Nvidia satsar på spel i 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia satsar på spel i 4K-upplösning

Medan spelkonsolvärlden ser fram emot övergången till 1080p har Nvidia redan siktet inställt på fyra gånger högre upplösning, något som inte minst skruvar upp kraven på hårdvaran.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Att kalla det för "the next big thing" är väl lite lustigt, när Oculus Rift är runt hörnet.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Att kalla det för "the next big thing" är väl lite lustigt, när Oculus Rift är runt hörnet.

Oculus Rift i 4k, skulle vara något!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av iSw3de:

Oculus Rift i 4k, skulle vara något!

Kärlek vid första ögonkastet med den riften <3 och 120hz mumz!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det har väll funnits 4khd CRT skärmar länge?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Längtar tills man inte behöver AA längre för att upplösningen är så hög, maybe 4k is the solution?

Permalänk
Medlem

skönt om fokus flyttas från 3d till att göra nåt bra

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag antar att 4K inte kommer ha stöd för 120Hz? Kommer nog inte skaffa en 4K skärm då. Är fortfarande obestämd om jag kommer skaffa en Oculus Rift då vad jag vet så kommer den bara ha 60Hz. Försökte förra veckan gå tillbaka till en 60Hz skärm och det var hemskt.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att videons ljud är osynkat.

Permalänk
Medlem

Skärmarna är tyvärr fortfarande för dyra för min smak, detta gillas dock extremt mycket samt priserna faller snabbt på skärmar just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jo men då ska priserna ner rejält på 4k skärmar först. en 32 Asus 4k kostar ju förfan lika mycket som en 60 4k tv. Ge oss 27 för 4-5k

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

4K TV för 20 papp, är inte så farligt dyrt tycker jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175083

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag antar att 4K inte kommer ha stöd för 120Hz? Kommer nog inte skaffa en 4K skärm då. Är fortfarande obestämd om jag kommer skaffa en Oculus Rift då vad jag vet så kommer den bara ha 60Hz. Försökte förra veckan gå tillbaka till en 60Hz skärm och det var hemskt.

4K i 120Hz, den bandbredden skämtar man inte om. Kommer garanterat komma nån gång men tills dess behöver HDMI / DP-standarden uppdateras några gånger för att klara av det.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

"Next big thing" för entusiaster som lägger alla pengar på datorn...

"Next big thing" borde vara något som alla använder sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

4K TV för 20 papp, är inte så farligt dyrt tycker jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175083

Max 30Hz i 4K-upplösning.

Togs upp i Tips-diskussion-tråden;

Skrivet av Daemon:

Japp 24/25/30hz enligt manualen.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Mycket bra nyheter!

Problemet är väll dock: Hur i hela friden ska man kunna välja här?

Occulus Rift, 4K skärmar, 120 Hz, IPS skärmar, kommande OLED... Finns så många alternativ!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av thom.g:

skönt om fokus flyttas från 3d till att göra nåt bra

Håller med till 100 %! Har de nu äntligen kunnat gå vidare från att försöka pusha 3d så är det nästan den bästa nyheten bara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

"Next big thing" för entusiaster som lägger alla pengar på datorn...

"Next big thing" borde vara något som alla använder sig av.

The next cheap thing...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Jaha, då blir ju både XBOX One och PS 4 stenålder supersnabbt. De klarar iofs 4K upplösning, men i och med att de har inbyggd BD-spelare, så kan spelen på skivor inte vara i "äkta" 4K, utan de ska omvandlas.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Ge oss grafikkort som är bättre samt billigare först, istället för att skena iväg mot 4k redan...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

"Next big thing" för entusiaster som lägger alla pengar på datorn...

"Next big thing" borde vara något som alla använder sig av.

Uh?

Det är ju klart att det här måste marknadsföras hårt för att det ska komma ned i svalget på folk, även på den icke nördiga typen. Tänker sedan lite på mig själv som behöver nya skärmar i framtiden, som är en verklig uppgradering till ett överkomligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Försökte förra veckan gå tillbaka till en 60Hz skärm och det var hemskt.

Varför var det hemskt?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Vänta lite....

Vill konsumenterna ha spel som ser bra ut, eller spel som är bra?

Varför inte fråga oss?

Hint:
Just nu spelar jag igenom kampanjen på Starcraft 1, och den är brilliant!

Permalänk
Medlem

Ett stort problem som jag ser det med 4K på en dator är ju att operativsystemet och många program är dåligt anpassade för så höga upplösningar. Försökte t.ex. köra lite Gimp på en Surface Pro (10", 1080p) och det är ju nästan omöjligt att träffa knapparna. Skalningen måste bli mycket bättre, och inte vara knuten till antal pixlar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Kärlek vid första ögonkastet med den riften <3 och 120hz mumz!

Skrivet av SanyaIV:

Jag antar att 4K inte kommer ha stöd för 120Hz? Kommer nog inte skaffa en 4K skärm då. Är fortfarande obestämd om jag kommer skaffa en Oculus Rift då vad jag vet så kommer den bara ha 60Hz. Försökte förra veckan gå tillbaka till en 60Hz skärm och det var hemskt.

En 120hz modell av Oculus rift kanske kommer i framtiden.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Tycker spelvärlden fortfarande kör på i samma hjulspår som senaste 25 åren dvs snyggare är bättre.

Nu är ju det inte kanske helt sant, allt beror ju på vad man vill ha. Själv vill jag ha ett roligt och spännande spel med bra kontroll.

Skulle gärna se att de som gör grafikkort gör något med ljudet från fläktarna, det är så fruktansvärt störande och det kommer inte att bli bättre med 4k upplösning.

Att säga att de nya spel konsollerna är gamla innan de släppts må vara sant, men att gemene man skulle vara intresserad av 4k apparater är då inte sant.

Då dessa konsoller funnits i 5 år kanske det kommer finnas tv apparater på marknaden. De har ju inte byggt ut HD-TV fullt ut så hur ska de lösa 4K jaja de löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Varför var det hemskt?

Nu har jag lite problem att komma på ordet jag letar efter men det var så.. hackigt(?) och segt(?), det var inte i närheten av att vara så "smooth" som 120Hz, vilket jag störde mig på något enormt, till och med att navigera i Windows är hemskt, gör det varje dag för att jag har en 60Hz skärm som sekundär skärm. (det var att spela på skärmen jag menade att jag gjorde förra veckan)

Skrivet av xobust:

En 120hz modell av Oculus rift kanske kommer i framtiden.

Om det kommer så blir det absolut ett köp, skiter i prislappen. =D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vänta lite....

Vill konsumenterna ha spel som ser bra ut, eller spel som är bra?

Vi vill ha både och, givetvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Uh?
Det är ju klart att det här måste marknadsföras hårt för att det ska komma ned i svalget på folk, även på den icke nördiga typen. Tänker sedan lite på mig själv som behöver nya skärmar i framtiden, som är en verklig uppgradering till ett överkomligt pris.

Bilbälten var "next big thing" för det slog igenom. Samma med platt-TV. Folk slängde sina fungerande tjock-TV bara för att byta form på den.

4k kommer inte vara "next big thing". Självklart kommer upplösningen på skärmarna bara öka hela tiden men "next big thing" är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vill konsumenterna ha spel som ser bra ut, eller spel som är bra?

Både och. 50/50.

4k blir mycket trevligt så länge som hårdvaran klarar av det och att man har tillräckligt stor skärm för att dra nytta av upplösningen på det avstånd man sitter från skärmen.

Väldigt icke-prisvärt i dagsläget förstås.

Visa signatur

5950X, 3090