Permalänk

Flytta grafikkort ofta?

Tjenare, som rubriken säger: hur skadligt kan det vara för ett grafikkort att flyttas mellan två datorer cirka 1 gång per vecka?
Det är en Gigabyte Geforce GTX 660Ti ifall det gör någon skillnad!

Tack på förhand.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av metalkiller78:

Tjenare, som rubriken säger: hur skadligt kan det vara för ett grafikkort att flyttas mellan två datorer cirka 1 gång per vecka?
Det är en Gigabyte Geforce GTX 660Ti ifall det gör någon skillnad!

Tack på förhand.

Beror väl på om du är klantig.

Permalänk

Är nog ingen fara så länge du är försiktig och tänker på ESD osv.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Jopp, det är nog den mänskliga faktorn som är mest avgörande här. Man kan också fundera på hur många i-och-ur-cykler en PCIe-port är gjord för att klara, normalfallet är ju att man trycker i grafikkortet och sedan låter det vara. Jfr med LGA-socklar, man har utgått från att lejonparten av användarna aldrig byter CPU, och tyckt det räckt med att sockeln klarar ett väldigt begränsat antal cykler.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Det är klart att det sliter på kontaktytorna både i moderkorten och på kortet, så förr eller senare kommer det börja glappa nånstans. Troligtvis dröjer det väldigt länge i alla fall.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Tjenare, som rubriken säger: hur skadligt kan det vara för ett grafikkort att flyttas mellan två datorer cirka 1 gång per vecka?
Det är en Gigabyte Geforce GTX 660Ti ifall det gör någon skillnad!

Tack på förhand.

Jag själv skulle inte råda dig till att flytta på hårdvara så ofta då det kan skada kontaktytorna samt att risken för felhantering eller olyckor ökar.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Tack för svaren!

Får bli att ha kvar mitt 460 i dator 2 tills vidare!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jopp, det är nog den mänskliga faktorn som är mest avgörande här. Man kan också fundera på hur många i-och-ur-cykler en PCIe-port är gjord för att klara, normalfallet är ju att man trycker i grafikkortet och sedan låter det vara. Jfr med LGA-socklar, man har utgått från att lejonparten av användarna aldrig byter CPU, och tyckt det räckt med att sockeln klarar ett väldigt begränsat antal cykler.

Exakt, om man kan jaga fram databladet till en pcie-port så lär man ju få veta hur många cykler tillverkaren tänkt sig att den bör tåla. Är antagligen ett jämförelsevis lågt antal men om TS skulle nå dit är väl tveksamt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Antielefant

***Tråd städad***

Vi betackar oss för språkpoliser eller grammatikdiskussioner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

***Tråd städad***

Vi betackar oss för språkpoliser eller grammatikdiskussioner.

Bra initiativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Exakt, om man kan jaga fram databladet till en pcie-port så lär man ju få veta hur många cykler tillverkaren tänkt sig att den bör tåla. Är antagligen ett jämförelsevis lågt antal men om TS skulle nå dit är väl tveksamt.

Jo precis, även om kontaktdonet kanske inte är tänkt för att man ska hålla på och skifta kort en gång i veckan i flera år, så kan man ju tänka sig att det ändå håller. Man skulle ju kunna komma med en kvalificerad gissning om saken efter att ha jämfört med kassettconnectorn till diverse kassettbaserade konsoller, de klarar ju en väldans massa cykler, och principen är ungefär densamma som på en PCIe-port.

Förmodligen kommer man inte döda porten genom att byta kort en gång i veckan, men vill man vara säker man kan ju kolla databladet för standarden, om inte moderkortstillverkaren har något, det specifierar alla gånger vad en port ska hålla för när det kommer till detta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Jo precis, även om kontaktdonet kanske inte är tänkt för att man ska hålla på och skifta kort en gång i veckan i flera år, så kan man ju tänka sig att det ändå håller. Man skulle ju kunna komma med en kvalificerad gissning om saken efter att ha jämfört med kassettconnectorn till diverse kassettbaserade konsoller, de klarar ju en väldans massa cykler, och principen är ungefär densamma som på en PCIe-port.

Å andra sidan kan man tänka sig att konsollernas kontakter är utformade med många kassettbyten i åtanke, så man vet aldrig.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av olog-hai:

Å andra sidan kan man tänka sig att konsollernas kontakter är utformade med många kassettbyten i åtanke, så man vet aldrig.

Därav förslaget att kolla databladet om man vill vara på säkra sidan

Redigerat
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kontaktytorna är ingen fara, dom lär inte slitas ut.

Största risken är nog att PCI-E slottarna kan lossa/glappa. Endel kort/mb är ganska tröga att få i/ur slotten. Men ta det lugnt och fint så ska det inte va några problem. Och ESD behöver jag väl knappast nämna ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man skulle ju kunna komma med en kvalificerad gissning om saken efter att ha jämfört med kassettconnectorn till diverse kassettbaserade konsoller, de klarar ju en väldans massa cykler, och principen är ungefär densamma som på en PCIe-port.

Fast det är ju att jämföra äpplen och apelsiner, det är helt olika saker. Kassetconnectorn är designad för att tåla slitage eftersom hela grejen med kassetterna är att kunna sätta i och ta ut dem. Att sätta i och ta ut instickskort i en dator är något de flesta inte gör och därför designar dem heller inte kontakterna för det, av kostnadskäl. Utöver vanliga installationer och uppgraderingar, vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast det är ju att jämföra äpplen och apelsiner, det är helt olika saker. Kassetconnectorn är designad för att tåla slitage eftersom hela grejen med kassetterna är att kunna sätta i och ta ur dem. Att sätta i och ta ur instickskort i en dator är något de flesta inte gör och därför designar dem heller inte kontakterna för det, av kostnadskäl.

Ja, men principen är ungefär densamma, det är frågan om släpkontakter i en plastsockel, och därmed kan man göra en kvalificerad gissning att PCIe-portar tål en och annan cykel de med. Men som sagt, det var bara ren spekulation, vill man veta säkert kollar man upp vad PCIe-kontakter ska tåla i standardiseringsorganets datablad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

OT: Jag har ett gammalt pci ljudkort som det blev glapp i efter ett ett antal flyttar från datorer. Kan ha varit den mänskliga faktorn men jag skulle inte ta risken med ett grafikkort.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*** raderat ***

OT: finns det verkligen dokumentation på hur många byten komponenter bör/ska klara? Intressant

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad igen ***

Jag har raderat några inlägg, samt redigerat bort hänvisningar och kommentarer till dess i flera andra inlägg. Diskussioner som inte har med trådens ämne att göra är ej tillåtna. Om ni ändå känner för att fortsätta sådan diskussion erbjuder forumreglerna följande:

Citat:

§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

Ifall frågan har med forumet i stort att göra, t ex förslag på förbättringar, är den rätta kanalen följande:

Citat:

§ 11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen

Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skapa inte en tråd om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

Jag hoppas därför att ni håller er till ämnet i fortsättningen.

/KimTjik