Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Hedersmedlem

Då får vi säga ett lika. Alla som varit i Blekinge vet att där framställer man sin egen alkohol, det behövs inte köpas ut.

Vad säger vi om centerns interna gnabb, ryker hon nu Annie..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Nej Crippa, det är du som driver tesen och det är du som ska ha kött på benen, grundläggande argumentationslära.

När du har tagit reda på det definitiva maxtaket och effekterna av det så ska du ta reda på marginaleffekten av varje spenderad krona och till det kommer att finna brytpunkten där biståndet inte bara till sin existens är inneffektivt utan även där själva utbetalningen blir inneffektiv; När transfereringskostnaderna överstiger nyttan.

Det här är ett diskussionsforum, jag kommer inte skriva en hel uppsats varför jag tycker som jag gör.

Boende för en flykting kan exempelvis ligga på nästan 2000 kr. För samma peng kan man försörja runt 150 personer med rent vatten.

Och där, mina damer och herrar, är varför Crippa anser att Hjälp på plats(TM) är bättre än Sveriges generösa flyktingpolitik(TM).

Skrivet av Huzzbutt:

Pytt nu blandar du ihop välägörenhet med statliga bidrag, hade du haft koll hade du sagt att jag skulle kolla mot SIDA.
Omläxa, säg åt mig att kolla SIDA så säger jag åt dig att göra det själv för det är fortfarande du som driver argumentet.

Burrburr vad skulle skillnaden vara menar du? Pengar från statliga bidrag är blåa och kan inte gå till bistånd?

Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr, bistånd eller investeringar i många sådana regioner är ett ännu större slöseri, eftersatthet har i regel en orsak såsom att klimatet är otjänligt för befolkningsavtrycket varpå den rimligaste lösningen är att flytta folk: Inre Mongoliet, Centralasien runt Aralsjön. Gränslandet till Sahara, Härjedalen.

Jag säger att du är alldeles för negativ. Varför? Det går framåt för skitkontinenten Afrika, exempelvis..

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det här är ett diskussionsforum, jag kommer inte skriva en hel uppsats varför jag tycker som jag gör.

Boende för en flykting kan exempelvis ligga på nästan 2000 kr. För samma peng kan man försörja runt 150 personer med rent vatten.

Och där, mina damer och herrar, är varför Crippa anser att Hjälp på plats(TM) är bättre än Sveriges generösa flyktingpolitik(TM).

Problemet med det resonemanget är att rent vatten, trots att det är viktigt, inte är till någon större glädje när någon sprutar sarin på dig, bombar din by eller sätter dig i dödsläger.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aniron:

Problemet med det resonemanget är att rent vatten, trots att det är viktigt, inte är till någon större glädje när någon sprutar sarin på dig, bombar din by eller sätter dig i dödsläger.

Flyktingläger i närområdet, brukar de konverteras till dödsläger, sprutas det Sarin där och sist, brukar det bombas där?
Det går att driva framgångsrika förvaringsläger i oroshärdens närområde, det görs vanligen också.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det här är ett diskussionsforum, jag kommer inte skriva en hel uppsats varför jag tycker som jag gör.

Det är upp till dig att inte bilda dig ifrågan, att du då förblir inkompetent är också ditt eget problem.

Skrivet av Crippa90:

Boende för en flykting kan exempelvis ligga på nästan 2000 kr. För samma peng kan man försörja runt 150 personer med rent vatten.

Och där, mina damer och herrar, är varför Crippa anser att Hjälp på plats(TM) är bättre än Sveriges generösa flyktingpolitik(TM).

Och ovanstående är varför Huzzbutt anser att Crippa borde bilda sig i frågan. på tio flyktingar kan vi försörja 1500 flyktingar, på 100 15t, på 10 000 150t på 100t 1,5m. Och det bara i boende kostnader, lägger vi till allt annat så torde vi hamna på minst det 10 dubbla.
Totalt beräknas finnas 16,3 miljoner flyktingar i världen Hur mycket det krävs för att ge alla dessa flyktingar rent vatten?
2007 gav Sverige som stat 30 miljarder i bistånd. (30 miljarder / 2000)150 = Räcker det det till att lösa de ekonomiska kostnaderna för rent vatten som UNHCR tar upp? Ja eller nej?

Det är inte pengar som är problemet.

Skrivet av Crippa90:

Burrburr vad skulle skillnaden vara menar du? Pengar från statliga bidrag är blåa och kan inte gå till bistånd?

Hrhr nej, jag menar att om du ska använda pengarna från flyktingpolitiken till bistånd så är det genom statlig förmedling och den sker genom SIDA

Skrivet av Crippa90:

Jag säger att du är alldeles för negativ. Varför? Det går framåt för skitkontinenten Afrika, exempelvis..

Jag har aldrig sagt att det går dåligt för Afrika, men bilda dig gärna i frågan varför det går bra i länderna som tas upp

Skrivet av ilstallione:

Flyktingläger i närområdet, brukar de konverteras till dödsläger, sprutas det Sarin där och sist, brukar det bombas där?
Det går att driva framgångsrika förvaringsläger i oroshärdens närområde, det görs vanligen också.

Tryggheten i ett flyktingläger kan väl beskrivas som 1mm tältduk och inte en polis på 100 mil.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Tryggheten i ett flyktingläger kan väl beskrivas som 1mm tältduk och inte en polis på 100 mil.

Absolut, men det är ytterst sällan det sprutas Sarin och regnar bomber i dem.

Jag säger inte att det är den optimala lösningen i alla lägen men det ska absolut inte föraktas och slätas över med att "vi har öppna gränser", det är en klen tröst för de miljontals som sitter i dessa läger.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tillbaka till ämnet

Har inte helt besämt mig på vilket parti än, men blir helt klart på oppositionen. Är starkt kritisk till hur Alliansen sålt ut delar av välfärden, att de tycker det är viktigare med skattesäkningar i ekonomiskt ansträngda tider än att finansiera offentliga verksamhet, sänkt restaurangmomsen till en kostnad av 5,4 miljarder. Att deras försök med att urholka arbetarorganisation genom höjd a-kasseavgift fått bakslag visar den nya höstbudgeten Borg presenterade i veckan där Alliansen sänker avgiten - detta har varit otroligt kostsamt både personer med låg inkomst.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har världens högsta skatter men inte världens bästa avkastning av densamma. Ska vi behålla den höga skatten eller rent av höja den för att fortsätta finansiera vansinnet?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Absolut, men det är ytterst sällan det sprutas Sarin och regnar bomber i dem.

Undrar hur många vakter (för att utöka tryggheten i flyktingläger) man skulle kunna anställa för alla de tiotals miljarder vi låter svensk invandringsmodell kosta varje år.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vi har världens högsta skatter men inte världens bästa avkastning av densamma. Ska vi behålla den höga skatten eller rent av höja den för att fortsätta finansiera vansinnet?

Hur mäter du avkastning av skatter?
Ska man konsekvent, oavsett rådande förhållande, sänka skatterna? Uttryckt enklare, bör man i tider av ekonomisk svårhet skära ner på offentlig sektor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Det är upp till dig att inte bilda dig ifrågan, att du då förblir inkompetent är också ditt eget problem.

Som sagt jag kommer inte skriva en uppsats om alla mina åsikter, och jag tycker allt att jag har tillräckligt bildad i frågan för att få ha en åsikt.

Skrivet av Huzzbutt:

Och ovanstående är varför Huzzbutt anser att Crippa borde bilda sig i frågan. på tio flyktingar kan vi försörja 1500 flyktingar, på 100 15t, på 10 000 150t på 100t 1,5m. Och det bara i boende kostnader, lägger vi till allt annat så torde vi hamna på minst det 10 dubbla.
Totalt beräknas finnas 16,3 miljoner flyktingar i världen Hur mycket det krävs för att ge alla dessa flyktingar rent vatten?
2007 gav Sverige som stat 30 miljarder i bistånd. (30 miljarder / 2000)150 = Räcker det det till att lösa de ekonomiska kostnaderna för rent vatten som UNHCR tar upp? Ja eller nej?

Det är inte pengar som är problemet.

Nu går ju inte bara pengar till vatten så din fråga blir ju lite knasig.

Men SIDA är en stor gödselspridare av pengar utan någon koll och borde läggas ner.

Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr nej, jag menar att om du ska använda pengarna från flyktingpolitiken till bistånd så är det genom statlig förmedling och den sker genom SIDA

Du förutsätter att det måste vara så, det gör inte jag.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag har aldrig sagt att det går dåligt för Afrika, men bilda dig gärna i frågan varför det går bra i länderna som tas upp

Jag har aldrig sagt att de går bra i de länder och områden du tog upp, men jag tror det kan bli mycket bättre och att man inte behöver flytta folk därifrån.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Problemet med det resonemanget är att rent vatten, trots att det är viktigt, inte är till någon större glädje när någon sprutar sarin på dig, bombar din by eller sätter dig i dödsläger.

Hur många gasattacker och bomber har det varit mot flyktinglägrena i närområdet?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Vi har världens högsta skatter men inte världens bästa avkastning av densamma. Ska vi behålla den höga skatten eller rent av höja den för att fortsätta finansiera vansinnet?

Eller ett tredje alternativ, sänka skatterna. Jag hoppas moderaterna får igenom ett till jobbskatteavdrag nu.

Sossarna är allt roliga i den frågan. "Vi är emot att sänka skatten men om vi kommer till makten ska vi ha kvar skattesänkningarna för vi förstår hur bra det är för ekonomin".

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Eller ett tredje alternativ, sänka skatterna. Jag hoppas moderaterna får igenom ett till jobbskatteavdrag nu.

Sossarna är allt roliga i den frågan. "Vi är emot att sänka skatten men om vi kommer till makten ska vi ha kvar skattesänkningarna för vi förstår hur bra det är för ekonomin".

Är det klokt att belåna för att sänka skatten? Har du beaktat underskott i den offentliga finanserna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av badcash:

Hur mäter du avkastning av skatter?
Ska man konsekvent, oavsett rådande förhållande, sänka skatterna? Uttryckt enklare, bör man i tider av ekonomisk svårhet skära ner på offentlig sektor?

Jag upplever att hela samhället tagit ett steg mot det sämre de senaste åren, det är mitt mått.

Jag vill inte betala högst skatt i världen för ett samhälle som inte levererar det jag förväntar mig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badcash:

Är det klokt att belåna för att sänka skatten? Har du beaktat underskott i den offentliga finanserna?

Knasigt ställd fråga. Det jag frågar mig är snarare; är det klokt att belåna för att spendera så mycket skattepengar på skit? Där är ju svaret för mig iaf ett nej.

Skrivet av ilstallione:

Jag upplever att hela samhället tagit ett steg mot det sämre de senaste åren, det är mitt mått.

Jag vill inte betala högst skatt i världen för ett samhälle som inte levererar det jag förväntar mig.

Om vi kollar på Kanada en gång. Fri sjukvård, folk pratar konstigt, isbjörnar. Låter som en exakt kopia av Sverige med andra ord.

Sverige har ~50% högre skattetryck än Kanada. Är Sverige 50% bättre som land?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag upplever att hela samhället tagit ett steg mot det sämre de senaste åren, det är mitt mått.

Jag vill inte betala högst skatt i världen för ett samhälle som inte levererar det jag förväntar mig.

Haha! Hur du upplever samhället tycker jag verkligen är en bra grund för Sveriges finanspolitik...

Skrivet av Crippa90:

Knasigt ställd fråga. Det jag frågar mig är snarare; är det klokt att belåna för att spendera så mycket skattepengar på skit? Där är ju svaret för mig iaf ett nej.

Om vi kollar på Kanada en gång. Fri sjukvård, folk pratar konstigt, isbjörnar. Låter som en exakt kopia av Sverige med andra ord.

Sverige har ~50% högre skattetryck än Kanada. Är Sverige 50% bättre som land?

Okej, jag förenklar frågeställningen; är det smart att låna till skattesäkningar? Hur ska Sverige kunna vara förmöget att betala tillbaka när pengarna går till minskade skatteintäkter? Jämför när en privatperson lånar pengar till konsumtion.

