Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ingen har väl missat nyheten om polisens register över romer. Hur ställer ni som tänker rösta på SD er till det? Jag frågar med tanke på hur SDs tidigare motioner har sett ut.

Utan att någon har nåt med att göra hur jag röstar så bryr jag mig inte speciellt mycket i den "nyheten" det är väl inte värre än att de håller koll på HA osv.

Det är väl bra att de håller koll på befolkningen så att det inte begås så mycket brott, och självklart koncentrerar man sig på de grupperna som är mest representerade i brottstatestiken. Tror man att alla är lika oskyldiga så behöver man nog en ögonöppnare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du kanske har missat att det är statlig inkomstskatt jag pratar om?

Skrivet av Valiumballong:

Totalt ger statlig inkomstskatt ~45-50 miljarder
Totala skatteintäkterna är ~1550 miljarder

Statlig inkomstskatt står således för ~3,2% av de totala skatteintäkterna.

Okej jag har förstått att ni endast syftar på den delen av skatten som är utöver kommunal inkomstskatt dvs den progressiva delen. Självklart är det en (relativt) liten del av alla totala skatteintäkter men det medför ju också att det är en relativt liten del av den totala skatten man betalar så vad är problemet och var föreslår ni att vi skall samla in de här 45-50 miljarderna ifrån istället?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Okej jag har förstått att ni endast syftar på den delen av skatten som är utöver kommunal inkomstskatt dvs den progressiva delen.

Det är vad statlig inkomstskatt är, ja.

Skrivet av Triffid:

Självklart är det en (relativt) liten del av alla totala skatteintäkter men det medför ju också att det är en relativt liten del av den totala skatten man betalar så vad är problemet och var föreslår ni att vi skall samla in de här 45-50 miljarderna ifrån istället?

Problemen har vi redan gått igenom. Jag menar att de 45-50 miljarderna inte skulle ersättas utan leda till nedskärningar i budgeten. Höj gärna krogmomsen igen också.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Utan att någon har nåt med att göra hur jag röstar så bryr jag mig inte speciellt mycket i den "nyheten" det är väl inte värre än att de håller koll på HA osv.

Det är väl bra att de håller koll på befolkningen så att det inte begås så mycket brott, och självklart koncentrerar man sig på de grupperna som är mest representerade i brottstatestiken. Tror man att alla är lika oskyldiga så behöver man nog en ögonöppnare...

Det är väl betydligt värre att skapa register över en stigmatiserad minoritetsgrupp än en grupp arga män som vill stå utanför samhällets löjliga normer (men samtidigt är beroende ha samhällets dömande och tyckande).

Jag tror inte att alla är oskyldiga, dock finns det stora problem med att kolla på brottsstatistiken och skapa etniska profileringar. Ett av dem är att de är ekonomiskt otympliga. Det är ren och skärt slöseri av samhällets gemensamma kassa. De mer självklara problemen behövs förhoppningsvis inte nämnas. Så att peka på brottsstatistiken i detta fall är inte gott.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Okej jag har förstått att ni endast syftar på den delen av skatten som är utöver kommunal inkomstskatt dvs den progressiva delen. Självklart är det en (relativt) liten del av alla totala skatteintäkter men det medför ju också att det är en relativt liten del av den totala skatten man betalar så vad är problemet och var föreslår ni att vi skall samla in de här 45-50 miljarderna ifrån istället?

Givetvis syftar vi på det vi har skrivit hela tiden (dööh).

Vad jag tycker är problemet har jag redan skrivit.

Man behöver inte kapa av 50 miljarder direkt utan kan göra successivt. Exempelvis har vi en biståndsbudget på drygt 30 miljarder som man kan fråga sig vad för nytta den gör.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det är väl betydligt värre att skapa register över en stigmatiserad minoritetsgrupp än en grupp arga män som vill stå utanför samhällets löjliga normer (men samtidigt är beroende ha samhällets dömande och tyckande).

Jag tror inte att alla är oskyldiga, dock finns det stora problem med att kolla på brottsstatistiken och skapa etniska profileringar. Ett av dem är att de är ekonomiskt otympliga. Det är ren och skärt slöseri av samhällets gemensamma kassa. De mer självklara problemen behövs förhoppningsvis inte nämnas. Så att peka på brottsstatistiken i detta fall är inte gott.

Du menar att Hells Angels inte är en stigmatiserad minoritetsgrupp? Man kan säkert dra saker till sin spets och se att de alltså är en etnisk grupp som vill leva utanför samhället helt och hållet. Det finns mängder med liknelser mellan dessa. De har i många fall eget rättsväsendet och egna råd, båda grupper har grupperingar inom organisationen som enbart lever på kriminalitet o.s.v. o.s.v.

Problemet här är väl att det råkar vara så att det är extra känsligt om de har släktband då det plötsligt blir en heeelt annan sak. Även HAs kartläggning drabbar oskyldiga som är bekanta med klubben. Alla inom HA är inte brottslingar. Jag har dock inget till övers för HA "leva utanför samhället"-tjafs. Lika lite som jag har något till övers för vissa element inom Romerna som väljer att "leva utanför samhället"-tjafs.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du menar att Hells Angels inte är en stigmatiserad minoritetsgrupp? Man kan säkert dra saker till sin spets och se att de alltså är en etnisk grupp som vill leva utanför samhället helt och hållet. Det finns mängder med liknelser mellan dessa. De har i många fall eget rättsväsendet och egna råd, båda grupper har grupperingar inom organisationen som enbart lever på kriminalitet o.s.v. o.s.v.

Problemet här är väl att det råkar vara så att det är extra känsligt om de har släktband då det plötsligt blir en heeelt annan sak. Även HAs kartläggning drabbar oskyldiga som är bekanta med klubben. Alla inom HA är inte brottslingar. Jag har dock inget till övers för HA "leva utanför samhället"-tjafs. Lika lite som jag har något till övers för vissa element inom Romerna som väljer att "leva utanför samhället"-tjafs.

Du vill alltså kunna dra paralleller mellan HA och romer?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du vill alltså kunna dra paralleller mellan HA och romer?

HA och kriminella rom-nätverk. Det är inte alla romer som är i registret mig veterligen. Låt oss kalla dem Roms Angels om det känns bättre i själen. Alla i HA är väl inte heller kriminella. De vill leva utanför samhällets normer. Rena hippiefasonerna hos vissa. Born free och allt möjligt trams. Romernas folkdräkt har lite samma funktion. Sektbeteende.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sentenced:

Jag känner dessutom igen din debattering-stil från tidigare.

Jag hittade det: http://textomedia.se/svadagenerator/

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Du använder ett icke existerande extremexempel för att driva tesen att den moderata utsträckningen av något existerande är kommunism...

Nej, det tror jag inte att jag gjort. Alldeles frånsett att jag inte förstår vad platt lön skulle ha med kommunism att göra och faktiskt stödjer tanken på progressiv skatt, så ser jag alltså inga principiella problem med platt lön, och är en smula, men bara en smula, förvånad att ingen verkar ens ha övervägt frågan.

Skrivet av astrob0y:

Det är väl betydligt värre att skapa register över en stigmatiserad minoritetsgrupp än en grupp arga män som vill stå utanför samhällets löjliga normer

Är det rimligt att olika kriminella nätverk behandlas olika bara pga etnicitet?

Man kan ju minnas att de flesta kriminella nätverk är baserade på etnicitet, t.ex. sköts knarkhandeln i Stockholm av den Serbiska och den Somaliska maffian. Är det diskriminering att kartlägga de nätverken?
Jag kan gott tänka mig att medlemmar av den Serbiska maffian precis som de här romska nätverken skriver över bilar och hus på sina minderåriga barn, är det då orimligt att registrera barnen?

Vore det orimligt att registrera ostraffade släktingar till medlemmar i HA?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

HA och kriminella rom-nätverk. Det är inte alla romer som är i registret mig veterligen. Låt oss kalla dem Roms Angels om det känns bättre i själen. Alla i HA är väl inte heller kriminella. De vill leva utanför samhällets normer. Rena hippiefasonerna hos vissa. Born free och allt möjligt trams. Romernas folkdräkt har lite samma funktion. Sektbeteende.

Kartläggning och registrering baserat på etnicitet och släktskap är inte bara oetiskt och stigmatiserande utan även olagligt. Huruvida polisen register i detta fall är olagligt återstår att se.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av badcash:

Kartläggning och registrering baserat på etnicitet och släktskap är inte bara oetiskt och stigmatiserande utan även olagligt. Huruvida polisen register i detta fall är olagligt återstår att se.

Jag säger inte mot dig nu men det där med släktskap är väl en svår balansgång när dylika register ska upprättas?

Edit: Vad jag menar är väl att sannolikheten är stor att det kommer att finnas släktingar om ett dylikt register upprättas.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Givetvis syftar vi på det vi har skrivit hela tiden (dööh).

Vad jag tycker är problemet har jag redan skrivit.

Man behöver inte kapa av 50 miljarder direkt utan kan göra successivt. Exempelvis har vi en biståndsbudget på drygt 30 miljarder som man kan fråga sig vad för nytta den gör.

Ja jag var inte insatt i vad som kallades vad helt enkelt. Ni kunde också bara sagt att ni vill skära ner på skatten för de som tjänar mest det har redan nämnts varför plattskatt är en dålig idé dock men jag antar ni helt enkelt tycker att det är värt konsekvenserna så länge medelklassen får råd med en extra oxfilé i månaden och de rika kan köpa den där 5e bilen de alltid velat ha? jag säger inte det är 'fel' men det är ungefär vad det innebär och jag håller helt enkelt inte med filosofiskt eller ideologiskt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Kartläggning och registrering baserat på etnicitet och släktskap är inte bara oetiskt och stigmatiserande utan även olagligt. Huruvida polisen register i detta fall är olagligt återstår att se.

Ja det är ju problematiskt. Hells Angels bör alltså göra underorganisationer med endast släktingar i varje avdelning så kommer de också undan. Nu var ju inte registrerat baserat på etnicitet utan på kriminell organisation med släktskap. Tyngdpunkten låg ju i att de var kriminella och de som hade samröre med dessa. Därför blir det precis som i Hells Angels oskyldiga som blir kartlagda i samma veva. Om du har en vän som är med i HA så kommer du bli kartlagd i KUT och du kommer förekomma i ASP helt lagligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja det är ju problematiskt. Hells Angels bör alltså göra underorganisationer med endast släktingar i varje avdelning så kommer de också undan. Nu var ju inte registrerat baserat på etnicitet utan på kriminell organisation med släktskap. Tyngdpunkten låg ju i att de var kriminella och de som hade samröre med dessa. Därför blir det precis som i Hells Angels oskyldiga som blir kartlagda i samma veva. Om du har en vän som är med i HA så kommer du bli kartlagd i KUT och du kommer förekomma i ASP helt lagligt.

Jag frågar mig vad det polisiära värdet i att kartlägga 2 åringar är?
Dumt eller kriminellt, men idiotiskt i vilket fall av polisen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Ja jag var inte insatt i vad som kallades vad helt enkelt. Ni kunde också bara sagt att ni vill skära ner på skatten för de som tjänar mest det har redan nämnts varför plattskatt är en dålig idé dock men jag antar ni helt enkelt tycker att det är värt konsekvenserna så länge medelklassen får råd med en extra oxfilé i månaden och de rika kan köpa den där 5e bilen de alltid velat ha? jag säger inte det är 'fel' men det är ungefär vad det innebär och jag håller helt enkelt inte med filosofiskt eller ideologiskt.

Jag tog för givet att det var allmänt känt att statlig skatt var den progressiva skatten.

Nåväl. Jag ser inte vilka konsekvenser det skulle medföra att genomföra en platt skatt som gör att det blir en dålig idé. Att införa en platt skatt som medför en skattesänkning på 50 miljarder betyder inte heller nödvändigtvis att staten kommer få in 50 miljarder mindre i skatt. Varför behöver nog inte förklaras, det har du redan skrivit exempel på.

Ideologiskt snack är jag inte intresserad av, speciellt när man har siffror på hur det faktiskt är.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Jag frågar mig vad det polisiära värdet i att kartlägga 2 åringar är?.

Enligt uppgift hade deras kriminella släktingar skrivit över egendom på dem.

Skrivet av Crippa90:

Jag ser inte vilka konsekvenser det skulle medföra att genomföra en platt skatt som gör att det blir en dålig idé

Enda nackdelen är ökad lönespridning, och det är inte bra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Jag frågar mig vad det polisiära värdet i att kartlägga 2 åringar är?
Dumt eller kriminellt, men idiotiskt i vilket fall av polisen.

Min gissning är att det är det analytiska programmet som ger mer exakta uträkningar när den räknar ut relationer. Sen kan det handla om ekonomisk brottslighet. Den 2:åringens far eller mor kanske skattefuskar eller bidragsfuskar och då knyts 2:åringen till brottet genom föräldern. Sen kan programmet se sambanden när den räknar ut möjliga utfall av brottslig verksamhet och hur nätverket är uppbyggt sinsemellan.

precis som prostitutionsnätverk listar möjliga andra prostituerade som en hallick utnyttjar när man analyserar nätverket för den här hallicken. D.v.s personer som ligger i farozonen. Sedan är polisen även skyldig att informera sociala myndigheter om den här 2:åringen riskerar att bli utsatt för brottslig verksamhet eller faller in under olämpliga uppväxtförhållanden. I det fallet behöver inte ens nån av föräldrarna vara kriminell men om man kan påvisa att 2-åringens sociala omständigheter handlar om en krets med stor mängd narkomaner eller t.ex. hälare så måste de sociala myndigheterna bli informerade om läget och förmodligen kalla in föräldrarna till enskilt möte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Enda nackdelen är ökad lönespridning, och det är inte bra.

Statistik är roligt, men vad är orsaken till att fattiga mår bättre när rika inte är så rika?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

HA och kriminella rom-nätverk. Det är inte alla romer som är i registret mig veterligen. Låt oss kalla dem Roms Angels om det känns bättre i själen. Alla i HA är väl inte heller kriminella. De vill leva utanför samhällets normer. Rena hippiefasonerna hos vissa. Born free och allt möjligt trams. Romernas folkdräkt har lite samma funktion. Sektbeteende.

Parallellen skulle funka om Romernas huvudorganisation hade beväpnat sig med pansarskott och pangat på en annan likvärdig grupp.
Förutom den tröttsamma slentrianrasismen så är det viktigt att påpeka att HA organisationsmål är Hyss, detsamma kan inte sägas om Romernas icke existerande styrelse, oavsett vad du upplever vara sektbeteende eller ej. Det ska väl därtill nämnas att folkdräkterna skiljer sig, men visst Romerna kanske har ett ekumeniskt råd.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, det tror jag inte att jag gjort. Alldeles frånsett att jag inte förstår vad platt lön skulle ha med kommunism att göra och faktiskt stödjer tanken på progressiv skatt, så ser jag alltså inga principiella problem med platt lön, och är en smula, men bara en smula, förvånad att ingen verkar ens ha övervägt frågan.

Vänd på det du uppfattat, så får du fram vad jag skrev.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Vore det orimligt att registrera ostraffade släktingar till medlemmar i HA?

Finns det någon rimlig anledning att registrera dem? Finns det någon nytta med att registrera dem?.

Skrivet av Crippa90:

Statistik är roligt, men vad är orsaken till att fattiga mår bättre när rika inte är så rika?

Fördelningspolitik är ett rimligt svar. Egalitära samhällen tenderar att vara egalitära. Sen så kan folk vara purkna för att vädret är risigt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Givetvis syftar vi på det vi har skrivit hela tiden (dööh).

Vad jag tycker är problemet har jag redan skrivit.

Man behöver inte kapa av 50 miljarder direkt utan kan göra successivt. Exempelvis har vi en biståndsbudget på drygt 30 miljarder som man kan fråga sig vad för nytta den gör.

Eller så kan man väl ställa sig frågan vad vi gör med de 40 miljarderna som hamnar i försvaret årligen? Eller de stora pengarna som skola, vård och omsorg får årligen?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Eller så kan man väl ställa sig frågan vad vi gör med de 40 miljarderna som hamnar i försvaret årligen? Eller de stora pengarna som skola, vård och omsorg får årligen?

Givetvis, det ena utesluter inte det andra. Att alltid kolla upp hur väl effektivt skattepengarna används är bara sunt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Statistik är roligt, men vad är orsaken till att fattiga mår bättre när rika inte är så rika?

Orsaken verkar vara stress. Det förefaller som om vi omedvetet jämför oss mot vad vi uppfattar som våra jämlikar, och blir stressade när "alla" har det väsentligt bättre än vad vi själva har. Det intressantaste resultatet är att inte bara de fattiga utan även de rika också mår bättre av en plattare lönestruktur, även de upplever sig då närmare toppen.

Skrivet av Huzzbutt:

Parallellen skulle funka om Romernas huvudorganisation hade beväpnat sig med pansarskott och pangat på en annan likvärdig grupp.

Deras krig mot Bandidos är inte vad som definierar HA. HA:s huvudsysselsättning är ganska banal brottslighet - cigarettsmuggling, beskyddarverksamhet, indrivning, vapen/knarkhandel. Detsamma gäller de olika etniska maffiorna, de är vinstdrivande, krigen har inget egenvärde utan handlar om marknadsandelar.

Citat:

Förutom den tröttsamma slentrianrasismen så är det viktigt att påpeka att HA organisationsmål är Hyss, detsamma kan inte sägas om Romernas icke existerande styrelse

Jag är naturligtvis inte lallvetande som du är, så jag vet inte om det finns romsk maffia med organisationsmål hyss på samma sätt som det finns en serbisk och en somalisk maffia med organisationsmål hyss, men det vet självklart du.

Citat:

Finns det någon rimlig anledning att registrera dem? Finns det någon nytta med att registrera dem?.

Va, menar du att du inte vet?

Citat:

Vänd på det du uppfattat, så får du fram vad jag skrev.

Visst, vi säger så.

Citat:

Egalitära samhällen tenderar att vara egalitära.

Tänka sig.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Deras krig mot Bandidos är inte vad som definierar HA. HA:s huvudsysselsättning är ganska banal brottslighet - cigarettsmuggling, beskyddarverksamhet, indrivning, vapen/knarkhandel. Detsamma gäller de olika etniska maffiorna, de är vinstdrivande, krigen har inget egenvärde utan handlar om marknadsandelar.

HA och Bandidos krig mot varandra är i högsta grad definierande.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag är naturligtvis inte lallvetande som du är, så jag vet inte om det finns romsk maffia med organisationsmål hyss på samma sätt som det finns en serbisk och en somalisk maffia med organisationsmål hyss, men det vet självklart du.

Ja det är klart att om du avgränsar kategorin jag nämnde till en som är garanterat kriminell så får du ett annat resultat, det är förstås inte rätt svar eller en relevant replik, men festligt är det.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Va, menar du att du inte vet?

Menar du att det är irrelevant att ha ett syfte med sina handlingar eller är du förvånad över att jag ställer en fråga? Är det det senare kan du gott nog ta en titt på tidigare inlägg.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Visst, vi säger så.
Tänka sig.

Bra att du gör som du blir tillsagd och visar uppskattning, det värmer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag tog för givet att det var allmänt känt att statlig skatt var den progressiva skatten.

Nåväl. Jag ser inte vilka konsekvenser det skulle medföra att genomföra en platt skatt som gör att det blir en dålig idé. Att införa en platt skatt som medför en skattesänkning på 50 miljarder betyder inte heller nödvändigtvis att staten kommer få in 50 miljarder mindre i skatt. Varför behöver nog inte förklaras, det har du redan skrivit exempel på.

Ideologiskt snack är jag inte intresserad av, speciellt när man har siffror på hur det faktiskt är.

Men det är ideologi det handlar om och inget annat. 50miljarder är knappast en obetydlig summa; det är klart att det går att skära ner på det ena och det andra för att finansiera en sån här skattesänkning men då är vi tillbaka på ideologin där många nog menat på att vi hellre sänker kommunala skatten isf och inte den statliga eller helt enkelt lägger de här 50miljarderna på annat valfritt favoritområde. Varför inte höja marginalskatten ännu mer och få in ytterliggare 50miljarder och lägga dessa på tex forskning, utbildning, sjukvård, infrastruktur? det är ideologi det handlar om här. Det finns inte något rätt eller fel, endast avvägningar mellan fördelar och nackdelar och vilka du värderar högst är väldigt subjektivt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Orsaken verkar vara stress. Det förefaller som om vi omedvetet jämför oss mot vad vi uppfattar som våra jämlikar, och blir stressade när "alla" har det väsentligt bättre än vad vi själva har. Det intressantaste resultatet är att inte bara de fattiga utan även de rika också mår bättre av en plattare lönestruktur, även de upplever sig då närmare toppen.

Jag säger inte att det inte är så, men jag har svårt att se att de få som faktiskt är så rika i Sverige så att de betalar maximal skatt skulle ha en sån påverkan på den stora massan.

Problemet med sådan statistik som visades är att det oftast är fler variabler som spelar roll, skillnaden mellan samband och orsak etc. I Sverige har vi bra och fri sjukvård, psykiatri, skolgång och en allmänt hög kunskaps- och utbildningsnivå, saker som också spelar roll på välmående och livslängd. Så att peka på exempelvis USA och visa skillander i lön och hälsa får ett meeh av mig.

Skrivet av Triffid:

Men det är ideologi det handlar om och inget annat. 50miljarder är knappast en obetydlig summa; det är klart att det går att skära ner på det ena och det andra för att finansiera en sån här skattesänkning men då är vi tillbaka på ideologin där många nog menat på att vi hellre sänker kommunala skatten isf och inte den statliga eller helt enkelt lägger de här 50miljarderna på annat valfritt favoritområde. Varför inte höja marginalskatten ännu mer och få in ytterliggare 50miljarder och lägga dessa på tex forskning, utbildning, sjukvård, infrastruktur? det är ideologi det handlar om här. Det finns inte något rätt eller fel, endast avvägningar mellan fördelar och nackdelar och vilka du värderar högst är väldigt subjektivt.

50 miljarder är en relativt liten summa i det stora hela. Det har vi visat ett par gånger.

Givetvis får du tycka vad du vill och peka på ideologi, men om du vill visa att det du tycker är en bra och rimlig idé får du gärna komma med mer än "för att"-argument. Blir roligare så.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja det är ju problematiskt. Hells Angels bör alltså göra underorganisationer med endast släktingar i varje avdelning så kommer de också undan. Nu var ju inte registrerat baserat på etnicitet utan på kriminell organisation med släktskap. Tyngdpunkten låg ju i att de var kriminella och de som hade samröre med dessa. Därför blir det precis som i Hells Angels oskyldiga som blir kartlagda i samma veva. Om du har en vän som är med i HA så kommer du bli kartlagd i KUT och du kommer förekomma i ASP helt lagligt.

Det är inte problematiskt. Att polisen för in personer i ett register enbart för att de tillhör samma folkgrupp eller bär släktskap är knappast tillåtet.
HA är ett kriminellt nätverk, här bygger kartläggningen ej på folkgrupp och/eller släktskap.

Permalänk
Skrivet av badcash:

Att polisen för in personer i ett register enbart för att de tillhör samma folkgrupp eller bär släktskap är knappast tillåtet.

Är det så då? Det har inte framgått, vi har bara fått höra att det är ett register över romer, inte varför registret finns. Och det kommer vi sannolikt aldrig att få veta heller.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Är det så då? Det har inte framgått, vi har bara fått höra att det är ett register över romer, inte varför registret finns. Och det kommer vi sannolikt aldrig att få veta heller.

Jag sa aldrig att det var så, jag svarade på ett hypotetiskt resonemang. Huruvida oegentligheter eller rena lagbrott begåtts i detta fall får åklagare avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Det är inte problematiskt. Att polisen för in personer i ett register enbart för att de tillhör samma folkgrupp eller bär släktskap är knappast tillåtet.
HA är ett kriminellt nätverk, här bygger kartläggningen ej på folkgrupp och/eller släktskap.

HA är också en etnisk grupp. Men nu består nätverket enligt den info vi har fått pga av kriminalitet närmare bestämt en blodsfejd mellan,två släkten som sedan mynnat ut i en kartläggning av de samband man funnit via KUT. De råkar vara släkten med romsk bakgrund. Även dessa måste man i polisiära sammanhang kartlägga. Det är inget kryphål att bilda brottsliga nätverk med släktingar. Lika lite som det är ok att bilda brottsliga nätverk med Hells Angels. Samma problematik,finns även hos maffian för,övrigt
säkert inte lika många som skriker sig hesa om diskriminering i sådana fall konstigt nog

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"