Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk

Behöver hybridläget aktiveras på något sätt?

Har en fundering om min nyinköpta UX32VD - behöver man göra något speciellt för att den ska börja cacha filer på SSD-partitionen? Anledningen till att jag undrar är för att jag nu kört program på den i några dagar, startat om den kanske tio ggr (som det blir när Windows och diverse programvaror installeras), men när jag kollade i Windows systeminformation så verkade det inte ha lagrats någon data på SSDn - den visade fortfarande 100% tillgängligt utrymme. Om cachningen funkade, borde den inte varit nere åtminstone på 97-98%?

Permalänk

Datorn lär sig vilka program du använder ofta, och cachar dessa till SSD:n.
Hur stor är partitionen du ser?

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Disken jag ser i systeminformationen och som jag antar är SSDn är uppdelad i två delar, 16+8 GB, dvs motsvarande de 24 GB som datorn ska ha. Kan det vara så att filsystemet inte är varken FAT eller NTFS och att Windows då bara tror att tillgängligt utrymme är 100% trots att det inte är det?

Permalänk
Medlem

Zenbook

Bytte precis den mekaniska disken mot en ssd, och la in win7 istället för win8, innan använde jag datorn ca en vecka mellan laddningarna och nu med ssd och win7 så håller den 3-4 timmar, och då spelar jag inte eller kollar film utan bara surfar.

har fått in alla drivrutiner så allt funkar och inte en massa asusprogram inne.

borde inte batteritiden bli längre istället för kortare..

lägger till att jag har stängt av blåtanden och kör datorn i strömsparläge.

tankar på det?

Visa signatur

Zenbook

Permalänk
Skrivet av krikkit4711:

Disken jag ser i systeminformationen och som jag antar är SSDn är uppdelad i två delar, 16+8 GB, dvs motsvarande de 24 GB som datorn ska ha. Kan det vara så att filsystemet inte är varken FAT eller NTFS och att Windows då bara tror att tillgängligt utrymme är 100% trots att det inte är det?

Kan vara så ja.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RayNoWay:

Bytte precis den mekaniska disken mot en ssd, och la in win7 istället för win8, innan använde jag datorn ca en vecka mellan laddningarna och nu med ssd och win7 så håller den 3-4 timmar, och då spelar jag inte eller kollar film utan bara surfar.

har fått in alla drivrutiner så allt funkar och inte en massa asusprogram inne.

borde inte batteritiden bli längre istället för kortare..

lägger till att jag har stängt av blåtanden och kör datorn i strömsparläge.

tankar på det?

Testa att kalibrera batteriet enligt guiden: http://batterycare.net/en/guide.html#descTot

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RayNoWay:

innan använde jag datorn ca en vecka mellan laddningarna och nu med ssd och win7 så håller den 3-4 timmar, och då spelar jag inte eller kollar film utan bara surfar.

Alltså va. Hur mkt använde du den under den veckan? Så du uttryckt dig så låter det som att det var typ 7gånger längre battertid innan men det är ju inte rimligt.

Utan att ha läst så mkt om det innan så hoppades jag på kanske 6h battertid vid slöanvändande. Men jag blev lite besviken när jag märkte att det snarare handlar om 4h. Är det fel på mitt ex eller kan man förvänta sig runt 4h enkel kodning/surf i sträck? Med original Win8, HDD och RAM. Battery Saving läge.
Kan det hamna uppåt 6h efter den där batterikalibreringen tro? Jag ska ju isntallera om windows 8 sen när jag satt i min SSD och då verkar det ju som att jag kan förvänta mig sämre batteritid snarare än bättre. hm..

Permalänk
Medlem

en en till två timmar om dan kanske, bara in å kolla mail , nyheter och blocket typ....och sweclockerds då såklart.

lägger till att jag spelade wow i går med sladden i och hade 84% när jag började och 63% när jag slutade 3 timmar senare, nått är riktigt kefft sen jag bytte till ssd.. ska köra kalibrering av batteri nu,,,återkommer med resultat

Visa signatur

Zenbook

Permalänk
Medlem

I går laddade jag upp datorn från 0% till 100% och lät den stå i ca 2 h, sen surfade jag i 3h och 12min , då var den nere på 5% och gick till hibernate-läge.
verkar som man måste köra några laddnings-cykler innan man kan kalibrera?

Visa signatur

Zenbook

Permalänk
Skrivet av RayNoWay:

I går laddade jag upp datorn från 0% till 100% och lät den stå i ca 2 h, sen surfade jag i 3h och 12min , då var den nere på 5% och gick till hibernate-läge.
verkar som man måste köra några laddnings-cykler innan man kan kalibrera?

Då har du inte gjort alla steg.

1) Ladda fullt
2) Lämna laddaren i 2 tim efter 100%.
3) Förbruka batteriet till 5%
4) Vila 5 timmar i hibernation
5) Ladda fullt

Av vad du skriver så har du missat i alla fall 4 och 5.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har problem med min UX32VD. Har börjat bli allmänt konstig och jag kan tex inte öppna exe filer längre så jag kan inte installera någonting eller uppdatera nått.
Tänkte göra en ominstallation och skapade först systemåterställningsskiva, reparationsskiva och återställningsmedia på usbsticka. Valde alla just in case så jag hade ryggen fri om nått skulle hända.
När jag startar upp med någon av de tre alternativen och väljer att installera om och ta bort allt så säger den bara att mediet som r anslutet är inte giltigt, sätt i giltig återställningsmedia. Problemet är att jag har på nått sätt tidigare lyckats formatera eller paja återställningsdisken som finns på datorn från start.
Någon som har en idé hur jag kan göra för att lösa problemet utan att skicka in datorn?

Permalänk

Skaffa en ny ISO och börja om från början.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tack, kom också på att det nog är lättast.

Sitter här nu med nyinstallerat och saknar bara en sak från Asus som låg med original och det är att se på skärmen när man tex slår på och av Auto adjusten eller tex trycker på paus. Minns verkligen inte vad det programmet heter som man kunde aktivera det i. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Vad får ni för temperatur (mätt med RealTemp)? Jag får nämligen 50 vid idle (Dvs att jag inte har något uppe överhuvudtaget). Men så fort jag ska youtuba eller titta på netflix hoppar den upp till mellan 65-70.

Varför jag ställer frågan är för att jag tycker mig känna att den går bra mycket varmare nu än tidigare. Detta är med laddaren inkopplat och Performance-läge.

Kan väl också påpeka att det känns som att den går varmare utan laddaren också. Men förmodligen inbillar jag mig, det vore kul om någon orkade berätta sina stats så man kan jämföra

PS. Bara att kolla på Aftonbladet TV fick den att hoppa upp till 73 grader

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Vad får ni för temperatur (mätt med RealTemp)? Jag får nämligen 50 vid idle (Dvs att jag inte har något uppe överhuvudtaget). Men så fort jag ska youtuba eller titta på netflix hoppar den upp till mellan 65-70.

Varför jag ställer frågan är för att jag tycker mig känna att den går bra mycket varmare nu än tidigare. Detta är med laddaren inkopplat och Performance-läge.

Kan väl också påpeka att det känns som att den går varmare utan laddaren också. Men förmodligen inbillar jag mig, det vore kul om någon orkade berätta sina stats så man kan jämföra

PS. Bara att kolla på Aftonbladet TV fick den att hoppa upp till 73 grader

Med laddaren inkopplad och fullt batteri:
Ligger på runt 40 (38-41) på idle.
Youtube runt 48
Aftonbladet TV och Youtube samtidigt runt 52

Fullt laddat utan laddaren:
Ligger på runt 39 på idle.
Youtube runt 44
Aftonbladet TV och Youtube samtidigt runt 46

Blev alltså lite svalare utan laddaren inkopplad
Så om man kollar på bara mina siffror så ligger du lite högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzycic:

Med laddaren inkopplad och fullt batteri:
Ligger på runt 40 (38-41) på idle.
Youtube runt 48
Aftonbladet TV och Youtube samtidigt runt 52

Fullt laddat utan laddaren:
Ligger på runt 39 på idle.
Youtube runt 44
Aftonbladet TV och Youtube samtidigt runt 46

Blev alltså lite svalare utan laddaren inkopplad
Så om man kollar på bara mina siffror så ligger du lite högre.

Tack för att du orkade kolla.

Det var som jag misstänkte alltså, datorn har blivit varmare och det rätt mycket vid load. Frågan är ju förstås, varför? Är det något jag kan göra för att förbättra mina värden?

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk

Någon som har länken till fancontrolprogrammet - mina fläktar har efter nästan exakt ett år börjat throttla på-av bara över en natt - inga nya program installerade eller så... Mycket märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjaidiot:

Någon som har länken till fancontrolprogrammet - mina fläktar har efter nästan exakt ett år börjat throttla på-av bara över en natt - inga nya program installerade eller så... Mycket märkligt.

Menar du denna?

http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494

Scrolla ned lite och tanka hem

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Skrivet av mz:

Yes. Hittade så småningom, men det löste tyvärr inte mina problem. Fick bli en systemåsterställning istället.

Permalänk
Medlem

Har ni märkt att man får bättre batteritid av att avaktivera bluetooth i enhetshanteraren? Jag får drygt 30min mer.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen fått tillbaka min zenbook från verkstaden.

De ska tydligen ha bytt ut fläktarna, men jag tycker att de nya fläktarna surrar mer än de gamla, de surrar t.o.m konstant för det mesta.

Går det på något sätt att se om mina nya fläktar är samma som originalfläktarna, eller om verkstaden har satt in om möjligt ännu sämre fläktar? Jag skickade nämligen inte in datorn till asus för reperation utan återförsäljaren skickade datorn till deras standardverkstad som tydligen inte är asus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smörgåsen:

Kan man reklamera sin ux32vd för skevt chassi?

Försökte du ens tänka?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gjort detta så därför behöver eran hjälp. Jag ska byta ut den vanliga hårddisken mot en SSD.

Vad behöver jag göra? Är inte det lättaste att få tag på en Win8? Eller ska jag klona och hur gör man det lättast?

Permalänk
Skrivet av fujitsus:

Jag har aldrig gjort detta så därför behöver eran hjälp. Jag ska byta ut den vanliga hårddisken mot en SSD.

Vad behöver jag göra? Är inte det lättaste att få tag på en Win8? Eller ska jag klona och hur gör man det lättast?

Klona och byt. Gjort på en halvtimme. Förfarandet är beskrivet flera gånger tidigare, så gör en sökning.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Klona och byt. Gjort på en halvtimme. Förfarandet är beskrivet flera gånger tidigare, så gör en sökning.

Jag har laddat ner programmet "Macrium Reflect" Jag vet att man ska välja "System" och "OS" och sen trycka på Clone this disk. Men jag har ett par frågor innan det. Det finns en restore partition också, är den inget att klona? Jag vill verkligen inte att den ska försvinna, om det är den partitionen där WIN8 förinstallationen ligger i. Behöver hårddisken eller usb minnet man klonar till vara helt tom? Jag har inga tomma externa hårddiskar eller usb så måste jag formatera de?

http://tinypic.com/view.php?pic=xmkeps&s=5#.UkQvBoZM_xI

vilka ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt till ssd nu allt funkar bra hittils, system, os och restore klonade jag. tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Vad har ni för poäng på Grafik prestanda i Windows Experience Index? Jag får bara 4.5 är detta normalt?

Permalänk
Skrivet av fujitsus:

Jag har laddat ner programmet "Macrium Reflect" Jag vet att man ska välja "System" och "OS" och sen trycka på Clone this disk. Men jag har ett par frågor innan det. Det finns en restore partition också, är den inget att klona? Jag vill verkligen inte att den ska försvinna, om det är den partitionen där WIN8 förinstallationen ligger i. Behöver hårddisken eller usb minnet man klonar till vara helt tom? Jag har inga tomma externa hårddiskar eller usb så måste jag formatera de?

http://tinypic.com/view.php?pic=xmkeps&s=5#.UkQvBoZM_xI

vilka ska jag välja?

Alltså, du ska klona direkt till SSD:n, inte till något USB minne eller extern HDD.
System och OS är de enda två du behöver. Original HDD sparar du ju, så där finns recovery kvar. Bara att klona om den dag du behöver återställa SSD:n.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Alltså, du ska klona direkt till SSD:n, inte till något USB minne eller extern HDD.
System och OS är de enda två du behöver. Original HDD sparar du ju, så där finns recovery kvar. Bara att klona om den dag du behöver återställa SSD:n.

Det gjorde jag. Jag klonade direkt till SSD. System och OS + Recovery!!

Ja menar Restore. Den klonade jag. Recovery partitionen låg på 600 mb har ingen aning vad det var så lät det vara. Fast Restore på 20 GB klonade jag också till SSD:n

Det var jävligt dumt av mig att klona Restore?

Permalänk
Skrivet av fujitsus:

Det gjorde jag. Jag klonade direkt till SSD. System och OS + Recovery!!

Ja menar Restore. Den klonade jag. Recovery partitionen låg på 600 mb har ingen aning vad det var så lät det vara. Fast Restore på 20 GB klonade jag också till SSD:n

Det var jävligt dumt av mig att klona Restore?

Inte dumt, men onödigt. I alla fall så långe du inte planerar på att blåsa originaldisken och använda den som extern lagring.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |