Permalänk
Medlem

Låg FPS?

Tjenare, har ett litet problem som jag har upptäckt under den senaste tiden då det inte känns som jag får ut allt av min dator. Jag har;
Intel Core i5 3750k
MSI Geforce GTX 680
8GB Corsair Vengence 1600Mhz
650watt PSU
Gigabyte Z77X-D3H moderkort

Jag ligger runt 70-80 FPS i league of legends, vilket känns rätt skumt då min polare som har ett 650 och en i7 ligger runt 200-300fps. Har även märkt att jag inte får så hög FPS i world of warcraft, men det är inget jag har tänkt på förens nu när jag har jämfört med min polare som har säkert 3ggr så mycket som jag, och jag kör bara på high och han drar ultra med runt 120fps mitt i orgrimmar bland alla spelare medans jag drar runt 80 på High settings.

Tycker det verkar vara något som bromsar min dators performance men jag har ingen aning vad det är... Jag har dom senaste drivrutinerna till grafikkortet och jag har ju inga dåliga komponenter direkt, jag kan ju streama alla spel på nästan högsta settings och jag kan spela alla spel på högsta settings fast det är något som bromsar min dator känns det som ändå eftersom jag inte har så hög FPS som jag borde...

(sorry om tråden är lite mindfuck men jag vet inte hur jag ska förklara problemet ^^)

Permalänk
Medlem

Har du något spel som inte FPS'en är bättre med bättre hårdvara? t.ex bf3, crysis etc.

Men på Lol så har du nog inte inställningen "frame rate cap" på Benchmark.
Om du ska jämföra så måste ni ha exakt samma settings.

Permalänk
Medlem

Tänk på att howling abyss är typ helt ooptimerad och sänker min fps från 140 (summoners rift) till typ 40-50. Alla inställningar maxade. GG riot.
Peta även igång benchmark fps cap om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Har du något spel som inte FPS'en är bättre med bättre hårdvara? t.ex bf3, crysis etc.

Men på Lol så har du nog inte inställningen "frame rate cap" på Benchmark.
Om du ska jämföra så måste ni ha exakt samma settings.

Jo, asså jag kan streama BF3 o allt sånt utan problem Det kanske var den settingen som var felet ^^ Men det känns ändå som att i t.ex. wow borde jag få mer fps än vad jag har. Fast det kan vara att jag har addons som buggar det lite. Inget jag direkt märker eller bryr mig om atm eftersom jag kan köra alla spel utan problem, tyckte bara det var skumt , ska ändå köpa haswell om ngn månad då jävlar snackar vi mega dator :DD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

ska ändå köpa haswell om ngn månad då jävlar snackar vi mega dator :DD!

Ja, du bör ju inte ha allt för höga förhoppningar bara för att du ska skaffa en Haswell, speciellt inte om du ska uppdatera från den CPU du har idag, vilket jag tycker är totalt onödigt.

Och ang. WoW måste ni vara på exakt samma ställe, ha exakt samma kameravinkel, ha exakt samma distans, på exakt samma tid, ungefär.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Fzk:

Jo, asså jag kan streama BF3 o allt sånt utan problem Det kanske var den settingen som var felet ^^ Men det känns ändå som att i t.ex. wow borde jag få mer fps än vad jag har. Fast det kan vara att jag har addons som buggar det lite. Inget jag direkt märker eller bryr mig om atm eftersom jag kan köra alla spel utan problem, tyckte bara det var skumt , ska ändå köpa haswell om ngn månad då jävlar snackar vi mega dator :DD!

Vad jag har förstått så kommer du inte få ut så jättemycket av en sådan uppdatering. Flaskas processorn redan nu eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säker att det är ditt 680 som körs då så att spelen inte ligger o kör på ditt Intel HD Graphics?

Permalänk

Drivrutiner?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Jo, asså jag kan streama BF3 o allt sånt utan problem Det kanske var den settingen som var felet ^^ Men det känns ändå som att i t.ex. wow borde jag få mer fps än vad jag har. Fast det kan vara att jag har addons som buggar det lite. Inget jag direkt märker eller bryr mig om atm eftersom jag kan köra alla spel utan problem, tyckte bara det var skumt , ska ändå köpa haswell om ngn månad då jävlar snackar vi mega dator :DD!

Snälla köp inte haswell, du kommer högst få 1-5fps mer. Överklocka hellre din 3570k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Säker att det är ditt 680 som körs då så att spelen inte ligger o kör på ditt Intel HD Graphics?

Jag är rätt säker. Men hur kollar man annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Snälla köp inte haswell, du kommer högst få 1-5fps mer. Överklocka hellre din 3570k.

Jag har ingen aning om vilket voltage o sånt man ska köra med :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undie:

Säker att det är ditt 680 som körs då så att spelen inte ligger o kör på ditt Intel HD Graphics?

Du undrar med andra ord om han är tillräckligt korkad för att kunna ha kopplat in sin skärm i moderkortet istället för i grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fzk:

Jo, asså jag kan streama BF3 o allt sånt utan problem Det kanske var den settingen som var felet ^^ Men det känns ändå som att i t.ex. wow borde jag få mer fps än vad jag har. Fast det kan vara att jag har addons som buggar det lite. Inget jag direkt märker eller bryr mig om atm eftersom jag kan köra alla spel utan problem, tyckte bara det var skumt , ska ändå köpa haswell om ngn månad då jävlar snackar vi mega dator :DD!

Du kommer inte att märka en skillnad. Om jag vore du så skulle jag spara de pengarna ist för att kasta dem i sjön. Dessutom en megadator har du inte om du sitter på ett GTX 680 utan om du vill se en megadator.. Kolla in Tvelanders sign. Den mannens dator kostade honom antagligen lika mycket som en bil.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du kommer inte att märka en skillnad. Om jag vore du så skulle jag spara de pengarna ist för att kasta dem i sjön. Dessutom en megadator har du inte om du sitter på ett GTX 680 utan om du vill se en megadator.. Kolla in Tvelanders sign. Den mannens dator kostade honom antagligen lika mycket som en bil.

För mig är väl en mega dator en dator där du kan köra flera skärmar och spela spel på Ultra samtidigt som du streamar. Inte ngn jävla 4way sli titan där man knappt utnyttjar ett av dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Du undrar med andra ord om han är tillräckligt korkad för att kunna ha kopplat in sin skärm i moderkortet istället för i grafikkortet?

Ja... Jo... Nä.... Så korkad är jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fzk:

För mig är väl en mega dator en dator där du kan köra flera skärmar och spela spel på Ultra samtidigt som du streamar. Inte ngn jävla 4way sli titan där man knappt utnyttjar ett av dom

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dock ingen megadator. Snarare en bra speldator. Man kan kalla en Audi A4 för sportbil om man vill men det gör det inte till en sportbil för det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är dock ingen megadator. Snarare en bra speldator. Man kan kalla en Audi A4 för sportbil om man vill men det gör det inte till en sportbil för det.

Aa, jag menade mest att det var en bra dator o inte ngn skoldator, men om man jämför med Tvelander så är min dator en skoldator haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Snälla köp inte haswell, du kommer högst få 1-5fps mer. Överklocka hellre din 3570k.

Handlar inte om att jag vill ha mer FPS, tror dock en haswell i7a är lite kraftigare än min i5a

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fzk:

Handlar inte om att jag vill ha mer FPS, tror dock en haswell i7a är lite kraftigare än min i5a

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en 3770k istället om du nu måste uppgradera så slipper du köpa ett nytt moderkort men en i7 gör ingen skillnad i det flesta spel och speciellt inte med ett 680.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW