Linux på gammal dator för barnen

Permalänk
Medlem

Linux på gammal dator för barnen

Hej

Jag har en gammal dator med Windows 98 som mina barn (4 och 6,5 år gamla) använder. Windows 98 känns ganska gammalmodigt, och av naturliga skäl har jag valt att inte koppla upp den till internet. Men nu har barnen blivit så gamla att de vill gå in på t.ex. bolibompa-sidan för att spela spel där och jag börja se mig för efter alternativ för att uppdatera datorn

Då ett modernare Windows inte är att tänka på med tanke på prestanda på datorn, funderar jag på Linux. Jag söker efter en Linux-distribution som fungerar bra på en gammal dator och som är tillräckligt enkelt att använda för ett barn (eller går att få enkelt att använda). Jag har ganska goda Linux-kunskaper när det gäller administration från konsolen (serveradministration på jobbet), men jag använder inte GUI speciellt mycket och vet inte så mycket om det.

Det stora problemet är dock de Windows-spel de har till datorn. Det är gamla barnspel som inte går att köra på något nyare än Windows XP (jag har provat). Jag funderar på att testa att köra dem med Wine, men jag har ingen erfarenhet av det och undrar hur stor sannolikhet ni tror det är att det kommer att fungerar med så pass gamla spel. Som alternativ, tror ni att det ens är något alternativ att köra Windows 98/XP som en emulerad maskin i Linux med tanke på hårdvaran?

//Magnus

Edit
Egentligen är det väl tre frågor jag har:

  1. Vilken Linux-distribution ska jag välja (fungera bra på hårdvaran)

  2. Vilken Skrivbordsmiljö ska jag välja (så avskalat och enkelt som möjligt. De ska egentligen bara trycka på en knapp för att starta spelen. De ska inte ha möjlighet att förstöra för sig själva)

  3. Hur ska jag få Windows-spelen att fungera

Permalänk
Entusiast

Varför inte köpa en begagnad dator för typ 1000kr istället? Lite kan du väl kosta på barnen, en gammal Windows 98-dator känns ju väldigt snålt att låta dem använda år 2013!

Köper du en begagnad för 1000-2000kr kan du lägga vilket operativsystem du än vill på den och den kan nog hantera alla spel de kan tänka sig spela.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt. Att köra en begagnad dator av nyare modell hade nog varit mycket enklare. Men då hade det ju inte varit någon utmaning

Och så länge de nöjer sig med de här enkla spelen duger den här datorn alldeles utmärkt. Faktum är att ett av spelen inte ens går att köra på en snabb dator då spelet går alldeles för fort (hur programmerade man förr i tiden egentligen).
Så småningom kommer de ändå vilja börja spela krävande nya spel, och då kommer de naturligtvis få en bättre dator.

Permalänk
Medlem

Det räcker nog med en fönsterhanterare stand alone för vad du vill göra. Exempelvis fluxbox eller openbox.

Problemet är ju om du menar en websida med bolibompa sidan. En modern webbrowser kommer antagligen knäa en för gammal dator.

Permalänk
Medlem

jag kör ubuntu 13,04 till minsta dottern, (snart 4) hon har en pentium 4 och 2gb ram, inga problem alls driva runt det, går inte segt heller, man får ju kanske vänta 3sec på firefox men är inga problem för henne,
sen har ju ubuntu bra stöd och uppdateringar sköter sig själv så man behöver inte rackla så mycket.

hon sitter på bolibompa och kollar filmer samt spel,
och ritar med tux paint,

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdvara? Misstänker att moderna hemsidor kommer rulla ganska segt, om alls, på en dator som fortfarande kör Win 98.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Crunchbang kanske kan vara ett alternativ. http://crunchbang.org/

Kör den disten på en VM på jobbet. Tar ungefär 20-50M av internminnet idle. Bör funka bra på en slö gammal burk också!

Huruvida Wine funkar med de spelen du har till kidsen vettitusan. Jag har inte haft det behovet tyvärr

Permalänk
Rekordmedlem

Puppylinux funkar bra på win 9x generationens hårdvara.
Ska du ha "tyngre" os så kanske Lubuntu eller Xubuntu är mer lämpade än ubuntu eftersom det troligen är för tungt, men även Mint xfce kan vara nått att prova men de är inte lika pigga som Puppylinux som antagligen är den bästa linuxdisten till äldre maskiner om det ska vara nått som är rimlig komplett och inget man plockar ihop själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

En 15 år gammal dator är ändå väl på gränsen. Du måste ta i beaktande att multimedia utbudet på nätet då var begränsat till extremt låga upplösningar. Inte nog med att bildskärmarna hade låg upplösning, men video spelades ofta upp i vad som nu ter sig som i storlek med en avatar.