youtube tutorials med settings och sånt, men det laggar när jag lirar.

1: Vad har du för hårdvara/datorkomponenter?
2: Det kräver mycket på processorn, grafikkortet och inte minst hårddisken.

Permalänk
Medlem

Du lärde dig inget av tutorials då?

Vad har du för komponenter?

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

1: Vad har du för hårdvara/datorkomponenter?
2: Det kräver mycket på processorn, grafikkortet och inte minst hårddisken.

Grafikkort: GTX 660 ti
Processor: i5 3750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Grafikkort: GTX 660 ti
Processor: i5 3750.

Där har du svaret...

Rek. för inspelning i 1080p = Core i7 (de med HT), grafikkort GTX x70 eller högre, hårddisk ska helst vara WD Black och som minst 1TB i utrymmesstorlek.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Där har du svaret...

Rek. för inspelning i 1080p = Core i7 (de med HT), grafikkort GTX x70 eller högre, hårddisk ska helst vara WD Black och som minst 1TB i utrymmesstorlek.

Ditt svar säger inget....
Hur tror du man spelade in i 1080p förut?

ONT: Problemet ligger i att 1080p kräver högra bandbredd än din HDD klarar av, antingen får du ta och skaffa en SSD eller en till HDD osm är för inspelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Tjena, vad i datorn gör att fraps rullar på bra utan lagg?
Jag har kollat youtube tutorials med settings och sånt, men det laggar när jag lirar.

Spela in med MSI Afterburner istället!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Som delvis redan nämnts det är aldrig att rekommendera att spela in på samma hårddisk som man spelar på eftersom de oftast skapar lagg, så ha gärna alltid en annan disk i datorn som du spelar in till.

Det borde inte vara några direkta problem för dig att spela in i 1080p om du gör det till en annan disk somsagt, om inte det fungerar får du väll isf sänka kvalitén lite i video capture settings får du köra lägre fps dock brukar man inte vilja köra under 25 helst 30 och du kan också testa att ändra till half-size.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Som delvis redan nämnts det är aldrig att rekommendera att spela in på samma hårddisk som man spelar på eftersom de oftast skapar lagg, så ha gärna alltid en annan disk i datorn som du spelar in till.

Det borde inte vara några direkta problem för dig att spela in i 1080p om du gör det till en annan disk somsagt, om inte det fungerar får du väll isf sänka kvalitén lite i video capture settings får du köra lägre fps dock brukar man inte vilja köra under 25 helst 30 och du kan också testa att ändra till half-size.

Jag har en SSD, och ska köpa en extern hårdisk med 1TB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wully:

Ditt svar säger inget....
Hur tror du man spelade in i 1080p förut?

ONT: Problemet ligger i att 1080p kräver högra bandbredd än din HDD klarar av, antingen får du ta och skaffa en SSD eller en till HDD osm är för inspelning

Jag har en SSD , och ska köpa en extern hårdisk med 1TB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Jag har en SSD , och ska köpa en extern hårdisk med 1TB.

Skickades från m.sweclockers.com

nejnejnejnej, En extern disk kommer flaska riktigt hårt

Testa att spela in till SSDn

Permalänk
Medlem

Om du ska spela in ganska ofta, 2 vanliga hårddiskar i Raid 0 fungerar ganska bra. Passa på att köpa 7200 rpm diskar och inte green och att din moderkort har en raid controller Men dom flesta moderkort over 1000kr gör det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wully:

nejnejnejnej, En extern disk kommer flaska riktigt hårt

Testa att spela in till SSDn

Om det är en med USB 3 så borde det gå.

Permalänk
Medlem

SSD som primär disk -> Recorda till valfri intern HDD. Jag hade inga problem att recorda 1080p med min gamla dator ( I7 2600k 560 TI HDD SSD

Så satsa på en intern HDD om du inte redan har det, annars testar du recorda till den så ska du se att det flyter på

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Skrivet av Wully:

nejnejnejnej, En extern disk kommer flaska riktigt hårt

Testa att spela in till SSDn

Grejen är att min ssd är bara 120gb. Är de inte bättre att köra på en extern? Vad menas med flaska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Grejen är att min ssd är bara 120gb. Är de inte bättre att köra på en extern? Vad menas med flaska?

Skickades från m.sweclockers.com

Du vill inte ha en "extern" disk, alltså en som du kopplar till USB utan du vill ha en "intern" vanlig mekanisk disk och ja, det är bättre.

Flaska är när en komponent agerar som "flaskhals", den är mycket långsammare än allt annat så datorn måste vänta på den. (Se det som att datorn är undre delen på en flaska och din disk är "halsen", du får inte igenom tillräckligt mycket samtidigt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Du vill inte ha en "extern" disk, alltså en som du kopplar till USB utan du vill ha en "intern" vanlig mekanisk disk och ja, det är bättre.

Flaska är när en komponent agerar som "flaskhals", den är mycket långsammare än allt annat så datorn måste vänta på den. (Se det som att datorn är undre delen på en flaska och din disk är "halsen", du får inte igenom tillräckligt mycket samtidigt.

Jag förstår, men om man bara ska ha filmer typ på den externa, funkar inte det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Grejen är att min ssd är bara 120gb. Är de inte bättre att köra på en extern? Vad menas med flaska?

Skickades från m.sweclockers.com

Flaska innebär att hårddisken inte klarar av att skriva infomationen lika fort som Fraps vill för att spela in i 1080. Lösningen på detta är:

1. Skaffa en Dedikerad 7200RPM disk för inspelning (kanske till och med t vå och köra i raid 0, för ökad hastighet).
Runt 600 kr per 1tb hårddisk.

2. Spela in på SSDn, Nackdelar är att du fort får slut på plats när du har operativsystemet på den med, den har dock hastigheten som krävs.

Skaffa inte en Extern hårddisk, den kommer ha problem även om det är USB 3.0

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Flaska innebär att hårddisken inte klarar av att skriva infomationen lika fort som Fraps vill för att spela in i 1080. Lösningen på detta är:

1. Skaffa en Dedikerad 7200RPM disk för inspelning (kanske till och med t vå och köra i raid 0, för ökad hastighet).
Runt 600 kr per 1tb hårddisk.

2. Spela in på SSDn, Nackdelar är att du fort får slut på plats när du har operativsystemet på den med, den har dock hastigheten som krävs.

Skaffa inte en Extern hårddisk, den kommer ha problem även om det är USB 3.0

Okej, om vi säger att jag inte ska spela in? Utan att jag behöver minne, eftersom min ssd är 120gb, kan man då ha en extern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Flaska innebär att hårddisken inte klarar av att skriva infomationen lika fort som Fraps vill för att spela in i 1080. Lösningen på detta är:

1. Skaffa en Dedikerad 7200RPM disk för inspelning (kanske till och med t vå och köra i raid 0, för ökad hastighet).
Runt 600 kr per 1tb hårddisk.

2. Spela in på SSDn, Nackdelar är att du fort får slut på plats när du har operativsystemet på den med, den har dock hastigheten som krävs.

Skaffa inte en Extern hårddisk, den kommer ha problem även om det är USB 3.0

Kan du länka en bra intern hårdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Okej, om vi säger att jag inte ska spela in? Utan att jag behöver minne, eftersom min ssd är 120gb, kan man då ha en extern?

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis.. du kan lagra saker på den externa usb disken utan problem men den är för långsam för att spela in på.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Grejen är att min ssd är bara 120gb. Är de inte bättre att köra på en extern? Vad menas med flaska?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att spela in engång till SSDn i 1080p så att jag vet om min teori är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Okej, om vi säger att jag inte ska spela in? Utan att jag behöver minne, eftersom min ssd är 120gb, kan man då ha en extern?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ollesvarding:

Kan du länka en bra intern hårdisk?

Hej!

Denna disk är helt okey för priset
http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-caviar-blue
Kanske att den finns billigare någonstans, men tycker Inet är lättare att hålla på med om något skulle gå snett.

Jag själv tycker att http://www.inet.se/produkt/4304618/1tb-seagate-7200rpm-sata-6... verkar prisvärd. Det är en hybrid disk som har en liten liten inbyggd SSD del på 8gb, vilket ger fördelar för skrivprestanda.

Om du inte ska spela in, då fungerar en extern såklart. men jag själv tycker det är onödigt att ha en extern om man inte ska hålla på att flytta runt hårddisken till olika datorer och sådant, eller har extremt viktiga saker på datorn man vill ha en backup av på ett annat ställe än i datorn.

Vet du vad du har för Moderkort?
Länka gärna här så kan vi se om du har raidstöd på ditt moderkort.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Hej!

Denna disk är helt okey för priset
http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-caviar-blue
Kanske att den finns billigare någonstans, men tycker Inet är lättare att hålla på med om något skulle gå snett.

Jag själv tycker att http://www.inet.se/produkt/4304618/1tb-seagate-7200rpm-sata-6... verkar prisvärd. Det är en hybrid disk som har en liten liten inbyggd SSD del på 8gb, vilket ger fördelar för skrivprestanda.

Om du inte ska spela in, då fungerar en extern såklart. men jag själv tycker det är onödigt att ha en extern om man inte ska hålla på att flytta runt hårddisken till olika datorer och sådant, eller har extremt viktiga saker på datorn man vill ha en backup av på ett annat ställe än i datorn.

Vet du vad du har för Moderkort?
Länka gärna här så kan vi se om du har raidstöd på ditt moderkort.

Jag är osäker exakt men Corsair 8gb, det är det jag vet jus nu!

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Hej!

Denna disk är helt okey för priset
http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-caviar-blue
Kanske att den finns billigare någonstans, men tycker Inet är lättare att hålla på med om något skulle gå snett.

Jag själv tycker att http://www.inet.se/produkt/4304618/1tb-seagate-7200rpm-sata-6... verkar prisvärd. Det är en hybrid disk som har en liten liten inbyggd SSD del på 8gb, vilket ger fördelar för skrivprestanda.

Om du inte ska spela in, då fungerar en extern såklart. men jag själv tycker det är onödigt att ha en extern om man inte ska hålla på att flytta runt hårddisken till olika datorer och sådant, eller har extremt viktiga saker på datorn man vill ha en backup av på ett annat ställe än i datorn.

Vet du vad du har för Moderkort?
Länka gärna här så kan vi se om du har raidstöd på ditt moderkort.

https://m.komplett.se/Seagate-Barracuda-1TB/653050

Funkar denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Jag är osäker exakt men Corsair 8gb, det är det jag vet jus nu!

Corsair 8gb, låter som ditt RAM minne. jag är intresserad av ditt moderkort, det stora kortet som allt sitter fast på. ta gärna ett kort eller något.

Skrivet av ollesvarding:

Den där disken lär fungera fint!

Du spelar in på SSDn nu ellerhur?
Innan du går och köper, starta upp datorn och ett spel, samtidigt som att du har aktivetetshanteraren öppen (Ctrl+alt+del, sedan väljer du aktivitetshanteraren)
Kör sedan igång fraps och spela in.
Längst ner ser du "CPU användning" titta på hur många procent den står på.
Om den står väldigt högt, så bör du sänka inställningarna i fraps för att kunna spela in utan lagg.

Med setupen du har bör du inte spela in med mer än 24 eller 25 FPS 1080p, kan faktiskt vara så att den inte klarar av 1080 utan du måste köra 720.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Corsair 8gb, låter som ditt RAM minne. jag är intresserad av ditt moderkort, det stora kortet som allt sitter fast på. ta gärna ett kort eller något.

Den där disken lär fungera fint!

Du spelar in på SSDn nu ellerhur?
Innan du går och köper, starta upp datorn och ett spel, samtidigt som att du har aktivetetshanteraren öppen (Ctrl+alt+del, sedan väljer du aktivitetshanteraren)
Kör sedan igång fraps och spela in.
Längst ner ser du "CPU användning" titta på hur många procent den står på.
Om den står väldigt högt, så bör du sänka inställningarna i fraps för att kunna spela in utan lagg.

Med setupen du har bör du inte spela in med mer än 24 eller 25 FPS 1080p, kan faktiskt vara så att den inte klarar av 1080 utan du måste köra 720.

Oj, jag är helt lost, linkar moderkortet när jag kommer hem! Sen testa dedär du sa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Corsair 8gb, låter som ditt RAM minne. jag är intresserad av ditt moderkort, det stora kortet som allt sitter fast på. ta gärna ett kort eller något.

Den där disken lär fungera fint!

Du spelar in på SSDn nu ellerhur?
Innan du går och köper, starta upp datorn och ett spel, samtidigt som att du har aktivetetshanteraren öppen (Ctrl+alt+del, sedan väljer du aktivitetshanteraren)
Kör sedan igång fraps och spela in.
Längst ner ser du "CPU användning" titta på hur många procent den står på.
Om den står väldigt högt, så bör du sänka inställningarna i fraps för att kunna spela in utan lagg.

Med setupen du har bör du inte spela in med mer än 24 eller 25 FPS 1080p, kan faktiskt vara så att den inte klarar av 1080 utan du måste köra 720.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749862

Mitt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvarding:

Moderkortet verkar inte ha stöd för Raid inbyggt.
Detta innebär att du självklart han fortfarande ha extra hårdiskar, men du kan inte "Sätta ihop" diskarna så man får snabbare prestanda.
Om det inte är så att din CPU flaskar vid fraps och spel, så bör hårddisken du länkade förut lösa dina problem.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Entusiast

Du behöver inte köra RAID för att kunna spela in i 1920x1080, såvida du inte begär för hög framerate.

Det du behöver är en intern 7200 RPM hårddisk som endast används till instpelningen. Du kan ju självklart lagra annan data på den men medan du spelar in så ska inspelningen vara den enda trafiken på disken.

Sen måste jag fråga varför alla länkar 1TB diskar? Han frågar om hur han ska lyckas spela in ordentligt med Fraps. Med tanke på hur Fraps fullständigt äter utrymme och att prisskillnaden på 1 och 3 TB är så lite så känns ju 3TB lämpligare.
Dessutom får man ut högre hastighet från disken ju mindre använt utrymme där är.

Jag skulle rekommendera denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882