Hjälp med uppgradering. Hänger inte med i svängarna längre.

Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering. Hänger inte med i svängarna längre.

Hade tänkt uppgradera min burk, då det var ett tag sedan.

Sitter nu med ett GTX 660 TI, 955 x4 Phenom, 8GB DDR2, Gigabyte mobo.. orkar inte skruva upp och kolla exakt vad det heter. Men det var billigt och har bara en PCI-e-plats. Tanken är att jag skall köpa mig nytt moderkort, processor, ram och ett till 660-kort och köra SLI. Har redan köpt ett Corsair nätagg på 850w för att driva det hela.

Jag har inte haft tid de senaste åren att hänga med i svängarna och götta ner mig i detta så egentligen underbara träsk av processorer, grafikkort och allt som hör där till. Det tar för mycket tid helt enkelt och det är här ni får hjälpa mig. Hade tänkt lägga runt 4000:- på moderkort, processor och ram. Grafikkort och eventuellt en SSD kommer senare. All kringutrustning har jag.

Vad jag förstått är i7 (Haswell) något att satsa på och till det behöver jag således ett 1150-moderkort. Det är nu det börjar bli rörigt för min lilla hjärna.
Ska man satsa på 1150? Eller ska man köra på något AMD-baserat, som verkar vara billigare, men ändå ha hyfsad prestanda? Helst skulle jag vilja ha ett moderkort som håller ett par år och där en ny processor går att smäcka i. Är AM3+ ute ur matchen sedan länge? Är det FM2 som gäller om man skall köra på AMD?

Sen var det det här med PCI-e. Hur är det med att ena grafikkortet körs i 16x och det andra i 8x? Vad ska man ha?
Edit: Om jag köper ett till 660-kort, behöver det då vara samma tillverkare?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Räkna med att du får byta både moderkort och processor och kanske även RAM-minnen även nästa gång du uppgraderar om ett par år. Detta oavsett om du väljer intel eller AMD. Både intel och AMD kommer med nya socklar och DDR4-minnen lär väl också komma så småningom.

Jag gissar att det är spel du är intresserad av eftersom du ska köra SLI. Intel har övertaget i spelprestanda (och nästan all annan prestanda med för den delen). Socket 1150 är ett vettigt val med tanke på budgeten. Core i5 är ungefär lika bra som Core i7 när det gäller spel så Core i5 4670K är ett bra val.

AMD AM3+ är väl på väg ut men typ en FX-8320 ger också hyfsad prestanda (men sämre än Core i5 4670K). Men ska du köra SLI och kanske uppgradera till ännu bättre grafikkort i framtiden tror jag den kan bli en flaskhals.

AMD FM2 har inga högpresterande processorer. De är mer för de som vill ha hyfsad integrerad grafik till ett vettigt pris, kanske som HTPC eller vardagsdator.

Ett möjligt alternativ är intel socket 2011. Det är ett bättre presterande alternativ än socket 1050 men det blir tufft att hålla budgeten på 4000 kr. De som kör tyngre grafikkort i SLI förespråkar intel 6-kärninga Core i7 men där kostar ju bara processorn runt 5000 kr. Finns billigare 4-kärniga även för socket 2011 (till och med billigare än för s1050) men moderkorten kan vara dyrare istället. Kan nog ändå vara vettigt att överväga socket 2011.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3790373/2013-08-29

Sen har du råd till 8GB mer minne och kanske en bra cpu kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Matnyttig info!

Ja det stämmer bra att jag spelar mest på datorn. Har ju sett bra priser på 660, det senaste. Skit att jag missade Inet:s deal dom hade i förra veckan. Tror det låg på 1299:- då. Funkar det att trycka i ett 660 från Gigabyta tillsammans med ett från MSI?

i5 4670K låter som ett vettigt alternativ. Då kan man ju kränga i en i7 när priserna gått ner.

Skrivet av piccaboo:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3790373/2013-08-29

Sen har du råd till 8GB mer minne och kanske en bra cpu kylare

Tackar! Det moderkortet har jag faktiskt kikakt lite på tidigare. Verkar vara prisvärt.

Så vad säger ni om minnen. 16gb borde väl räcka och bli över?

Permalänk
Medlem

8GB RAM räcker gott och väl i en speldator.

Det går oftast bra att använda 2 kort från olika tillverkare för SLI.
När det gäller 2 16x vs 1 16x & 8x för SLI så är prestandaskillnaden bara något man kan mäta i syntetiska tester, du kommer inte märka av någon skillnad alltså.

Permalänk
Hjälpsam

Hade du inte ett GTX660Ti ? du skrev det först men sen bara 660 efter det. . du kan blanda märken men blanda inte 660 o 660Ti

16Gb räcker o blir över. . . 8Gb räcker långt det med

Förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/3838343/2013-09-05 men visst, Z87-A duger det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Hade du inte ett GTX660Ti ? du skrev det först men sen bara 660 efter det. . du kan blanda märken men blanda inte 660 o 660Ti

16Gb räcker o blir över. . . 8Gb räcker långt det med

Förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/3838343/2013-09-05 men visst, Z87-A duger det med

Ja det stämmer, slarvade lite när jag skrev. Ett GTX660Ti är det jag har.

Permalänk
Medlem