Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

Permalänk
Medlem

Detta är grunden för att ta bort M$ ifrån gamet. Microsoft har bara blivit sämre och sämre med åren, inte för att dom någonsin varit bra, men när det blir enkelt att fixa saker till linux som tilltalar gamers så kommer windows förhoppningsvis förr eller senare försvinna från konsument marknaden

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Detta kan bli hur bra som helst! Skulle absolut kunna tänka mig Steam OS i en speldator!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Inget för mig. Jag vill inte spela spel på TVn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Inga gratis spel!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

För bökigt för slutkunden. Kunden köper ett spel som kräver något windows-bundet program. Kunden missnöjd för spelet ej fungerar. Sen vad är det för mening att streama spel från en windows dator? Om man nu har en windows dator är det väl bara att spela på den.

Olika scenariors.
Man vill sitta skönt.
Spela på en stor skärm (tv).
Har folk över och vill spela dom 3olika spel det finns på steam där man kan köra co op.

Permalänk
Medlem

Låter intressant med Steam OS, man kan nog gissa på att det i grunden bygger på nått standard Linux kanske, men optimerat och anpassat för spel och underhållning och steamifierat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Äh, det här blir inget

Känns lite som panik från Valve då Steam riskerar att bli överflödiga i och med Windows 8 och Windows Store.

Fan vad du håller på... Väntar på att du ska knacka på dörren hemma för att prata om att Windows 8 är frälsningen för allt.

Permalänk
Medlem

Man vill bara att det ska bli så bra som de drömmer att det ska bli.
Men tror ute allt för mkt på det.
Dock tycker jag om spel OS tanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

dag 1: steam os
dag 2: steam box
dag 3: half life 3

Eller Steam OS, Steam Box och Source 2? Motorn kommer utan tvekan att visas upp innan HL3 eller något annat spel som kommer använda den.

Hur som helst så kan det här betyda trubbel för Microsoft. Allt Valve måste göra för att Steam OS ska bli en succé är att få hela industrin att övergå till OpenGL och lämna DX bakom sig, men så länge dom flesta utvecklare envisas med att använda DX så förblir man bunden till Windows.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ska helt klart bli intressant att se hur det beter sig.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Skulle de samarbeta med Spotify och Netflix, då äre GG. Då skulle jag vilja ha det!

Permalänk
Medlem

Flopp. Jag väntar fortfarande på något som kan kombinera spel från alla konsoler och PC, till en enhet som kan spelas både vid TV'n med kontroller, eller vid ett skrivbord med mus och tangentbord. Att bara kunna ha en HTPC och en PC vid skrivbordet, med alla spel från världens hörn och från nutidens och dåtidens konsoler.

Permalänk
Avstängd

När jag läser detta så läser jag Valve utvecklar Inlåsning v7.0.

Permalänk
Avstängd

Jag ser det hela framför mig monthly subscription för att kunna använda OSet. 12.99 Euros i månaden för det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Helt seriöst nu, Valve orkar ju inte ens rätta till hur Steam beter sig, bläddrar man bland spel och går in och kollar på något för att sedan gå bakåt så hamnar man på första sidan igen även om man bläddrat 7 sidor framåt. Kan inte tänka mig att dom ska klara av att få till ett OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

Jag ser det hela framför mig monthly subscription för att kunna använda OSet. 12.99 Euros i månaden för det.

De lovar på sidan att det kommer vara gratis för evigt.
Stora delar (de som är licensierade under GPL osv) kan inte vara annat, och alla deras modifikationer i Linux-kärnan osv kommer också vara fritt tillgängliga , om de följer licensen. Vilket de garanterat kommer göra, snacka om katastrof-PR det blir annars.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Låter nice så jag röstade ja, men ENBART om fler tillverkare av välkänd mjukvara börjar stödja Linux, för man spelar ju inte bara på en dator.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Helt seriöst nu, Valve orkar ju inte ens rätta till hur Steam beter sig, bläddrar man bland spel och går in och kollar på något för att sedan gå bakåt så hamnar man på första sidan igen även om man bläddrat 7 sidor framåt. Kan inte tänka mig att dom ska klara av att få till ett OS.

Går i samma tankar som dig ..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Helt seriöst nu, Valve orkar ju inte ens rätta till hur Steam beter sig, bläddrar man bland spel och går in och kollar på något för att sedan gå bakåt så hamnar man på första sidan igen även om man bläddrat 7 sidor framåt. Kan inte tänka mig att dom ska klara av att få till ett OS.

Det här är ju naturligtvis ett sidospår, men menar du att Windows-klienten inte klarar att gå bakåt och framåt? Jag blev nyfiken så jag kollade linux-klienten och inga som helst problem.

Permalänk
Skrivet av Pantern1337:

Flopp. Jag väntar fortfarande på något som kan kombinera spel från alla konsoler och PC, till en enhet som kan spelas både vid TV'n med kontroller, eller vid ett skrivbord med mus och tangentbord. Att bara kunna ha en HTPC och en PC vid skrivbordet, med alla spel från världens hörn och från nutidens och dåtidens konsoler.

Jag vill ha en gyllene enhörning, men du vet ... ain't gonna happen.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om i framtiden, säg om en 5 år eller något om Linux är det man ska ha om man vill spela PC spel. Hur det hade påverkat marknadsandelarna för Windows och Linux.
Om fler går över till Linux så skulle en biverkning kunna bli att fler hårdvarutillverkare satsar mer på att skriva bra linuxdrivrutiner.

Permalänk
Medlem

Det verkar som en riktigt grym ide, men samtidigt är jag osäker på hela konceptet..
Det skulle vara synd om det blev en flopp och dem lagt ner en massa onödiga pengar..

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag ser det hela framför mig monthly subscription för att kunna använda OSet. 12.99 Euros i månaden för det.

"Downloadable soon. Free forever!

SteamOS will be available soon as a free download for users and as a freely licensable operating system for manufacturers. Stay tuned in the coming days for more information."

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/

Permalänk
Medlem

Oj, jag är helt klart positivt överraskad! I mina ögon är detta något som faktiskt förtjänar att kallas för konsolldödare. En HTPC optimerad för spel (eller ännu hellre steambox, så att gemene man slipper bygga en egen dator) vid TV:n med Steam OS installerat känns helt klart som en vinnare. Det enda Xbox eller PS har att sätta mot är vissa titlar som är reserverade för dem. Utöver det - PC all the way!!

Det som överraskar mig mest, och vad jag tror kan visa sig vara det avgörande draget för att detta ska lyckas, är att Steam valde att konkurera med konsoller i första hand, inte Windows. Väldigt roligt. Jag vill visserligen se en övergång till Linux, men mjukvarumarknaden är inte redo för det än. Att gå över från det gamla konceptet med spelkonsoller till ett mycket kraftfullare och mer mångfaciliterat PC system känns dock väldigt bra för oss konsumenter!

Blir detta stort, vilket jag tror är möjligt om Valve fortsätter spela (ba dum tss) sina kort rätt, så kommer många fler utveckla spel för att kunna köras direkt på en Steam Box så att man slipper en extra streaming-speldator som står i huset. Alltså en övergång till Linux. Hurra!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Helt seriöst nu, Valve orkar ju inte ens rätta till hur Steam beter sig, bläddrar man bland spel och går in och kollar på något för att sedan gå bakåt så hamnar man på första sidan igen även om man bläddrat 7 sidor framåt. Kan inte tänka mig att dom ska klara av att få till ett OS.

Fungerar perfekt för mig i Linux, måste vara en windows-bugg.

Permalänk
Hedersmedlem

- Kapten Gabe Newell, Linux-rekryt MultiMan anmäler sig för tjänstgöring!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ska bli sjukt kul att se hur detta blir. Kan säkert bli ett sådant bygge någon gång i framtiden när man har både vardagsrum och någon form av "familj" (katt räknas väl?). För tillfället använder jag knappt min PC för spel, så att basera hela min upplevelse kring Steam känns lite onödigt (särskilt då jag inte är helt nöjd med hur Valve hanterar sin tjänst och underhåll av mjukvaran).

Undrar ifall MS kommer se det som lite av ett skott från Valve's håll och ifall de kommer att ge något svar genom Windows.

Kul!

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt detta

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Man streamar spelen från sin gaming PC ut till steamboxen eller hur funkar det? En vanlig HTPC kommer ju inte kunna orka dra runt spel.

EDIT: ja svaret stog ju faktiskt i artikeln. silly me

Permalänk
Medlem

På sikt kan det bli intressant om spel utvecklas till SteamOS/Linux så man inte behöver använda Windows mer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p