Bygga server för NAS/SAN, HTPC, Owncloud m.m

Permalänk
Medlem

Bygga server för NAS/SAN, HTPC, Owncloud m.m

Hej!

Jag har kommit till det stadiet där jag inser att jag väldigt gärna skulle vilja bygga en egen server. Det är flera användningsområden som jag vill använda den för. För att bygga ett system som täcker dessa har jag en del frågor, både mjukvaru- och hårdvarumässiga. Det var länge sedan man byggde en dator och det är svårt att hålla koll på vad det är som gäller idag.

Användningsområden för systemet kommer att vara:

  • SAN/NAS

  • Backup

  • HTPC

  • Owncloud

  • Torrentserver

  • Webserver, mysql etc

  • m.m

Tanken är hela familjen skall kunna göra backuper till denna server. Vi ska kunna ha gemensamma fotoalbum och dylikt. Det ska gå att streama film från den om man så vill.

Det första man stöter på är givetvis vad man ska ha för hårdvara. Vad krävs för att driva detta? Den kommer stå på 24/7 så den skall vara strömsnål. Med stor sannolikhet kommer den stå i min lilla lägenhet så ett relativt tyst system är att föredra. Jag skulle vilja landa runt prislappen 6000kr.

Detta är det jag hittills har kollat in:

  • Cooler Master Elite 120 Advanced mITX

  • Asus P8H77-I mITX

  • Intel Core i3 3225 3.3 GHz (Ivy Bridge)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3853252/2013-09-08

Här kommer lite frågor jag undrar över:

  1. Minne
    Moderkortet stödjer ett gäng med olika minnen, vilken hastighet på minne är att föredra? Vill hålla nere prislappen hyffsat. Sedan är frågan om man ska köra 8 eller 16 GB? I så fall, ska man köpa 1x8 GB så att man enkelt kan uppgradera till 16GB om man vill, eller är det att rekommendera att köra 2x4GB?

  2. Lagring
    Hur bör jag tänka här? Jag vill att systemet skall vara relativt redundant, därför funderar jag på att köra all lagring i en RAID1 kombination med två st WD Red 3TB. Har läst på lite om ZFS också, det verkar intressant. Ska man köra systemet på dessa diskar också, eller räcker det med att köra det från en USB eller ska man köpa en liten SSD?

  3. Mjukvara
    Ska man köra ett OS som kan fylla alla krav? Eller ska man köra VMWare ESXi och typ köra FreeNAS, Ubuntu server och någon XBMC dist? Hur bör diskkonfigurationen (partitionering etc) i så fall se ut?

  4. Backup
    Jag vet att man bör ha minst en fysisk enhet till med backup på innehållet. Tanken är ju att tex foton och dylikt finns både på denna server och på datorerna som har tillgång till den, via tex Owncloud. Eller ska man ha bilderna på sin dator och köra någon form av backupmjukvara med jämna intervall?
    Funderar också på hur jag ska backa upp servern. Ska man typ med jämna mellanrum plugga in en extern hårddisk och köra in innehållet dit? Film och dylikt är inte så intressant att ha backup på, men familjefoton och dylikt.

Har funderat på detta ett tag och känner att det är dags. Som det ser ut nu har jag en RPi och en extern hårddisk som gör allt detta, det fungerar sådär. Vill ha något med mer krut i och som är mer driftsäkert.

Detta var alla frågor jag kom på just nu, kommer säkert droppa in en hel del till. Jag avser även dokumentera detta projekt så att andra med liknande idéer kan få inspiration.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hej!

Jag har kommit till det stadiet där jag inser att jag väldigt gärna skulle vilja bygga en egen server. Det är flera användningsområden som jag vill använda den för. För att bygga ett system som täcker dessa har jag en del frågor, både mjukvaru- och hårdvarumässiga. Det var länge sedan man byggde en dator och det är svårt att hålla koll på vad det är som gäller idag.

Användningsområden för systemet kommer att vara:

  • SAN/NAS

  • Backup

  • HTPC

  • Owncloud

  • Torrentserver

  • Webserver, mysql etc

  • m.m

Tanken är hela familjen skall kunna göra backuper till denna server. Vi ska kunna ha gemensamma fotoalbum och dylikt. Det ska gå att streama film från den om man så vill.

Det första man stöter på är givetvis vad man ska ha för hårdvara. Vad krävs för att driva detta? Den kommer stå på 24/7 så den skall vara strömsnål. Med stor sannolikhet kommer den stå i min lilla lägenhet så ett relativt tyst system är att föredra. Jag skulle vilja landa runt prislappen 6000kr.

Detta är det jag hittills har kollat in:

  • Cooler Master Elite 120 Advanced mITX

  • Asus P8H77-I mITX

  • Intel Core i3 3225 3.3 GHz (Ivy Bridge)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3853252/2013-09-08

Här kommer lite frågor jag undrar över:

  1. Minne
    Moderkortet stödjer ett gäng med olika minnen, vilken hastighet på minne är att föredra? Vill hålla nere prislappen hyffsat. Sedan är frågan om man ska köra 8 eller 16 GB? I så fall, ska man köpa 1x8 GB så att man enkelt kan uppgradera till 16GB om man vill, eller är det att rekommendera att köra 2x4GB?

  2. Lagring
    Hur bör jag tänka här? Jag vill att systemet skall vara relativt redundant, därför funderar jag på att köra all lagring i en RAID1 kombination med två st WD Red 3TB. Har läst på lite om ZFS också, det verkar intressant. Ska man köra systemet på dessa diskar också, eller räcker det med att köra det från en USB eller ska man köpa en liten SSD?

  3. Mjukvara
    Ska man köra ett OS som kan fylla alla krav? Eller ska man köra VMWare ESXi och typ köra FreeNAS, Ubuntu server och någon XBMC dist? Hur bör diskkonfigurationen (partitionering etc) i så fall se ut?

  4. Backup
    Jag vet att man bör ha minst en fysisk enhet till med backup på innehållet. Tanken är ju att tex foton och dylikt finns både på denna server och på datorerna som har tillgång till den, via tex Owncloud. Eller ska man ha bilderna på sin dator och köra någon form av backupmjukvara med jämna intervall?
    Funderar också på hur jag ska backa upp servern. Ska man typ med jämna mellanrum plugga in en extern hårddisk och köra in innehållet dit? Film och dylikt är inte så intressant att ha backup på, men familjefoton och dylikt.

Har funderat på detta ett tag och känner att det är dags. Som det ser ut nu har jag en RPi och en extern hårddisk som gör allt detta, det fungerar sådär. Vill ha något med mer krut i och som är mer driftsäkert.

Detta var alla frågor jag kom på just nu, kommer säkert droppa in en hel del till. Jag avser även dokumentera detta projekt så att andra med liknande idéer kan få inspiration.

Tacksam för svar!

1. ZFS gillar minne, så ploppa i 16 direkt om du tänkt köra det. Annars borde 8:a räcka.
2. Kör du systemet från USB ska du helst köra något os som är klassat för det, med minimalt med skrivningar. ZFS är trevligt, blir det en dedikerad filserver i min ägo blir de zfs. Raid körs i zfs (såklart) för alla funktioner. Dock en nackdel med raid/spegling, radering av misstag, virus eller buggar i programvaror. Där räddar inte speglingen dig. Eftersom du kör i mjukvara slipper du bli bunden till något raidkort (tillverkare). Jag hade nog separerat system och lagring fysiskt, tror inte zfs är bootbart (kanske fått det om bakfoten?).
3. XBMC osv. som kräver skärm är krångligt att virtualisera. I ditt fall finns det fördelar med att virtualisera men det finns också nackdelar. I ett virtuellt system förloras fördelar med ZFS om man inte köper extra hårdvara. Flera operativsystem som delar på cpukraften. Men samtidigt om en del kraschar berörs inte de andra.
4. Plugga in en disk då och då som annars förvaras i brandsäkert skåp eller hos bekant. Känner man någon som har en nas/server kan man ju alltid synka mellan varandra. Visst man tar bara backup på det nödvändiga.

Cpun du har valt är lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

1. ZFS gillar minne, så ploppa i 16 direkt om du tänkt köra det. Annars borde 8:a räcka.
2. Kör du systemet från USB ska du helst köra något os som är klassat för det, med minimalt med skrivningar. ZFS är trevligt, blir det en dedikerad filserver i min ägo blir de zfs. Raid körs i zfs (såklart) för alla funktioner. Dock en nackdel med raid/spegling, radering av misstag, virus eller buggar i programvaror. Där räddar inte speglingen dig. Eftersom du kör i mjukvara slipper du bli bunden till något raidkort (tillverkare). Jag hade nog separerat system och lagring fysiskt, tror inte zfs är bootbart (kanske fått det om bakfoten?).
3. XBMC osv. som kräver skärm är krångligt att virtualisera. I ditt fall finns det fördelar med att virtualisera men det finns också nackdelar. I ett virtuellt system förloras fördelar med ZFS om man inte köper extra hårdvara. Flera operativsystem som delar på cpukraften. Men samtidigt om en del kraschar berörs inte de andra.
4. Plugga in en disk då och då som annars förvaras i brandsäkert skåp eller hos bekant. Känner man någon som har en nas/server kan man ju alltid synka mellan varandra. Visst man tar bara backup på det nödvändiga.

Cpun du har valt är lagom.

Okej, hur bör man tänka vad häller minneshastigheten? Behöver ju inte några minnen som går att klocka eller så, vill ha några stabila. Finns många att välja mellan. Ska man satsa på några med lägre spänning? Skulle dessa vara något att ha? http://www.inet.se/produkt/5322254/corsair-16gb-2x8g-cl9-1600... Eller bör man ha ett ECC minne? Såg att processorn har stöd för sådant: http://ark.intel.com/products/65692

Citat:

I ett virtuellt system förloras fördelar med ZFS om man inte köper extra hårdvara.

Vad menas med detta? Konfigurerar jag ZFS filsystemet i ESXi VMWare eller gör jag det i det virtuella systemet tex FreeNAS? Hur enkelt kommer jag åt detta system i mina andra virtuella system?

Jag har även sätt att man ska köra ZFS med ubuntu. Med ubuntu har jag grafiskt gränssnitt och kan installera alla de tjänster jag vill använda. Finns det många nackdelar med detta? Hur bra fungerar ZFS med ubuntu?

Är det SSD som är att föredra som systemdisk? Det borde väl räcka med 64GB? Är det intel, A-DATA eller Corsair som gäller idag? Kollat lite på denna: http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9... . Var inte så mycket dyrare än motsvarande 64Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Okej, hur bör man tänka vad häller minneshastigheten? Behöver ju inte några minnen som går att klocka eller så, vill ha några stabila. Finns många att välja mellan. Ska man satsa på några med lägre spänning? Skulle dessa vara något att ha? http://www.inet.se/produkt/5322254/corsair-16gb-2x8g-cl9-1600... Eller bör man ha ett ECC minne? Såg att processorn har stöd för sådant: http://ark.intel.com/products/65692

Jagar du watt på strömförbrukningen kan man ju alltid välja ett par 1,3v minnen, men annars är ju standard 1,5v vilket duger bra. 1600mhz är standard och mer behövs inte. 1333mhz fungerar också bra.

Skrivet av trexake:

Vad menas med detta? Konfigurerar jag ZFS filsystemet i ESXi VMWare eller gör jag det i det virtuella systemet tex FreeNAS? Hur enkelt kommer jag åt detta system i mina andra virtuella system?

Jag har även sätt att man ska köra ZFS med ubuntu. Med ubuntu har jag grafiskt gränssnitt och kan installera alla de tjänster jag vill använda. Finns det många nackdelar med detta? Hur bra fungerar ZFS med ubuntu?

Är det SSD som är att föredra som systemdisk? Det borde väl räcka med 64GB? Är det intel, A-DATA eller Corsair som gäller idag? Kollat lite på denna: http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9... . Var inte så mycket dyrare än motsvarande 64Gb.

ZFS konfigureras i freenas, men för att zfs alla fördelar ska kunna nyttjas behöver det ligga direkt mot disken och inte med esxi's filsystem mellan. Det går att lösa om moderkort och cpu har vt-d stöd och sedan kan du stoppa i ett disk-kort som du presenterar för freenas för att komma runt esxi-lagret.

Jag vet att zfs-stödet i ubuntu har blivit bättre, osäker på om det är i samma klass som till bsd.

Jag hade nog kört en ssd. Vet dock inte riktigt vad man ska satsa på för ssd idag. Samsung kanske?

Permalänk
Medlem

I sådana fall är jag nästan tillbaks på ruta 0. Processorn verkar inte ha det, hittar ingenting om det om moderkortet: http://www.asus.com/Motherboards/P8H77I/#specifications

Vad är det för typ av disk-kort?

Vad finns det för möjliga komponenter annars?

Permalänk
Medlem

Du ska alltså köpa en leksaksbräda för att bygga server? Hur tänkte du där. Köp Supermicro ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Du ska alltså köpa en leksaksbräda för att bygga server? Hur tänkte du där. Köp Supermicro ist.

Det där svaret gav inte så himla mycket. Hur definierar du leksaksbräda och varför? Det är ingen server för något stort företag utan för hemmabruk. Vad är det som är så bra med supermicro? Priser etc? Länka gärna till något. Jag har ju en begränsad budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Det där svaret gav inte så himla mycket. Hur definierar du leksaksbräda och varför? Det är ingen server för något stort företag utan för hemmabruk. Vad är det som är så bra med supermicro? Priser etc? Länka gärna till något. Jag har ju en begränsad budget.

Strunta i honom, du tänker helt rätt från början tycker jag. Det finns ingen poäng att fläska på med 'riktiga serverprylar' när det är ett hemmabygge. Det enda man vinner är driftsäkerhet och garanterad tillgång till drivrutiner och dokumentation.
Kan du vara utan din hemmaserver en vecka om [valfri komponent] rasar? Ja det kan du.
Kan du googla fram att den mjukvara du väljer kommer fungera och har använts i ungefär samma setup tidigare? Ja det kan du.

Det du ska koncentrera dig på är:
1. Datasäkerheten. ZFS som du själv föreslår är ju bra i det avseendet, men vad hjälper det om huset brinner ned? Se till att prylen backas upp över nätet till en kompis eller att du gör en manuell backup och förvarar utanför hemmet några gånger om året.

2. Att prestandan är 'tillräcklig'. För hemanvändning är detta väldigt sällan ett problem eftersom man har så få användare. Duger din Pi nästan så klarar du dig på i princip vad som helst.

3. Sist men inte minst - se till att du själv känner dig bekväm med systemet och klarar av att både sätta upp det och rädda det när det blir problem. Försök undvika att överkomplicera det med okända operativsystem, filsystem, hårdvara o.s.v. Man kan alltid uppgradera och expandera senare.
Jag gjorde själv misstaget att ge mig ut på väldigt djupt vatten direkt så under en lång tid så fungerade ingenting hemma medan jag försökte lära mig Linux, FreeNAS, ZFS och i princip allt annat också.. Men det var i och för sig väldigt kul och lärorikt det med om man har den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

I sådana fall är jag nästan tillbaks på ruta 0. Processorn verkar inte ha det, hittar ingenting om det om moderkortet: http://www.asus.com/Motherboards/P8H77I/#specifications

Vad är det för typ av disk-kort?

Vad finns det för möjliga komponenter annars?

Verkar gå igång om man kan lite på det en/två användare i deras forum skriver. Så en cpu med, du måste upp på en i5:a (kolla vt-d support inte säkert att alla stödjer) i3 stödjer inte det.
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20120505053821941&boar...

Du behöver ett diskkort som kan presentera diskarna utan att röra dem. Ett raidkort lägger också ett lager emellan som hamnar ivägen. Läs på lite i något freenas forum

Men du kan ju köra allt på en maskin utan esxi om man bara dokumenterar vilka paket man installerar och har ett script som kan ta backup på de viktiga konfigfilerna från systemdisk till lagringsdiskarna. Då är man hyfsat fort tillbaka om det skiter sig.

Permalänk
Medlem

Kanske blir så att jag inte virtualiserar, priserna stiger en hel del så fort det är frågan om det. Men kanske är det värt i slutändan? Då kan man labba på ganska fritt

Har börjat labba lite på en bärbardator jag har. Jag väljer då att installera ubuntu på ett USB-minne och så skapar jag ett zfs filsystem med laptopens hårddisk. Testade även spega lite mellan två andra USB minnen för att se hur det fungerar. Ska testa att installera om ubuntu på USB minnet för att simulera en systemkrasch och se hur lätt jag kan återskapa min pool. I princip borde jag kunna installera ZFS, och sedan importera den eller hur ska man gå tillväga?

Får ju sedan se till att all viktig data lagras på detta utrymme. Men funderar lite på det du sa om att göra ett script som kan ta backup på mina viktiga konfigfiler.

Hur brukar man göra med snapshots? Kör man typ cronjobb som kör snapshots med jämna mellanrum? Eller kan man välja att köra snaps när ändringar sker?

Som backup, kan det vara lämpligt att köra ZFS på en extern hårddisk och spegla den då och då? Om min externa hårddisk bara är 2TB och mina interna är 3TB, kan jag välja att spegla en del av innehållet? Tex om jag väljer att en del har en kvot på 2TB?

Vilken dist tror ni är lämplig för detta? Om man kör ubuntu, ska man köra 12.04LTS eller senaste? Eller ska man köra ngn XBMC dist?

Permalänk
Medlem

Jag kör CrashPlan på min server som backup. Servern kör Linux (i mitt fall Arch Linux) med ZFS on Linux. Crashplan är smidigt och funkar bra. Är värt priset för att abonnera på.
Går att köra det headless:
http://support.crashplan.com/doku.php/how_to/configure_a_head...

Nu finns det historik i CrashPlan. Man kan även få historik genom att köra automatiska snapshots i ZFS. Själv installerade jag bara zfs-auto-snapshot och sedan kan man i properties för respektive filsystem välja om det ska inkluderas i auto-snapshots eller inte.
https://github.com/zfsonlinux/zfs-auto-snapshot

Du kan sätta kvot på enskilda filsystem i ZFS om du vill begränsa max storlek. Ett sätt att överföra backuper är att skicka snapshots till externa hårddisken med zfs send och zfs receive. Då skickas endast det som förändrats sedan föregående snapshot över till din externa hårddisk så överföringarna kan gå ganska snabbt. Du skulle kunna ha en zfs-pool av externa hårddiskar som du kör backuper mot. Man kör zfs import när man ska koppla in en gammal pool och sedan innan man kopplar ur hårddiskarna kör man zfs export för att koppla ifrån lagringspoolen från systemet. Sedan om poolen består av en extern hårddisk eller flera spelar ingen roll. Kanske kan vara lämpligt att ha två speglade externa hårddiskar att lägga backuper på, alltså en zfs mirror. Eller kanske 3 diskar i raidz1.

Nackdelen med snapshots är att de tar utrymme. Om du tar bort en stor fil för att ge mera plats för lagring måste du också ta bort alla gamla snapshots som innehåller den filen, annars frigörs ingen plats på diskarna...

Vilken dist du väljer är en smaksak. Ska man köra Linux så kan det vara intressant att undersöka om btrfs kan vara ett vettigt alternativ till ZFS. Själv är jag van med ZFS sedan jag körde freebsd så jag har kört vidare med det.

Permalänk
Medlem

Kolla på nya HP Microserver, Gen 8.. Du kan t.o.m fläska dit en Quad Xeon i den.. Och tumregeln för ZFS är 1GB per TB:) Jag har själv en N40L med 8Gb minne med Zfs tillsammans med 2.6 TB och märker att minnet ligger på hög nivå.

Permalänk
Medlem

Dessutom så märker jag att alla dina krav faller under ett och samma "OS" i princip, så kallat Nas4free. Körde FreeNAS förut, men gillade inte nya gränssnittet och hade problem med Torrent klienten.

Dock vet jag inte hur det är med HTPC.. Men till detta du kanske kan köpa dig en Rasperry PI?

Permalänk
Medlem

ZFSGuru kör med diverse tjänster som man kan installera om man inte är nöjd med enbart filhantering.
XBMC finns bl.a som en installerbar tjänst, hur detta funkar i slutändan har jag dock inte den blekaste aning om men det verkar finnas användare som använder sin filserver till HTPC och en massa annat så det kanske kan vara en mjukvara att titta på eller provköra i en virtuell miljö?
http://zfsguru.com/

Dessutom tycker iallafall jag att disk och pool-hanteringen känns både smidigare och lättare att ha och göra med i ZFSGuru jämfört med Nas4Free, FreeNAS och de andra systemen med enkel NAS/ZFS-hantering.

Edit: Glömde en sak, utvecklingen utav ZFSGuru är väl lite sisådär, det finns för närvarande två utvecklare och uppdateringen till användarna är inte så himla bra men jag tror de försöker förbättra det.
Nas4Free däremot har ett himla bra team bakom sig som släpper nytt titt som tätt så jag tror att om man vill känna sig riktigt säker på att få framtida uppgraderingar så ska man nog välja Nas4Free.
http://www.nas4free.org/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Är verkligen kluven i detta projekt, det är mycket man vill och mycket man inte har pengar till. Det skulle vara riktigt nice att virtualisera, då kan jag separera system och förmodligen därmed få högre driftsäkerhet. Jag kan labba på ganska mycket också.

Ska testa installera FreeBSD på min laptop och se hur det fungerar som server samt att köra XBMC på. Kanske får jag gå ifrån HTPC tanken helt och hållet. Så här ser kungvagnen ut som jag senaste konfigurerade:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3903721/2013-09-18

Vad finns det för vettiga kontrollerkort för diskar om det behövs för virtualiseringen? Om moderkort och processor stödjer virtualisering, tex dessa:
http://www.inet.se/produkt/5310055/intel-core-i5-4570s-2-9-gh...
http://www.inet.se/produkt/1902425/asrock-z87e-itx-mitx (läst från http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1220364-z87-med-v...)

Kan man ge ett OS direkt access till satadiskarna?

Där ser ni även min senaste budget.

Det verkar som att prislappen ökar dramatiskt om jag ska välja hårdvara som klarar av virtualisering. Eller finns det några andra bra alternativ? Ett krav är att jag ska köra miniITX. Huruvida bör jag satsa på hårdvara med ECC eller ej?

Jag har inga problem alls med att sitta och pilla och konfigurera, sådant tycker jag är kul och lärorikt. Har en del kunskaper inom unix också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hej!

Jag har kommit till det stadiet där jag inser att jag väldigt gärna skulle vilja bygga en egen server. Det är flera användningsområden som jag vill använda den för. För att bygga ett system som täcker dessa har jag en del frågor, både mjukvaru- och hårdvarumässiga. Det var länge sedan man byggde en dator och det är svårt att hålla koll på vad det är som gäller idag.

Användningsområden för systemet kommer att vara:

  • SAN/NAS

  • Backup

  • HTPC

  • Owncloud

  • Torrentserver

  • Webserver, mysql etc

  • m.m

Tanken är hela familjen skall kunna göra backuper till denna server. Vi ska kunna ha gemensamma fotoalbum och dylikt. Det ska gå att streama film från den om man så vill.

