Permalänk
Medlem

Som ovan så har jag haft otroligt irriterande problem under typ 2 dagar.

Mina päron valde att "uppgradera" sitt bredband, och när dom väl gjort detta så fick dom med sig ett nytt modem (Netgear CG3700EMR)

Det som stör mig är när man streamar, laddar hem etc. funkar internet som smör.

Men när man ska spela onlinespel (I detta fall, League of Legends) så ligger man på 70ms och ibland så stiger den till 300-500ms vilket är totalt ospelbart, det kan även tappa helt.

Bor i Stockholms län (Märsta), någon som haft liknande problem? Eller måste jag ringa Com Hem? Kan det vara någon inställning som är fel etc. (Har fabriksinställningar)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Någon som haft problem med tappad anslutningen senaste dagarna med Comhem i Göteborg? Idag har jag tappat anslutningen minst 2 ggr och samma sak lite till och från den gångna veckan...

Samma problem i Skogås i Stockholm.
Får disconnects ifrån online spel drygt 5ggr/dag senaste 2 veckorna.

Permalänk
Medlem

Samma här, brukar få 1-2 disconnects på kvällarna.

Hade även en intressant sejour med deras kundsupport, hade beställt uppgradering till 500 och jag upplevde inte kom upp i de hastigheter som utlovades (fick runt 270-280/30 på en bra dag) så jag beställde nedgradering till 250 + extra upload då säger de att det inte går att få extra upload där jag bor.
Edit: kan tillägga att jag kör med det nya modemet.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk

Mitt abonnemang tappade också anslutningen nu under ca 30 sek. Dioderna på modemet lyste som de ska men samtliga anslutna enheter tappa kontakten med nätet. Förövrigt fungerar allt som det ska.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

Mitt abonnemang tappade också anslutningen nu under ca 30 sek. Dioderna på modemet lyste som de ska men samtliga anslutna enheter tappa kontakten med nätet. Förövrigt fungerar allt som det ska.
http://www.speedtest.net/result/2989037412.png

Tappade anslutning precis här med under ca 1min... Börjar bli värre och värre.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Jag mistänker att dom håller med med nätrvkers underhåll (för att klara av dom nya 500mbit packet man erbjuda) det har varit så här förut när dom lanserar nya produkt som deras stämnät klara inte riktigt av.

Men lite information skulle inte skada...

Permalänk
Medlem

Router

Hej!
Har just nu en CG3100-modem från ComHem som funkar helt OK förutom det trådlösa som är totalt värdelöst. Jag vill nu köpa en extern router utöver modemet för att kunna utöka det trådlösa räckvidden. Hur gör jag för att det inte ska krångla när man kopplar ihop 2 routrar i varandra? Vad är det jag ska stänga av i modemet/routern för att låta routern sköta allting?

Mvh

Permalänk
Medlem

finns det någon som inte har problem? har precis beställt 100/10 -.-

Permalänk

Hej

Finns det någon guide hur man skall göra för att brygga cg3100 och
koppla in en egen router med bättre wifi.

Med vänliga hälsningar
Sara

Permalänk
Skrivet av xarl:

finns det någon som inte har problem? har precis beställt 100/10 -.-

Jag har också problem
OFT: 10000post på dig

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Compal CH7284E idag för 500/50, dock hamnar jag inte över 10mb/s på något tptest/bredbandskollen. Några speciella inställningar inne i modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimension5:

Hej

Finns det någon guide hur man skall göra för att brygga cg3100 och
koppla in en egen router med bättre wifi.

Med vänliga hälsningar
Sara

Stäng av NAT på CG3100 och koppla sedan in en "riktig" router på någon av switchportarna i CG3100:an (WAN-sidan på routern till någon av kabelmodemets switchportar alltså).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Stäng av NAT på CG3100 och koppla sedan in en "riktig" router på någon av switchportarna i CG3100:an (WAN-sidan på routern till någon av kabelmodemets switchportar alltså).

Bra att veta är också att modemet nås på adressen http://192.168.100.1 när NAT är inaktiverat.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Testade att stänga av NAT och får "Ta emot filer: 62Mbit/s" samt "Skicka filer: 47Mbit/s" med Compal CH7284E modemet 500/50. Vad kan det komma sig att jag tar emot såpass dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wernemar:

Som ovan så har jag haft otroligt irriterande problem under typ 2 dagar.

Mina päron valde att "uppgradera" sitt bredband, och när dom väl gjort detta så fick dom med sig ett nytt modem (Netgear CG3700EMR)

Det som stör mig är när man streamar, laddar hem etc. funkar internet som smör.

Men när man ska spela onlinespel (I detta fall, League of Legends) så ligger man på 70ms och ibland så stiger den till 300-500ms vilket är totalt ospelbart, det kan även tappa helt.

Bor i Stockholms län (Märsta), någon som haft liknande problem? Eller måste jag ringa Com Hem? Kan det vara någon inställning som är fel etc. (Har fabriksinställningar)

Jag bor i Tullinge och har liknande problem. Helt plötsligt skjuter laggen i höjden. Händer inte ofta.

För min del så är problemet oerhört dålig uppkoppling (och ojämn) med WIFI (från 0,5-2,5). Problemet ligger inte i huset, för jag kan vid sällsynt tillfällen få 40 Mbit.

En tekniker kommer dock ut till mig på måndag kväll - får se vad det leder till.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

om man bryggar CG3100, kan man fortfarande använda den som switch/LAN-router för enheter?

Den kommer hamna i vardagsrummet och har mina konsoler, boxee och appletv där.

Hamnar allt på samma nätverk eller blir det två separata nätverk? Tänker på airplay och mediadelning från min asus och datorer

Permalänk
Skrivet av xarl:

finns det någon som inte har problem? har precis beställt 100/10 -.-

Mitt bredband är helt problemfritt. Använder egen router och CG3100 som endast modem. Det finns många som inte har problem, men vi hörs inte så mycket på forumen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Stäng av NAT på CG3100 och koppla sedan in en "riktig" router på någon av switchportarna i CG3100:an (WAN-sidan på routern till någon av kabelmodemets switchportar alltså).

Skrivet av Kabelkillen:

Bra att veta är också att modemet nås på adressen http://192.168.100.1 när NAT är inaktiverat.

Tackar! Var det så enkelt

Hälsningar
Sara

Permalänk

Hejsan!

Har Comhems router som jag hade tänkt koppla in min externa hårddisk. Men efter att ha kollat runt lite märker jag att skiten inte verkar vara aktiverad och att detta inte verkar vara något comhem vill fixa. Dock så var dessa svar något äldre så jag tänkte bara kolla snabbt om det är någon här som har lyckats koppla in och använda usb-porten på sin router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletgunnar:

Hejsan!

Har Comhems router som jag hade tänkt koppla in min externa hårddisk. Men efter att ha kollat runt lite märker jag att skiten inte verkar vara aktiverad och att detta inte verkar vara något comhem vill fixa. Dock så var dessa svar något äldre så jag tänkte bara kolla snabbt om det är någon här som har lyckats koppla in och använda usb-porten på sin router?

Nej det går ej att ansluta en disk till denna port.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Nej det går ej att ansluta en disk till denna port.

Okej tackar för svaret. Då är det väl bara att införskaffa en ny router eller skaffa en serverdator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletgunnar:

Okej tackar för svaret. Då är det väl bara att införskaffa en ny router eller skaffa en serverdator!

eller en NAS...
Asus RT N56U och 66U har möjlight till USB storage (samba, ftp, och andra möjlighter) dessutom bra trådlös prestanda (om du få en model med olaglig hög strålning http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-news/32170-n... )

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en 100/10 anslutning via Com Hem med tillhörande CG3100. Jag har också en D-Link DIR655 som inte används idag. Får jag någon prestandaförbättring att använda denna som router istället? Idag kör jag trådat till Netgear. Jag har även en MacBook air som jag kör trådlöst. Har inte kört någon speedtest - tänkte snarare höra om jag vinner någonting "generellt"?

Permalänk
Tele2

Tekniskt problem - Låg hastighet och uppkopplingen bryts

Skrivet av korreWorre:

Någon som haft problem med tappad anslutningen senaste dagarna med Comhem i Göteborg? Idag har jag tappat anslutningen minst 2 ggr och samma sak lite till och från den gångna veckan...

Skrivet av darel:

JA! och det gör mig tokig.. inte bara det jag får 20-30 mbits av den 100 jag betala för.. jag dålig service, och inte ett ord från supporten (samma sak händer ofta) har mailat och inte fått ett svar.

överväga att säga upp detta skrotavtal och gå över till stadsnätfiber, och tar hela områden med mig.

Skrivet av Wernemar:

Som ovan så har jag haft otroligt irriterande problem under typ 2 dagar.

Mina päron valde att "uppgradera" sitt bredband, och när dom väl gjort detta så fick dom med sig ett nytt modem (Netgear CG3700EMR)

Det som stör mig är när man streamar, laddar hem etc. funkar internet som smör.

Men när man ska spela onlinespel (I detta fall, League of Legends) så ligger man på 70ms och ibland så stiger den till 300-500ms vilket är totalt ospelbart, det kan även tappa helt.

Bor i Stockholms län (Märsta), någon som haft liknande problem? Eller måste jag ringa Com Hem? Kan det vara någon inställning som är fel etc. (Har fabriksinställningar)

Skrivet av Thxsen:

Samma problem i Skogås i Stockholm.
Får disconnects ifrån online spel drygt 5ggr/dag senaste 2 veckorna.

Skrivet av Pepcid:

Samma här, brukar få 1-2 disconnects på kvällarna.

Hade även en intressant sejour med deras kundsupport, hade beställt uppgradering till 500 och jag upplevde inte kom upp i de hastigheter som utlovades (fick runt 270-280/30 på en bra dag) så jag beställde nedgradering till 250 + extra upload då säger de att det inte går att få extra upload där jag bor.
Edit: kan tillägga att jag kör med det nya modemet.

Skrivet av Kabelkillen:

Mitt abonnemang tappade också anslutningen nu under ca 30 sek. Dioderna på modemet lyste som de ska men samtliga anslutna enheter tappa kontakten med nätet. Förövrigt fungerar allt som det ska.
http://www.speedtest.net/result/2989037412.png

Skrivet av korreWorre:

Tappade anslutning precis här med under ca 1min... Börjar bli värre och värre.
http://www.speedtest.net/result/2989137328.png

Skrivet av darel:

Jag mistänker att dom håller med med nätrvkers underhåll (för att klara av dom nya 500mbit packet man erbjuda) det har varit så här förut när dom lanserar nya produkt som deras stämnät klara inte riktigt av.

Men lite information skulle inte skada...

Hej,

Vi känner inte till några generella problem som skall orsaka att ni får låg hastighet och att uppkopplingen bryts.

Om ni fortfarande upplever samma problem så skulle vi verkligen uppskatta om ni har möjlighet att antingen kontakta Kundservice via telefon, 90 222, alternativt kontakta oss via privat meddelande på Facebook, www.facebook.com/ComHemAB, (skriv kort meddelande om vad problem är samt bifoga kund- eller personnummer) så att vi kan kolla närmare på om det finns några planerade arbeten i just ert område eller om det finns något annat som kan påverka.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Skrivet av aalleexx:

Hej!

Jag har en 100/10 anslutning via Com Hem med tillhörande CG3100. Jag har också en D-Link DIR655 som inte används idag. Får jag någon prestandaförbättring att använda denna som router istället? Idag kör jag trådat till Netgear. Jag har även en MacBook air som jag kör trådlöst. Har inte kört någon speedtest - tänkte snarare höra om jag vinner någonting "generellt"?

Om du inte upplever några problem behöver du inte ändra något.
Men om du skulle börja belasta din MacBook Air lite hårdare är risken stor att du upplever kortare avbrott i den trådlösa kommunikationen med CG3100, och/eller dålig trådlös prestanda. I så fall kan det vara värt att brygga CG3100, dvs att stänga av trådlöst + NAT i den, och använda din DIR-655 som router istället.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Har varit kund hos Comhem sedan januari detta år. Är student så jag har hakat på deras mecenaterbjudande 200/10 för 250 kr i månaden. Varit en nöjd kund, inte gått ner många gånger alls, och de gånger det har hänt så var det för det mesta bara att starta om modemet.

I sommras fick jag ett sms med ett erbjudande om deras största tvpaket helt gratis i tre månader, sa du upp det inom denna tid så blev det ingen bindningstid utan kanalerna försvann efter tre månader och jag behövde inte betala en krona. Hur bra som helst, anmälde mig med en gång! Samtidigt som jag gjorde detta - över telefon - informerade killen jag pratade med att de skulle lansera en ny tjänst med tivo. Skrev upp mig på en intresselista där med. Jag sa även att jag ville säga upp kanalpaketet med en gång.

Ringde in när jag hade problem med att få ordning på kanalerna och fick detta fixat av en riktigt trevlig tjej på supporten. Hon frågade ifall jag var intresserad av tivo, och jag förklarade att jag redan var uppskriven på en intresselista. Till min förvåning sa hon att jag inte fanns med någonstans men att hon genast skulle skriva in mig.

Lite paranoid om att kanalerna var uppsagda ringde jag in ytterligare en gång, och där sa hon att allt var uppsagt och att jag inte behövde oroa mig.

Några dagar efter att de tre gratismånaderna hade löpt ut hade jag fortfarande hela tvpaketet kvar och jag ringer in och frågar hur det kommer sig. Då säger kundtjänst att det inte alls är uppsagt och att jag om jag säger upp det nu är det en uppsägningstid på tre månader! Jag förklarar att det redan ska vara uppsagt men det ville de inte veta av. Lite förvirrad frågar jag ifall jag står med på tivolistan eller om jag behöver skriva upp mig en gång till. Och jag var självklart inte med!

Tog kontakt med kundservice via mail men de sa samma sak. Det finns ingen notis om att jag ska ha sagt upp mitt tvabonnemang men däremot finns det uppskrivet att jag ville ha hjälp med att installera kanalerna!

Jag ska alltså behöva betala 750kr extra för något som inte ska ha, något jag inte vill ha. Det är kundservice själva som har sjabblat till det och satt mig på pottkanten. De på kundservice kan inte göra någonting säger dem utan det är så det ligger till.

Jag sa upp allting, både bredband och tv, och så fort bindningstiden har löpt ut kommer jag aldrig använda mig utav Comhem igen. Behandlar de alla sina kunder såhär vet jag inte hur de kan ha några kunder kvar.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Stäng av NAT på CG3100 och koppla sedan in en "riktig" router på någon av switchportarna i CG3100:an (WAN-sidan på routern till någon av kabelmodemets switchportar alltså).

vart hittar man inställningen att stänga av NAT, har kopplat in modemet och loggat in på det men hittar inte den inställningen

fnns en inställning att slå av eller på router mode. Är det den ni menar?

Permalänk
Medlem

Problem med mitt nya modem som jag kopplade in för en timme sen. Är detta nåt som händer första gången eller har jag fått ett dåligt modem?

Det kopplar tappar internetkontakten ofta och jag kan inte logga in i modemet när det inte har kontakt med internet. Jag har min laptop direktkopplad till modemet med medföljande ethernetkabel så om modemet har tillgång till internet eller inte borde ju inte spela någon roll för mig att kunna gå in på modemet. Försökt både med chrome och ie

Permalänk
Medlem

Nu verkar problemen med mitt modem ha löst sig. Måste varit någon slags "inskolning" i comhems nät.

För er som undrar hur ni kopplar in ert modem till router så gå till avancerade inställningar och stäng av Router Mode och koppla in ethernetsladd för den "riktiga" routern till modemet. Det finns ingen direkt referens till NAT i inställningarna för er som letat efter det. Som skrivits ovan så kommer man sedan åt modemets inställningar genom att gå till http://192.168.100.1

Se också till att ni stänger av det trådlösa nätverket på Modemet om ni inte redan gjort det.

Router mode hittar man genom att gå till Advanced-fliken och sedan gå in på Administration.

Permalänk
Skrivet av dammskog:

Nu verkar problemen med mitt modem ha löst sig. Måste varit någon slags "inskolning" i comhems nät.

För er som undrar hur ni kopplar in ert modem till router så gå till avancerade inställningar och stäng av Router Mode och koppla in ethernetsladd för den "riktiga" routern till modemet. Det finns ingen direkt referens till NAT i inställningarna för er som letat efter det. Som skrivits ovan så kommer man sedan åt modemets inställningar genom att gå till http://192.168.100.1

Se också till att ni stänger av det trådlösa nätverket på Modemet om ni inte redan gjort det.

Router mode hittar man genom att gå till Advanced-fliken och sedan gå in på Administration.

Det heter NAT i modemet Netgear CG3100. Du har antagligen fått ett nyare modem från Compal, där heter det säkert Router Mode.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate