Permalänk
Medlem

kompabilitetshjälp htpc

Har varit i HTPC tankarna ett ganska bra tag nu och under dagen så gick min laptop sönder efter många år i tjänst så skulle behöva främst hjälp med kompatibiliteten av komponenter och om ni har några förslag på andra komponenter som passar bättre tar jag gärna emot råd och tips!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3828870/htpc

Permalänk
Inaktiv

Blev det inte dyrt varmt och med mycket fläktljud. Blir det inte billigare med en Intel NUC och då får du bättre prestanda på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Blev det inte dyrt varmt och med mycket fläktljud. Blir det inte billigare med en Intel NUC och då får du bättre prestanda på köpet.

är väll inte mycket dyrare än en NUC eller? fläktarna har ingen betydelse då jag har massa andra saker i rummet som låter. Prestandan i NUC kan väll inte vara bättre än den som jag byggt?

Permalänk
Medlem

Så när du ser film ser du inte till att det är tyst i rommet? Jag vill att en HTPC ska vara tystast möjlig, gärna passiv kyld.

I dagsläget hade jag köpt(faktiskt ventat lite på nästa modell) av Intel Nuc m/passiv kyld chassi, då CPU prestandaen är bra, samtidig är den inte overkill för vad den faktiskt ska göra, spela upp film, och se till at menyer flyter på bra.

För mig är den HTPC jag har nu perfekt i prestanda I2100T m/Nvidia GT430 och passiv kyld, tyvärr för jag är sugen på NUC, mycket pga storleken!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Så när du ser film ser du inte till att det är tyst i rommet? Jag vill att en HTPC ska vara tystast möjlig, gärna passiv kyld.

I dagsläget hade jag köpt(faktiskt ventat lite på nästa modell) av Intel Nuc m/passiv kyld chassi, då CPU prestandaen är bra, samtidig är den inte overkill för vad den faktiskt ska göra, spela upp film, och se till at menyer flyter på bra.

För mig är den HTPC jag har nu perfekt i prestanda I2100T m/Nvidia GT430, tyvärr för jag är sugen på NUC, mycket pga storleken!

vad jag menar är att när jag kollar på film så har jag så högt ljud att allt annat inte hörs. Så en fläkt eller två spelar mig ingen som helst roll, men vi är alla olika känsliga

Permalänk
Medlem

Ser bru ut där. Delarna låter inte alls mycket. CPU kylaren på AMD som följer med är inget vidare dock. Men den kan du byta ut senare om du vill och tycker. Har själv ett par Node chassin ståendes (NAS och Server). Mitt CX agg är det som låter mest årligt talat och det är den gamla CX modellen som är 3år gammal nu typ.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

hmm även om jag har på högt ljud finns det ändå så mycket dynamik i en film, så jag hör ändå fläktar. Ibland är en film nästan knäpptyst, andra gånger inte fullt så knäpptyst.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Köpte den här förra veckan http://www.inet.se/produkt/1970713/acer-aspire-revo-rl80

Riktigt tyst, hade planer på att byta till en SSD men känns onödigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

hmm även om jag har på högt ljud finns det ändå så mycket dynamik i en film, så jag hör ändå fläktar. Ibland är en film nästan knäpptyst, andra gånger inte fullt så knäpptyst.

vi är helt enkelt olika känsliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Köpte den här förra veckan http://www.inet.se/produkt/1970713/acer-aspire-revo-rl80

Riktigt tyst, hade planer på att byta till en SSD men känns onödigt nu.

prestanda/krona känns inte så högt i den burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

hmm även om jag har på högt ljud finns det ändå så mycket dynamik i en film, så jag hör ändå fläktar. Ibland är en film nästan knäpptyst, andra gånger inte fullt så knäpptyst.

Jag håller med här, jag hör min bluray spinna och fläkten i projektorn (där lampan går på låg effekt) när jag ser film, och ingen av dem är högljudda. Givetvis hörs de inte alltid, men det är ju extremt sällan en film inte har lugna partier som gör att man hör annat. Dessutom är det inte enbart action-rökare man tittar på.
Min htpc fick nyligen en ny låda (Node 605) och en ny cpu-kylare så nu är det istället min PSU som låter mest. Skrotar jag min server så flyttar jag över mitt passiva Seasonic till htpcn för att få den så tyst som möjligt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Köpte den här förra veckan http://www.inet.se/produkt/1970713/acer-aspire-revo-rl80

Riktigt tyst, hade planer på att byta till en SSD men känns onödigt nu.

Skulle jag inte köpt, senast jag kollade upp det klarade inte intel hd3000 av 23.976 hz bra, vill ha flyt i mina filmer. Om nu inte Intel har klarad av att lösa det med nyare drivrutiner.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5