Apple lanserar Iphone 5S och 5C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, men det var väl inte det han sa eller? Vad är poängen med 64-bit processor, prestandaskillnaden är oftast (inte alltid) försumbar. Den stora grejen med 64-bitars processorer har vari möjligheten att adressera mer än 4GB RAM. Ska du adressera mindre än 4GB så är 64-bit ganska överflödigt.

De kanske var de han syftade på :P, men förstår inte hur man kan behöva så mycket i telefonen. I min Desire HDs 600mb ram får jag platts med alla program jag använder i vardagen.

Knaske borde sattsa på snabbare ram ist? en polares S3:a hade i storleksordningen en tiondel (eller kanske ännu mindre, minnet sviker) av läs/skrivhastigheten till minnet jämfört med min x86 tablet med 1333MHz ddr3.

Permalänk
Medlem

Folk gör en stor grej av att den filmar i 120FPS. Och? Det är inte direkt något nytt så varför blir det en grej av det?

Permalänk
Medlem

Någon som har nån koll på när man kan beställa på deras hemsida?
(Ja... sjukt nöjd ex ägare till iphone 5 tills 2 mindre värdiga människor råna den mig på den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Helt rätt, det enda jag tycker Apple gör riktigt bra (läst gjort riktigt bra) är att ta hand om sitt varumärke iPhone och få det till mer eller mindre en statussymbol bland många. Med en billig plastvariant tror jag definitivt att det välförtjänta ryktet att iPhone är ordentlig kvalité kan ta sig en smäll. Det känns som fel väg att gå om de vill ha kvar sin position. Men de lär ju tjäna pengar på det och då är det väl inget att tänka på för dem.

Fast numera tycker jag man oftast (ingen lag) ser iphones i händerna på barn o de utan något större intresse av apparaten.
Tror det kan vara bra för dem nu när de tappar marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Ingen SD korts minnes port! 1gb ram inget utbytbart batteri!

fortfarande Iphone 4s med 2st extra kärnor! FAIL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Folk gör en stor grej av att den filmar i 120FPS. Och? Det är inte direkt något nytt så varför blir det en grej av det?

Är det en ny feature på en apple produkt så är det alltid revolutionerande.

Permalänk
Medlem

Schysst lur helt klart men hade gärna sett bättre skärm och ny design. Det kommer väl när iPhone 6 släpps om ca ett år.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Vad hände med de vanliga nyheterna som apple brukar komma med vid varje nytt Iphone släpp?

Bättre batteritid (1h bättre typ)? Bättre skärm? Ny design?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta av en bättre kamera och bättre processor. Detta känns som det minsta snäppet i Apples historia när det kommer till Iphone och förbättring ifrån föregående version.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att de har en BUDGET variant för endast 6000 kr. Vilket kap (y)
Vem betalar 10000 kr för en telefon??

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag gillar att de har en BUDGET variant för endast 6000 kr. Vilket kap (y)
Vem betalar 10000 kr för en telefon??

De som måste ha den först.

Permalänk
Medlem

Nej tack jag håller mig till min Galaxy. Aldrig mer Apple och att de inte har större skärm än 4"...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

De kanske var de han syftade på :P, men förstår inte hur man kan behöva så mycket i telefonen. I min Desire HDs 600mb ram får jag platts med alla program jag använder i vardagen.

Knaske borde sattsa på snabbare ram ist? en polares S3:a hade i storleksordningen en tiondel (eller kanske ännu mindre, minnet sviker) av läs/skrivhastigheten till minnet jämfört med min x86 tablet med 1333MHz ddr3.

Jag känner att mer att 1GB började begränsa ibland vid mycket användande på min S2. Så 2GB är väl bra att ha i dag. 64-bit processor på en iPhone är bara marknadsföring. :/

Permalänk
Medlem

Så det var dags att logga allas fingeravtryck nu asså?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Prestandaskillnaden mellan 32-bitars och 64-bitars är ofta väldigt liten, men 32-bitars är typiskt snabbare!

Men precis som när x86 gick till 64-bitars så får ARM en rad generella förbättringar / fixar till tidigare designmissar. För ARMs del finns bl.a. förbättringarna i hur man måste implementera s.k. sequential consistency, något som är väldigt dyrt både för läsning och skrivning på Aarch32 (och även på PowerPC/POWER). Att skrivning är dyrt går nog inte att komma ifrån (det är det på alla CPU-arkitekturer), men läsning är långt vanligare och det är billigt att utföra på bl.a. x86, x86_64, SPARC och på pappret även för Aarch64 (==64-bitars ARM).

Det trista för Apple är att ingen applikation kommer använda Arch64 innan de explicit kompilerats om för den arkitekturen (och då inte längre fungerar på tidigare iPhones). Så det kommer nog ta ganska lång tid innan Aarch64 börjar användas i någon större utsträckning på iOS, att man nu lägger till det men ändå stannar på 2GB RAM är nog för att man inser att 64-bitars enheter måste vara normen på iOS innan det tar fart med 64-bitars program.

Här har Android en enorm fördel. Alla applikationer som är skrivna mot Dalvik fungerar ju redan på Aarch32, MIPS32 och x86. Applikationerna kommer även fungera och dra nytta av Aarch64 och x86_64 så fort sådana systemkretsar letar sig ut på marknaden. Android har också större nytta av mycket RAM jämfört med iOS då kostnaden för automatiskt skräpsamling (GC) minskar ju mer RAM man kan låta en applikation använda innan man triggar en GC-runda (Java program som är minnesintensiva kan lätt vara 10x snabbare på 64-bitars system där JVM:en kan använda många GB RAM jämfört med 32-bitars system där normalstorlek på heap:en är 512MB och maxstorlek är 1.5-3GB beroende på OS).

I iOS använde man sig av automatic reference counting (ARC), vilket normalt sett är en fördel jämfört med GC i internaktiva program då det kräver mindre resurser och är deterministiskt. Nackdelen är att referensräkning och multicore-programmering inte riktigt är optimalt, här är GC definitivt att föredra. Så om/när telefoner/pekplattor blir riktigt CPU-starka, med massor med RAM och många CPU-kärnor så har Android en fördel över iOS. Men idag är nog iOS rent tekniskt en bättre design givet existerande HW, men skillnaden är hårfin.

Under förutsättning att din text stämmer (min uppfattning är den gör det): TACK, för en tillsynes objektiv och insatt observation i detta hav av skitkommentarer. Intressant utlägg

Permalänk
Medlem

Hm... Det enda intressanta som apple lyckades med 5S var nog hemknappen. Fingeravtrycksläsaren och designen på hemknappen. Men.. Just tekniken bakom fingeravtrycksläsaren är ju taget från företaget dom tidigare köpte upp för ett tag sen så mja.. apple cred till designen på hemknappen!

Inget mer..
Nä Blir och ha kvar mina lumior samt en 1020 sim är snart på ingång 8)

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Vad hände med de vanliga nyheterna som apple brukar komma med vid varje nytt Iphone släpp?

Bättre batteritid (1h bättre typ)? Bättre skärm? Ny design?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta av en bättre kamera och bättre processor. Detta känns som det minsta snäppet i Apples historia när det kommer till Iphone och förbättring ifrån föregående version.

Brukade de? Vad jag minns såg iPhone 3gs ut exakt som iPhone 3g och 4s ut som iPhone 4. iPhone6 lär nog bjuda på ny design.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk går på Apples BS och betalar flera hundra procents överpris på grejerna.
Och det är ofta folk som inte förstår sig på dessa elektroniska manicker som ofta köper dom. När dom igentligen skulle vara lika nöjd med någonting för 1500kr.

http://www.theverge.com/2013/9/10/4716098/fingerprint-analysi...
Vilket skämt den artikeln är och den verkar vara seriös. Nästan som man tror att det är ett stort utlägg i ironins tecken.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Proffsmoddare

Problemet är att när de inte implementerar NFC så kommer det "aldrig" att bli en standard.

NFC kan vara väldigt smidigt om det implementeras, MEN för att det ska bli utbrett så måste företagen hoppa på. Apple är tyvärr så pass stora att om de väljer att inte använda tekniken så drabbar det hela marknaden.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av mille666:

haha, skämtet Ajphone får en ny innebörd. nu när man måste hugga av fingret om man vill sno en!

Testa du det, så får du se hur mycket du lyckas låsa upp. Dagens sensorer mäter mer än ditt avtryck. De läser på djupet, känner kroppsvärme, puls, vener.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Helt rätt, det enda jag tycker Apple gör riktigt bra (läst gjort riktigt bra) är att ta hand om sitt varumärke iPhone och få det till mer eller mindre en statussymbol bland många. Med en billig plastvariant tror jag definitivt att det välförtjänta ryktet att iPhone är ordentlig kvalité kan ta sig en smäll. Det känns som fel väg att gå om de vill ha kvar sin position. Men de lär ju tjäna pengar på det och då är det väl inget att tänka på för dem.

Om man är Apple så är det helt rätt att nu släppa två telefoner. Förut segregerade man användarna mellan Android och iPhone. Nu segregerar man mellan två egna modeller och tar då "hela" kakan. Iom att Apple har ensamrätt till sin appstore så kommer dom tjäna multum extra på att det nu kommer in en ny grupp människor SAMT att den gruppen som har en iPhone för status kommer köpa 5s för att inte associeras med "packet".

Permalänk
Medlem

Om en månad så kommer apple vara i frånsprunget utav andra och utvecklarna kommer klia sig grå. Vad gör vi för fel som hela tiden ligger efter fast vi lanserar nytt varje år. Jo det som är apple är att man kan lura folk att betala upp mot 7k för ett varumärke bara för att apple kan. Finns knappt någon produkt idag där det står klarar ej apple. Det är skrämmande att se folk gå på det hela. För att göra det klart jag gillar inte heller google maktposition. Hoppas Firefox OS kan sopa banan och säga till dem andra att utvecklingen skall vara öppen. Jag kommer inte köpa någon iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Största besvikelsen från Apple på länge! Inga direkta nyheter i iPhone 5S som gör att jag blir sugen på att köpa den direkt. Och iPhone 5C hade en fuktion: den skulle vara bra som iPhone 5 men billigare. Om den nu fick samma pris som iPhone 5 hade fått om den fortfarande sålts, vad fan är då meningen med att den ens finns? Måste ju kostat en del att utveckla. Och gjord i plast, vilket kommer göra att den kommer kännas billigare än iPhone 5 gör. Apple missade här sitt viktigaste beslut de tar de kommande åren enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Testa du det, så får du se hur mycket du lyckas låsa upp. Dagens sensorer mäter mer än ditt avtryck. De läser på djupet, känner kroppsvärme, puls, vener.

Vill du verkligen gå in på detta med en kille som läser IT-Forensik? Där vi leker med sånna här saker varje dag?

Vill gärna få förklarat för mig hur sensorn i iPhones hemknapp känner skillnad på min kroppsvärme, puls och vener gentemot någon annans..

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

btw, priset ligger över 7kkr i GB på 5S @ Apple

Hm vad blir det plus privatkopieringsavgiften m.m i sverige ? billigt ...

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Om en månad så kommer apple vara i frånsprunget utav andra och utvecklarna kommer klia sig grå. Vad gör vi för fel som hela tiden ligger efter fast vi lanserar nytt varje år. Jo det som är apple är att man kan lura folk att betala upp mot 7k för ett varumärke bara för att apple kan. Finns knappt någon produkt idag där det står klarar ej apple. Det är skrämmande att se folk gå på det hela. För att göra det klart jag gillar inte heller google maktposition. Hoppas Firefox OS kan sopa banan och säga till dem andra att utvecklingen skall vara öppen. Jag kommer inte köpa någon iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt, men jag går inte på något alls. Jag vet precis vad jag köper. Jag rekommenderar till andra precis vad som passar dem bäst utifrån deras önskemål och behov. Ofta händer det att det blir Apple, inte alltid dock. Sluta hävda att det är oinformerat att köpa produkter från Apple bara för att du föredrar andra saker eller tycker det är för dyrt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Folk klagar på Iphone. Förstår inte varför. Folk frågar mig varför jag inte har Android. Förstår inte varför. Liksom...Android, bättre prestanda på papper, och i samma prisnivå eller billigare än Iphone. Iphone flyter på bra, för att ios är optimerat för hårdvaran. Jag gillar skärmen på min Iphone 4S. Jag vill inte ha större, då jag har väldigt småa händer. Smidigt att bara använda en hand till att skriva t.ex. om man har handlat mat så man slipper ställa ner påsen mitt på gatan. Morsans Galaxy S3 är på tok för stort.

Men det avgörande för mig är ljudchippet som min Iphone 4S har. Ljudet är oslagbart. Iphone har den bästa ljudchippet av alla mobiltelefoner idag. Det syns också på tester och diverse mätningar på frequency response. Jag tycker att min morsas Galaxy S3 inte ens är i närheten av min Iphone 4S.

Finns för och nackdelar med Android och Iphone. Ljudet är helt avgörande för mig. Därför Iphone.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Fingerprint är ju sjukt osäkert. Det är bra mycket säkrare med vanlig pinkod. http://www.youtube.com/watch?v=3Hji3kp_i9k det känns verkligen som en dålig säkerhet och jag hoppas inte de andra märkena följer denna vägen.
Varför inte en ögonscanner? Funkar iof inte med linser så det blir problem där med för vissa användare.
Nä....Pinkod FTW! All "ny" teknik är inte bättre bara för den inte använts på detta sättet förut..

Du får nog läsa på lite om dagens fingersensorer. Är bra mycket säkrare än en simpel pinkod och inget man hackar som i filmer på 90-talet eller som plojprylarna från teknikmagasinet.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Vill du verkligen gå in på detta med en kille som läser IT-Forensik? Där vi leker med sånna här saker varje dag?

Vill gärna få förklarat för mig hur sensorn i iPhones hemknapp känner skillnad på min kroppsvärme, puls och vener gentemot någon annans..

Beroende på avläsningshastighet och upplösning så ser jag iafl någon slags möjlighet av att känna av ens puls.

Permalänk

Usch vad osmakligt med en guldfärgad telefon, men smaken är som baken antar jag. Utstrålar snarare dekadens än lyx, visserligen i linje med Apple som företag nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Skrivet av mille666:

Vill du verkligen gå in på detta med en kille som läser IT-Forensik? Där vi leker med sånna här saker varje dag?

Vill gärna få förklarat för mig hur sensorn i iPhones hemknapp känner skillnad på min kroppsvärme, puls och vener gentemot någon annans..

Flasha gärna fler titlar i mitt ansikte ditt avtryck är fortfarande unikt, eller hur? Det i kombination med din puls etc är inte direkt lika lätt att ta sig förbi som en simpel pinkod på 4 siffror, eller hur? Jag må inte vara nån tuff it-forensiker, men äger aktier i både fingerprint cards och precise biometrics och jag köper inte aktier på måfå. Det händer extremt mycket på den fronten och om du nu håller på med det du påstår borde du också inse att detta är framtiden.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)