Permalänk

Filco eller ducky?

Hej

Ska köpa t-bord men undrar vad som är bäst av filco och ducky?

Har aldrig haft ett mekaniskt tangentbord innan men vill köpa ett riktigt från början.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt det här resonemanget, "riktigt från början"?

Menar Ducky, Filco är dyra tangentbord, givetvis med hög kvalité, men fortfarande otroligt dyra.

Det innebär ju inte att alla andra mekaniska bord som är lite billigare, är av dålig kvalité eller inte är "riktiga".
T.ex så använder ju Cooler Master i sina QF Rapid bord(ej Pro!) samma OEM tillverkare som de dyra borden, t.ex Costar.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jag förstår inte riktigt det här resonemanget, "riktigt från början"?

Menar Ducky, Filco är dyra tangentbord, givetvis med hög kvalité, men fortfarande otroligt dyra.

Det innebär ju inte att alla andra mekaniska bord som är lite billigare, är av dålig kvalité eller inte är "riktiga".
T.ex så använder ju Cooler Master i sina QF Rapid bord(ej Pro!) samma OEM tillverkare som de dyra borden, t.ex Costar.

ja ok. Men de jag undra va vilket jag borde köpa!

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så ska Filco ha lite bättre byggkvalitet, och ska kännas mer kvalitativt.

Permalänk
Medlem

Fördelen med ducky är ju att det finns media genvägar på tangentbordet. Kan vara smidigt för en del personer. t.ex. stänga av ljudet eller så.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Jag röstar för Filco, finns ju faktiskt en recension här på Swec

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa ett Ducky isåfall eftersom de finns att köpa i sverige så man får garanti och sånt. Filco kan man bara få tag på utomlands vad jag vet och då får man oftast ingen garanti och om man får det så är det ju jobbigare att skicka tillbaka dit än till en svensk återförsäljare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Båda är bra, smaksak. Filco har inte PBT-keycaps vilket Ducky har på vissa av sina tangentbord eller som tillval. PBT håller längre och är lite strävare och känns dyrare än ABS som typ alltid är standard för tangentbord. PBT finns dock inte för bakgrundsbelysta tangentbord så man får prioritera, belysning eller ej. Sedan har Filco strået rappare stabilisatorer på de större tangenterna som tex mellanslag, men det är högst subjektivt vad man tycker. Själv använder jag Quickfire Rapid(samma OEM som Filco som sagt) med PBT keycaps från Ducky tangentbordet i sign och det är underbart.

Permalänk
Medlem

If I onlye have had the money....Filco all the way

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har ett ducky shine 2 själv.. supernöjd! Dock så har tangentera börjat "gnälla"!! Mest space men även andra ;X

Förutom det så är det ett jätte bra t-bord, kvalite rakt igenom!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat Filco men har ett Ducky atm. Skönaste tangentbordet evver. Känns riktigt gediget och stabilt, bra byggkvalité. Kan inte hitta något negativt med det alls. Lätt värt sina 1400:-

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Har ett ducky shine 2 själv.. supernöjd! Dock så har tangentera börjat "gnälla"!! Mest space men även andra ;X

Förutom det så är det ett jätte bra t-bord, kvalite rakt igenom!

De beror förmodligen på de svarta cherry-stabilisatorerna som sitter under större tangenter, tex space.

Ta loss keycapen och försök smörja upp de gnällande stabilisatorerna - gjorde jag på mitt Zowie Celeritas, blev mycket bättre :).

Det är väl fördelen med filcos tangentbord, de använder stabilisator från costar.

Nu använder jag ett Ducky G2 Pro, mycket pga att jag gillar tangenterna med PBT plast samt använder mediaknapparna som finns på f1-f7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Hej

Ska köpa t-bord men undrar vad som är bäst av filco och ducky?

Har aldrig haft ett mekaniskt tangentbord innan men vill köpa ett riktigt från början.

Tacksam för svar

Nu skall jag vara jobbig här... Vad vill eller tror du att du skall åstadkomma med ett dyrt mekaniskt tangentbord, som inte ett "vanligt" klarar av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Jag tycker du ska köpa ett Ducky isåfall eftersom de finns att köpa i sverige så man får garanti och sånt. Filco kan man bara få tag på utomlands vad jag vet och då får man oftast ingen garanti och om man får det så är det ju jobbigare att skicka tillbaka dit än till en svensk återförsäljare.

Filco går att köpa på te x webhallen

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har själv Ducky Shine 2.

Skaffa ett QF Rapid bord. Billiga samt samma OEM som Filco.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Nu skall jag vara jobbig här... Vad vill eller tror du att du skall åstadkomma med ett dyrt mekaniskt tangentbord, som inte ett "vanligt" klarar av?

Kvalite?
Att inte ha flimsiga tangenter som det är på ex Qpads.

Sen finns det undantag som andra skrivit ex CM storm quickfire rapid som börjar försvinna ur sortimentet.

Permalänk
Sötast

Skulle vara roligt att se en undersökning utav vem det egentligen är som köper moderna "riktiga" tangentbord.

Är det vi som växte upp med dessa och sedan varit missnöjda med mjuka knappar?

Eller är det de yngre som vill vara "inne" och köra oldschool?

Permalänk
Medlem

Kör på Corsair De har fina tangent bord som är riktigt snygga och med bra kvalité.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Skulle vara roligt att se en undersökning utav vem det egentligen är som köper moderna "riktiga" tangentbord.

Är det vi som växte upp med dessa och sedan varit missnöjda med mjuka knappar?

Eller är det de yngre som vill vara "inne" och köra oldschool?

Haha, hade jag använt ett klassiskt IBM Keytronic så hade frugan slagit ihjäl mig. Jag tror många uppskattar känslan av att få en respons när man trycker på en tangent, fastän jag personligen är väldigt glad för mitt DiNovo Edge.

Det tråkiga är att det är VÄLDIGT få butiker som har te.x Filco och liknande tangentbord för "test" i butik, så många tvekar på att lägga 1000kr+ för något man inte klämt på först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad jag har hört så slits tangenterna ut snabbt på filco? Stämmer det?

Lutar nog mest mot filco! Verkar riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle vara roligt att se en undersökning utav vem det egentligen är som köper moderna "riktiga" tangentbord.

Är det vi som växte upp med dessa och sedan varit missnöjda med mjuka knappar?

Eller är det de yngre som vill vara "inne" och köra oldschool?

Inget av det för min del. Ska erkännas att jag inte har någon som helst koll på vilka switchar som användes i Vic-20, C-64 eller Amiga som jag växte upp med, men till min första pc blev det ett rubber-dome (vet jag nu i efterhand). Jag minns att jag hatade oljudet i de gamla IBM-plankorna, så buckling spring har jag uppenbarligen aldrig gillat.

Jag var extremt skeptisk ända fram till jag köpte mitt första mekaniska (ett Filco Majestouch-2 TKL med Cherry MX Brown) för att se om det verkligen är så bra som det påstås, varpå jag insåg hur härligt det är att skriva med Cherryswitchar, och vilket uruselt skräp rubber-dome är i jämförelse.

Till TS:

1. Cooler Master Quick Fire Rapid ger mest för pengarna, men är svåra att få tag på nu. Jag har ett beggat med Cherry MX Black över.
2. Filco
3. Ducky
4. Övriga har jag ingen uppfattning om

Filco har enligt min mening lite bättre kvalité, och lite mer påkostade stabilisatorer (men ger lite metallisk klang pga konstruktionen) under de större knapparna.

Ducky har i sin tur betydligt större sortiment (och det finns några varianter med sköna slitstarka knappar av PBT-plast om man kan klara sig utan bakgrundsbelysta knappar) och mediaknappar. För närvarande har jag ett Ducky G2Pro TKL med PBT-knappar, och det är min personliga favorit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Vad jag har hört så slits tangenterna ut snabbt på filco? Stämmer det?

Lutar nog mest mot filco! Verkar riktigt bra

Filcos (och alla andras) ABS-knappar blir snabbt blankslitna, det tog bara någon vecka för mig. Texten är tryckt ovanpå tangenten och slits snabbare än lasrat, dyesubbat eller doubleshottat. Själv har jag dock aldrig lyckats slita ut texten på en enda tangent, oberoende av textinpräntningsmetod, på något tangentbord. Men jag kanske har silkesfingrar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har testat lite olika och personligen så föredrar jag "Ninja" keycapsen bättre från Filco än deras orginal, de är inte lika släta, utöver det så kan man inte gå fel med ett Filco.
Har inte testat några Ducky produkter än men har ett Ducky G2Pro TKL PBT engraved på väg in för test.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk

Hur lång är livslängden på filco? Behöver man köpa nytt varje år eller behöver man bara göra rent lite? Kanske dum fråga men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

De beror förmodligen på de svarta cherry-stabilisatorerna som sitter under större tangenter, tex space.

Ta loss keycapen och försök smörja upp de gnällande stabilisatorerna - gjorde jag på mitt Zowie Celeritas, blev mycket bättre :).

Det är väl fördelen med filcos tangentbord, de använder stabilisator från costar.

Nu använder jag ett Ducky G2 Pro, mycket pga att jag gillar tangenterna med PBT plast samt använder mediaknapparna som finns på f1-f7.

Du har så rätt, är dom "större" tangeterna som kan gnälla lite!

Vad för smörjmedel rekomenderar du att använda för att smörja stabilatorerna med?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett prisvärt tangentbord finns ju även Corsairs nya K65, TKL och aluminium chassi på den. 699 kr Tror jag den kostar. I klass med CM Quick Fire Rapid, men enligt mitt tycke mycket snyggare.

Permalänk
Medlem

Tänk att vi är tillbaka på 80-talet gällande designen...

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag förstår inte riktigt det här resonemanget, "riktigt från början"?

Menar Ducky, Filco är dyra tangentbord, givetvis med hög kvalité, men fortfarande otroligt dyra.

Det innebär ju inte att alla andra mekaniska bord som är lite billigare, är av dålig kvalité eller inte är "riktiga".
T.ex så använder ju Cooler Master i sina QF Rapid bord(ej Pro!) samma OEM tillverkare som de dyra borden, t.ex Costar.

Verkar som om någon blev lite butthurt...

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Tänk att vi är tillbaka på 80-talet gällande designen...

//Lasse

Design? Du menar funktion eller?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Hur lång är livslängden på filco? Behöver man köpa nytt varje år eller behöver man bara göra rent lite? Kanske dum fråga men men

Gör rent det varje år och då kommer du inte behöva fundera på att köpa nytt tangentbord det närmaste årtiondet. Köper du Ninja-caps kommer du inte ha något problem med att texten slits ut då den sitter på framsidan istället för ovanpå tangenten.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM