Permalänk
Medlem

Vet att frågan är om filco och ducky men tänkte slänga in en rekommendation för Qpad mk-80.
älskar mitt tangentbord har haft det i 2 år och inga problem förutom att 1-3 knappar börjat få svagare belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Du har så rätt, är dom "större" tangeterna som kan gnälla lite!

Vad för smörjmedel rekomenderar du att använda för att smörja stabilatorerna med?

Jag använde lite fett som jag hade i någon låda för radiostyrda elbilar ^^ det mesta funkar nog så länge det inte leder elektricitet :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tänk att vi är tillbaka på 80-talet gällande designen...

//Lasse

Viktigare att vi är tillbaka till 80-talet gällande konstruktion, kvalite.
Knappast en nackdel

Skrivet av zabera:

Verkar som om någon blev lite butthurt...

Vart får du att han blev "butthurt" ifrån egentligen ? ;O
Det han säger är sant så.

Permalänk
Medlem

Jag äger ett Filco Majestouch 2 TLK med Bruna switchar (har på jobbet) och ett Ducky G2 Pro TKL med Blå switchar (har hemma).

Bägge är bra tangentbord. Du bör dock betänka att de kommer helt utan krusiduller som bakgrundsbelysning eller extraknappar. Det är perfekt för mig då jag avskyr sånt, men andra gillar ju det.

Skillanderna är (som andra redan konstaterat) att Filcot använder Costar stabilisatorer på de stora knapparna (Space, Enter) medan Ducky använder Cherry stabilisatorer. Detta leder till att Space och Enter på Duckyt känns annorlunda jämfört med övriga tangenter på tangentbordet. De är lite trögare/segare. På så sätt föredrar jag Filcot. Filcot har även separata LED-indikatorer för Caps-Lock, Scroll-Lock, osv. i övre högra delen. Duckyt har indikatorerna på själva tangenterna. Om man som jag byter ut Caps:en till såna som inte går att lysa igenom, så ser man inte LED-indikatorerna på Duckyt. En fördel för Duckyt är dock att USB kabeln är löstagbar från tangentbordet.

Inget fel på Duckyt, men för samma kostnad skulle jag utan att tveka köpa ett annat Filco.

Permalänk
Medlem

Håller med om det.
Gillar verkligen inte att känslan är olika på olika tangenter, en liten sak för många säkert men jag stör mig något så fruktansvärt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Verkar som om någon blev lite butthurt...

Absolut inte. Vill folk lägga 2k+ på t-bord, inte mig emot.
Men jag förstår bara inte vad som är "oriktigt" med ett mekaniskt, som kostar säg under tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Absolut inte. Vill folk lägga 2k+ på t-bord, inte mig emot.
Men jag förstår bara inte vad som är "oriktigt" med ett mekaniskt, som kostar säg under tusenlappen.

Han menade nog bara att han vill ha ett utav riktigt bra kvalité, då får man stega upp lite i pris

Permalänk

Kan man köpa extra tangenter till filco tangentbord?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tänkte lägga till lite i Ducky vs Filco diskussionen.

Gällande PCB och chassi så är båda tangentborden likvärdiga.
Gällande tangenterna så har Ducky PBT som är 10x bättre än ABS. Filcos ABS har dessutom någon konstig yta ovanpå tangenterna som kan lossna.
Gällande stabilisatorerna så är INTE Filcos stabilisatorer bättre utan de är annorlunda. Duckys stabilisatorer kan jag säga håller bra mycket bättre mot slitage än Filcos, nackdelen är att känslan blir annorlunda på de störra tangenterna.

Personligen gillar jag Cherry(Ducky) stabilisatorer framför Costar(Filco), men det är ju helt klart en smaksak. Så med andra ord har det mer med personlig preferens att göra om man tar Ducky eller Filco, kvalitén är lika bra på båda, och ska man se till ren slitagetålighet så är Ducky i framkant där.

Skrivet av Victor Larsson:

Kan man köpa extra tangenter till filco tangentbord?

Ja det kan man.

Permalänk

Blir nog ett filco ninja majestouch-2 tkl från webhallen ! Då kanske jag slipper att t-bord går sönder varje år Ska man köpa det från keyboardCO eller webhallen? Hur är det med garanti o sånt? Förresten, var kan man köpa nya tangenter till filco ninja majestouch 2? Kan man ha valiga tangenter som inte är ninja stil?

Förlåt för massa frågor ;3

Kör nog iallafall på ett filco

Permalänk
Medlem

tänkte att jag kunde skriva i denna tråden i stället för att skapa en ny

hur står sig wasdkeyboards i kvalitet mot ducky?

Visa signatur

CPU: i5 2500 3,4 GHz | GPU: XFX HD6870 1GB | Ram: Corsair 8GB | HDD: SEAGATE 500GB |
PSU: CM 460W | MB: Gigabyte P67A-D3-B3 Socket 1155, P67, ATX

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av phlextro:

tänkte att jag kunde skriva i denna tråden i stället för att skapa en ny

hur står sig wasdkeyboards i kvalitet mot ducky?

Precis lika bra som Filco med tanke på att det är Costar som gör deras tangentbord också.

Permalänk

Ingen som vet var det är best att köpa filco tangentbord? Hur lång garanti är de på filco?

Super tacksam för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Victor Larsson:

Ingen som vet var det är best att köpa filco tangentbord? Hur lång garanti är de på filco?

Super tacksam för svar

http://www.keyboardco.com/index.asp
(sök på swedish)

https://www.google.se/search?q=filco+warranty&oq=filco+warran...

Permalänk

Kan man köpa pbt tangenter till filco t-bord och isåfall var? Får man garanti om man beställer från keyboardCO?

Filco verkar rätt vettigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Kan man köpa pbt tangenter till filco t-bord och isåfall var? Får man garanti om man beställer från keyboardCO?

Filco verkar rätt vettigt

Du kanske redan har fått svar på dina frågor, men om inte så:
Det går utmärkt att byta ut tangenterna på ett Filco mot andra. Costar stabilsatorerna är lite pilliga att hålla på med när man ska byta tangenter, men det finns guider på youtube. I stort sett alla caps för Cherry switchar går att använda på andra tangentbord som också använder Cherry switchar. Det du behöver tänka på att layouten ska vara ISO så att tangenterna (enter, shift osv.) har rätt storlek. Jag köpte helsvarta Ducky PBT caps på Inet och bytte ut ninja capsen som satt på mitt Filco. Dyrt som fasen, men det blev riktigt fint.

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Du kanske redan har fått svar på dina frågor, men om inte så:
Det går utmärkt att byta ut tangenterna på ett Filco mot andra. Costar stabilsatorerna är lite pilliga att hålla på med när man ska byta tangenter, men det finns guider på youtube. I stort sett alla caps för Cherry switchar går att använda på andra tangentbord som också använder Cherry switchar. Det du behöver tänka på att layouten ska vara ISO så att tangenterna (enter, shift osv.) har rätt storlek. Jag köpte helsvarta Ducky PBT caps på Inet och bytte ut ninja capsen som satt på mitt Filco. Dyrt som fasen, men det blev riktigt fint.

Tack.

Japp har bestämt mig för filco

Permalänk

Fick hem mitt filco med blåa brytare igår och är mycket nöjd. Tungt och rejält, ingen leksakskänsla med andra ord.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga upprepade brott mot §3.3 i reglerna, flera trådar om samma ämne*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro