Nya spel till PC är aldrig färdigutvecklade.

Permalänk
Medlem

Nya spel till PC är aldrig färdigutvecklade.

Ärligt talat. Vad är det med spelbranchen? Kan dom fan ta och skärpa sig och börja sälja färdiga spel?

För något år sedan bestämde jag mig för att ge tillbaka till spelmarknaden genom att köpa ett spel

Jag köpte X-COM, och i det spelet fungerade inte multiplayer och enheter spawnade utan vapen. Forumen var överösta med klagomål på att spelet sög pung och var trasigt.

Sedan laddade jag ner CIV 5 för att se om det var något att köpa (ville testa först), Det var så otroligt nedskalat och obalancerat gentemot AI att det inte ens var en utmaning att spela. Spelet patchades sedan kraftigt och är numera åtminstone spelbart.

Sedan köpte jag Simcity 5, och det är efter 6 månader fortfarande ospelbart. Det är 1000 buggar som gör att det inte går att spela, och dessutom är kartorna så små att man fyller dom på 1 timmas spelande. Totalt besviken blev jag.
Jag hade lika gärna kunnat sitta och rita en stad i MS paint, eller kolla på när mögel växer - ungefär lika roande.

Sedan laddade jag ner Company of Heroes 2, som jag faktiskt längtat efter i sedan jag hörde att det skulle göra.
Men det är inte kul helt enkelt. Jag vet inte vad dom har gjort men det är obalancerat och chokepoint-kartor är helt borttagna och man är tvungen att spela om "capture points" och kan inte välja att spela till döden råder. Vill man spela en annihalation-match så måste man ha kompisar addade på Steam....
Kollar man forumen på det spelet så klagas det också en hel del. Tydligen är det en hel del optimiseringsproblem också. Så det tänker jag inte köpa.

Och nu kollade jag Rome total war II på youtube för att se om det kunde vara något. Tydligen är Launchen en enda stor katastrof. Jag har spelat alla total war spelen hittils men dragit mig från att köpa ett eftersom SAMMA buggar hänger med från det första spelet som är 10 år gammalt till det senaste spelet jag spelade i serien. Alltså har dom inte fixat buggarna på 10 år och jag skulle gissa att dom inte fixat dessa i det nya spelet heller men det är bara spekulationer.

Grejjen är den att dessa är de spel jag har testa, och samtliga var helt jäkla buggiga. Det kanske finns ett spel som inte är buggigt men då har jag inte spelat det.

Permalänk
Medlem

Håller med. Detta lärde jag mig för ett tag sedan.
Jag väntar alltid minst 3 månader innan jag köper ett nytt spel. Men helst 1 år.
Då har de hunnit uppdatera spelet och fått bort de värsta problemen.
Och så har priset ofta sjunkit. Köp på rea så ofta du kan.

Permalänk

Verkar som du enbart håller dig inom liknande genres av spel, med de spel jag spelar numera har jag inte haft några större problem med buggar, visst, de kommer ju alltid finnas, men var ett tag sen det var något game breaking i ett nytt spel jag kört.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju önska att vi hade haft rätten att lämna tillbaks spel som vi inte är nöjda med, då skulle nog läget förändras rätt snabbt.

Men fram till dess så är det enklast att vänta i ett halvår eller liknande för de buggigaste spelen, och kanske en 3 månader på de minder buggiga titlarna.

Om du kan, testa innan köp, och rösta med plånboken!

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag samtliga spel är riktigt roliga. Förutom Simcity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Man kan ju önska att vi hade haft rätten att lämna tillbaks spel som vi inte är nöjda med, då skulle nog läget förändras rätt snabbt.

Men fram till dess så är det enklast att vänta i ett halvår eller liknande för de buggigaste spelen, och kanske en 3 månader på de minder buggiga titlarna.

Om du kan, testa innan köp, och rösta med plånboken!

Helt rätt, förändras konsumentskyddet för digitala produkter så lär det ändras. Nu måste ju inte företagen ändra sitt sätt att utveckla spel. Det är uppenbart att produktionerna är för stora om det tar över ett år efter release att fixa. Och att spelens utvecklingstid då inte är i rätt fas som kostymernas.

Jag tror att spelen måste bli mindre, det är generellt sett på tok för mycket nonsensiinnehåll samla prylar, läsa böcker och annat som man kan syssla med vid sidan om) i spel numera. För att inte tala om obligatoriska onlineläget.
Det kräver större arbetsinsats, fler inblandade och komplicerar/fuckar upp spelen. Å andra sidan kanske GTA 5 motbevisar mig där, men jag skulle tro att det behövs patchar även där för att fixa ett och sjutton problem.
Skulle önska att det bantades ner på innehållet och då även priset. Vill man göra ett överjävligt stort spel så kan man ta mer betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Helt rätt, förändras konsumentskyddet för digitala produkter så lär det ändras. Nu måste ju inte företagen ändra sitt sätt att utveckla spel. Det är uppenbart att produktionerna är för stora om det tar över ett år efter release att fixa. Och att spelens utvecklingstid då inte är i rätt fas som kostymernas.

Jag tror att spelen måste bli mindre, det är generellt sett på tok för mycket nonsensiinnehåll samla prylar, läsa böcker och annat som man kan syssla med vid sidan om) i spel numera. För att inte tala om obligatoriska onlineläget.
Det kräver större arbetsinsats, fler inblandade och komplicerar/fuckar upp spelen. Å andra sidan kanske GTA 5 motbevisar mig där, men jag skulle tro att det behövs patchar även där för att fixa ett och sjutton problem.
Skulle önska att det bantades ner på innehållet och då även priset. Vill man göra ett överjävligt stort spel så kan man ta mer betalt.

Jag har funderat på att köpa en PS3 igen för att kunna köra GTAV, jag är alltså beredd att lägga 2000 kronor på ett spel. Jag är beredd att betala bara skiten fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mynick:

Ärligt talat. Vad är det med spelbranchen? Kan dom fan ta och skärpa sig och börja sälja färdiga spel?

För något år sedan bestämde jag mig för att ge tillbaka till spelmarknaden genom att köpa ett spel

Jag köpte X-COM, och i det spelet fungerade inte multiplayer och enheter spawnade utan vapen. Forumen var överösta med klagomål på att spelet sög pung och var trasigt.

Sedan laddade jag ner CIV 5 för att se om det var något att köpa (ville testa först), Det var så otroligt nedskalat och obalancerat gentemot AI att det inte ens var en utmaning att spela. Spelet patchades sedan kraftigt och är numera åtminstone spelbart.

Sedan köpte jag Simcity 5, och det är efter 6 månader fortfarande ospelbart. Det är 1000 buggar som gör att det inte går att spela, och dessutom är kartorna så små att man fyller dom på 1 timmas spelande. Totalt besviken blev jag.
Jag hade lika gärna kunnat sitta och rita en stad i MS paint, eller kolla på när mögel växer - ungefär lika roande.

Sedan laddade jag ner Company of Heroes 2, som jag faktiskt längtat efter i sedan jag hörde att det skulle göra.
Men det är inte kul helt enkelt. Jag vet inte vad dom har gjort men det är obalancerat och chokepoint-kartor är helt borttagna och man är tvungen att spela om "capture points" och kan inte välja att spela till döden råder. Vill man spela en annihalation-match så måste man ha kompisar addade på Steam....
Kollar man forumen på det spelet så klagas det också en hel del. Tydligen är det en hel del optimiseringsproblem också. Så det tänker jag inte köpa.

Och nu kollade jag Rome total war II på youtube för att se om det kunde vara något. Tydligen är Launchen en enda stor katastrof. Jag har spelat alla total war spelen hittils men dragit mig från att köpa ett eftersom SAMMA buggar hänger med från det första spelet som är 10 år gammalt till det senaste spelet jag spelade i serien. Alltså har dom inte fixat buggarna på 10 år och jag skulle gissa att dom inte fixat dessa i det nya spelet heller men det är bara spekulationer.

Grejjen är den att dessa är de spel jag har testa, och samtliga var helt jäkla buggiga. Det kanske finns ett spel som inte är buggigt men då har jag inte spelat det.

Det är ingen som tvingar dig att köpa spelen på release-dagen, om det nu är så jobbigt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Man kan ju önska att vi hade haft rätten att lämna tillbaks spel som vi inte är nöjda med, då skulle nog läget förändras rätt snabbt.

Varför ska vi ha den rätten när det gäller spel, när vi inte har den när det gäller böcker, film eller musik?

Tänk om man köper en film och sen tycker man den är skitkass, även fast det står att expressen gett den fem getingar...klart man ska ha rätt att lämna tillbaks den då, eller?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Ärligt talat. Vad är det med spelbranchen? Kan dom fan ta och skärpa sig och börja sälja färdiga spel?

För något år sedan bestämde jag mig för att ge tillbaka till spelmarknaden genom att köpa ett spel

Jag köpte X-COM, och i det spelet fungerade inte multiplayer och enheter spawnade utan vapen. Forumen var överösta med klagomål på att spelet sög pung och var trasigt.

Sedan laddade jag ner CIV 5 för att se om det var något att köpa (ville testa först), Det var så otroligt nedskalat och obalancerat gentemot AI att det inte ens var en utmaning att spela. Spelet patchades sedan kraftigt och är numera åtminstone spelbart.

Sedan köpte jag Simcity 5, och det är efter 6 månader fortfarande ospelbart. Det är 1000 buggar som gör att det inte går att spela, och dessutom är kartorna så små att man fyller dom på 1 timmas spelande. Totalt besviken blev jag.
Jag hade lika gärna kunnat sitta och rita en stad i MS paint, eller kolla på när mögel växer - ungefär lika roande.

Sedan laddade jag ner Company of Heroes 2, som jag faktiskt längtat efter i sedan jag hörde att det skulle göra.
Men det är inte kul helt enkelt. Jag vet inte vad dom har gjort men det är obalancerat och chokepoint-kartor är helt borttagna och man är tvungen att spela om "capture points" och kan inte välja att spela till döden råder. Vill man spela en annihalation-match så måste man ha kompisar addade på Steam....
Kollar man forumen på det spelet så klagas det också en hel del. Tydligen är det en hel del optimiseringsproblem också. Så det tänker jag inte köpa.

Och nu kollade jag Rome total war II på youtube för att se om det kunde vara något. Tydligen är Launchen en enda stor katastrof. Jag har spelat alla total war spelen hittils men dragit mig från att köpa ett eftersom SAMMA buggar hänger med från det första spelet som är 10 år gammalt till det senaste spelet jag spelade i serien. Alltså har dom inte fixat buggarna på 10 år och jag skulle gissa att dom inte fixat dessa i det nya spelet heller men det är bara spekulationer.

Grejjen är den att dessa är de spel jag har testa, och samtliga var helt jäkla buggiga. Det kanske finns ett spel som inte är buggigt men då har jag inte spelat det.

Jag håller med dig till viss del, det är som att det är mer accepterat med rätt kraftiga, i mitt tyckte show-stopper-buggar vid release nu för tiden, men balanseringsproblem och mindre buggar har alltid funnits

Jag köpte tex X-Com: Terror from the deep i CD-utgåva -96 och fick dras med instabilitet och balanseringsbuggar (inte så att man laddade ner en patch på den tiden) som ordnades i andra (senare?) utgåvor. Den jäkla lobsterman commandern...man fick vänta i enormt många speltimmar innan han dök upp.

Permalänk
Medlem

Håller med TS! Allt för mycket skit spel når marknaden med utvecklare som sattsar allt på snabbutvecklign och lansering för att få tillbaka sina investeringar!

Om endast spel industrins recensenter kunde skriva sina recensioner på ett bättre sätt så man får en förståelse över de bugar som finns och hur de påverkar spelupplevelsen så kunde detta på sikt höjt kvaliten på spelindustrin! Istället används de som reklam för de stora bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Varför ska vi ha den rätten när det gäller spel, när vi inte har den när det gäller böcker, film eller musik?

Tänk om man köper en film och sen tycker man den är skitkass, även fast det står att expressen gett den fem getingar...klart man ska ha rätt att lämna tillbaks den då, eller?

Filmen kanske var skitkass för att hela filmen inte visades? som att se en skräckfilm där ljudet slutar fungera i rysar ögonblicken.

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Varför ska vi ha den rätten när det gäller spel, när vi inte har den när det gäller böcker, film eller musik?

Tänk om man köper en film och sen tycker man den är skitkass, även fast det står att expressen gett den fem getingar...klart man ska ha rätt att lämna tillbaks den då, eller?

Men du har ju det när det gäller böcker film eller musik?

Inte om du sett filmen och den är kass, men är det något fel på den så kan du lämna tillbaks den.

Fattas det sidor i en bok eller det är fel tryck i den får du också lämna tillbaks den.

Om du köper en cd och det är fel på CD-skivan eller konvolutet så får du byta den också.

Nej samma skall gälla för spel, eller att det som utvecklar spelen tar i tu med saker som är fel så fort det upptäcks och inte trycker ut ett spel som ej är färdigt.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem

Finns ett spel som jag spelat och spelar än.
säger bara Mount and blade warband kan faktiskt inte hitta mycket att klaga på där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olog-hai:

Varför ska vi ha den rätten när det gäller spel, när vi inte har den när det gäller böcker, film eller musik?

Tänk om man köper en film och sen tycker man den är skitkass, även fast det står att expressen gett den fem getingar...klart man ska ha rätt att lämna tillbaks den då, eller?

