Permalänk
Medlem

Microsoft köper Nokia

Läste precis att Microsoft köper en del av Nokia.

Citat:

Nokia will sell substantially all of its Devices & Services business and licence its patents to Microsoft for EUR 5.44 billion in cash

Nokia ska hålla en pressträff senare idag 3:e September 2013.

Vad tycker folket om detta? Vem vinner på det här? Är det ett bra beslut av Microsoft att köpa en del av Nokia?

Källa: http://press.nokia.com/2013/09/03/nokia-to-sell-devices-servi...

The Verge: http://www.theverge.com/2013/9/2/4688530/microsoft-buys-nokia...

Citat:

One of the most enticing "what-ifs" of recent years has come true: Microsoft has purchased Nokia's Devices and Services unit, it announced today. It unites Windows Phone 8 with its biggest hardware supporter, and gives the company an integrated solution across hardware and software.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Nokias sista spurt på börsen inc !

Men inte är det konstigt, MS vill ju in mer på hårdvarusidan för att få kontroll bättre kontroll över båda världarna.

Permalänk
Medlem

Folket? Folket köper vad dom vill ha om det är bra och värt det.
Vem vinner på det? Antagligen Pyttemjuk och Nokia. Kanske även folket.
Jag gissar på att det är ett bra beslut när det sker i den prisklassen. Dom har nog använt miniräknaren mer än en gång.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jo, har ju alltid varit snack om att detta kunde hända.

Men att se det...

Timingen gör ju också Elop plötsligt till en högsannolik MS CEO kandidat.

Det är mer på gång här än vad som syns på ytan.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra. Nokia är ju de facto den tillverkare som har satsat mest på Windows Phone trots allt.
De andra har varit rätt marginaliserande på Windows Phone 8.
Apple har ju iPhone och Google äger Motorola.

Nokia varumärket kommer fortfarande att utvecklas.

Permalänk

En sorgens dag för oss finländare

Nokia skulle aldrig ha haft något att göra med Microsoft...

Permalänk
Medlem

Förmodligen har detta varit planerat länge. Det är väl därför Nokia hela tiden har satsat på WP8 även om några har tyckt att detta har varit ett konstigt beslut.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd

Varumärket Nokia blir ju kvar. För min del känner jag att deras framtid är säkrare med en så stor aktör bakom ryggen.
Möjligen hoppar HTC, Samsung och Huawei av WP8 plattformen.

Men det är ju ändå Nokia som har satsat helhjärtat på Windows Phone.

Permalänk
Medlem

Microsoft gav väl mer pengar för Skype?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Nu köper inte Microsoft ut hela Nokia utan "bara" mobiltelefondelen. Navteq och Solutions and Networks (som Nokia köpte ut Siemens ifrån ganska nyligen) blir kvar.

Permalänk
Medlem

Min morgon blev just värre. De skulle ha hållit sig utanför MS bullshit från början och inte failat med Symbian... Lets hope för åtminstone NÅNTING gott utav detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Egentligen väldigt logiskt. 5.44 miljarder Euro för Nokia är egentligen kaffepengar om du jämför med vad M$ betalade för Skype. Nokia är dessutom på väg att visa vinst år 2014.
Men om Windows Phone ska växa så måste M$ släppa på licenskontrollen.

Apple gör bättre mjukvara än M$ och t o m de är på väg mot 10% av marknaden globalt. Om M$ ska ha en chans så måste de göra som Android, ta bort licensen för andra OEMs.

Permalänk
Rekordmedlem

Nokia dör som elektronikmärke och det är väl synd, men förhoppningsvis gör det att inga andra satsar på telefoner eller plattor där MS levererar os och då kanske det på sikt kan innebära att de lägger ner försöken att pressa in det på desktop när touchprylarna självdör eftersom ingen vill ha dem.

Synd för Finland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Synd för Nokia då det finns en risk till att dom förstör telefonerna och märket.

Kort tid efter dom köpte Skype så kom det begränsningar och reklam. Synd om dom ska göra samma sak med Nokia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Microsoft gav väl mer pengar för Skype?

