LG tillkännager surfplattan G Pad 8.3

Permalänk
Melding Plague

LG tillkännager surfplattan G Pad 8.3

Mindre surfplattor blir allt mer populära på bekostnad av de större modellerna. Nu tillkännager LG en ny 8,3-tummare med tunn ram och upplösningen 1 920 x 1 200 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre exakt vad jag har väntat på. Nu hoppas vi bara på en vettig prislapp också.

Permalänk
Medlem

Hade de kunnat hålla en absolut ren version av Android så kanske, bloatware och sena uppdateringar kan de behålla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag undra mig en sak, hur kunde dom lyckas att få mig att gilla den plattan? de är ju helt otroligt. Den är ju snygg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Hmm, riktigt snygg faktiskt!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Kul att dom stoppar kraftigare hårdvara i sin telefon. Finns det någon platta därute med Snapdragon 800?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

En bättre version av Nexus 7 Gen 2. Större skärm, större batteri och lite bättre SoC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kul att dom stoppar kraftigare hårdvara i sin telefon. Finns det någon platta därute med Snapdragon 800?

Folk köper inte surfplattor för samma summor som telefoner skulle jag tro. Priset är viktigare för surfplattor då användningsområdet är begränsat och betraktas som ett komplement till telefonen.

Permalänk
Entusiast

Har den stöd för extra minneskort? Eller är man fast på 16GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Hade de kunnat hålla en absolut ren version av Android så kanske, bloatware och sena uppdateringar kan de behålla!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blir det då, bloatware eller ren Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

En bättre version av Nexus 7 Gen 2. Större skärm, större batteri och lite bättre SoC.

Mja, dock är vikten en del högre än Nexus 7 gen 2.
Mycket bra med alternativ hursomhelst. Är lite sugen på en lättare platta just i denna storlek.

Priset här blir rätt avgörande också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Faktiskt intresserad av denna. LG kan lyckas väl på surfplattemarknaden om de prissätter den rätt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skäggig legend

S.N.Y.G.G Jag har alltid diggat LGs design. Kanske blir denna istället för Nexus 7 (2:gen) den som lever får se!
Bara det blir med LTE...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag som just la en beställning på Nexus 7 gen 2.
Jaja, antar att denna kommer bli en hel del dyrare...

Permalänk
Medlem

Jaha den ser ju precis lika dan ut som allt annat LG gör? Hur länge ska dom spinna vidare på denna design, allt ser ju exakt lika dant ut -.-

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Jaha den ser ju precis lika dan ut som allt annat Samsung gör? Hur länge ska dom spinna vidare på denna design, allt ser ju exakt lika dant ut -.-

Denna är dock gjord utav LG och inte Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Denna är dock gjord utav LG och inte Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, där ser man hur trött man är på eftermiddagarna ><

Men fortfarande den ser ju identisk ut =|

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

8,3" är rent för stort för mig på resande fot.

7" skall det vara, när man har spring i benen.

Och ja, jag har testat att ha med dom flesta tum på resan, 7 tum is tha shit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hymer:

Kul att dom stoppar kraftigare hårdvara i sin telefon. Finns det någon platta därute med Snapdragon 800?

Den en telefon med Snapdragon 800 blir bara snabbare på pappret än en pekplatta med Snapdragon 600. Anledningen går t.ex. att läsa på AnandTech där man förklarar hur en 2 kärnors Snapdragon 600 på 1.7Ghz (Moto X) man spöa en 4 kärnors Snapdragon 600 på 1.9GHz (Galaxy S4) i väldigt många "riktiga" program.

Anledningen heter "thermal throttling", ett SoC med många CPU-kärnor som sitter i en liten enhet kommer inte köra i närheten av sin utsatta frekvens. Samma SoC i en större enhet kommer ha bättre kylning och därför prestera bättre, ett SoC med samma CPU-kära fast 2st i stället för 4 kommer också köra på högre frekvens då det är färre transistorer att kyla på samma yta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Oj, där ser man hur trött man är på eftermiddagarna ><

Men fortfarande den ser ju identisk ut =|

Håller med. Mycket lik samsung galaxy tab 3 8.0:

Ser det som en bra sak. Samsungs senaste plattor har det kanske bästa formatet än så länge med precis lagom tunna kanter och lagom tunn platta generellt. Med LG:s nya lagom höga upplösning kan det bli en riktig fullträff om de inte sabbar androidet med sitt buggiga skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

8,3" är rent för stort för mig på resande fot.

7" skall det vara, när man har spring i benen.

Och ja, jag har testat att ha med dom flesta tum på resan, 7 tum is tha shit.

7" är för litet för att på ett behagligt sätt läsa diverse pdf-dokument och rapporter. Funkar säkert till youtube och facebook däremot.

Jag klipper nog en sådan här, hoppas bara på ett bra pris. Och lite/inget bloat. Det är det främsta argumentet för en Nexus 7, att slippa allt skräp som tillverkaren tror man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur blir det då, bloatware eller ren Android?

Bloat verkar det som.

Från engadget:

Citat:

Software enhancements include QPair and QSlide -- the former lets you receive messages and calls from JB-equipped Android phones on the G Pad itself, while the latter allows for three apps to run on-screen at once.

Permalänk
Medlem

Jag gillar den. 8 tum är precis lagom, inte för klumpigt att hålla i. Hoppas det kommer en 32 GB version. Sen vore det ju fint om det släpptes stock android till den.

Permalänk
Medlem

Bah, dom kunde gjort den större för väldigt lite extra bred o längd eller betydligt smidigare med mindre tum. 8.3 är så där precis lagom äckligt mittemellan 7" och 10".

Permalänk
Avstängd

Trevligt att den har tunna skärmkanter.

Men jag skulle vara skeptisk till att köpa en icke-Nexus Androidenhet, för då kan man inte alltid lita på att man får uppdateringar.

Permalänk
Avstängd

Nog första gången som jag har velat ha en LG pryl

Den kan väl inte vara så mycket dyrare än nexus 7an just pga nexus 7an. Eller vad tror ni?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Folk köper inte surfplattor för samma summor som telefoner skulle jag tro.

Fast den har exakt samma specs som min htc one och den går lös på ca 6500(?) Utan något abonnemang.
Edit: 5400 på Inet.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Fast den har exakt samma specs som min htc one och den går lös på ca 6500(?) Utan något abonnemang.
Edit: 5400 på Inet.
Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar mer om att jag inte ser någon direkt prisvärd fördel att slänga i Snapdragon 800 i en surfplatta. Snapdragon 600 är fortfarande i toppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Bloat verkar det som.

Från engadget:

Vanliga människor vill inte ha ren Android. Och allt som inte är ren Android är inte bloat bara för att TouchWiz är det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

7" är för litet för att på ett behagligt sätt läsa diverse pdf-dokument och rapporter. Funkar säkert till youtube och facebook däremot.

Jag klipper nog en sådan här, hoppas bara på ett bra pris. Och lite/inget bloat. Det är det främsta argumentet för en Nexus 7, att slippa allt skräp som tillverkaren tror man vill ha.

Vad är facebook?

Min Nexus 7 har jag enbart till två saker på resande fot, och det är att läsa böcker och surfa på. Du vet, rätt verktyg till rätt sak

Så för min del så är 7" den perfekta storleken.

Men jag kan förstå att du tycker annorlunda, som skall hålla på med pdf-dokument och rapporter, men skulle jag hållit på med sådant på resan och det hade varit ett tvång, så hade jag nog föredragit en ultrabook. Inte en platta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]