Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

50 miljarder är en relativt liten summa i det stora hela. Det har vi visat ett par gånger.

Givetvis får du tycka vad du vill och peka på ideologi, men om du vill visa att det du tycker är en bra och rimlig idé får du gärna komma med mer än "för att"-argument. Blir roligare så.

50miljarder är ingen obetydlig summa. Ska vi ta bort alla skatter vi har som drar in <50miljarder på grunden att det är en liten summa? det räcker inte riktigt som anledning.

Jag orkar inte heller diskutera idelogier jag ville bara klargöra att vem och vad man beskattar faktiskt är en ideologisk fråga. Men ja, som huzzbut sa så handlar det om fördelningspolitik; ska vi sänka skatterna för de rika blir det på bekostnad av de fattiga, så är det helt enkelt det går inte att komma ifrån.

Det är min uppfattning att samhällen som har mindre lönespridning, mindre klyftor mellan rika och fattiga (och därmed, bl.a, hög marginalskatt) är mer framgångsrika inom utbildning, forskning, (minskad) kriminalitet, generellt välmående och andra saker jag värderar och det är utifrån den positionen jag ifrågasätter alla skattesänkningar som innebär ökning av just lönespridning och klyftor mellan rika och fattiga. Det är också därför som ett argument som "det är ändå bara 50miljarder vilket inte är så mycket i sammanhanget" inte duger när den enda fördelen som jag har hört är att det (tydligen) skall göra det hela mer "lättöverskådligt" vilket jag förövrigt inte heller köper eftersom det knappast är något svårt att räkna på och ifall vi har personer som tjänar såpass mycket att de betalar statlig inkomstskatt men är såpass obildade att de har problem att räkna på denna säger jag bara OTUR. Eller vem är det vi gör det mer lättöverskådligt till? finns det egenvärde i att det är *mer* lättöverskådligt?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är också därför som ett argument som "det är ändå bara 50miljarder vilket inte är så mycket i sammanhanget" inte duger när den enda fördelen som jag har hört är att det (tydligen) skall göra det hela mer "lättöverskådligt" vilket jag förövrigt inte heller köper eftersom det knappast är något svårt att räkna på och ifall vi har personer som tjänar såpass mycket att de betalar statlig inkomstskatt men är såpass obildade att de har problem att räkna på denna säger jag bara OTUR. Eller vem är det vi gör det mer lättöverskådligt till? finns det egenvärde i att det är *mer* lättöverskådligt?

Plattskatt gör systemet mer lättöverskådligt, borttagen statlig inkomstskatt gör inte mycket för att hjälpa till på den punkten. Om du tycker att dagens skattesystem är lättförstått så är din privatekonomiska situation väldigt simpel och du arbetar långt från ekonomiavdelningen på jobbet.

Det är klart att det finns ett egenvärde i ett skattesystem som går att förstå. Det första är att det blir svårare att mygla undan skatten. Det andra är att vi slipper deklararera och sedan vänta månader på att antingen betala in mer eller få tillbaka redan inbetalda pengar. Vi slipper ha ett skatteverk på 11.000 personer som ägnar ett ohyggligt antal manstimmar till att se till att folk och företag deklararerar korrekt. Privatpersoner och företag slipper slösa tid på att försöka lista ut hur de ska deklarera mest förmånligt. Svenskt skattesystem är krångligt, den som säger annat har inte en susning om hur det fungerar idag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

50miljarder är ingen obetydlig summa. Ska vi ta bort alla skatter vi har som drar in <50miljarder på grunden att det är en liten summa? det räcker inte riktigt som anledning.

Jag orkar inte heller diskutera idelogier jag ville bara klargöra att vem och vad man beskattar faktiskt är en ideologisk fråga. Men ja, som huzzbut sa så handlar det om fördelningspolitik; ska vi sänka skatterna för de rika blir det på bekostnad av de fattiga, så är det helt enkelt det går inte att komma ifrån.

Det är min uppfattning att samhällen som har mindre lönespridning, mindre klyftor mellan rika och fattiga (och därmed, bl.a, hög marginalskatt) är mer framgångsrika inom utbildning, forskning, (minskad) kriminalitet, generellt välmående och andra saker jag värderar och det är utifrån den positionen jag ifrågasätter alla skattesänkningar som innebär ökning av just lönespridning och klyftor mellan rika och fattiga. Det är också därför som ett argument som "det är ändå bara 50miljarder vilket inte är så mycket i sammanhanget" inte duger när den enda fördelen som jag har hört är att det (tydligen) skall göra det hela mer "lättöverskådligt" vilket jag förövrigt inte heller köper eftersom det knappast är något svårt att räkna på och ifall vi har personer som tjänar såpass mycket att de betalar statlig inkomstskatt men är såpass obildade att de har problem att räkna på denna säger jag bara OTUR. Eller vem är det vi gör det mer lättöverskådligt till? finns det egenvärde i att det är *mer* lättöverskådligt?

Man måste titta också på vilket sett man får in pengarna. Hade man fått in 50 miljarder i skatt om man hade höjt skatten på mjölk med 10 öre så hade det varit jävligt bra bang for the buck. Nu är det inte det och varför behöver jag inte skriva igen.

En marginell kostnad blir det för de fattiga ja, som vi har visat. 3 % är inte mycket i sammanhanget (och som antagligen hade blivit mindre eftersom man med säkerhet hade fått in skattepengar från annat håll). Det är inte obetydligt nej, men det är fortfarande jävligt lite och ingen stöttepelare i svensk välfärd som vissa vill tro.

Om vi tar VDn för H&M som tydligen tjänade 7,6 miljoner kronor förra året. På vilket sett mår jag som fattig arbetslös bättre om han skattar ~50% i lön snarare än ~30%? Jag köper det inte. De som faktiskt betalar så mycket skatt i Sverige är få att de inte gör någon skillnad.

Nu är jag som sagt inte en rik person med miljonlön men jag kan tänka mig att legitimiteten för att betala så hög skatt när de faktiskt inte gör någon större skillnad på de svenska skatteintäkterna, den måste vara väldigt låg hos dessa individer. Då är det inte konstigt att människor söker sig utomlands.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

HA är också en etnisk grupp. Men nu består nätverket enligt den info vi har fått pga av kriminalitet närmare bestämt en blodsfejd mellan,två släkten som sedan mynnat ut i en kartläggning av de samband man funnit via KUT. De råkar vara släkten med romsk bakgrund. Även dessa måste man i polisiära sammanhang kartlägga. Det är inget kryphål att bilda brottsliga nätverk med släktingar. Lika lite som det är ok att bilda brottsliga nätverk med Hells Angels. Samma problematik,finns även hos maffian för,övrigt
säkert inte lika många som skriker sig hesa om diskriminering i sådana fall konstigt nog

HA är inte en etnisk grupp.
Sen kan man ju undra varför en kartläggning av släkten motiveras med att det är en släktfejd, det borde väl ha ringt någon klocka hos någon när man har ett register med 4000 individer. Om nu polisen vill ha reda på släktband: ring skatteverket.
- Attributet släktskap kan knappast vara såpass angeläget att det fordrar en databas av den magnituden.

Skrivet av Valiumballong:

Plattskatt gör systemet mer lättöverskådligt, borttagen statlig inkomstskatt gör inte mycket för att hjälpa till på den punkten. Om du tycker att dagens skattesystem är lättförstått så är din privatekonomiska situation väldigt simpel och du arbetar långt från ekonomiavdelningen på jobbet.

Måste vara ett väldigt inneffektivt bolag, rimligt är att anta att bolaget har bokförings mjukvara och dylikt. Kanske till och med någon som kan excel.
- Krångligheter reduceras rätt lätt av modern teknik.

Skrivet av Valiumballong:

Det är klart att det finns ett egenvärde i ett skattesystem som går att förstå. Det första är att det blir svårare att mygla undan skatten. Det andra är att vi slipper deklararera och sedan vänta månader på att antingen betala in mer eller få tillbaka redan inbetalda pengar. Vi slipper ha ett skatteverk på 11.000 personer som ägnar ett ohyggligt antal manstimmar till att se till att folk och företag deklararerar korrekt. Privatpersoner och företag slipper slösa tid på att försöka lista ut hur de ska deklarare mest förmånligt. Svenskt skattesystem är krånligt, den som säger annat har inte en susning om hur det fungerar idag.

Är det någon som kan svara på om huruvida betalningsviljan ökar om skattesystemet förändras? Det är möjligt att en sådan effekt finns 2-3år efter förändringen men vad händer efter det, är det så att 20%,10% är magiska gränser som gör folk laglydiga?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

HA är inte en etnisk grupp.
Sen kan man ju undra varför en kartläggning av släkten motiveras med att det är en släktfejd, det borde väl ha ringt någon klocka hos någon när man har ett register med 4000 individer. Om nu polisen vill ha reda på släktband: ring skatteverket.
- Attributet släktskap kan knappast vara såpass angeläget att det fordrar en databas av den magnituden.

Måste vara ett väldigt inneffektivt bolag, rimligt är att anta att bolaget har bokförings mjukvara och dylikt. Kanske till och med någon som kan excel.
- Krångligheter reduceras rätt lätt av modern teknik.

Är det någon som kan svara på om huruvida betalningsviljan ökar om skattesystemet förändras? Det är möjligt att en sådan effekt finns 2-3år efter förändringen men vad händer efter det, är det så att 20%,10% är magiska gränser som gör folk laglydiga?

uppfyller HA inte "Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor som själva anser sig ha gemensamt ursprung och egenskaper." man kan,dra allt till sin spets. Samer är likadant. Man,behöver inte ha ett dugg sameblod i sig för att vara same. En etnisk grupp kan bestå av en mängd olika konstellationer än den traditionella. Precis som romska blodakusiner eller adopterade kusiner som fått äran att tillhöra den eller den släkten av olika skäl. Osv osv verkligheten är lite mer komplicerad än man tror...

att T.e.x Don Corleone lämnar in sin kusins barn Gustafo 2år på dagis Solblomman vartefter det en vacker dag 1)dagis solblomman sprängs. 2) lilla Gustaf kidnappas.

polisen står handfallna, varför kidnappas Gustafo? Eller KUT har koll på läget och dagis solblomman bevakas av konstapel Kling pga av att din Corleones värsta fiende är i stan och har frågat efter Gustafo hos grannarna. Underrättelsefrågor kanske inte är allas starka sida.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Plattskatt gör systemet mer lättöverskådligt, borttagen statlig inkomstskatt gör inte mycket för att hjälpa till på den punkten. Om du tycker att dagens skattesystem är lättförstått så är din privatekonomiska situation väldigt simpel och du arbetar långt från ekonomiavdelningen på jobbet.