Skype hade inte en Elop i bakgrunden som bara drog ner företaget till en grund för att Sedan Microsoft kunde köpa Nokia.

Finns ingen annan anledning än att Microsoft vill ha patent för att sedan skapa sina egna mobiltelefoner under "Microsoft" märke skulle jag gissa.

Skulle inte förvåna mig om det var tanken från första början, dra ner Nokia så mycket det går för att köpa upp dom.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Väldigt många som ser negativt på det, jag ser positivt på det eftersom Windows Phone (och Windows 8) passat MIG. Tror att MS kommer att kunna stödja Nokia med pengar för att utveckla nya produkter som håller en riktigt hög klass som idag. Nokia märket är så starkt så tror inte att Microsoft vill ändra på de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Nokia som varumärke på smartphones är knappast stark, snarare utraderat och närmast bortglömt och de förknippas mest med enkla modeller som säljs i utvecklingsländer och om nu MS köper det så räknas det inte som att stödja det om de satsar pengar, för det är i så fall deras företag, däremot tror jag det blir oerhört svårt att komma tillbaka om inte produkterna är mycket bättre eller väldigt mycket billigare än konkurrenterna eftersom både MS och Nokia är väldig klena varumärken på smartphone/platt marknaden som snaraste får folk att aktivt undvika dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra för microsoft detta men det återstår att se vad det blir av det hela. Allt är spekulativt just nu.

Nokias tid som mobilmärke är däremot, precis som Ericsson, över.

Permalänk
Medlem

Visste att detta skulle komma så fort jag hörde om att MS ville samarbeta med Nokia så frågan var aldrig om utan när. Extra tydligt blev det ju om det var förra veckan när man läste att Nokia skulle göra en RT platta.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F@|)€r/\/:

En sorgens dag för oss finländare

Nokia skulle aldrig ha haft något att göra med Microsoft...

De köper ju inte hela Nokia dock.

Nokia köpte ju nyss ut Siemens från Nokia Siemens Network och nu blir väl Nokia lite som Ericsson, dvs ett bolag som säljer nätutrustning.

Jävla snabb tur från tronen till att inte göra telefoner alls. Men det var ju samma sak för Ericsson. Och Apple gjorde ju den omvända resan.

Kineserna kommer ju ta en stor del av kakan med. Intressant hur stora Sydkoreanerna är på mycket elektronik med (de låg väl rätt efter för inte så många årtionden sedan, men det går ju uppenbarligen bra att komma ikapp för alla som verkligen försöker. Mer jävlaranamma hos de som ligger efter än hos oss som redan tycker att vi har det tillräckligt bra. Vi har ju dårar vid rodret med ..)

Skrivet av Raven_cc:

Synd för Nokia då det finns en risk till att dom förstör telefonerna och märket.

Kan ju bli bättre också ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Jag tycker det är bra. Nokia är ju de facto den tillverkare som har satsat mest på Windows Phone trots allt.
De andra har varit rätt marginaliserande på Windows Phone 8.
Apple har ju iPhone och Google äger Motorola.

Nokia varumärket kommer fortfarande att utvecklas.

Nu har alltså alla tre stora mobila OS utvecklare också hårdvarukedjan, från top till botten. Känns som Microsoft rustar för fullskaligt krig med Apple och Google.

Nokia varumärket är dött för smartphones. Endast budgetserien 'Asha' kommer leva vidare som Nokia.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Var ju ganska uppenbart att detta skulle hända...

Aktien har sjunkit rätt mycket sen Stephen Elop blev VD i slutet av 2010, och när dem sedan exklusivt började tillverka Windows Phone-enheter.

Stephen Elop var en trojansk häst. Microsoft får en stor del av Nokia's Patent samt Nokia Maps snorbilligt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nokia som varumärke på smartphones är knappast stark, snarare utraderat och närmast bortglömt och de förknippas mest med enkla modeller som säljs i utvecklingsländer och om nu MS köper det så räknas det inte som att stödja det om de satsar pengar, för det är i så fall deras företag, däremot tror jag det blir oerhört svårt att komma tillbaka om inte produkterna är mycket bättre eller väldigt mycket billigare än konkurrenterna eftersom både MS och Nokia är väldig klena varumärken på smartphone/platt marknaden som snaraste får folk att aktivt undvika dem.

Hur tänker du nu? Jag tycker det snackas rätt mycket om wp. här på swec.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Detta var ju högst väntat och borde inte förvåna någon.

Nokia var väl Microsofts enda allierade mot Android och iPhone.
Om Nokia lägger ner telefontillverkningen skulle MS stå utan hårdvarutillverkare.
Google köper Motorola och Sony köper ut Ericsson.

Dom gamla klassiska mobiltelefontillverkarna har gått i graven men dom blev lite "fat and happy" och missade det nya som tog över efter knapptelefonerna.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aliquise:

De köper ju inte hela Nokia dock.

Nokia köpte ju nyss ut Siemens från Nokia Siemens Network och nu blir väl Nokia lite som Ericsson, dvs ett bolag som säljer nätutrustning.

Jävla snabb tur från tronen till att inte göra telefoner alls. Men det var ju samma sak för Ericsson. Och Apple gjorde ju den omvända resan.

Kineserna kommer ju ta en stor del av kakan med. Intressant hur stora Sydkoreanerna är på mycket elektronik med (de låg väl rätt efter för inte så många årtionden sedan, men det går ju uppenbarligen bra att komma ikapp för alla som verkligen försöker. Mer jävlaranamma hos de som ligger efter än hos oss som redan tycker att vi har det tillräckligt bra. Vi har ju dårar vid rodret med ..)

Ja tex förvandlingen av Goldstar som var ett riktigt uselt märke på budgetprylar till LG som är en stor aktör på massmarknaden i hela världen fungerade. man kan även se på hur Audi förvandlats speciellt när de lanserade quattron som reklampelare via rally men också hur fort de nästan helt försvann från USA när de hade problemen med farthållarna, de fick starta om efter det.
Nokia har väl egentligen bara gjort en smartphone som varit bra relativt konkurrenterna, N95 men sedan flippade de ur när de inte ville gå vidare med Symbian eller riktigt verkade veta vart de skulle inrikta sig, det var även en del strul med var man skulle ladda appar till Symbian eftersom Nokia och Ericsson inte tillät att man laddade från "fel" ställe utan mest verkade kräva att allt skulle separeras per telefonmodell även om mjukvaran i sig fungerade, dåliga beslut som tog bort båda märken från telemarknaden och troligen kommer inte Nokia tillbaka utan dör åtminstone som telemärke.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KentaSås:

Hur tänker du nu? Jag tycker det snackas rätt mycket om wp. här på swec.

Jag känner ingen som privat har en WP, de som har det har den pga att de jobbar med telefoner och är tvingade att använda dem för att testa dem men ingen är särskilt entusiastisk utan föredrar Android före Iphone medan de helst ser att WP inte fanns.
Själv så tror jag oerhört mycket mer på linux/androidhybrider som rätt väg in i framtiden för portabla enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nokias sista spurt på börsen inc !

tyvärr inte, aktien är handelsstoppad =(

Skrivet av TAG9217:

Stephen Elop var en trojansk häst. Microsoft får en stor del av Nokia's Patent samt Nokia Maps snorbilligt.

Och Elop går över till MS...
"Klart är att Elop kommer att lämna vd-posten på Nokia vid köpet och bli chef för avdelningen ”services och devices” på Microsoft" www.nliv.se

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Och Elop går över till MS...

Surprise Surprise!

Permalänk
Medlem

Hoppades verkligen på att det inte skulle hända, älskar kameran i min 808 och var säker på att jag skulle ha en lumia 1020 härnäst.
Men nu känns det väldigt långt borta att ha en Nokia igen.
Behöver jag säga vad jag tycker

Visa signatur

störst går först.....

Permalänk
Medlem

"Efter försäljningen av Devices & Service kommer Nokia att fokusera på nätverksbolaget NSN, kart- och navigationstjänsten Here samt Advanced Technologies, som innefattar teknisk utveckling och licenser."

tycker att Here skulle ha följt MS, är ju en riktigt trevlig navigator för att vara "gratis"

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!