Det första man stöter på är givetvis vad man ska ha för hårdvara. Vad krävs för att driva detta? Den kommer stå på 24/7 så den skall vara strömsnål. Med stor sannolikhet kommer den stå i min lilla lägenhet så ett relativt tyst system är att föredra. Jag skulle vilja landa runt prislappen 6000kr.

Detta är det jag hittills har kollat in:

  • Cooler Master Elite 120 Advanced mITX

  • Asus P8H77-I mITX

  • Intel Core i3 3225 3.3 GHz (Ivy Bridge)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3853252/2013-09-08

Här kommer lite frågor jag undrar över:

  1. Minne
    Moderkortet stödjer ett gäng med olika minnen, vilken hastighet på minne är att föredra? Vill hålla nere prislappen hyffsat. Sedan är frågan om man ska köra 8 eller 16 GB? I så fall, ska man köpa 1x8 GB så att man enkelt kan uppgradera till 16GB om man vill, eller är det att rekommendera att köra 2x4GB?

  2. Lagring
    Hur bör jag tänka här? Jag vill att systemet skall vara relativt redundant, därför funderar jag på att köra all lagring i en RAID1 kombination med två st WD Red 3TB. Har läst på lite om ZFS också, det verkar intressant. Ska man köra systemet på dessa diskar också, eller räcker det med att köra det från en USB eller ska man köpa en liten SSD?

  3. Mjukvara
    Ska man köra ett OS som kan fylla alla krav? Eller ska man köra VMWare ESXi och typ köra FreeNAS, Ubuntu server och någon XBMC dist? Hur bör diskkonfigurationen (partitionering etc) i så fall se ut?

  4. Backup
    Jag vet att man bör ha minst en fysisk enhet till med backup på innehållet. Tanken är ju att tex foton och dylikt finns både på denna server och på datorerna som har tillgång till den, via tex Owncloud. Eller ska man ha bilderna på sin dator och köra någon form av backupmjukvara med jämna intervall?
    Funderar också på hur jag ska backa upp servern. Ska man typ med jämna mellanrum plugga in en extern hårddisk och köra in innehållet dit? Film och dylikt är inte så intressant att ha backup på, men familjefoton och dylikt.

Har funderat på detta ett tag och känner att det är dags. Som det ser ut nu har jag en RPi och en extern hårddisk som gör allt detta, det fungerar sådär. Vill ha något med mer krut i och som är mer driftsäkert.

Detta var alla frågor jag kom på just nu, kommer säkert droppa in en hel del till. Jag avser även dokumentera detta projekt så att andra med liknande idéer kan få inspiration.

Tacksam för svar!

1. Köp de som är lika snabba som processorn. Du kan börja med 1x 8 GB och köpa mer om det behövs sen.

2. Du kan inte öka antalet diskar i en zfs vdev, så du kan inte börja med 2 och sen lägga till fler utan att skapa fler vdevs. OS går bra att köra från usb, själv köpte jag ett lite dyrare som har 50 skriv och 150 läs.

3. Varför inte bara Linux. Mdadm för raid, luks för kryptering om du vill det, lvm för logiska volymer (du kan tex assigna x antal GB till en virtuell maskin eller en partition som du sen dynamisk kan göra större) och xfs som filsystem. Som bonus så har du xbmc i repot eller så finns det säkerligen en PPA för ubuntu som har en fräsch version av xbmc. Virtualisera kan du göra med kvm som fungerar bra och är relativt enkelt även utan gui.

4. Jag gillar inte riktigt owncloud, dropbox fungerar så mycket bättre, men har inte testat på det senaste. Ett annat alternativ är bittorent sync som fungerade bättre än owncloud iaf.
Vill du använda den som backup så kör du antingen owncloud eller liknande eller en backupmjukvara. Fördelen med backupmjukvara är att den kan vara inkrementell och filer tas inte bort när du tar bort dem i owncloud.

Visa signatur

CCNP