Varför är Webhallens BF3 servrar så populära?

Permalänk
Avstängd

Varför är Webhallens BF3 servrar så populära?

Webhallens BF3 servrar har under 2 års tid ständigt varit populerade av spelare och man får oftast stå i kö för att kunna komma in. Dock förstår jag inte varför dessa servrar är så populära?

De har inget autobalancesystem. Vilket innebär att folk kan byta till lag hur dom än vill, och stackade lag är mer standard än något ovanligt. Dessutom, om ett lag ligger under med några hundra tickets, byter de flesta nya spelare som kommer in på servern till det vinnande laget utan problem och utan att balanseras tillbaka. Det är inte sällan ett lag vinner med 1000 tickets (av 1167 till att starta med) på grund av bristen på autobalance.

Det finns inga aktiva admins. Folk kan egentligen göra vad dom än vill på dessa servrar, så länge det inte för ovanlighetens skull finns någon som orkar göra sig besväret att gå in på IRC och försöka jaga en admin där, vilket oftast är helt meningslöst. Hur kan Webhallens ha 20 servers, men inga aktiva admins som håller koll på spelare? Team sabotage och baserape är ett alldeles för vanligt förekommande fenomen som i stort sett aldrig åtgärdas. Det vanligaste svaret man dessutom får om man gjort sig besväret att gå in på IRC och rapportera till en admin är "ta ett screenshot så kanske vi gör nåt åt det senare".. med andra ord räcker dom praktiskt taget fingret åt en och säger att rundan är förstörd och dom inte tänkt göra något.

Hoppas verkligen att någon annan Svensk server börjar konkurrera med Webhallen i BF4 så vi kan få någon bra Svensk server, för Webhallen har misslyckats totalt.

Permalänk
Medlem

Jag tror dels att det beror på att pingen är låg, finns ingen riktig konkurrent som du säger, nya spelare som är lite vilse väljer den och det är helt enkelt andra svenskar på den.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Jag har fullt respekt för dina åsikter men det känns lite onyanserat

- Script för att balansera har diskuterats internt flera gånger, jagardaniel gjorde ett bra publikt inlägg om saken:
http://lokalen.nu/forums/viewtopic.php?f=70&t=2805&p=15283#p1...

- Det går att använda !report och !admin i in-game chatten för att rapportera utöver forumet och IRC

- Admins kan inte handla utan bevis då "oskyldiga" kan drabbas.

- Webhallens admins jobbar ideelt.
#12893806

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Jag har fullt respekt för dina åsikter men det känns lite onyanserat

- Script för att balansera har diskuterats internt flera gånger, jagardaniel gjorde ett bra publikt inlägg om saken:
http://lokalen.nu/forums/viewtopic.php?f=70&t=2805&p=15283#p1...

- Det går att använda !report och !admin i in-game chatten för att rapportera utöver forumet och IRC

- Admins kan inte handla utan bevis då "oskyldiga" kan drabbas.

- Webhallens admins jobbar ideelt.
#12893806

Onyanserat??
TS inlägg var konkret och ditt svar hade en riksdagsman varit stolt över.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Folk känner igen namnet, hade Ica haft en server som funnit i ett tag så hade den också flockats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Onyanserat??
TS inlägg var konkret och ditt svar hade en riksdagsman varit stolt över.

Jag kommer inte att gå i polemik med någon, men jag vet att många admins inte är inaktiva. Vidare vet jag också att de admins som jag känner tar rapporter på allvar.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är en av personerna som hjälper till att administrera Webhallens servrar och jag skulle vilja försöka svara på frågorna ur vårat perspektiv. Detta är inget försök till ett försvarstal. Vi har också brister och saker att åtgärda - dock är det sällan någon vänder sig till oss direkt.

Autobalansering är något som är otroligt svårt att få till i detta spel. Anledningen till detta är främst två saker; den första är att Battlefield är ett lagspel. Att byta över enstaka spelare hjälper sällan, jämfört med spel som Counter-Strike där det kan räcka med att kasta över den bästa spelaren. Det är så mycket annat som spelar roll på slagfältet. Min erfarenhet är att det mer ofta bara skapar irritation. Ofta spelar man tillsammans med vänner genom TeamSpeak eller annat VOIP-program, och det finns inget mer frustrerande att splittras ifrån dessa och tvingas spela mot varandra. Jag har spelat många timmar Battlefield 3, och största delen av dessa på andra servrar än Webhallen. Jag har inte stött på en enda server där det har funnits ett fungerande autobalanseringssystem. Det har, som jag nämnde, främst skapat irritation. Som ett exempel så spelade jag på en metro-server där vårat lag blev baserapade. Jag tog mig runt till deras bakre flagga helt själv och började ta över denna. När det var några millimeter kvar av flaggan att ta så blev jag plötsligt överflyttad till andra laget. Anledning? Mindre spelare i det laget och jag var den senaste som anslöt mig. Det gav alltså motsatt effekt. Det finns många sådana exempel att ta upp ifrån min sida. Vi kan skriva egna scripts för våra servrar, men detta har aldrig blivit av då vi inte kommit fram till en bra lösning. Vi har även många högre tickets-servrar, och där märks obalans i laget av hårdare.

Jag tycker personligen inte detta är ett problem som är unikt för våra servrar, jag upplever det överallt jag spelar. Det är svårt att manuellt tvinga folk att byta lag. Det skulle dessutom innebära att det var det enda vi skulle göra inne på servrarna, om det skulle ske manuellt dvs. Men vi är givetvis öppna för förslag. Har någon sett en server där man tycker det finns ett välfungerande autobalanseringssystem så vill vi gärna veta det, så får vi utvärdera och se om det är någonting vi kan implementera i framtiden. Tyvärr får vi allt för sällan in sådana typer av förslag. RCON (som används för att styra servrarna) har inte heller jättemycket funktionalitet. De gångerna jag ser välbalanserade lag är om man spelar på community-servrar där 10-20 pers känner varandra. Då brukar dessa spelare hoppa över så fort det blir obalans. Nyckelordet är "egen vilja".

b4l74z4r länkade ett inlägg där jag gav förklaring i vårat forum. Läs gärna den.

Adminaktiviteten har sjunkit på senaste tiden och det är ganska logiskt. Spelet har funnits längre och folk sitter och inväntar BF4. Du har helt rätt på den punkten, vi är inte jätteaktiva inne på servrarna. Däremot har vi ett rapporteringssystem där vi får meddelande via IRC och agerar om vi är online. Det man måste förstå är att vi alla gör detta på vår fritid, gratis. Vi administrerar för att vi tycker det är kul. Att spelare kommer in och kräver att vi ska göra något direkt tycker inte jag är okej. Vi är inte anställda och vi har således inga krav. Men vi försöker alltid göra vårat bästa. Anledningen till varför vi frågar efter screenshot är för att det ofta kan vara trångt att komma in på servrarna. I de flesta fall går det fortare att spelaren skickar en bild än att vi ska hålla på och dra igång spelet, hoppa in och försöka se situationen på nytt. Battlefield är helt VÄRDELÖST att administrera, det är ingen underdrift. Mycket spelare och väldigt dåliga verktyg av spelutvecklarna gör livet ganska svårt för oss. Men vi har en del verktyg för att lösa vissa typer av situationer i efterhand. Kompletta chattloggar ifrån alla servrar, koll på dubbelkonton m.m. Ingen pekar finger åt dig, vi uppskattar rapporter. Alla är kanske inte lika bra på att uttrycka det dock.

Hoppas det gav dig lite klarhet varför vi gör som vi gör.

/jagardaniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Jag kommer inte att gå i polemik med någon, men jag vet att många admins inte är inaktiva. Vidare vet jag också att de admins som jag känner tar rapporter på allvar.

Inte jag heller. Är helt säker på att det finns flera, men kanske för få, som anstränger sig för att hålla det snyggt.
Men jag känner igen det TS beskriver, tyvärr alltför ofta.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Som daniel skriver så gör vi vårt bästa för att alla ska trivas på våra servrar.

Synpunkter välkomnas på vårat forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av woicer:

/jagardaniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Onyanserat??
TS inlägg var konkret och ditt svar hade en riksdagsman varit stolt över.

Det han sa stämde, TS inlägg tog inte hänsyn till fördelarna som kanske fanns med webhallens servrar.

Lite som med sverigedemokraterna, de tar inte hänsyn till fördelar som kan finnas med vad de är emot.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av woicer:

Hej! Jag är en av personerna som hjälper till att administrera Webhallens servrar och jag skulle vilja försöka svara på frågorna ur vårat perspektiv. Detta är inget försök till ett försvarstal. Vi har också brister och saker att åtgärda - dock är det sällan någon vänder sig till oss direkt.

Autobalansering är något som är otroligt svårt att få till i detta spel.l

Du drar verkligen bara upp de få nackdelar som finns med autobalance. Det finns dock desto fler nackdelar med att inte ha autobalance. Javisst, den bästa spelaren kanske råkar balanseras över till fel lag ibland, men med det system Webhallen kör kan ALLA byta till det vinnande laget. Jag spelade nyligen på en av era servrar, och ett lag (med 5 fler spelare) tog snabbt alla flaggor. Sedan kom fler spelare in. Alla colonel 100's bytte såklart lag till det vinnande laget för det är lättare att dominera och farma poäng. Och det gjorde det hela svårare för det förlorande laget.

Och visst kanske folk som spelar tillsammans hamnar i olika lag ibland, men inget autobalance-script "blockar" nån från att byta. Om ni exempelvis är 4 stycken som ska spela tillsammans, och 3 hamnar i det förlorande laget och 1 i det vinnande laget, så kommer de tre spelarna i det förlorande laget byta till det vinnande när ni inte kör någon autobalance. Med autobalance blir sånt väldigt jobbigt, och då väljer istället den ensamma spelaren att byta till det förlorande laget. Han kanske återbalanseras, men kan prova byta igen. Och vips har ni en jämnare match.

Sedan blir det väldigt ojämna antal spelare ibland, speciellt sent på kvällarna och på nätterna när ni kör utan autobalance. På en 64 man server kan det vara 20 i det ena laget och 32 i det andra laget exempelvis, bara för att ingen återbalanseras om dom väljer att byta till det vinnande laget.

Det finns betydligt fler fördelar för roligare och jämnare matcher med autobalance än utan.

Skrivet av sten1930:

Det han sa stämde, TS inlägg tog inte hänsyn till fördelarna som kanske fanns med webhallens servrar.

Lite som med sverigedemokraterna, de tar inte hänsyn till fördelar som kan finnas med vad de är emot.

Vilka fördelar finns med att Webhallen låter folk stacka lag så det ofta blir 1000 tickets mot 0 i slutändan, och att det inte finns några admins som hjälper till när det behövs?

Om Webhallen visste vad de gjorde skulle de i adminansökan ta vara på vilken den ansökandes favoritserver är, och fördela detta jämnt, det skulle göra en hel del till att få fler aktiva admins på servrarna. Istället för att exempelvis ta in 8 admins som nästan alltid spelar på en Rush-server, tar de in några som spelar jämnt fördelat mellan 8 olika servrar istället.

Dessutom känns IRC ganska förlegat. Visst, jag förstår att dom vill chatta, men ett desto mer effektivt system är att använda !admin-kommando in-game och ta emot dessa rapporter via Thunderbird Portable. Alla admins som är anslutna till Thunderbird får ett mail i realtid när dom behövs, det plingar till på datorn, man öppnar mailet och läser vad rapporten gäller. Kan man inte ta itu med detta markerar man rapporten som oläst och någon annan ser att det finns ett nytt mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Vilka fördelar finns med att Webhallen låter folk stacka lag så det ofta blir 1000 tickets mot 0 i slutändan, och att det inte finns några admins som hjälper till när det behövs?

Om Webhallen visste vad de gjorde skulle de i adminansökan ta vara på vilken den ansökandes favoritserver är, och fördela detta jämnt, det skulle göra en hel del till att få fler aktiva admins på servrarna. Istället för att exempelvis ta in 8 admins som nästan alltid spelar på en Rush-server, tar de in några som spelar jämnt fördelat mellan 8 olika servrar istället.

Dessutom känns IRC ganska förlegat. Visst, jag förstår att dom vill chatta, men ett desto mer effektivt system är att använda !admin-kommando in-game och ta emot dessa rapporter via Thunderbird Portable. Alla admins som är anslutna till Thunderbird får ett mail i realtid när dom behövs, det plingar till på datorn, man öppnar mailet och läser vad rapporten gäller. Kan man inte ta itu med detta markerar man rapporten som oläst och någon annan ser att det finns ett nytt mail.

auto-balance är ju verkligen inget kul när man spelar med kompisar, låg ping och inte massa jobigga plug-ins som bombaderar chatten med trams. Sedan är det väldigt kul i att vara i det vinnande laget om man äger ut motståndarna, fast det skiftar ju från match till match om man är i vinnande eller förlorande laget. Mycket mera "clean" server till skillnad från det tyska servrarna, galen auto-balance, högre ping, tyska i chatten, hackers osv osv.
Tycker servrarna funkar bra, testa spela på webhallen 15. Utan auto-balance men matcherna tenderar ändå att bli väldigt jämna

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Det finns ingen server som är helt problemfri, även om man kan försöka göra saker och ting så bra som möjligt.

Det finns många communitys & klaner som har egna servrar som oftast är många gånger bättre än "stora och kända" servrar.
Dels för att klaner oftast har många färre servrar, vilket underlättar väldigt mycket när man ska administrera servrarna, exempelvis hjälpa till att motverka fusk, baserape, andra balanserings problem osv.

Men, det absolut största problemet här är att det är väldigt tidskrävande att som server admin försöka starta upp servrarna - att få in spelare på servern. Eftersom det finns många populära servar (ta Webhallen som exempel) så joinar alla där. Alla känner till servrarna redan... man orkar inte söka efter nya servrar eftersom man redan har servrar på favoriter som man är nöjd med.
Jag känner till (och har varit del av) servrar där 5+ admins är inne hela tiden, men man tröttnar snabbt när så få spelare joinar.

Ett av de största problemen som jag ser det, är att Webhallen inte streamar till någon anti-cheat "community".
De servrar där jag vart admin har det varje vecka bannats tio-tals fuskare när servrarna vart fulla och populära. Om man ser på så pass stora servrar som Webhallen, så är det garanterat tio-tals fuskare dagligen som får fortsätta spela trots att dom redan är bannade för fusk hos t.ex. GGC, PBBans eller ACI.

Daniel, du kanske kan svara på varför Webhallen inte streamar?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Du drar verkligen bara upp de få nackdelar som finns med autobalance. Det finns dock desto fler nackdelar med att inte ha autobalance. Javisst, den bästa spelaren kanske råkar balanseras över till fel lag ibland, men med det system Webhallen kör kan ALLA byta till det vinnande laget. Jag spelade nyligen på en av era servrar, och ett lag (med 5 fler spelare) tog snabbt alla flaggor. Sedan kom fler spelare in. Alla colonel 100's bytte såklart lag till det vinnande laget för det är lättare att dominera och farma poäng. Och det gjorde det hela svårare för det förlorande laget.

Och visst kanske folk som spelar tillsammans hamnar i olika lag ibland, men inget autobalance-script "blockar" nån från att byta. Om ni exempelvis är 4 stycken som ska spela tillsammans, och 3 hamnar i det förlorande laget och 1 i det vinnande laget, så kommer de tre spelarna i det förlorande laget byta till det vinnande när ni inte kör någon autobalance. Med autobalance blir sånt väldigt jobbigt, och då väljer istället den ensamma spelaren att byta till det förlorande laget. Han kanske återbalanseras, men kan prova byta igen. Och vips har ni en jämnare match.

Sedan blir det väldigt ojämna antal spelare ibland, speciellt sent på kvällarna och på nätterna när ni kör utan autobalance. På en 64 man server kan det vara 20 i det ena laget och 32 i det andra laget exempelvis, bara för att ingen återbalanseras om dom väljer att byta till det vinnande laget.

Det finns betydligt fler fördelar för roligare och jämnare matcher med autobalance än utan.

Vilka fördelar finns med att Webhallen låter folk stacka lag så det ofta blir 1000 tickets mot 0 i slutändan, och att det inte finns några admins som hjälper till när det behövs?

Om Webhallen visste vad de gjorde skulle de i adminansökan ta vara på vilken den ansökandes favoritserver är, och fördela detta jämnt, det skulle göra en hel del till att få fler aktiva admins på servrarna. Istället för att exempelvis ta in 8 admins som nästan alltid spelar på en Rush-server, tar de in några som spelar jämnt fördelat mellan 8 olika servrar istället.

Dessutom känns IRC ganska förlegat. Visst, jag förstår att dom vill chatta, men ett desto mer effektivt system är att använda !admin-kommando in-game och ta emot dessa rapporter via Thunderbird Portable. Alla admins som är anslutna till Thunderbird får ett mail i realtid när dom behövs, det plingar till på datorn, man öppnar mailet och läser vad rapporten gäller. Kan man inte ta itu med detta markerar man rapporten som oläst och någon annan ser att det finns ett nytt mail.

Ett stort problem som jag själv upplever med autobalance är förflyttningar som kan ske medan man spelar, att man mitt i en eldstrid blir förflyttad till det andra laget bara för att man var sist in på servern. Vilket irriterar mig mer än bli baserapead. Visst så finns det fördelar med att ha en autobalansering, men vi måste själva utveckla den i sådana fall och sätta den i drift, vilket kräver både tid och folk till att skriva den sortens av funktionalitet.

Sedan har jag svårt att tro att det är så många matcher som slutar upp med en sådan skillnad, visst jag är medveten om att några battlereports slutar upp med 600-700 mot noll. Men att generalisera ser jag inte någon som helst anledning till...

Jag kan inte svara för hur det var innan jag klev med i gänget, men på den tiden jag har varit med så har vi försökt att hjälpa till där det behövs. Dessvärre så har skaran med folk som är aktiva ofta minskat för varje månad som går (folk börjar jobba, får barn, börjar skolan igen etc), vilket gör det svårt att alltid ha en person som täcker upp en server. Oftast så blir vi kanske 4-5 administratörer som försöker hålla kolla på 20servrar samtidigt och på det själva försöker spela.

Vi har ett !admin/!report-kommando ingame. Vi får alla dessa reports skickade till oss in på ircen (inte den publika), vilket gör att vi alltid ser att det har rapporterats in. Men folk missbrukar det så ofta att det blir svårt att urskilja när någon faktiskt är seriös i sin rapportering och inte. Men vi försöker följa upp alla som kommer in så gott det går, vi jobbar som sagt ideellt med det här. Och att ta emot det på mail, nej kan jag säga redan nu. Jag får säkerligen in 20-30 bara på förmiddagen, och ska jag då också börja få in en massa rapporteringar dygnet om, ja då kommer jag gå in i väggen (är väl medveten om jag inte är ensam om att ta emot många mail i adminkåren).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asabla:

Jag kan inte svara för hur det var innan jag klev med i gänget, men på den tiden jag har varit med så har vi försökt att hjälpa till där det behövs. Dessvärre så har skaran med folk som är aktiva ofta minskat för varje månad som går (folk börjar jobba, får barn, börjar skolan igen etc), vilket gör det svårt att alltid ha en person som täcker upp en server. Oftast så blir vi kanske 4-5 administratörer som försöker hålla kolla på 20servrar samtidigt och på det själva försöker spela.

Varför i hela friden har ni 20 servrar om ni bara är 5 admins, det borde väl vara ganska enkel matematik att räkna ut att det kommer misslyckas?

Jag är själv admin på en Tysk server sedan januari. Där har vi admins som håller i specifika maps eftersom de tar in admins baserat på var folk håller till. Är det någon som ansöker som spelar nästan jämt på Noshahr Canals kanske han får vänta för vi har redan 5 admins som håller i just den mappen, och med detta system har vi nästan alltid admins online på varje server och kan agera i realtid istället för att folk ska behöva skicka mail och screenshots. Då kanske boven hinner hålla på max några minuter, och sen kan rundan fortsätta utan problem, istället för att boven bara straffas i efterhand när matchen är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Det han sa stämde, TS inlägg tog inte hänsyn till fördelarna som kanske fanns med webhallens servrar.

Lite som med sverigedemokraterna, de tar inte hänsyn till fördelar som kan finnas med vad de är emot.

TS tog upp ett problem, varför behöver han samtidigt plussa?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Du drar verkligen bara upp de få nackdelar som finns med autobalance. Det finns dock desto fler nackdelar med att inte ha autobalance. Javisst, den bästa spelaren kanske råkar balanseras över till fel lag ibland, men med det system Webhallen kör kan ALLA byta till det vinnande laget. Jag spelade nyligen på en av era servrar, och ett lag (med 5 fler spelare) tog snabbt alla flaggor. Sedan kom fler spelare in. Alla colonel 100's bytte såklart lag till det vinnande laget för det är lättare att dominera och farma poäng. Och det gjorde det hela svårare för det förlorande laget.

Och visst kanske folk som spelar tillsammans hamnar i olika lag ibland, men inget autobalance-script "blockar" nån från att byta. Om ni exempelvis är 4 stycken som ska spela tillsammans, och 3 hamnar i det förlorande laget och 1 i det vinnande laget, så kommer de tre spelarna i det förlorande laget byta till det vinnande när ni inte kör någon autobalance. Med autobalance blir sånt väldigt jobbigt, och då väljer istället den ensamma spelaren att byta till det förlorande laget. Han kanske återbalanseras, men kan prova byta igen. Och vips har ni en jämnare match.

Sedan blir det väldigt ojämna antal spelare ibland, speciellt sent på kvällarna och på nätterna när ni kör utan autobalance. På en 64 man server kan det vara 20 i det ena laget och 32 i det andra laget exempelvis, bara för att ingen återbalanseras om dom väljer att byta till det vinnande laget.

Det finns betydligt fler fördelar för roligare och jämnare matcher med autobalance än utan.

Vilka fördelar finns med att Webhallen låter folk stacka lag så det ofta blir 1000 tickets mot 0 i slutändan, och att det inte finns några admins som hjälper till när det behövs?

Om Webhallen visste vad de gjorde skulle de i adminansökan ta vara på vilken den ansökandes favoritserver är, och fördela detta jämnt, det skulle göra en hel del till att få fler aktiva admins på servrarna. Istället för att exempelvis ta in 8 admins som nästan alltid spelar på en Rush-server, tar de in några som spelar jämnt fördelat mellan 8 olika servrar istället.

Dessutom känns IRC ganska förlegat. Visst, jag förstår att dom vill chatta, men ett desto mer effektivt system är att använda !admin-kommando in-game och ta emot dessa rapporter via Thunderbird Portable. Alla admins som är anslutna till Thunderbird får ett mail i realtid när dom behövs, det plingar till på datorn, man öppnar mailet och läser vad rapporten gäller. Kan man inte ta itu med detta markerar man rapporten som oläst och någon annan ser att det finns ett nytt mail.

Hej,

Anledningen till varför jag drar upp nackdelarna är för att dessa väger mer (enligt mig), och att vi inte har en bra lösning på problemet. Återigen, får vi tips om hur man bygger upp ett automatiskt system som inte gör våra folk missnöjda så tar vi gärna emot dessa förslag. Angående att det blir fler folk i andra laget; detta beror på att folk lämnar servern. Vi har spelets inbyggda autobalanceringssystem igång som gör att du inte kan byta lag om det är två eller fler i det andra laget, Och folk som joinar servern kommer automatiskt att kastas in i det laget med minst spelare. Det finns ingen logik inbyggt i detta system och det fungerar så som det gör. Är man missnöjd är det DICE/EA man får vända sig till. Enligt känslor som jag under mina speltimmar samlat ihop så upplever jag splittrat spel med vänner som någonting värre än en obalanserad server. Och är det ett autobalanseringssystem som tillåter spelare att byta lag ändå, så är det ju inte ett autobalanseringssystem. Där har vi ju ett ytterliggare problem. Anledningen till varför det är mer obalans på nätterna är för att det är många som lämnar servrarna samtidigt.

IRC förlegat? Hehe. Det är nog en smaksak. Enligt mig är det fortfarande det absolut enklaste chattprotokollet som existerar och det är ett väldigt enkelt sätt att kunna diskutera saker internt, men även externt. Det är heller ingen konst att utveckla IRC-botar med logik där vi kolla upp chattloggar direkt, eller ta emot rapporter. Vi har ett forum som du kan använda om du känner dig obekväm med IRC, det fungerar minst lika bra. Det du beskriver bra hade fungerat om vi kanske var på en arbetsplats, men detta är fortfarande någonting vi gör på fritiden. Det blir mer som att tvinga på folk jobb. Du får även tänka på att ungefär 80-90% av alla rappoter som kommer in är felaktiga eller skrivna av en person som bara är irriterad. Det är sällan det finns någon substans i rappoterna som kommer in till oss.

Jag vet inte riktigt om jag gillar meningen "Om Webhallen visste vad de gjorde". Det känns om ett litet påhopp. Jag vill även förtydliga att vi speladministratörer inte har någonting med Webhallen att göra. Det är väldigt klurigt att skapa sig en administratörsgrupp kring servrar. Man har två val. Antingen tar man in en jäkla massa folk och låter kvalitén bli lidande. Eller så tar man in en liten grupp med rätt människor där man kan bygga upp en trevlig grupp som håller god kvalité. I början satsade vi på det förstnämnda, och det blev sådär. I slutet har vi nyttjat metod nummer två. Vi har drivit servrar sedan BC2 och hör främst positiva saker om oss. Det är extremt sällan vi får tillbaka konstruktiv kritik om vad vi kan förbättra. Istället skapas det trådar bakom ryggen där det gärna påpekas hur dåliga vi är. Denna kritik når sällan oss på ett bra sätt.

Du kan inte jämföra att administrera en server med 20 stycken, det är så långt ifrån man kan komma. Och jodå, vi är betydligt fler än 5 admins. Tror asabla syftade på samtidigt. Beroende på tid givetvis.

Skrivet av flaxehytt:

Daniel, du kanske kan svara på varför Webhallen inte streamar?

Tack för bra feedback! Vi streamade faktiskt till GGC i början (vi var t.o.m tvungna att efterfråga specialbehörigheter för att få köra så många servrar samtidigt). Detta försvann dock efter en punkbuster-uppdatering. Sedan har det legat på is. Jag ska försöka ordna detta så fort som möjligt, både GGC och PBBANS. Metabans är dock inget alternativt.

/jagardaniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Varför i hela friden har ni 20 servrar om ni bara är 5 admins, det borde väl vara ganska enkel matematik att räkna ut att det kommer misslyckas?

Grattis för feltolkningen!

Ett förtydligande: 5-6 admins som är aktiva mer eller mindre mellan 12-23 sedan så varierar det från dag till dag i både tid och rum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asabla:

Grattis för feltolkningen!

Ett förtydligande: 5-6 admins som är aktiva mer eller mindre mellan 12-23 sedan så varierar det från dag till dag i både tid och rum.

Fortfarande ett väldigt litet antal för så många servrar. Ni borde väl ha ansökningar upp till halsen?

Jag är själv admin på en Tysk server sedan januari. Där har vi admins som håller i specifika maps eftersom de tar in admins baserat på var folk håller till. Är det någon som ansöker som spelar nästan jämt på Noshahr Canals kanske han får vänta för vi har redan 5 admins som håller i just den mappen, och med detta system har vi nästan alltid admins online på varje server och kan agera i realtid istället för att folk ska behöva skicka mail och screenshots. Då kanske boven hinner hålla på max några minuter, och sen kan rundan fortsätta utan problem, istället för att boven bara straffas i efterhand när matchen är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

TS tog upp ett problem, varför behöver han samtidigt plussa?

Hans inlägg gav en "hat" känsla mot deras servrar, vilket jag tycker är lite surt då jag faktiskt gillar dem. Att se det lite vinklat är ju relevant då det inte bler fanboyich diskusion då

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skönt att ha lite mer fria servrar som Webhallens, är väldigt sällan man ser någon som fuskar.. Sedan får man tåla att spelet aldrig kommer vara "bra" autobalanserat lag-mässigt.

Känns riktigt B att du på vissa servrar får lov att börja om en hel runda för att Admin på servern tycker det är obalanserat eller något i den stilen. Alla har väl även vart med om att bli placerad i det förlorande laget under frustrerande förhållanden..... Så att slippa autobalans helt, som jag iafl vet att det inte finns något på Firestorm conquest, är riktigt skönt!

Sedan är ju 1-10 i ping inte helt fel med riktigt bra servrar levererade av Webhallen!

+1 Webhallen!

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kerus3:
Skrivet av sten1930:
Skrivet av asabla:
Skrivet av woicer:
Skrivet av Fredro:
Skrivet av b4l74z4r:

Här är ett litet exempel på hur "bra" en server funkar utan autobalance. Webhallen är förövrigt den enda seriösa server jag vet om som inte använder sig av autobalance, GGC och dylikt.

Som ni kan se på screenshotet nedan så leder vinnarlaget med 700 tickets mer, nästan alla som producerar poäng har gått över till vinnarlaget, dominerar i stort sett flaggorna, och är till råga på allt 7 personer fler i laget tack vare bristen på någon slags balans (precis innan screenshot togs var det 32 vs 24). Detta är inte heller något extremt fall, det är alltför ofta det ser ut på detta vis.

Något annat jag skulle vilja lägga vikt på är något slags scramble-script efter varje runda, eller åtminstone efter ett lag dominerat väldigt mycket. Som det är nu så behålls samma lag när en ny runda startas, men med ett scramble-script så blandas lagen om helt random och det brukar oftast kunna jämna ut väldigt bra, så inte ett och samma lag kan dominera flera rundor i sträck. Många servers kör team scrambling automatiskt om ett lag vinner med fler än 150 tickets exempelvis.

Detta screenshot togs idag runt 17.30 på Webhallen 08 Operation Firestorm

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk klagar över baserape? Det betyder ju bara att ni är sämre än de ni möter.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="woicer;13835573"]
Autobalansering är något som är otroligt svårt att få till i detta spel. Anledningen till detta är främst två saker; den första är att Battlefield är ett lagspel. Att byta över enstaka spelare hjälper sällan, jämfört med spel som Counter-Strike där det kan räcka med att kasta över den bästa spelaren. Det är så mycket annat som spelar roll på slagfältet. Min erfarenhet är att det mer ofta bara skapar irritation. Ofta spelar man tillsammans med vänner genom TeamSpeak eller annat VOIP-program, och det finns inget mer frustrerande att splittras ifrån dessa och tvingas spela mot varandra.

Detta är den största frustrationen i hela bf3. "You can't switch so often." Haha, herregud.

Permalänk
Medlem

Jag och vänner lirar där för att som tidigare pers sagt, mycket bra ping.
Ligger på 1-10 som max.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

Fattar inte varför folk klagar över baserape? Det betyder ju bara att ni är sämre än de ni möter.

Därför att det bara blir extremt tråkigt för båda inblandade parter, och att det oftast enbart beror på att alla bra spelare hoppar över till ett lag.

Hur är det roligt att medvetet se till att man bara möter sämre spelare, och sen när man konstaterat att man är det bättre laget sparkar man dem medan de ligger ner? Behövs väl inte mycket hjärnkapacitet för att förstå varför det blir tråkigt trodde jag?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jag lirar inte så väldigt mycket på Webhallens servers, det är bara att jag föredrar dem över netonnet's server, som ofta är extremt sega (då menar jag alltså inte att spelarna får hög ping till servern, utan att det ändå är väldigt höga latenser, trotts låg MS till servern.)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Jag och vänner lirar där för att som tidigare pers sagt, mycket bra ping.
Ligger på 1-10 som max.

Bra ping kan ju vilken Svensk server som helst fixa, Webhallen använder Rocketblast som host, och alla servrar som beställer genom Rocketblast får lika bra ping

Permalänk
Medlem

Slutade lira på Webhallen av två anledningar, först att alla bytte till vinnande laget och 2 jag kör nu endast dom nya banorna.
Att alla byter lag är sjukt trist och gör ofta att jag byter server dirtekt, orkar inte slösa tid på att bli baserapad. Been there done that.

Kan ärligt säga att jag aldrig bytt till vinnande laget. Detta har dock lett till att jag inte har så hög winratio då man kommer in på en bana hamnar man oftast i förlorande laget.

Dock kan jag ragequita endel ibland när man inte är på humör eller om det är för ojämna lag