Vad jag sa var att marginalskatten var lätt att förstå och jag kan nästan garantera att det finns hjälpmedel där det bara är att skriva in sin månadslön eller årslön och sen få ut exakt hur mycket skatt man skall betala för de som inte äger miniräknare eller tex jobbar på ekonomiavdelningen :).

Skrivet av Valiumballong:

Det är klart att det finns ett egenvärde i ett skattesystem som går att förstå. Det första är att det blir svårare att mygla undan skatten. Det andra är att vi slipper deklararera och sedan vänta månader på att antingen betala in mer eller få tillbaka redan inbetalda pengar. Vi slipper ha ett skatteverk på 11.000 personer som ägnar ett ohyggligt antal manstimmar till att se till att folk och företag deklararerar korrekt. Privatpersoner och företag slipper slösa tid på att försöka lista ut hur de ska deklarera mest förmånligt. Svenskt skattesystem är krångligt, den som säger annat har inte en susning om hur det fungerar idag.

Tror du det är inkomstskatten det myglas mest med? är det inkomstskatten som gör systemet svårt att förstå? är det inte snarare alla hundratals olika avdrag och annat man kan göra som ger komplexiteten i detta?

Skrivet av Crippa90:

Man måste titta också på vilket sett man får in pengarna. Hade man fått in 50 miljarder i skatt om man hade höjt skatten på mjölk med 10 öre så hade det varit jävligt bra bang for the buck. Nu är det inte det och varför behöver jag inte skriva igen.

En marginell kostnad blir det för de fattiga ja, som vi har visat. 3 % är inte mycket i sammanhanget (och som antagligen hade blivit mindre eftersom man med säkerhet hade fått in skattepengar från annat håll). Det är inte obetydligt nej, men det är fortfarande jävligt lite och ingen stöttepelare i svensk välfärd som vissa vill tro.

Så vi har 50miljarder. Om vi kollar på statsbudgeten kan vi se att tex hela rättsväsendet går på ungefär 37 miljarder, sjukvården får 60miljarder, utbildning och universitetsforskning får 54miljarder (http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/07/12/49a05620.pdf)

Denna obetydliga (eller låga) siffra hade alltså inneburit i princip en dubblering av budgeten på något av dessa (enligt mig) viktiga områden. Vilka effekter tror du att det haft? obetydliga? låga?

Om vi väl vända på det kan vi ju säga att det är dessa 50miljarderna som finansierar hela sveriges utbildning och universitetsforskning i nuläget. Eller (nästan) hela sveriges sjukvård.

Även om siffran är endast 3% av den totala statsbudgeten kan man alltså göra väldigt mycket för dom pengarna.

Skrivet av Crippa90:

Om vi tar VDn för H&M som tydligen tjänade 7,6 miljoner kronor förra året. På vilket sett mår jag som fattig arbetslös bättre om han skattar ~50% i lön snarare än ~30%? Jag köper det inte. De som faktiskt betalar så mycket skatt i Sverige är få att de inte gör någon skillnad.

Nu är jag som sagt inte en rik person med miljonlön men jag kan tänka mig att legitimiteten för att betala så hög skatt när de faktiskt inte gör någon större skillnad på de svenska skatteintäkterna, den måste vara väldigt låg hos dessa individer. Då är det inte konstigt att människor söker sig utomlands.

Som sagt det gör skillnader som vi inte bara kan se så enkelt. (förutom då att det kan sägas fininsiera hela sjukvården )

Jag gjorde ett litet kollage:

Självklart bevisar detta ingenting men jag tror helt enkelt inte att det är ett sammanträffande att en klar majoritet av alla länder som ligger bäst till vad gäller nobelpris, OECD och brott också har hög marginalskatt. Jag tycker det kan finnas (eller vi kan skapa) andra anledningar att vilja bo och stanna kvar i Sverige än lägre skatt och det är förövrigt också de personerna som överväger annat än endast vad de får in på kontot varje månad som jag faktiskt bryr mig om att försöka hålla kvar i landet.

Kort sagt kan giriga personer (hög- medel- och låginkomsttagare) gärna flytta från landet snarast. Det är i slutändan oftast personer i höga positioner med detta tankesättet som bär ansvaret för tex ekonomiska kriser och annat som slår mot landet iaf. Ser ingen mening med att göra landet mer attraktivt för dessa.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd

Jag har egentligen inget mer att säga i frågan, har lagt fram de argumenten varför jag tror på platt skatt och har ingen lust att återupprepa mig.

Jag har dock inte fått förklarat varför Sverige skulle bli ett sämre land om ett fåtal rika personer skulle få behålla en större andel av sin lön. Hur påverkar det mig som ligger i bottenskrapet?

Schyssta grafer för att visa sin tes är najs...ja...fast nä...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

uppfyller HA inte "Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor som själva anser sig ha gemensamt ursprung och egenskaper."

Nepp inte ens den definitionen efter deras egna åsikter kan de uppfylla utan att ljuga. Givetvis förutsatt att HA inte är en subgrupp till den rasbiologiska röra Svenskar är å andra sidan förutsätter det att HA inte existerar någon annanstans.

Skrivet av Sentenced:

man kan,dra allt till sin spets.