Kan du utveckla ditt exempel om Kanada? Tror du, med all din insikt, att Kanadas export av naturtillgångar till sin södra granne kan ha något med deras statsfinansiella läge att göra?

Eller är det helt enkelt så att om Sverige sänker sitt skattetryck med ca 15 %, och hamnar på samma nivå som Kanada, kommer Sverige också kunna erbjuda fri sjukvård? I så fall, utveckla gärna det sambandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Som sagt jag kommer inte skriva en uppsats om alla mina åsikter, och jag tycker allt att jag har tillräckligt bildad i frågan för att få ha en åsikt.

Nej du är inte tillräckligt bildad, det hade varit oproblematiskt om du sökte åtgärda problemet, det gör du inte.

Skrivet av Crippa90:

Nu går ju inte bara pengar till vatten så din fråga blir ju lite knasig.

Upprepa med Vaccin, tält och vad du nu vill. Världens bistånds budget täcker sannolikt alla flyktingars behov flera gånger om, det täcker nog de flesta behov som finns flera gånger om, i reda pengar alltså. Sen att vi inte ser de effekterna som är önskvärda beror på skyhög marginalkostnads ökning.

Skrivet av Crippa90:

Men SIDA är en stor gödselspridare av pengar utan någon koll och borde läggas ner.

Samma ineffektivitet återfinns hos alla hjälporganisationer, till stor del kan den förklaras med nödvändiga utgifter men sen så finns det alltid skumrasket, det är dock mer ett problem för EU i och med anslagsreglerna.

Skrivet av Crippa90:

Du förutsätter att det måste vara så, det gör inte jag.

KRONOKRATOR!
Varför måste SIDA (namnet kan bytas ut) existera i en eller annan form för att statliga biståndspengar ska delas ut. Kom igen 300 miljoner poäng till den som svarar rätt!

Skrivet av Crippa90:

Jag har aldrig sagt att de går bra i de länder och områden du tog upp, men jag tror det kan bli mycket bättre och att man inte behöver flytta folk därifrån.

Gott nog, du har förvisso fel men du får gärna vara av den åsikten. (Det finns en sanning här som har gällt allt sedan för 6000 år sedan då livet skapades.)

Skrivet av Crippa90:

Hur många gasattacker och bomber har det varit mot flyktinglägrena i närområdet?

Våldtäkter: 1, 2

Jag tycker det räcker med det, vi behöver inte dra in stridsgas i diskussionen för att avgöra att flyktingläger inte är en så festlig plats.

Skrivet av Crippa90:

Knasigt ställd fråga. Det jag frågar mig är snarare; är det klokt att belåna för att spendera så mycket skattepengar på skit? Där är ju svaret för mig iaf ett nej.

Om vi kollar på Kanada en gång. Fri sjukvård, folk pratar konstigt, isbjörnar. Låter som en exakt kopia av Sverige med andra ord.

Sverige har ~50% högre skattetryck än Kanada. Är Sverige 50% bättre som land?

Kanadas skattetryck var 31% Sveriges var 44,5% 2011. Om vi då istället för att använda oss av cocobananas vinklingar ala skattebetalarna så kommer vi fram till att det svenska skattetrycket var 13,5% procent enheter högre än det Kanadensiska, En betydligt mindre läskig siffra.
Vad vi dock ska lägga till är att din fråga som vanligt faller på att du vägrar att göra ditt jobb, grattis Crippa.
(Skattetrycket mäter inte heller hur höga skatterna är utan hur stor del de utgör av BNP.)

Men vad skiljer då Kanada från Sverige? Ja universitets studier är tex inte gratis, räkna på en 30t per termin minst för bara studierna, vissa utbildningar kostar i regel än mer både i Kanada och i internationella sammanhang.

Sen så får man fråga sig hur omfördelningspolitiken fungerar, i Sverige har vi omfördelning genom skattesedeln: Vi betalar in och Staten betalar ut. Det betyder att man minskar klyftan mellan fattiga och rika (Konstigt.)

Frågan kan aldrig vara "är Sverige 50% bättre än Kanada" den måste vara: I vilket land får medianindividen de största möjligheterna.

Skrivet av Crippa90:

Eller ett tredje alternativ, sänka skatterna. Jag hoppas moderaterna får igenom ett till jobbskatteavdrag nu.

Sossarna är allt roliga i den frågan. "Vi är emot att sänka skatten men om vi kommer till makten ska vi ha kvar skattesänkningarna för vi förstår hur bra det är för ekonomin".

Det är bra att du stödjer skattesänkningarna, då får Bankerna mer pengar och finns det några de är synd om så är det Bankerna.
Att rösta på sänkt skatt för att få mer i plånboken är som att söka fördel i singelspel genom att spela dubbelspel i Tennis.

Skrivet av ilstallione:

Jag upplever att hela samhället tagit ett steg mot det sämre de senaste åren, det är mitt mått.
Jag vill inte betala högst skatt i världen för ett samhälle som inte levererar det jag förväntar mig.

Demokratins baksida, det enda rimliga sättet att få vad man själv vill ha är att bli rövarbaron.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av badcash:

Haha! Hur du upplever samhället tycker jag verkligen är en bra grund för Sveriges finanspolitik...

Jag betalar skatt och all makt utgår från folket. Du diskvalificerade dig precis från svar med din ytterst skitnödiga attityd.

Skrivet av Huzzbutt:

Demokratins baksida, det enda rimliga sättet att få vad man själv vill ha är att bli rövarbaron.

Testat den modellen, blev jobbigt att gå och kika över axeln hela tiden. Eller menar du jobba inom banking?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badcash:

Okej, jag förenklar frågeställningen; är det smart att låna till skattesäkningar? Hur ska Sverige kunna vara förmöget att betala tillbaka när pengarna går till minskade skatteintäkter? Jämför när en privatperson lånar pengar till konsumtion.

Kan du utveckla ditt exempel om Kanada? Tror du, med all din insikt, att Kanadas export av naturtillgångar till sin södra granne kan ha något med deras statsfinansiella läge att göra?

Eller är det helt enkelt så att om Sverige sänker sitt skattetryck med ca 15 %, och hamnar på samma nivå som Kanada, kommer Sverige också kunna erbjuda fri sjukvård? I så fall, utveckla gärna det sambandet.

Jag har förklarat att jag tycker inte att det är rätt att fråga om man ska belåna till skattesänkningar, utan om man ska belåna för att ha så höga utgifter man har. Skatten bör enligt mig alltid vara så låg som möjligt. Om lån är bra eller dåligt vill jag inte svara på, det beror på en hel del. Men om det är dåligt så är lösningen att dra ner på utgifterna.

PS. Det är skillnad på procent och procentenheter.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Upprepa med Vaccin, tält och vad du nu vill. Världens bistånds budget täcker sannolikt alla flyktingars behov flera gånger om, det täcker nog de flesta behov som finns flera gånger om, i reda pengar alltså. Sen att vi inte ser de effekterna som är önskvärda beror på skyhög marginalkostnads ökning.

Förbättringar kan alltid göras, ingen som säger emot det.

Skrivet av Huzzbutt:

Våldtäkter: 1, 2

Jag tycker det räcker med det, vi behöver inte dra in stridsgas i diskussionen för att avgöra att flyktingläger inte är en så festlig plats.

Men nu är det ingen som säger att det är en festlig plats.

Skrivet av Huzzbutt:

Kanadas skattetryck var 31% Sveriges var 44,5% 2011. Om vi då istället för att använda oss av cocobananas vinklingar ala skattebetalarna så kommer vi fram till att det svenska skattetrycket var 13,5% procent enheter högre än det Kanadensiska, En betydligt mindre läskig siffra.
Vad vi dock ska lägga till är att din fråga som vanligt faller på att du vägrar att göra ditt jobb, grattis Crippa.
(Skattetrycket mäter inte heller hur höga skatterna är utan hur stor del de utgör av BNP.)

Men vad skiljer då Kanada från Sverige? Ja universitets studier är tex inte gratis, räkna på en 30t per termin minst för bara studierna, vissa utbildningar kostar i regel än mer både i Kanada och i internationella sammanhang.

Sen så får man fråga sig hur omfördelningspolitiken fungerar, i Sverige har vi omfördelning genom skattesedeln: Vi betalar in och Staten betalar ut. Det betyder att man minskar klyftan mellan fattiga och rika (Konstigt.)

Frågan kan aldrig vara "är Sverige 50% bättre än Kanada" den måste vara: I vilket land får medianindividen de största möjligheterna.

Bra att du visar att min siffra på ~50% stämmer.

Givetvis skiljer det sig något, annars hade det varit konstigt. Frågan man bör ställa sig är om man tycker att det man får ut av skattetrycket i Sverige är värt det. Man får tycka vad man vill. Jag tycker inte det. Helt klart kan man ha lägre skatt och fortfarande en god standard, där Kanada är ett bra exempel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag betalar skatt och all makt utgår från folket. Du diskvalificerade dig precis från svar med din ytterst skitnödiga attityd.

Ja, alla betalar skatt. Att du upplever att samhället blivit sämre sista åren är ingen måttstock på hur bra avkastning skatten ger. Att du vidare inte kan utveckla ditt resonemang, ej heller i all ödmjukhet ta tillbaka det du sa, ger ingen bra reflektion för din karaktär.
Trots att du har brist på hyfs ger jag dig ändå rådet att vara tyst tills du har något relevant att säga.

Skrivet av Crippa90:

Jag har förklarat att jag tycker inte att det är rätt att fråga om man ska belåna till skattesänkningar, utan om man ska belåna för att ha så höga utgifter man har. Skatten bör enligt mig alltid vara så låg som möjligt. Om lån är bra eller dåligt vill jag inte svara på, det beror på en hel del. Men om det är dåligt så är lösningen att dra ner på utgifterna.

PS. Det är skillnad på procent och procentenheter.

Empiriskt finns det inte spec. mycket som stödjer att belåning till skattsänkningar är spec. klokt ur statsfinansiellt perspektiv. Vidare bör inte skatten vara så låg som möjligt, skatten bör alltid vara anpassad efter statens utgifter. Därmed är det statens utgifter som styr skattenivån, inte skattenivån som styr statens utgifter. Skall tilläggas att en viss buffer för finnas för att täcka upp dåliga tider.
Som nationalekonom har jag bra koll på procent och procentenheter, var det något speciellt du åsyftade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Förbättringar kan alltid göras, ingen som säger emot det.

Du missförstår med hästlängder: Förbättringar kan inte göras med ökade investeringar, att förflytta pengar från flyktingmottagande till biståndsbudgeten ger inte önskvärd effekt

Skrivet av Crippa90:

Men nu är det ingen som säger att det är en festlig plats.

Kan vi enas om att Flyktingläger är dåliga platser?

Skrivet av Crippa90:

Bra att du visar att min siffra på ~50% stämmer.

Spelar ingen roll huruvida den stämmer eller ej i och med att du inte förstår den.

Skrivet av Crippa90:

Givetvis skiljer det sig något, annars hade det varit konstigt. Frågan man bör ställa sig är om man tycker att det man får ut av skattetrycket i Sverige är värt det. Man får tycka vad man vill. Jag tycker inte det. Helt klart kan man ha lägre skatt och fortfarande en god standard, där Kanada är ett bra exempel.

Ja det är din åsikt rörande din egna ekonomi, rösta därefter. Sök inte försöka hävda att det är bättre utan förbehåll.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badcash:

Empiriskt finns det inte spec. mycket som stödjer att belåning till skattsänkningar är spec. klokt ur statsfinansiellt perspektiv. Vidare bör inte skatten vara så låg som möjligt, skatten bör alltid vara anpassad efter statens utgifter. Därmed är det statens utgifter som styr skattenivån, inte skattenivån som styr statens utgifter. Skall tilläggas att en viss buffer för finnas för att täcka upp dåliga tider.
Som nationalekonom har jag bra koll på procent och procentenheter, var det något speciellt du åsyftade?

Givetvis kan man inte ha låga skatter/intäkter och höga avgifter, då får man vara med i lyxfällan.

Jag tycker att det riktas för mycket fokus på skattesänkningen och inte på vad skattepengarna går på. De utgifterna som finns nu verkar vara ett normaltillstånd, de tyckte jag märktes ganska väl i partiledardebatten.

Jag tycker alltså inte att det är dåligt att Alliansen sänker skatten, det behövs med tanke på att vi har bland de högsta i världen. Jag tycker det är dåligt att Alliansen inte gör mer för att sänka statens utgifter. Fokusbyte alltså.

Tänkte på att om Sverige sänker skatten med 15% så kommer man inte ner på Kanadas nivå.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Du missförstår med hästlängder: Förbättringar kan inte göras med ökade investeringar, att förflytta pengar från flyktingmottagande till biståndsbudgeten ger inte önskvärd effekt

Du missförstår att jag inte pratar om önskvärd effekt utan om bättre effekt.

Skrivet av Huzzbutt:

Kan vi enas om att Flyktingläger är dåliga platser?

Sämre än Scandic Hotel, bättre än slagfältet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av badcash:

Ja, alla betalar skatt. Att du upplever att samhället blivit sämre sista åren är ingen måttstock på hur bra avkastning skatten ger. Att du vidare inte kan utveckla ditt resonemang, ej heller i all ödmjukhet ta tillbaka det du sa, ger ingen bra reflektion för din karaktär.
Trots att du har brist på hyfs ger jag dig ändå rådet att vara tyst tills du har något relevant att säga.

Jag kan utveckla mitt resonemang, jag väljer dock att inte göra det då du var tvungen att köra en skitnödig attityd. Vill du fortsätta stångas är du välkommen att skicka ett PM så tar vi det den vägen.

Skrivet av Huzzbutt:

Kan vi enas om att Flyktingläger är dåliga platser?

I dagsläget, vad är de realistiska alternativen till flyktingläger?

I Dadaab i Kenya har vi ~450 000 Somalier, de kan inte återvända hem och inte integreras(Kenyas lag). Hur löser vi detta?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du missförstår att jag inte pratar om önskvärd effekt utan om bättre effekt.

Du får inte bättre effekt.

Skrivet av Crippa90:

Sämre än Scandic Hotel, bättre än slagfältet.

Vilket kan sägas om mycket men det säger å andra sidan ingenting relevant.

Skrivet av ilstallione:

I dagsläget, vad är de realistiska alternativen till flyktingläger?

Det finns inga alternativ till flykting läger men det finns alternativ till permanenta flyktingläger eller utdragna flyktingläger.
Flyktingläger är nödvändiga men tiden i flyktingläger är sällan nödvändig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Du får inte bättre effekt.

Du säger så.

Skrivet av Huzzbutt:

Vilket kan sägas om mycket men det säger å andra sidan ingenting relevant.

Vad var syftet med frågan då?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det finns inga alternativ till flykting läger men det finns alternativ till permanenta flyktingläger eller utdragna flyktingläger.
Flyktingläger är nödvändiga men tiden i flyktingläger är sällan nödvändig.

Se gärna det jag editerade in angående de Somaliska flyktingarna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du säger så.

Nej Crippa det är enkelt. Säg att vi skänker 100 kr i bistånd och 70kr når de nödställda, för att vårt bidrag ska få en bättre effekt krävs det att en större andel av pengarna når de nödställda. Att pytsa in 200kr och få fram 140 kr är inte en bättre effekt, det är fullkomligt oklart vad effekten är.
Effektiviteten kommer att gå ner vid ökade biståndsnivåer.

Skrivet av Crippa90:

Vad var syftet med frågan då?

Du använde en alldeles för bred skala i ditt svar. Syftet med frågan är inte problemet, problemet är din oförmåga att svara på frågan.

Skrivet av ilstallione:

Se gärna det jag editerade in angående de Somaliska flyktingarna.

- AXE-växlar i Mogadischu.
- Förändring av Kenyas Lag
- Återuppbyggnad av Somalia
- Sitka
- Flyktingmottagande av väst.
osv

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)