Gå från NAS till riktig server, ett gäng frågor...

Permalänk
Medlem

Gå från NAS till riktig server, ett gäng frågor...

Hej alla!

Jag har sen tidigare kört på en Netgear ReadyNAS för att lösa alla lagrings/backup-behov som jag kunna tänkas behöva. Fördelarna har varit många, men jag har saknat att ha ett riktigt operativsystem bakom min lagringslösning (för att kunna installera div. serverprogram osv).

Jag har kommit fram till att jag vill ha hårdvara som jag kan köra ESXi på (vill helt enkelt kunna ha möjligheten att köra flera operativ). Troligen tar jag ett färdigt paket från HP eller liknande.

Mina frågor är dock ett gäng:

1. Min ReadyNas har en finfin funktion som innebär att jag kunnat utöka min raid-volym genom att byta ut en disk i taget. Kan jag återfå samma funktionalitet på något fiffigt sätt? Jag vill gärna köra redundant till viss del då jag vill kunna överleva ett hårddiskhaveri utan att förlora data. Säg att jag installerat 4 st 1TB diskar som är i Raid10 (dvs totalt 2 TB lagring). Hur gör jag om jag vill utöka lagringen? Vi förutsätter här att jag använder t.ex. en http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-... eller http://www.dustinhome.se/product/5010748188/hp-proliant-n54l-...

2. Energieffektiv!!! Burken ska trots allt stå och tugga det mesta av dygnen. Vad har ni för erfarenheter av energisnåla servrar? finns det ens?

3. Om jag inte har något emot att skruva själv, är det lika bra att plocka ihop en egen burk istället för att ta eget paket? erfarenheter någon?

4. ESXi vs bare metal? Hur mycket förlorar jag på t.ex. att köra en Win2012 under ESXi mot att köra det rent?

5. Klarar ESXi av schemaläggning? T.ex. jag använder aldrig elektronik mellan 01-06 så då kan hårdvaran lika gärna vara avstängd. Kan ESXi t.ex. pausa gäst-maskiner och stänga ner sig själv och sedan starta sig själv och fortsätta alla gäster igen automatiskt? Erfarenheter?

Ja, fler frågor lär följa... Tacksam för alla erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Läs på om ZFS. Börja där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Läs på om ZFS. Börja där

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var en bra början. Jag har kommit fram till följande:

1. Köra ESXi med en FreeNAS som virtuell maskin. Där direktmountar jag mina diskar till FreeNAS-maskinen utan inblandning av ESXi. I FN så skapar jag en ZFS volym med RAIDZ i och med att det främst ska vara fillagring. I FN gör jag sedan div. NFS/SMB utdelningar som jag vill ha till mitt lan.
2. Skapa övriga maskiner jag önskar på samma disk som jag har lagt FN på och mounta med NFS/SMB

Hur låter denna approach? Jag har fattat det som att med RAIDZ kan jag inte utöka volymen med fler diskar efter hand, men däremot öka volymen genom att byta diskarna en och en. Jag har 4 st 3TB diskar i min NAS som jag funderar på att använda i detta syfte. I och med att det är filserver med strömmande HD-filmer som det delvis ska användas till så kanske jag tänker fel?

Permalänk
Skrivet av gregoff:

Hej alla!

Jag har sen tidigare kört på en Netgear ReadyNAS för att lösa alla lagrings/backup-behov som jag kunna tänkas behöva. Fördelarna har varit många, men jag har saknat att ha ett riktigt operativsystem bakom min lagringslösning (för att kunna installera div. serverprogram osv).

Jag har kommit fram till att jag vill ha hårdvara som jag kan köra ESXi på (vill helt enkelt kunna ha möjligheten att köra flera operativ). Troligen tar jag ett färdigt paket från HP eller liknande.

Mina frågor är dock ett gäng:

1. Min ReadyNas har en finfin funktion som innebär att jag kunnat utöka min raid-volym genom att byta ut en disk i taget. Kan jag återfå samma funktionalitet på något fiffigt sätt? Jag vill gärna köra redundant till viss del då jag vill kunna överleva ett hårddiskhaveri utan att förlora data. Säg att jag installerat 4 st 1TB diskar som är i Raid10 (dvs totalt 2 TB lagring). Hur gör jag om jag vill utöka lagringen? Vi förutsätter här att jag använder t.ex. en http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-... eller http://www.dustinhome.se/product/5010748188/hp-proliant-n54l-...

2. Energieffektiv!!! Burken ska trots allt stå och tugga det mesta av dygnen. Vad har ni för erfarenheter av energisnåla servrar? finns det ens?

3. Om jag inte har något emot att skruva själv, är det lika bra att plocka ihop en egen burk istället för att ta eget paket? erfarenheter någon?

4. ESXi vs bare metal? Hur mycket förlorar jag på t.ex. att köra en Win2012 under ESXi mot att köra det rent?

5. Klarar ESXi av schemaläggning? T.ex. jag använder aldrig elektronik mellan 01-06 så då kan hårdvaran lika gärna vara avstängd. Kan ESXi t.ex. pausa gäst-maskiner och stänga ner sig själv och sedan starta sig själv och fortsätta alla gäster igen automatiskt? Erfarenheter?

Ja, fler frågor lär följa... Tacksam för alla erfarenheter!

1. Du kan lösa det med ägs! Läs mer om det absolut finns det!

2. Det finns strömsparfunktioner inbyggt i professorerna bla. Sen har du spin up funktioner på disk som inte är allt för bra för själva disken i sig!

3. Det finns självklart fördelar med att köpa riktig serverhårdvara. Tx100 sp3 från Fujitsu finns som en grund att bygga vidare på.

4. Det beror ju på vad exakt du ska använda din 2012 burk till

5. Jag vet faktiskt inte om det går. Dock så finns det tillbehör till en esxihost som gör att du kan bygga script som körs, vilket ska kunna göra att dina maskiner går in i saved State. Om du skapa databas så rekommenderas det dock inte!

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Ang. energisparläge så får jag nog använda mig av de inbyggda funktionerna i freenas istället.

Win2012 har en funktion som heter storage spaces som skulle lösa många av mina behov. Dock fixar den inte att återskapa diskpooler om systemdisken dör, vilket freenas kan göra om man gjort backup på configen och använder zfs.

Nu kvarstår det egentligen vilken hårdvara som ska användas. Tyst och strömsnål är två krav. I övrigt vill jag ha plats för en systemdisk och 4 st lagringsdiskar. Erfarenheter på bra moderkort och chassin/nätagg?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Att utöka lagringen fixar de flesta raidkort utan problem, t.ex har mitt rocketraidkort både raid level migration och expansion.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Att utöka lagringen fixar de flesta raidkort utan problem, t.ex har mitt rocketraidkort både raid level migration och expansion.

Vill helst vara utan hårdvaruraid. Havererar kortet så havererar allt.

Permalänk
Medlem

Kör du med ZFS så kan du köra något som heter ZFS on root (ZFSGuru löser detta enkelt åt dig)

Då ligger alltså själva OSet på din ZFS-Raid. Vilket är nice, med snapshots så kan du ifall du skulle ändra något som förstör, bara gå tillbaks till din fungerande snapshot. Det är väldigt enkelt att uppgradera till nästa version om man vill & lika lätt att gå tillbaks till en gammal om man var med nöjd med denna, ett par musclick bort bara i GUIt. ZFSGuru har drivrutiner i ett paket i sina services så att det fungerar optimalt under ESXI.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW