Ansluta till eduroam med Windows 8

Permalänk

Ansluta till eduroam med Windows 8

De av er som går eller har gått på universitet eller högskola är troligtvis bekanta med eduroam. För de som inte är det så är eduroam det trådlösa nätverk som används på skolan, och med din inloggning kan du ansluta till alla skolors nätverk som använder eduroam i hela världen.
Mitt problem är att jag inte lyckas ansluta Windows 8 (RTM) till nätverket, trots att det fungerar utmärkt i Windows 7 på samma dator. Skolans IT-avdelning har ännu ingen information om hur man ansluter med operativet, och det enda Google lyckats hjälpa mig med är att bekräfta att det finns andra med samma problem.

Här är instruktionerna för min skola (Windows 7):
PDF
Ha tålamod, de laddar ganska långsamt

Permalänk
Medlem

eeeh, vi kommer inte in på din skolas intranät varav vi inte kan se PDFen, har googlat lite och det verkar som du behöver någon programvara också eller?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

eeeh, vi kommer inte in på din skolas intranät varav vi inte kan se PDFen, har googlat lite och det verkar som du behöver någon programvara också eller?

Eduroam kräver ingen programvara

Skrivet av BrainOfSweden:

De av er som går eller har gått på universitet eller högskola är troligtvis bekanta med eduroam. För de som inte är det så är eduroam det trådlösa nätverk som används på skolan, och med din inloggning kan du ansluta till alla skolors nätverk som använder eduroam i hela världen.
Mitt problem är att jag inte lyckas ansluta Windows 8 (RTM) till nätverket, trots att det fungerar utmärkt i Windows 7 på samma dator. Skolans IT-avdelning har ännu ingen information om hur man ansluter med operativet, och det enda Google lyckats hjälpa mig med är att bekräfta att det finns andra med samma problem.

Här är instruktionerna för min skola (Windows 7):
PDF
Ha tålamod, de laddar ganska långsamt

Blir du promptad om inloggningsuppgifter?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av BrainOfSweden:

De av er som går eller har gått på universitet eller högskola är troligtvis bekanta med eduroam. För de som inte är det så är eduroam det trådlösa nätverk som används på skolan, och med din inloggning kan du ansluta till alla skolors nätverk som använder eduroam i hela världen.
Mitt problem är att jag inte lyckas ansluta Windows 8 (RTM) till nätverket, trots att det fungerar utmärkt i Windows 7 på samma dator. Skolans IT-avdelning har ännu ingen information om hur man ansluter med operativet, och det enda Google lyckats hjälpa mig med är att bekräfta att det finns andra med samma problem.

Här är instruktionerna för min skola (Windows 7):
PDF
Ha tålamod, de laddar ganska långsamt

testat detta? http://www.shef.ac.uk/cics/windows8/eduroam

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

De här instruktionerna har vi fått. De går från till skillnad från dina att komma åt även när man inte är inloggad. Har de verkligen omarbetat de här dialogerna i Windows 8? Har inte Windows 8 på laptopen så jag kan inte kolla.
http://hj.se/download/18.c4c1070130f00b9a9080003429/anslut_ed...

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

eeeh, vi kommer inte in på din skolas intranät varav vi inte kan se PDFen, har googlat lite och det verkar som du behöver någon programvara också eller?

Hmm, konstigt, jag kommer åt instruktionerna hemifrån, och de ligger på skolans websida. Men här är en version sparad i Google Docs. Och programvaran verkar ha varit behövde i testversionerna av Windows 8, men ska inte vara det längre.

Skrivet av qhrizz:

Blir du promptad om inloggningsuppgifter?

Ja det blir jag, det är efter de har skrivits in som det tar stopp. Jag får ett meddelande i stil med "Checkig network requirements", och sedan händer inget mer.

Ja det har jag, med vissa modifikationer då min skola har lite andra säkerhetsinställningar.

Skrivet av jocke92:

De här instruktionerna har vi fått. De går från till skillnad från dina att komma åt även när man inte är inloggad. Har de verkligen omarbetat de här dialogerna i Windows 8? Har inte Windows 8 på laptopen så jag kan inte kolla.
http://hj.se/download/18.c4c1070130f00b9a9080003429/anslut_ed...

Nej, dialogen är identisk med Windows 7, men efter att jag gjort alla inställningar korrekt så kommer jag ändå inte åt nätverket. Har även provat med helt andra inställningar då jag vet många som har fått göra det på vissa system (Android t.ex), men inget fungerar.

Permalänk
Medlem

Väldigt sent svar men tänkte att det kan vara intressant för fler.

Jag följde https://confluence.it.su.se/confluence/display/Support/Anslut... med vissa modifikationer (jag gjorde egentligen bara steg 9 från den guiden, resten fanns på liu) för att de ska passa Linköpings universitet och inte SU.

//Simon

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

De av er som går eller har gått på universitet eller högskola är troligtvis bekanta med eduroam. För de som inte är det så är eduroam det trådlösa nätverk som används på skolan, och med din inloggning kan du ansluta till alla skolors nätverk som använder eduroam i hela världen.
Mitt problem är att jag inte lyckas ansluta Windows 8 (RTM) till nätverket, trots att det fungerar utmärkt i Windows 7 på samma dator. Skolans IT-avdelning har ännu ingen information om hur man ansluter med operativet, och det enda Google lyckats hjälpa mig med är att bekräfta att det finns andra med samma problem.

Här är instruktionerna för min skola (Windows 7):
PDF
Ha tålamod, de laddar ganska långsamt

Är det så att skolan använder Cisco routers så kan de behöva uppgradera firmware, alternativt så får du skaffa äldre drivrutiner till din Windows 8:
http://support.microsoft.com/kb/2749073

Visa signatur

Ny signatur!