Klart man kan, men vi ska nog undvika det.

Skrivet av Sentenced:

Samer är likadant. Man,behöver inte ha ett dugg sameblod i sig för att vara same.

En förklaring vore på sin plats.

Skrivet av Sentenced:

En etnisk grupp kan bestå av en mängd olika konstellationer än den traditionella.

Eftersom du saxade inledningen av en Wikipedia artikel så saxar jag fortsättningen på den:

Generellt måste fyra kriterier uppnås för att skilja en etnisk grupp från andra sociala grupper: 1) Den består i de flesta fall av medlemmar som i huvudsakligen gifter sig inom den egna gruppen, (endogami). 2) Dess medlemmar uppfattar sig själva och ses även av insatta betraktare som en särskild kategori. 3) Gruppen hålls ihop av föreställningar om ett gemensamt ursprung. 4) Den skiljer sig från andra grupper genom vissa sociala och kulturella särdrag, till exempel språk, religion och sedvänjor.

Värt att notera är den sista kategorrin, om inte annat för att den 3e punkten utgör grunden för rasläran: Filologin, Dagens "raser" är främst indelade efter språk. Sen tillkom förstås öronvax och andra metoder.

Din happy go lucky tolkning av begreppet etnicitet består av punkt 2 och 3:

  • Punkt 2 faller på att få om ens någon undantaget dig själv skulle betrakta HA som en separat folkgrupp.

  • Punkt 3 faller på att föreställningen om ett gemensamt ursprung inom HA separat från andra grupper endast kan uppstå som en vanföreställning.

Skrivet av Sentenced:

Precis som romska blodakusiner eller adopterade kusiner som fått äran att tillhöra den eller den släkten av olika skäl. Osv osv verkligheten är lite mer komplicerad än man tror...

Det är dock inte verkligheten, du kan inte använda ett begrepp som etnicitet för att beskriva ett fenomen som inte har med etnicitet att göra: När Sydafrika utsåg Japanska handelsmän till "Heders vita" så skapade de blott ett sätt att motivera att man kringgick rådande lagstiftning. Japanernas etnicitet var fortfarande japansk.
Detsamma gäller vad du ovan talar om: Upptagandet i en grupp förändrar inte bakgrunden. Individen har existerat fram tills dess att någon eller den själv valt att ansluta sig till en annan kategori.

Skrivet av Sentenced:

att T.e.x Don Corleone lämnar in sin kusins barn Gustafo 2år på dagis Solblomman vartefter det en vacker dag 1)dagis solblomman sprängs. 2) lilla Gustaf kidnappas. polisen står handfallna, varför kidnappas Gustafo? Eller KUT har koll på läget och dagis solblomman bevakas av konstapel Kling pga av att din Corleones värsta fiende är i stan och har frågat efter Gustafo hos grannarna. Underrättelsefrågor kanske inte är allas starka sida.

Jaja så du menar att underrättelsefrågorna om Romerna har samlats in i förebyggande syfte för att lättare kunna lösa brotten när de begås?
(Som att köpa en hjärtstartare istället för att sluta dricka stekfett till frukost.)
Det betyder alltså att polisen har en pågående utredning för ett brott som inte skett och att utredningen drivs på grund av förhöjd risk?
Är det då rimligt att anta att de 4000 individerna i registret alla har en högre riskfaktor än samhället i stort? Eller kan det finnas andra mer utmärkande drag som förhöjer riskfaktorn hos individerna? Hos Don Corleone är det rätt lätt: han är en skurk som sysslar med mord och andra otrevligheter.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.svd.se/resor/arligaste-staden-i-varlden-har-utsett...

Jag förstår inte riktigt här, går vissa saker att koppla ihop med etnicitet och/eller land?

"Finnländare är ärliga av naturen" står det i artikeln. Snacka om rasism, bunta ihop ett helt folk och tillskriva dom egenskaper sådär.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

http://www.svd.se/resor/arligaste-staden-i-varlden-har-utsett...

Jag förstår inte riktigt här, går vissa saker att koppla ihop med etnicitet och/eller land?

Är etnicitet styrande så torde närbesläktade folkgrupper vara lika varandra i beteende, å andra sidan kan man inte avgöra ett eller ens utläsa det i undersökningen: Oklart vilken etnicitet individen som plockade upp pluskan hade.
Mer troligt är väl att vissa länder på grund av ett eller annat skäl har olika toleransnivå för beteenden, en låg toleransnivå för korruption brukar innebära lägre korruption. Det går inte heller att utläsa ur undersökningen, vi vet inte hur medvetna folk är var de ska lämna in plånboken. Det kan ju vara så att alla plånböcker som tappades i Portugal har lämnats in i närmsta butik där man helt sonika bara väntat på att den som tappat plånboken ska hämta den.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Är etnicitet styrande så torde närbesläktade folkgrupper vara lika varandra i beteende, å andra sidan kan man inte avgöra ett eller ens utläsa det i undersökningen: Oklart vilken etnicitet individen som plockade upp pluskan hade.
Mer troligt är väl att vissa länder på grund av ett eller annat skäl har olika toleransnivå för beteenden, en låg toleransnivå för korruption brukar innebära lägre korruption. Det går inte heller att utläsa ur undersökningen, vi vet inte hur medvetna folk är var de ska lämna in plånboken. Det kan ju vara så att alla plånböcker som tappades i Portugal har lämnats in i närmsta butik där man helt sonika bara väntat på att den som tappat plånboken ska hämta den.

Så artikeln säger inte ett skit då? "Finnländare är ärliga av naturen", varför blandas det in etnicitet och beteende på densamma, det är ju generalfel både enligt tidningen artikeln står skriven i och majoriteten av dom som är aktiva i denna tråd?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag har dock inte fått förklarat varför Sverige skulle bli ett sämre land om ett fåtal rika personer skulle få behålla en större andel av sin lön. Hur påverkar det mig som ligger i bottenskrapet?

Kan du inte se helheten i fördelningspolitiken så kan du inte. Det finns liksom ingen absolut påverkan just de här 50miljarderna kommer ha på just dig. Jag kan tex inte säga "tar vi bort detta kommer du få betala 20kr extra nästa gång du går till simhallen" eller liknande varför jag ställer mig frågande till att du ens tar upp det då du också måste förstå att det inte är så det fungerar.

Men som sagt det är i storleksordningen vad hela utbildningsväset ligger på så om vi ska vara roliga kan vi säga att tar vi bort denna skatten försvinner alla (offentligt finansierade) universitet och skolor från sverige och alla som ligger i "bottenskrapet" måste således finansiera sin egen utbildning. Är det tillräckligt direkt?

Skrivet av Crippa90:

Schyssta grafer för att visa sin tes är najs...ja...fast nä...

[spoiler]
http://1.bp.blogspot.com/_GRV7nLkgGIg/TT9ELa6YrSI/AAAAAAAAAwc...

[/spoiler]

Som sagt bevisar sånna grafer ingenting vilket jag anser jag var väldigt tydlig med men kul att jag gav dig tillfälle att posta den bilden iaf. Med det sagt är de inte värdelösa; de visar att av någon anledning tenderar länder det går bra för på dessa områden också ha hög marginalskatt men de säger inget om eventuell kausalitet eller "varför".

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Kan du inte se helheten i fördelningspolitiken så kan du inte. Det finns liksom ingen absolut påverkan just de här 50miljarderna kommer ha på just dig. Jag kan tex inte säga "tar vi bort detta kommer du få betala 20kr extra nästa gång du går till simhallen" eller liknande varför jag ställer mig frågande till att du ens tar upp det då du också måste förstå att det inte är så det fungerar.

Fast nu var det inte att just 50 miljarder som försvann jag tänkte på utan vad det är som orsakar att jag får det sämre för att ett fåtal rika får mer efter skatt.

50 miljarder är inte så svårt att spara in för den delen om man verkligen vill utan att göra någon större påverkan. Plocka bort biståndsbudgeten, så var vi mer än halvvägs.

Skrivet av Triffid:

Men som sagt det är i storleksordningen vad hela utbildningsväset ligger på så om vi ska vara roliga kan vi säga att tar vi bort denna skatten försvinner alla (offentligt finansierade) universitet och skolor från sverige och alla som ligger i "bottenskrapet" måste således finansiera sin egen utbildning. Är det tillräckligt direkt?

Klart du kan säga så, men det är fel och det vet du.

Skrivet av Triffid:

Som sagt bevisar sånna grafer ingenting vilket jag anser jag var väldigt tydlig med men kul att jag gav dig tillfälle att posta den bilden iaf.

Den är helt klart skojjig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Så artikeln säger inte ett skit då? "Finnländare är ärliga av naturen", varför blandas det in etnicitet och beteende på densamma, det är ju generalfel både enligt tidningen artikeln står skriven i och majoriteten av dom som är aktiva i denna tråd?

Jag kan inte läsa artikeln då jag inte prenumererar på Svd men vad menas rent konkret "av naturen"? Genetik? Miljön och samhället?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Fast nu var det inte att just 50 miljarder som försvann jag tänkte på utan vad det är som orsakar att jag får det sämre för att ett fåtal rika får mer efter skatt.

För att sammanfatta det hela så kan inte någon bli (relativt) rikare utan att någon annan blir (relativt) fattigare. Det går alltså ut över någon.

Skrivet av Crippa90:

50 miljarder är inte så svårt att spara in för den delen om man verkligen vill utan att göra någon större påverkan. Plocka bort biståndsbudgeten, så var vi mer än halvvägs.

Men då lägger jag hellre biståndsbudgeten på forskning och behåller marginalskatten jag hållet helt med om att man kan möblera om i budgeten på massor av sätt.

Skrivet av Crippa90:

Klart du kan säga så, men det är fel och det vet du.

Och på samma sätt vet du att det inte finns något svar på frågan hur just dessa miljarderna påverkar dig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Jag kan inte läsa artikeln då jag inte prenumererar på Svd men vad menas rent konkret "av naturen"? Genetik? Miljön och samhället?

Jag vet inte riktigt hur de tänkte här så jag kan inte svara på det. Kan dock TYCKA att det är klumpigt att tillskriva ett helt folk en egenskap eller värdering på detta sättet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nepp inte ens den definitionen efter deras egna åsikter kan de uppfylla utan att ljuga. Givetvis förutsatt att HA inte är en subgrupp till den rasbiologiska röra Svenskar är å andra sidan förutsätter det att HA inte existerar någon annanstans.

Klart man kan, men vi ska nog undvika det.

En förklaring vore på sin plats.

Eftersom du saxade inledningen av en Wikipedia artikel så saxar jag fortsättningen på den:

Generellt måste fyra kriterier uppnås för att skilja en etnisk grupp från andra sociala grupper: 1) Den består i de flesta fall av medlemmar som i huvudsakligen gifter sig inom den egna gruppen, (endogami). 2) Dess medlemmar uppfattar sig själva och ses även av insatta betraktare som en särskild kategori. 3) Gruppen hålls ihop av föreställningar om ett gemensamt ursprung. 4) Den skiljer sig från andra grupper genom vissa sociala och kulturella särdrag, till exempel språk, religion och sedvänjor.

Värt att notera är den sista kategorrin, om inte annat för att den 3e punkten utgör grunden för rasläran: Filologin, Dagens "raser" är främst indelade efter språk. Sen tillkom förstås öronvax och andra metoder.

Din happy go lucky tolkning av begreppet etnicitet består av punkt 2 och 3:

  • Punkt 2 faller på att få om ens någon undantaget dig själv skulle betrakta HA som en separat folkgrupp.

  • Punkt 3 faller på att föreställningen om ett gemensamt ursprung inom HA separat från andra grupper endast kan uppstå som en vanföreställning.

Det är dock inte verkligheten, du kan inte använda ett begrepp som etnicitet för att beskriva ett fenomen som inte har med etnicitet att göra: När Sydafrika utsåg Japanska handelsmän till "Heders vita" så skapade de blott ett sätt att motivera att man kringgick rådande lagstiftning. Japanernas etnicitet var fortfarande japansk.
Detsamma gäller vad du ovan talar om: Upptagandet i en grupp förändrar inte bakgrunden. Individen har existerat fram tills dess att någon eller den själv valt att ansluta sig till en annan kategori.

Jaja så du menar att underrättelsefrågorna om Romerna har samlats in i förebyggande syfte för att lättare kunna lösa brotten när de begås?
(Som att köpa en hjärtstartare istället för att sluta dricka stekfett till frukost.)
Det betyder alltså att polisen har en pågående utredning för ett brott som inte skett och att utredningen drivs på grund av förhöjd risk?
Är det då rimligt att anta att de 4000 individerna i registret alla har en högre riskfaktor än samhället i stort? Eller kan det finnas andra mer utmärkande drag som förhöjer riskfaktorn hos individerna? Hos Don Corleone är det rätt lätt: han är en skurk som sysslar med mord och andra otrevligheter.

du får väl,undersöka hur nån definierar en same,helt enkelt. Det Måste vara en enkel sak för dig som har en exakt definition av etniska strukturera uppbyggnad som inte ens forskare har. Etniska grupper finns lite här och var och det gäller även definitionen som är väldigt fritt formulerad.

Same kan du vara utan att ha blodsband, du behöver ingen tro för att vara same heller. Eller ja du kan,vara kristen, eller diverse andra definitioner. Du förhåller dig till samiska värderingar och kultur. När väl samerna anser dig vara same så definieras du som en sådan. En etnisk grupp KAN bestå av en "stam" motorcykelintresserade dårar som har egna lagar och regler för initiering i stammen. Osv. Individerna väljer att se sig själv främst som Helös Angels. Det har mycket att göra med just en etnisk definition. Du kan släppa detta då du uppenbarligen inte känner för att fundera på etnisitetsproblemet.

underrättelserna används för,att bekämpa och förstå brottslighet. Polisen arbetar främst brottsförebyggande. Du missade att det var don Corleones systerson. Han kan bli utsatt för brott pga don Corleone. Trots att han är helt oskyldig. Polisen måste för att kunna fungera brottsförebyggande OCH brottsutredande ha klart varför det här barnet drabbades. Det är hela tanken. När bombdådet sker så ska man kunna analysera sån här svår brottslighet så snabbt som möjligt i stabsgruppen.

underrättelser om romer är fortfarande felaktigt. Underrättelser om romer med kriminell anknytning är,korrekt. Kärnan består i yrkeskriminella och dess närliggande flöden och konstellationer. Där hamnar folk som är i farozonen eller riskerar bli utsatt för brottslighet. Det är underrättelser för poliser som utreder. Det är inte underrättelser för ALLA poliser. Eller allmän information. Parkerar du din bil bredvid en HAmedlems så kommer du förmodligen hamna i ASPen. Helt lagligt. Den infon kan bli aktuell i ett senare skede. Eller inte alls aktuell. Det är spaning, underrättelser. De kollar upp dig och det visar sig att du inte alls har nåt,med detta att göra. Då försvinner du ur ASPen

jag skriver på mobil och jag förstår att jag kanske har använt medvetet och omedvetet termer tidigare som,folk inte förstår. Om det är nån fackterm ni inte vet vad det innebär (i polisiära sammanhanget) så fråga innan. Jag har räknat med att KUT, ASP och Incidentberedskap med stab är allmänt vedertaget T.ex. Jag har viss möjlighet att svara på sådana frågor av yrkestekniska skäl. Jag måste av samma skäl,vara något luddig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

För att sammanfatta det hela så kan inte någon bli (relativt) rikare utan att någon annan blir (relativt) fattigare. Det går alltså ut över någon.

Ja, tacka vet jag de gamla öststaterna. Nordkorea exempelvis har ingen (relativ) fattigdom. Vilket föregångsland!

Bara för att någon får det bättre betyder det inte att någon också får det sämre. Glöm monopol och nollsummespelet.

Nu kommer alla socialister spruta sitt kaffe på skärmen men fru Thatcher har ett par ord att säga.

Skrivet av Triffid:

Och på samma sätt vet du att det inte finns något svar på frågan hur just dessa miljarderna påverkar dig.

Snöa inte in dig på miljarderna. Det är den plana skattens effekt som jag är ute efter. Det sades tidigare i tråden att stress var en faktor. Varför skulle jag bli mer stressad om H&Ms VD betalade 30% istället för 50% av sina 7,6 miljoner i lön per år?

Klyftor hit, klyftor dit, bla bla. Ge mig ett svar på varför tack.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Jag vet inte riktigt hur de tänkte här så jag kan inte svara på det. Kan dock TYCKA att det är klumpigt att tillskriva ett helt folk en egenskap eller värdering på detta sättet.

Är det fel att generalisera även om det stämmer in ganska eller väldigt bra?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Är det fel att generalisera även om det stämmer in ganska eller väldigt bra?

När det gäller egenskaper kopplade mot etnicitet menar du?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

När det gäller egenskaper kopplade mot etnicitet menar du?

Dels det men även överlag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Dels det men även överlag.

Ja då kan man absolut generalisera, bara underlaget till det generella är säkerställt. Kan du komma på något exempel? Artikeln jag länkar är ett bra exempel på dålig generalisering tycker jag. Huzzbutt förklarade på ett utmärkt sätt varför.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

http://www.expressen.se/nyheter/sd-ledamot-stottar-polisens-r...

Ingen vanlig SD-stolle utan denna herre sitter i Riksdagen...

skulle inte citera
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

För att sammanfatta det hela så kan inte någon bli (relativt) rikare utan att någon annan blir (relativt) fattigare. Det går alltså ut över någon.

Det går inte ut över någon om den "fattiga" inte får mindre köpkraft. Relativt sett ökar klyftorna men om de rika bara blir rikare utan att något annat händer (osannolikt men ok) så finns det inga negativa effekter på de fattiga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

http://www.expressen.se/nyheter/sd-ledamot-stottar-polisens-r...

Ingen vanlig SD-stolle utan denna herre sitter i Riksdagen...

Finns säkert de i de andra partierna som tycker samma sak men inte vågar säga det, skulle gissa på moderaterna

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blubben:

Finns säkert de i de andra partierna som tycker samma sak men inte vågar säga det, skulle gissa på moderaterna

Just dessa två meningar måste vara gräddan av svensk journalistik:

"Alfssons åsikter delas inte av Sverigedemokraterna.
– Är det så att polisen har fört ett olagligt register så är det naturligtvis förkastligt, säger partiets presstalesman Martin Kinnunen."

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Finns säkert de i de andra partierna som tycker samma sak men inte vågar säga det, skulle gissa på moderaterna

Knappast riksdagsledamöter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ja, tacka vet jag de gamla öststaterna. Nordkorea exempelvis har ingen (relativ) fattigdom. Vilket föregångsland!

Bara för att någon får det bättre betyder det inte att någon också får det sämre. Glöm monopol och nollsummespelet.

Nu kommer alla socialister spruta sitt kaffe på skärmen men fru Thatcher har ett par ord att säga.
okHGCz6xxiw

Jag har inte sagt att vi skall sträva mot att alla ska ha exakt lika mycket (eftersom det vore löjligt av många anledningar) och på många sätt håller jag med vad thatcher säger; det betyder däremot inte att vi skall göra avståndet mellan de rika och fattiga så stort som möjligt heller. Du kan väl inte påstå att sveriges marginalskatt som den är idag inte tillåter vissa att vara väldigt rika medan andra är ganska fattiga?

Skrivet av Crippa90:

Snöa inte in dig på miljarderna. Det är den plana skattens effekt som jag är ute efter. Det sades tidigare i tråden att stress var en faktor. Varför skulle jag bli mer stressad om H&Ms VD betalade 30% istället för 50% av sina 7,6 miljoner i lön per år?

Klyftor hit, klyftor dit, bla bla. Ge mig ett svar på varför tack.

Enda jag hört om effekten hittils är: mer lättöverskådligt och något om att behålla höginkomsttagare i landet och jag har redan sagt varför jag tycker dessa anledningar inte duger.

Vad ska jag svara på? varför progressiv skatt är bra för samhället? jag vet inte exakt varför jag kan bara konstatera att en absolut majoritet av 'världens bästa länder™' har detta och en ganska aggressiv sådan och jag väljer att tro att det finns en koppling. Alla mina svar på varför hade endast varit spekulation men "money corrupts" osv. Tror helt enkelt inte något bra kommer av att en extremt liten minoritets tillgångar och makt får skena iväg okontrollerat.

Skrivet av Blubben:

Det går inte ut över någon om den "fattiga" inte får mindre köpkraft. Relativt sett ökar klyftorna men om de rika bara blir rikare utan att något annat händer (osannolikt men ok) så finns det inga negativa effekter på de fattiga.

Du måste väl förstå att ifall de rika blir rikare *utan att något annat händer* innebär det att deras köpkraft ökat i förhållande till resten och därmed att de fattiga de facto fått mindre köpkraft (relativt).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Ja då kan man absolut generalisera, bara underlaget till det generella är säkerställt. Kan du komma på något exempel? Artikeln jag länkar är ett bra exempel på dålig generalisering tycker jag. Huzzbutt förklarade på ett utmärkt sätt varför.

Jag fick för mig att du tyckte att generaliseringar i sig va rasistiska och att det inte spelade någon roll om det var en bra eller dålig sådan. Men jag kanske missuppfatta?

Tittar man i idrottssammanhang så ser man rätt snabbt att svarta har ett övertag i exempelvis sprint mot vita. Eller så är dom bara bättre på att dopa sig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

du får väl,undersöka hur nån definierar en same,helt enkelt. Det Måste vara en enkel sak för dig som har en exakt definition av etniska strukturera uppbyggnad som inte ens forskare har. Etniska grupper finns lite här och var och det gäller även definitionen som är väldigt fritt formulerad.

Same kan du vara utan att ha blodsband, du behöver ingen tro för att vara same heller. Eller ja du kan,vara kristen, eller diverse andra definitioner. Du förhåller dig till samiska värderingar och kultur. När väl samerna anser dig vara same så definieras du som en sådan. En etnisk grupp KAN bestå av en "stam" motorcykelintresserade dårar som har egna lagar och regler för initiering i stammen. Osv. Individerna väljer att se sig själv främst som Helös Angels. Det har mycket att göra med just en etnisk definition. Du kan släppa detta då du uppenbarligen inte känner för att fundera på etnisitetsproblemet.

Ok, du blandar in festlig antropologi, det är kul men ganska onyttigt.
Du blandar in stammar, stammar är subgrupper. Vi kan kalla HA för en modern "stam" men inte för en modern etnicitet då HA inte uppfyller kraven för att vara en etnicitet. Faktum är att HA i Sverige inte ens är stort nog för att kunna propagera utan inavel.

Du kan inte ha en annan etnicitet än den du är tilldelad vid födseln, Det är omöjligt att med dagens teknologi åtgärda det som krävs för att byta etnicitet.
Vad man kan göra är att byta annan grupptillhörighet, vi kan byta medborgarskap, vi kan välja att lägga vår lojalitet hos en organisation som utmanar statsmakten i det land vi lever i, Men vi kan aldrig byta etnicitet.

Vad en individ främst identifierar sig med är heller inte en fråga om etnicitet, det är en fråga om samhörighet. En individ kan förstås främst identifiera sig med sin identitet men det är mer sannolikt att hen identifierar sig med sin musiksmak: Hårdrockare eller Politiska uppfattning: Moderat.
Som individer så tillhör vi många olika nätverk, organisationer och vi har många olika attribut men det är viktigt att hålla isär begreppen:

Etnicitet: Svensk
Politisk uppfattning: Ingen
Musiksmak: 70-tals rock
Favoritlag: Örgryte
Bostadsort: Örebro
Yrke: Chaufför

I alla ovanstående kategorier är det möjligt att skapa en stam, det är också möjligt för individen att främst identifiera sig med kategori tillhörigheten.

Skrivet av Sentenced:

underrättelserna används för,att bekämpa och förstå brottslighet. Polisen arbetar främst brottsförebyggande. Du missade att det var don Corleones systerson. Han kan bli utsatt för brott pga don Corleone. Trots att han är helt oskyldig. Polisen måste för att kunna fungera brottsförebyggande OCH brottsutredande ha klart varför det här barnet drabbades. Det är hela tanken. När bombdådet sker så ska man kunna analysera sån här svår brottslighet så snabbt som möjligt i stabsgruppen.

Nej jag var helt med på att det var en släkting, det jag inte var med på var att varför polisen ska ha släktingen till en brottsling som själv inte är brottsling i ett register innan hen har blivit utsatt för brott, du får gärna försöka förklara det igen du lyckades inte nyss.

Skrivet av Sentenced:

underrättelser om romer är fortfarande felaktigt. Underrättelser om romer med kriminell anknytning är,korrekt. Kärnan består i yrkeskriminella och dess närliggande flöden och konstellationer. Där hamnar folk som är i farozonen eller riskerar bli utsatt för brottslighet. Det är underrättelser för poliser som utreder. Det är inte underrättelser för ALLA poliser. Eller allmän information. Parkerar du din bil bredvid en HAmedlems så kommer du förmodligen hamna i ASPen. Helt lagligt. Den infon kan bli aktuell i ett senare skede. Eller inte alls aktuell. Det är spaning, underrättelser. De kollar upp dig och det visar sig att du inte alls har nåt,med detta att göra. Då försvinner du ur ASPen

Ja fast nu var det inte så att alla registrerade hade en kriminell anknytning, de hade en anknytning till någon kriminell, det var enkom deras släktskap som låg till grund för registrering. När var det registret skapades förresten? Om du nu ska driva tesen att det är nödvändigt för en pågående utredning så vore det ju intressant att ta upp när registret skapades. vilket också gör det intressant att veta vilken sorts straffsats man kunde räkna med.

Eller fan det är enklare att kolla upp det själv om registret i sin första form kom till redan 2005 Så torde brotten dvs anledningen att fortsätta med den utredningen åtminstone gett straff på 8 år eller mer. Räknar man från 2011 så är det mer än 1år.

Det är dock intressant och spännande att man i Sverige har haft en brottsutredning vars omfattning i personer tycks likna Palme-utredningen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)