Varför ska vi inte ha den rätten när det gäller spel, för att vi inte har den när det gäller film eller musik?

Branscherna fungerar helt annorlunda, det är sällan musik och film släpps i samma katastrofala skick som ett spel.

Det jag syftar på är att man ska kunna få lämna tillbaks ett spel om det inte fungerar, inte för att man inte gillar spelet. Din smak har alltså inget med dina rättigheter att göra. Samma resonemang gäller för min del om biografen är sönder fast du har betalt biljett, eller ifall du får en bok där hälften av sidorna saknas. Det hade ingen accepterat, men för spel, då ska vi acceptera detta? Trots att spel kostar mer. (inb4 samlarutgåva deluxe av valfri bok/film osv)

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Jag kan acceptera små buggar, men inte att spelet är ospelbart.
Dead Island är ett annat fint exempel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köper en hel del spel som är ett par år gammal, och är ju värt det då det mesta som släpps är antingen i beta-stadiet eller ett spel där marknadsföringsbudgeten överskrider utvecklingsbudgeten.

Enda spel som överraskar positivt idag är från mindre utgivare som vågar göra något nytänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan bara hålla med. Jag kan acceptera små buggar, men inte att spelet är ospelbart.
Dead Island är ett annat fint exempel.

Dead Island funkade okej.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Håller med, därför jag sällan förbokar alls längre tyvär... Måste vänta på X antar patchar innan det blir bra till PC nu för tiden tyvär

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Dead Island funkade okej.

Då testade du inte coop.
Jag och några polare köpte det enbart för att spela coop, det var totalt ospelbart. Om man ens hade turen att lyckas komma in i samma game så buggade allt våldsamt och det var VOIP inbyggt som inte gick att stänga av. Vi testade några månader senare, fortfarande buggigt.
Något halvår-år efter release testade vi igen, då fungerade det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller fullständigt med.

Jag spelar mycket MMO och har köpt flera spel på releasedagen. I många fall har det funnits otroligt mycket buggar. Jag tror skräckexemplet är Conan, vilket i mina ögon knappt var en alpha när det släpptes.

Jag har lite lättare att acceptera problemen när utvecklarna fixar problemen efter hand i ganska god takt, men i vissa fall så hinner man tröttna långt innan fixarna kommer.

Ett bra bevis på att det går att göra annorlunda tycker jag är World of Warplanes som nu är i open beta. Jag har spelat det lite sedan closed beta och redan då så var det i väldigt bra skick. Det är klart att det finns buggar, men något annat är ju inte att förvänta när det är en beta. Min bild är att World of Warplanes hade betydligt färre buggar som closed beta än vad Conan hade när det släpptes.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

För dom är lata svin. Släpper spel som "beta" bla bla bla så tror folk att det kommer att ändras och bli bättre.
Hör man typ hela tiden "det blir bättre, är beta nu"
In the end it's all about getting money fast!

Visa signatur

For those ten seconds of less i'm free

Permalänk
Medlem

Ser inte BF3 på listan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ser inte BF3 på listan.

Bf3 gick ändå helt OK med tanke på hur stort spelet är.

Enda jag kan klaga på är coop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Varför ska vi inte ha den rätten när det gäller spel, för att vi inte har den när det gäller film eller musik?

Branscherna fungerar helt annorlunda, det är sällan musik och film släpps i samma katastrofala skick som ett spel.

Det jag syftar på är att man ska kunna få lämna tillbaks ett spel om det inte fungerar, inte för att man inte gillar spelet. Din smak har alltså inget med dina rättigheter att göra. Samma resonemang gäller för min del om biografen är sönder fast du har betalt biljett, eller ifall du får en bok där hälften av sidorna saknas. Det hade ingen accepterat, men för spel, då ska vi acceptera detta? Trots att spel kostar mer. (inb4 samlarutgåva deluxe av valfri bok/film osv)

Hur ska man fastställa att ett spel inte fungerar? Jag har under mina 27 års spelande varit med om att ett spel inte fungerat, däremot har de inte alltid varit vad utvecklarna lovat - vilket då är mycket enkelt att peka på.

Om bion inte visar nån film eller om halva boken är borta är det inte särskilt svårt att fastställa att man inte fått det man betalat för.

Kostnaden är irrelevant...det är principen det handlar om.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

Sin : episodes..
Slutar mitt i spelet när det blir intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kan vi inte en gång för alla lägga ner tjafset om att företagen består av giriga svin som bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Självklart är det så! Företag existerar för att dra in pengar till aktieägarna. Så mycket det går för så liten ansträngning som möjligt. Alltså börjar man så tidigt som möjligt att bygga upp en hype runt sin produkt och öppnar portarna för förbokningar med löfte om något fantastiskt extramaterial vid release. Att som företagsledare inte ta varje chans att öka försäljningen är ett rent tjänstefel i aktieägarnas ögon. Inget nytt eller konstigt med det och förbokningar är jättebra för företagen då de kan visa aktieägarna en mer eller mindre garanterad inkomst redan innan spelet är släppt.

Det fina är att vi kan göra något åt det genom att bara ha lite tålamod. Ge fan i att förboka spel och se till att läs de första recensionerna innan ni köper. Ok, ni går miste något extramaterial i form av något vapen som bevisligen inte behövs för att klara spelet, eller något annat trams. Belöningen är att ni slipper sitta där med Duke Nukem Forever och Aliens: Colonial Marines och har mer pengar över att spendera på något bra i stället. Dessutom tvingar ni på så vis företagen att se över sina affärsmodeller genom att vägra att gå med på de nuvarande. Det är vi som sitter med pengarna. Det gäller bara att vi slutar vara idioter.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olog-hai:

Hur ska man fastställa att ett spel inte fungerar? Jag har under mina 27 års spelande varit med om att ett spel inte fungerat, däremot har de inte alltid varit vad utvecklarna lovat - vilket då är mycket enkelt att peka på.

Om bion inte visar nån film eller om halva boken är borta är det inte särskilt svårt att fastställa att man inte fått det man betalat för.

Kostnaden är irrelevant...det är principen det handlar om.

Enkelt, spelet fungerar inte = spelet fungerar inte. Exempel: Rome 2, "nya" Sim City, Diablo 3, (edit: Colonial Marines ffs!) valfritt MMORPG vid release. Serverstrul, dålig betatestning, kass mjukvara etc etc, finns ju massor med exempel på spel som är trasiga vid release. Har du lirat i 27 år så vet du väl det? Så du påstår att alla spel du någonsin köpt alltid har startat och fungerat? Då har du inte spelat mycket.

Principen handlar om att det är en risktagning för mig som kund att köpa ett spel, tillverkaren tar ingen risk alls, utan får pengar oavsett hur dålig produkten är. Givetvis tar dom en risk ekonomiskt när man utvecklar ett spel, men att inte hinna klart och sen sälja skiten ändå, ja det gör att risken förflyttas till oss kunder, och vi står återigen blåsta på pengar och ingen chans att få något tillbaks.

Men lösningen är enkel, vänta i minst 3 månader, studera noggrant recensioner och lets play på youtube, få tag i ett "demo exemplar" eller liknande och testa själv. Är det då ett fungerande spel, så köp.

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Kan vi inte en gång för alla lägga ner tjafset om att företagen består av giriga svin som bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Självklart är det så! Företag existerar för att dra in pengar till aktieägarna. Så mycket det går för så liten ansträngning som möjligt. Alltså börjar man så tidigt som möjligt att bygga upp en hype runt sin produkt och öppnar portarna för förbokningar med löfte om något fantastiskt extramaterial vid release. Att som företagsledare inte ta varje chans att öka försäljningen är ett rent tjänstefel i aktieägarnas ögon. Inget nytt eller konstigt med det och förbokningar är jättebra för företagen då de kan visa aktieägarna en mer eller mindre garanterad inkomst redan innan spelet är släppt.

Det fina är att vi kan göra något åt det genom att bara ha lite tålamod. Ge fan i att förboka spel och se till att läs de första recensionerna innan ni köper. Ok, ni går miste något extramaterial i form av något vapen som bevisligen inte behövs för att klara spelet, eller något annat trams. Belöningen är att ni slipper sitta där med Duke Nukem Forever och Aliens: Colonial Marines och har mer pengar över att spendera på något bra i stället. Dessutom tvingar ni på så vis företagen att se över sina affärsmodeller genom att vägra att gå med på de nuvarande. Det är vi som sitter med pengarna. Det gäller bara att vi slutar vara idioter.

Kunde inte säga det bättre.
Förbokar aldrig spel, rage är ett dunder exempel på skit till högt pris.
Jag förbokade men avboka, tur det då skiten låg i rea lådorna på jula, rusta och andra krimskrams butiker bara någon vecka efter för 79kr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt. Speciellt till PC är det väldigt svårt att testa då det finns så väldigt många olika konfigurationen en PC kan ha. Att gameplay är buggigt är en annan sak. Det handlar nog mer om att distributören inte vill vänta längre så de måste släppa oavsett kvalitet.
MMO bör man undvika första året. De är i princip betor när de släpps.