Microsoft lanserar Surface 2 och Surface 2 Pro

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir enormt sugen på en Surface 2? Känns som en riktigt trevlig surfplatta för hemmabruk.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Gränsen för vad 32 bitar klarar av brukar vara 4GB eller strax under.

Ja, det är jag medveten om. Därför jag var lite nyfiken på hur det funkar med ARM.

Skrivet av Holic:

4 gig ram, ja drar öronen åt mig direkt när ja ser det på laptops och liknande. Men kanske har fel, räcker det?

Borde väll räcka och bli över på en dator som ändå har så pass "svag" CPU/GPU. Kan inte se att man kommer köra något direkt krävande som äter mycket RAM på en tablet alternativt en ultrabook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Surface pro 2 128gb + tangentbord smask. Släpps pro också 22 oktober i Sverige eller är det bara RT-tramset? Ni skriver bara att "Surface 2" säljstarten går 22 oktober, förstår inte om Pro ingår där?

Det verkar som alla versioner av Surface släpps den 22:e Det står att Surface ska släppas i 21 länder så det är nog ganska troligt att Sverige är med.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk

Ser väldigt bra ut! Bra priser denna gången också får man säga. Surface 2 med Tegra 4 ser rätt trevlig ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Åh, skulle lätt kunna ersätta min stationära mot en Surface Pro 2 med minst 128 GB SSD och 8 GB RAM, dock alldeles för dyrt med ~ 11 500 kr.
Hur smidigt hade inte detta varit? Koppla Surface:n till en docka när man är hemma och exempelvis vill arbeta. Sedan när man vill ligga i soffan är det bara att plugga ur den, och allting finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Nu vill jag veta hur Pro modellen presterar med pennan, jag vill ersätta min wacom platta någon gång! (vet att Wacom släpper surfplattor nu, men deras priser...)

Kan ju bara prata om Surface Pro (Första modellen) och där funkar det riktigt bra. Du har riktigt bra precision o.s.v. Enda jag har som dåligt att säga om den är att det tog ca 15 minuter av kalibrering till att jag blev nöjd

Värt att notera att i alla fall första modellen så sitter det just precis en wacom. Nu kan jag dock inte svara på om Surface Pro 2 o.s.v kommer ha den dock.

http://pocketnow.com/2013/05/13/surface-pro-digital-artists-d...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kan ju bara prata om Surface Pro (Första modellen) och där funkar det riktigt bra. Du har riktigt bra precision o.s.v. Enda jag har som dåligt att säga om den är att det tog ca 15 minuter av kalibrering till att jag blev nöjd

Värt att notera att i alla fall första modellen så sitter det just precis en wacom. Nu kan jag dock inte svara på om Surface Pro 2 o.s.v kommer ha den dock.

http://pocketnow.com/2013/05/13/surface-pro-digital-artists-d...

Okej, tack för infon. Hoppas då nya versionen är t.om. bättre, blir nog troligen ett köp lite senare isf.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är alldeles för dyrt! Enbart Pro versionen som är något att ha ju.

För de mer intresserade som förstår de bakomliggande sakerna, ja. Men är du en vanlig Svensson som ser en surface 2 för 4800kr och sen surface 2 pro för 8800kr (64 vs 128 gb), tror jag att Svensson nöjer sig med RT-varianten. Ren spekulation dock.

Permalänk
Medlem

Lite störande dock att inte 64gb varianten går och få med 8gb ram, varför inte? Behöver inte desto mer lagringsutrymme, men vill gärna ha mer arbetsminne. Så känns lite surt och betala dubbla priset bara för att få 4gb ram till...

(gissar på att det inte är så lätt och byta minnen heller.)

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tycker Sony Vaio Tap 11 känns bra mycket mer intressant faktiskt. Lättare, smalare, snyggare, bör bli billigare för specsen och kommer dessutom med trådlöst tangentbord och penna inkluderat.

Permalänk
Avstängd

Blir en varsin Surface RT 2 till ungarna, och kanske en Pro 2 till frugan om hon är snäll.

Permalänk
Medlem

Har inte i5-4200U en grafik med HD4400?
Det står HD4000 i texten

"Den x86-baserade surfplattan Surface 2 Pro är till mångt och mycket lik föregångaren. Här handlar det mesta om en uppgradering till Intel Haswell med Core i5-4200U i 1,6 GHz, som kan kliva upp till 2,6 GHz i turboläge, samt grafikdelen HD Graphics 4000. Till detta hör 4 alternativt 8 GB minne, det sistnämnda för modellerna med 256 och 512 GB lagring."

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Pro verkar OK dock lite dyr, men antar att det lilla kompakta formatet trissar upp priset, tror dock jag håller mig till en vanlig men liten laptop, dom är tillräckligt behändiga och lätta, och finns i alla möjliga prisklasser.

RT 2 blir nog inte populärare än v1.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

De säljer en surfplatta för 16000:- vars specs kommer vara värdelösa om ett år behöver jag säga mer?

Permalänk
Skrivet av SmörBacon:

De säljer en surfplatta för 16000:- vars specs kommer vara värdelösa om ett år behöver jag säga mer?

Dom säljer laptops för 16000 som också kommer vara värdelösa om ett år så tycker inte riktigt att ditt argument är rimligt tyvärr.
För då kan man säga att en bil är värdelös ett år efter den är ny, tekniken går framåt, väntar man och säger jag väntar till nästa så kan man lika bra hinna dö innan det tar stopp, släpps alltid nytt.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk gnäller på att Apple är överprisade.
Tycker inte dessa alternativ verkar speciellt prisvärda, kommer någon av dem ens ha 3G/4G?

Permalänk
Skrivet av Yellowtown:

Dom säljer laptops för 16000 som också kommer vara värdelösa om ett år så tycker inte riktigt att ditt argument är rimligt tyvärr.
För då kan man säga att en bil är värdelös ett år efter den är ny, tekniken går framåt, väntar man och säger jag väntar till nästa så kan man lika bra hinna dö innan det tar stopp, släpps alltid nytt.

För någon som verkar ha(enligt sig) tre svindyra laptops bara för att, så är nog ingenting orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Dom säljer laptops för 16000 som också kommer vara värdelösa om ett år så tycker inte riktigt att ditt argument är rimligt tyvärr.
För då kan man säga att en bil är värdelös ett år efter den är ny, tekniken går framåt, väntar man och säger jag väntar till nästa så kan man lika bra hinna dö innan det tar stopp, släpps alltid nytt.

Skillnaden är att du får rejält mycket kraftfullare hårdvara i en laptop, för mindre pengar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Bättre specs, snyggare... Men för fan priset... Om folk inte köpte generation 1, och det inte berodde på ett kass OS eller snålt med appar eller vad, så lär det ju ha varit priset som gjorde att de fick göra en nedskrivning med niohundra miljoner dollar, så vad gör Microsoft? De lanserar generation 2 med i stort sett samma priser?

Ja ja... för deras egen skull hoppas jag att de håller produktionstakten mer i synk med efterfrågan istället för att vräka ut enheter som jävla tomtar, så kanske det går bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

Förstår inte varför folk gnäller på att Apple är överprisade.
Tycker inte dessa alternativ verkar speciellt prisvärda, kommer någon av dem ens ha 3G/4G?

Ja nu är det minsann inget gnäll om priser från m$-lägret. Läser ju tom kommentarer om hur bra priserna var satta denna omgång. Hittar ingenstans att det finns LTE- eller 3G-versioner heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

För de mer intresserade som förstår de bakomliggande sakerna, ja. Men är du en vanlig Svensson som ser en surface 2 för 4800kr och sen surface 2 pro för 8800kr (64 vs 128 gb), tror jag att Svensson nöjer sig med RT-varianten. Ren spekulation dock.

Fast om man ändå ska ha ett "tunnt" operativsystem, som RT. Så kan man väl köpa en billigar IOS/Android platta?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

En hel månadslön som hittat vad kan gå fel, måste ha..pix pax för den lila!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Fast om man ändå ska ha ett "tunnt" operativsystem, som RT. Så kan man väl köpa en billigar IOS/Android platta?

Hur vet en Svensson vad som är skillnaden mellan Surface 2 och Surface 2 pro? Det heter ju inte längre RT, endast operativet

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Hur vet en Svensson vad som är skillnaden mellan Surface 2 och Surface 2 pro? Det heter ju inte längre RT, endast operativet

Alltså just denna grejen måste vara den dummaste av dom alla. SJUKT dåligt för konsumenten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Blir en varsin Surface RT 2 till ungarna, och kanske en Pro 2 till frugan om hon är snäll.

Vad ska ungarna göra med en Windows RT platta förutom att leka runt i office?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Givet köp om den (pro) haft 3g, men det lär väll aldrig hända...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Vad ska ungarna göra med en Windows RT platta förutom att leka runt i office?

Finns massa annat än office ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Alltså just denna grejen måste vara den dummaste av dom alla. SJUKT dåligt för konsumenten.

"Surface 2 - nu med ännu högre return rates!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Finns massa annat än office ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väldigt, väldigt få applikationer till Windows RT förutom de Microsoft själva tillhandahåller, och t.om de apparna är i många fall av tveksam kvalitet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför blir allting bättre förutom batteriet? Alla företag måste skärpa sig på batteri fronten.

Båda har avsevärt bättre batteritid enligt specen.

Ska nog skaffa mig en vit Surface 2 (RT). Perfekt att surfa på och dessutom får man med Office vilket tillsammans med webbläsaren och en RSS-läsare gör att jag klarar mig alldeles utmärkt.