Permalänk
Inaktiv

Speldator som sväljer allt

Hej!

Har nu blivit dags för mig att skaffa en stationär dator som jag ska ha för att spela på, men har ingen som helst koll på vad jag ska köpa för något.
Så eftersöker nu hjälp av er här på forumet som har betydligt mer koll på sådant än mig.

Mina krav är följande:
* Klara av alla nya mer krävande spel och gärna vara ganska framtidssäker för kommande spel. (Med "klara av" menar jag mycket bra fps och kunna köra på högsta/bästa inställningarna.)
* Kunna köra minst två skärmar. (Kommer dock aldrig köra mer än tre.)
* SSD (Vill alltså inte använda mig av HDD alls då jag ändå inte kommer ha massa övrig data på datorn.)
* TYST! (Men kräver inte vattenkylning eller liknande då det verkar lite för omständigt för mig eftersom jag vill ha en dator som kräver så lite pill/skötsel som möjligt.)

Lite plus:
* Vill inte ha ett monster till dator stor som en mindre bil. Så om det går att hålla nere storleken (utan att tumma på kvalitén) så är det ett plus. Men om det är vad som krävs för att få ihop min önskedator så får jag helt enkelt stå ut med det.
* Jag är ingen disco-gamer så om det går att slippa alla blinkande och lysande led-slingor i/på datorn så vore det uppskattat.

Budget? Nej.. Har ingen direkt budget. Det viktiga är att det blir en bra dator som fyller mina önskemål och som jag kan spela på och vara nöjd. Men som vanligt är man (läs: jag) ju alltid tacksam om det blir så billigt som möjligt. Kan dock vara så att jag kanske uppdaterar med budget efter att jag fått in lite tips och råd av er och då möjlgtvis ser att jag kan dra ner på någon komponent eller liknande.

Har ni även tips på bra skärm/skärmar som skulle passa till datorn jag efterfrågar så tar jag tacksamt emot tips på det också.

Tack på förhand!

Permalänk
Hjälpsam

Grymt svårt utan budget men jag börjar väl någonstans bara http://www.inet.se/kundvagn/visa/3948465/2013-09-29

Permalänk
Skrivet av thli72:

Grymt svårt utan budget men jag börjar väl någonstans bara http://www.inet.se/kundvagn/visa/3948465/2013-09-29

Sjukt bra paket! Om du vill vara framtidssäker kanske ett starkare nätagg för framtida SLI 2 x 780.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ninotramp:

Sjukt bra paket! Om du vill vara framtidssäker kanske ett starkare nätagg för framtida SLI 2 x 780.

Jo, tänkte det först men vet inte hur smart det är att sätta dubbla GTX780 i den lilla lådan. . . . .vill han ha det så skulle jag tagit ett ATX chassi o 850W PSU

Permalänk
Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Hjälpsam

Ett paket till pga tillfällig uttråkning http://www.inet.se/kundvagn/visa/3948502/2013-09-29

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thli72:

Grymt svårt utan budget men jag börjar väl någonstans bara http://www.inet.se/kundvagn/visa/3948465/2013-09-29

tackar för de utförliga tipsen med färdiga kundkorgar, mycket vänligt!

angående budgeten så förstår jag att det är svårt att ge tips utan att veta ett max belopp. men eftersom jag hellre ser att det blir en bra dator så får ni lite fria händer.

och ligger det runt 15-20 som ni visat nu så är det ju lugnt.

tyvärr säger mig inte hårdvaran så mycket så vet inte t.ex skillnaden mellan de två förslagen jag fick nu. vad som är bättre och vad som är sämre osv.
så får lita blint på er.

Permalänk
Hjälpsam

med den budgeten o det faktum att du skall köra på dubbla skärmar känns TITAN ganska lockande. . . .mitt mITX paket ovan va mest lite på skoj men det paketet jag själv skulle köpa

Frågorna du får ställa dig är: VILL du köra med ett eller två grafikkort....Om du väljer ett, vill du ha möjlighet att slänga i ett till

Svaren på dom frågorna ger va du behöver för PSU o vilket chassi o kylning man bör välja

Permalänk
Hjälpsam

Mitt paket no3 (sry har tråkigt) nu jäkligt maxat.....eller, nja..ganska i alla fall
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3948573/2013-09-29

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thli72:

med den budgeten o det faktum att du skall köra på dubbla skärmar känns TITAN ganska lockande. . . .mitt mITX paket ovan va mest lite på skoj men det paketet jag själv skulle köpa

Frågorna du får ställa dig är: VILL du köra med ett eller två grafikkort....Om du väljer ett, vill du ha möjlighet att slänga i ett till

Svaren på dom frågorna ger va du behöver för PSU o vilket chassi o kylning man bör välja

med ett eller två grafikkort så förmodar jag att du menar SLI?
läst lite här och var om det och ska väl säga att jag inte kan något om det men hört att det ska vara massa nackdelar med att köra SLI. men kanske har fel? om ej, vilka är i så fall nackdelarna? eller om jag har fel, vilka är fördelarna med två kort?

om du menar det där titan som kostar runt 10.000:- så såg jag faktiskt det häromdagen och blev lite köpsugen. men priset är ju lite störande

Permalänk
Medlem

ATX blir ju lite svalare och därmed tystare eftersom man kan köra lägre varv på fläktarna.
Men mATX är absolut inget fel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3948590/2013-09-29
Sen byggning,windows om sådant ska med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

ATX blir ju lite svalare och därmed tystare eftersom man kan köra lägre varv på fläktarna.
Men mATX är absolut inget fel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3948590/2013-09-29
Sen byggning,windows om sådant ska med.

tack för tipset!

bygga ihop grejjerna klarar jag av själv. mitt problem är bara att jag har så dålig koll på vilken hårdvara/komponenter jag ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

med ett eller två grafikkort så förmodar jag att du menar SLI?
läst lite här och var om det och ska väl säga att jag inte kan något om det men hört att det ska vara massa nackdelar med att köra SLI. men kanske har fel? om ej, vilka är i så fall nackdelarna? eller om jag har fel, vilka är fördelarna med två kort?

om du menar det där titan som kostar runt 10.000:- så såg jag faktiskt det häromdagen och blev lite köpsugen. men priset är ju lite störande

Finns små problem med Sli som vissa spel är inte optimerade eller tar lite tid att optimeras för sli.
Microstuttering, typ microhack som märks mer eller mindre beroende på spel igen.

Mycket blir dock bättre med SLI hela tiden.

Men det är bra att lämna möjligheten öppen till sli framöver och köra på ett starkt singelkort direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Finns små problem med Sli som vissa spel är inte optimerade eller tar lite tid att optimeras för sli.
Microstuttering, typ microhack som märks mer eller mindre beroende på spel igen.

Mycket blir dock bättre med SLI hela tiden.

Men det är bra att lämna möjligheten öppen till sli framöver och köra på ett starkt singelkort direkt.

ok, om det stämmer så avvaktar jag nog med att köra SLI och kör på singelkort tillsvidare, men som du säger så vill jag ju ha möjligheten att köra SLI framöver om/när problemen som finns nu är lösta.

Permalänk
Hjälpsam

Andra "problem" är ju att det drar mer ström, låter mer o alstrar mer värme med dubbla kort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thli72:

Andra "problem" är ju att det drar mer ström, låter mer o alstrar mer värme med dubbla kort

ok, strömmen bryr jag mig inte om.

men ljudet är ju ett problem. finns inget värre än en dator som låter mycket enligt mig.
och värmen går ju hand i hand med ljudet förmodar jag så..

Permalänk
Hjälpsam

När du kan få ett TITAN för under 8000:- idag känns det som kortet för dig, särskilt när du skall ha 2st skärmar..
Visst, 2xGTX780 kan ge högre fps men TITAN är bra nog o på fler skärmar är TITANs 6Gb minne guld att ha

O ett TITAN kommer gå tystare o svalare o belasta PSUn långt mindre är 2xGTX780 gör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thli72:

När du kan få ett TITAN för under 8000:- idag känns det som kortet för dig, särskilt när du skall ha 2st skärmar..
Visst, 2xGTX780 kan ge högre fps men TITAN är bra nog o på fler skärmar är TITANs 6Gb minne guld att ha

O ett TITAN kommer gå tystare o svalare o belasta PSUn långt mindre är 2xGTX780 gör

Ja, låter helt klart vettigt. Så vi kan säga att åtminstone grafikkortet är bestämt nu i alla fall.

Permalänk
Medlem

Sorry för något off-topic, men hur spelar man på 2 skärmar? Får man inte en fet ram i mitten av synfältet om man delar upp vyn på två?

Det kanske beror på vilket spel man spelar, vilka är då det?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hest:

Sorry för något off-topic, men hur spelar man på 2 skärmar? Får man inte en fet ram i mitten av synfältet om man delar upp vyn på två?

Det kanske beror på vilket spel man spelar, vilka är då det?

tex

http://www.youtube.com/watch?v=ATcS3_LodIE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hest:

Sorry för något off-topic, men hur spelar man på 2 skärmar? Får man inte en fet ram i mitten av synfältet om man delar upp vyn på två?

Det kanske beror på vilket spel man spelar, vilka är då det?

Tanken där var att kanske först köpa en skärm för att spela på och sedan när man får in mer pengar (en ny dator kostar ju ändå en del) köpa en skärm till.
När jag då har två skärmar så spelar jag på en och har den andra skärmen till övrigt under tiden (t.ex surfande, wiki-letande osv)

Sen när det än en gång kommer in lite mer pengar så köper jag en tredje skärm för att spela på alla tre.

Men det som förmodligen kommer ske är att jag köper två skärmar direkt och sedan en tredje i ett senare skede.

Permalänk
Medlem

Vet att man inte går miste om någon bildinformation i ramen, men det såg ändå inte bra ut. Man kanske vänjer sig?

Skrivet av anon170706:

Tanken där var att kanske först köpa en skärm för att spela på och sedan när man får in mer pengar (en ny dator kostar ju ändå en del) köpa en skärm till.
När jag då har två skärmar så spelar jag på en och har den andra skärmen till övrigt under tiden (t.ex surfande, wiki-letande osv)

Sen när det än en gång kommer in lite mer pengar så köper jag en tredje skärm för att spela på alla tre.

Men det som förmodligen kommer ske är att jag köper två skärmar direkt och sedan en tredje i ett senare skede.

Ok, för det ändamålet är två skärmar riktigt schysst! Back in the days brukade jag köra WoW-raids och kolla på TV-serier samtidigt.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Hjälpsam

håller med om att 2st blir lite skumt, 3st känns mer rätt med en "center skärm" http://www.youtube.com/watch?v=dhU8XCDApxE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thli72:

Ett paket till pga tillfällig uttråkning http://www.inet.se/kundvagn/visa/3948502/2013-09-29

Dom minnena i det paketet kommer väl ta i cpukylaren?Jag har noctuan och måste köra med low profileminnen annars slår kylaren i minneskylningen.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Bara för man har 2 skärmar behöver man inte spela på bägge
Det är nog mer vanligt att man har 2 skärmar och spelar på ena och diverse annat på andra.

Inte fören man kör 3 som det kan vara ok att spela på alla 3.

Jag har 2 skärmar och har aldrig någonsin spelat med bägge, kommer aldrig göra heller

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jonas1972:

Dom minnena i det paketet kommer väl ta i cpukylaren?Jag har noctuan och måste köra med low profileminnen annars slår kylaren i minneskylningen.

Det är ju LP minnen i korgen så det borde väl gå, inte för jag testat men gissar det

Permalänk

Det är bara dra ner fläktarna med MSI Afterburner. Håll dig runt 90c.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Dom minnena i det paketet kommer väl ta i cpukylaren?Jag har noctuan och måste köra med low profileminnen annars slår kylaren i minneskylningen.

Eftersom det är LP minne så nej.
Alla minne som har bara en vanlig heatspreader är "lp" eller "normala" i mina ögon.

Alla fjongfräs kylare som är helt onödiga i nästan alla fall är bara för flashighetens skull.

Permalänk
Skrivet av anon170706:

ok, om det stämmer så avvaktar jag nog med att köra SLI och kör på singelkort tillsvidare, men som du säger så vill jag ju ha möjligheten att köra SLI framöver om/när problemen som finns nu är lösta.

Då jag kört på 3 uppsättningar med dubbla kort under senaste åren, och fortfarande gör kan jag försöka bringa lite mer klarhet över det

Först och främst; har ett spel dåligt stöd för SLI är det bara att slå av det med ett par knapptryckningar, och bara spela med ena kortet i spelet i fråga.

Ett problem med flera grafikkort är microstuttering, som i princip gör att det känns som att du har lägre FPS än vad mätare säger, detta problem är dock relativt litet hos nvidia idag (AMD-kort kan jag inte tala för i dagsläget, men enligt tester ska de vara mycket mer utsatta), och är något jag aldrig längre märker av. Spelar du dessutom med vsync påslaget (som många uppenbarligen gör, vilket jag tyvärr inte klarar) försvinner problemet med microstuttering helt.

Gällande spel som inte har stöd för SLI så blir dessa färre och färre, och i dagsläget är de enda spel jag kan komma på spel som inte kräver mycket i grafikväg ändå, där bara ett av mina korts kraft räcker till gott och väl, LEGO star wars till exempel.

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, för mig har SLI idag bara possitiva aspekter

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Då jag kört på 3 uppsättningar med dubbla kort under senaste åren, och fortfarande gör kan jag försöka bringa lite mer klarhet över det

Först och främst; har ett spel dåligt stöd för SLI är det bara att slå av det med ett par knapptryckningar, och bara spela med ena kortet i spelet i fråga.

Ett problem med flera grafikkort är microstuttering, som i princip gör att det känns som att du har lägre FPS än vad mätare säger, detta problem är dock relativt litet hos nvidia idag (AMD-kort kan jag inte tala för i dagsläget, men enligt tester ska de vara mycket mer utsatta), och är något jag aldrig längre märker av. Spelar du dessutom med vsync påslaget (som många uppenbarligen gör, vilket jag tyvärr inte klarar) försvinner problemet med microstuttering helt.

Gällande spel som inte har stöd för SLI så blir dessa färre och färre, och i dagsläget är de enda spel jag kan komma på spel som inte kräver mycket i grafikväg ändå, där bara ett av mina korts kraft räcker till gott och väl, LEGO star wars till exempel.

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, för mig har SLI idag bara possitiva aspekter

tack för den förklaringen!

men är det ändå inte bättre att köra t.ex ett titan än två lite sämre kort i SLI. (t.ex gtx780)
men det kanske blir billigare med två kort istället för ett riktigt bra.