Skogsmulle som vill kunna spela utan lagg

Permalänk
Medlem

Skogsmulle som vill kunna spela utan lagg

Tjena!
Som tråden lyder så bor jag ca 6 km ifrån närmaste byhålan med tät skog hela vägen ut till vårat hus.
Problemet är att jag inte gillar att leka med kottar utan faktiskt vill kunna spela, kolla youtube, å ladda ner filer.
Är det mer än två personer inne på internet och jag ska starta en t.ex en LoL match så kan jag räkna med att ha dryga 200 ping under hela gamet.
Ska jag kolla youtube och det endast är jag på internet så får videon laddas i typ 5 min innan man kan se skiten.
Ska jag ladda ner någon fil på typ 20gb kan jag räkna med att få ha datorn igång en vecka innan filen är klar, laddar ner allt ifrån 10-150 kb/sek
routern är i källaren och jag på ovanvåningen har ett modem kopplat till routern, klart jag får sämre internet bara för det men även morsan nere i källaren klagar på internet.

Vi har kollat med vårat abonnemang (telia) men dom säger bara "det kan ej bli bättre där ute" vilket jag inte tror på, det måste väl finnas något sett att få bättre internet?
montera antenn på taket?
byta abonnemang?
Powerline?
Köpa nyare router?
Fiberled? (helst inte jävligt dyrt har jag hört)
Vet ni något som kan hjälpa så skriv, tacksam för alla svar jag kan få på detta!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Att spela via trådlöst internet ska du inte göra, hur blir det om du går via sladd från router till datorn? Har 100/10 internet och fick bara ut 15/2 via wlan och betydligt högre ping än jag har via sladd.
Har du någon radio/mobilmast nära? har kompisar som spelar på 4g mobilt bredband och det går ganska bra.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Har inte testat med sladd, dock funderat på att göra det men kommer skillnaden bli så enorm?
Som jag sa innan så har även morsan lagg nere i källaren även om hon har routern precis ovanpå sin dator.

Permalänk
Medlem

Att spela via 4G är inga problem, så länge den attans bandbredden inte tar slut. Men om man sedan får vettig kontakt, eller om den dumpar ner på 3G eller till och med 2G är en annan historia.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag körde trådlöst för 8 år sedan och den dongeln jag hade fick smaka på hammaren, sen blev det kabel för hela slanten. Trådlöst idag borde vara bättre men har fortfarande svårt för det. Accesstiden är ju alltid en nackdel med trådlöst så ska du spela spel online är kabel att föredra.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Kolla hur du har det med mobilt, dock tror jag inte det finns något abonnemang som har "riktig" obegränsad surf.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!
Får väl köpa en sladd å dra ner till källaren
Hade det blivit ännu bättre om man t.ex köper en till router som jag har inne på mitt rum och sedan drar sladden ifrån min router ner till källaren?

Permalänk
Skrivet av BoysBad2:

Tack för alla svaren!
Får väl köpa en sladd å dra ner till källaren
Hade det blivit ännu bättre om man t.ex köper en till router som jag har inne på mitt rum och sedan drar sladden ifrån min router ner till källaren?

En till router kommer inte göra det bättre, det skulle vara att byta ut routern du har mot en bättre men det kommer förmodligen inte göra någon skillnad på en ADSL uppkoppling.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Prova att testa med kabel och se om du får någon skillnad, i vissa fall så är det väldigt stor skillnad.
Vissa trådlösa routrar har tyvärr väldigt dåligt wifi.

Samt vilken typ av anslutning har du ut dig, är det adsl eller någon långdistans trådlös variant ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoysBad2:

Tack för alla svaren!
Får väl köpa en sladd å dra ner till källaren
Hade det blivit ännu bättre om man t.ex köper en till router som jag har inne på mitt rum och sedan drar sladden ifrån min router ner till källaren?

Nä så länge kabeln inte är längre än 100 meter så ska det inte påverka prestandan. Vad är det för uppkoppling ni har hos Telia btw?

Permalänk
Medlem

Det låter som du bor mitt ute i ingenstans, (ta inte illa upp, kommer själv från en sån trakt) Och tyvärr så är det fortfarande så att man får dras med det som telia erbjuder i de flesta småorter. Detta beror på att det är de som äger telefoncentralen som ditt hus är kopplat till. Telefoncentraler i mer tätbebyggt område har redan uppgraderats, eller uppgraderas fortlöpande med högre kapacitet, medans vi som bor "ute i skogen" får snällt vänta tills centralen lägger av innan Telia spenderar några pengar på en uppgradering.

Jag antar här att du har ADSL, kanske "upp till" 8Mbit. Där är ju även problemet om du har långa ledningar från ditt hus in till centralen, allt över 2 km försämrar kvaliten på din uppkoppling, över 4km börjar det bli riktigt dåligt.

Det jag kan råde dig att göra, som jag har gjort hos mina föräldrar, är att kolla över alla ledningar som du har kontroll över, ledningen från tomtgränsen in i huset, ledningarna inne i huset. Testa att koppla datorn med sladd direkt in i routern och kör TP-test för att få en klar bild av vad du får ut för hastighet. Trådlöst nätverk har sina problem, och kan störas ut av allehanda elektriska prylar så det rekommenderar jag inte för något spelande.

Mobilt bredband som någon nämnde, KAN, om du har tur och en mobilmast i närheten ge en förbättring, men var väldigt försiktig där. Säljarna du kommer att prata med kommer att lova guld och gröna skogar men det vet inte ett skvatt om vad de pratar om.
Om du bestämmer dig för att testa, se till att du har skriftligt på att du får lämna tillbaka modemet, och avsluta abonnemanget ifall det inte fungerar tillfredsställande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Får köpa en kabel och se helt enkelt
Vi har ADSL koppling här ute.
Nu kör jag på mobilens internet, men där har jag bara 4gb att surfa för, det räcker man nog inte så långt med precis.....
Men imed att routern är i källaren skulle inte det där med antenn på taket bli bättre?

Permalänk
Skrivet av BoysBad2:

Får köpa en kabel och se helt enkelt
Vi har ADSL koppling här ute.
Nu kör jag på mobilens internet, men där har jag bara 4gb att surfa för, det räcker man nog inte så långt med precis.....
Men imed att routern är i källaren skulle inte det där med antenn på taket bli bättre?

ADSL är inte trådlöst, det går via telefonkablarna, så det skulle inte hjälpa alls att sätta en antenn på taket. Om du inte har tänkt köra 3G/4G då, för då är det absolut bättre med antenn på taket.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Skrivet av BoysBad2:

bor jag ca 6 km ifrån närmaste byhålan

Om du har ADSL, hur långt är det mellan dig och din station?

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem

Glömde säga!
Jag har ett Telenor mobilt bredband med!
Det gör nerladdningarna lite bättre, men Pingen på spel och youtube är fortfarande lika kassa....
haha jaa..låter som att det är rätt hopplöst när man bor mitt i ingenstans.... men tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem

Kör du ADSL>router>wlan eller 3G>router>wlan?

Hur som, sladd är att föredra i ALLA situationer hur bra router/wlan du än har, (Jag kör trådat till allt utom surfplatta/mobil hemma på mitt 100Mbit) och med tanke på du redan har så dåliga svarstider så måste du optimera allt du kan.
kör du ADSL så kan du ringa tela och be dom koppla bort felkorrigeringsfiltret (detta kommer påverka nedladdningshastighet negativt, samt även stabiliteten säkert) men jag bodde tidigare ca 3km från stationen och det sänkte min ping säkert 10ms till min gateway.

Sitter du på någon form av 3g, så kan du ju inte ha den stickan i källaren? den måste upp nära fönster/över träden. skärmad usbkabel och bygga nån mast på taket? finns ju enkla knep att göra en riktad antenn/parabol om man googlar lite, svåra är väl att rikta den isf. (aldrig prövat detta själv)

Visa signatur

Spelas just nu: Björne - Somna inte riktigt än.mp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabstylez:

Om du har ADSL, hur långt är det mellan dig och din station?

Ingen aning hur långt det är, hur kollar man upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKIBBE:

Kör du ADSL>router>wlan eller 3G>router>wlan?

Kör på ADSL>router>wlan
jaa har försökt få in det i morsans skalle att hennes internet nere i källaren säkert med blir bättre om vi byter så att första telefonjacket är på ovanvåning och sedan drar nätverkskabel ner till hennes dator istället för att ha allting nere i källaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoysBad2:

Ingen aning hur långt det är, hur kollar man upp det?

Du får ringa telia och fråga. Dock så fanns det en tjänst för det en gång i tiden, men kommer inte ihåg var den var, var inte telia som höll i den tror jag...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

om det är 6km sitter han nog på 2/1 eller 6/1 beroende på kvalité på linan.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Köp några trisslotter i veckan och hoppas på storkovan så du själv kan dra fiber. Räkna med minst några 100Kkr.

Permalänk
Medlem

Vad har du för modem/router?

Har du Telias Thomson TG7xx kan du logga in på den via http://192.168.1.1
Läs av värdena under bredbandsanslutning, dsl-anslutning, detaljer.

Posta värdena för
Bandwidth (Up/Down)
Line Attenuation
SN Margin

Permalänk
Medlem

Tror inte att det finns någon lösning för dig. powerline är betydligt sämre än ethernet, du kan ha fasansfullt tur och ha bra mottagning på 4g där du bor men antagligen är den värdelös.

Kolla vad du har för hastighet hos telia och kolla vad andra erbjuder för hastighet.

EDIT: va? Hade du inte redan kabel? Det skrev du inget om. Klart att du får bättre via ethernet än om du kör över wifi.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde testa med mobilt. Många abonnemang har så du kan prova 1 månad eller liknande, förhoppningsvis kan det funka bra. I min sommarstuga kan jag bara få "Upp till 2Mbit" fast och jag fick ut 32 mbit med mobilt så det kan ju vara värt ett försök.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag inte gillar att leka med kottar

Lol'd

Iaf brukar vara en gräns beroende på hur långt du bor ifrån en *glömt ordet* och vilken typ du använder

Telejack har iaf en gräns beroende på hur långt du bor ifrån, sen blir det annan typ av connection eller fiber.

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Skrivet av BoysBad2:

Ingen aning hur långt det är, hur kollar man upp det?

Det får du nog kolla med operatören. De har info om längd. Skanova har toleranser om vilken hastighet du får ha som minst på vilket avstånd. Ligger du under är det inga problem att felanmäla och få det fixat, ligger du dock över finns det ingen som kan göra något.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabstylez:

Det får du nog kolla med operatören. De har info om längd. Skanova har toleranser om vilken hastighet du får ha som minst på vilket avstånd. Ligger du under är det inga problem att felanmäla och få det fixat, ligger du dock över finns det ingen som kan göra något.

Vart hittar man det där om lägsta hastighet? Jag känner att jag får ut för lite.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Vart hittar man det där om lägsta hastighet? Jag känner att jag får ut för lite.

Vad har du för operatör och vad betalar du för?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Vad har du för operatör och vad betalar du för?

BBB, 12-24. Får ut 9-11.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

BBB, 12-24. Får ut 9-11.

Eftersom du får ut under 12 så borde du ta kontakt med BBB och kolla om allt är som det ska. Du kan ju även ta och kolla om du får högre hastighet om du kör utan router, om du nu använder det.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME