Permalänk
Medlem

Dator hitter inte Gpu

Hej!
Började få problem med min dator för några dagar sedan, mitt i ett spel av Battlefield 3 så la skärmen av ( det stod "no signal" ), sedan gick datorn på högvarv och jag var tvungen att göra en "ful" avstängning. När jag sedan startade datorn igen så fungerade inte hdmi porten till grafikkorten och jag tänkte att jag skulle ta bort drivrutinerna och installera om dem. När jag tog bort dem så syntes inte grafikkorten längre i bildskärmskort tabben. Jag försökte sedan installera om AMDs catalyst program men det går inte att installera, det står att paketet ej installerades. Jag har 2 st Gigabyte Radeon HD7970 Ghz Edition i CF konfiguration. Korten hade fungerat felfritt i ca 3 veckor innan detta hände och nu kan jag inte installera om drivrutinerna eller AMDs catalyst program.

Ser även ut såhär i "Den här datorn" -> Hantera -> Datorhantering

Sweclockers ville inte visa bilden så länkar den istället: http://imgur.com/a/mmwOR

Under SM-Bussystem och PCI-Styrenhet står det följande då jag går in på egenskaper: Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)

Klicka på Uppdatera drivrutin när du vill söka efter en drivrutin för den här enheten.

Har ni några erfarenheter av detta eller vet någon hur jag ska gå till väga? Köpte korten för ganska precis en månad sedan.

Har följande system:
Mobo: GA-Z87X-OC
CPU: Intel I5-4670K
GPU: Gigabyte Radeon HD7970 GHz Edition ( 2st )
Nätagg: EVGA supernova NEX750G (750W)
RAM: 8GB

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har någon slags virus eftersom det bara la av sådär.

Däremot kan det också vara någon PCI Express sladd som inte sitter till 100 % i grafikkorten.

Eller i värsta fall så har nätaggregatet pajat.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Det låter som att du har någon slags virus eftersom det bara la av sådär.

Däremot kan det också vara någon PCI Express sladd som inte sitter till 100 % i grafikkorten.

Eller i värsta fall så har nätaggregatet pajat.

jag får ju ström till datorn, då borde inte nätaggregatet ha lagt av? Har även kört Virus sökning med mera men inte hittat någonting

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk

Börja med att installera de drivrutinerna som saknas och se om du får någon ordning på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jointe1992:

Börja med att installera de drivrutinerna som saknas och se om du får någon ordning på datorn.

Jag har försökt göra det men det blir fel då jag installerar. Fungerar det med windows 8.1?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Skrivet av SebKro:

Jag har försökt göra det men det blir fel då jag installerar. Fungerar det med windows 8.1?

Antar att du trycker på 'uppdatera drivrutin'. Ladda ner från Gigabyte's hemsida istället. Ingen aning om det funkar med Windows 8.1, men drivrutiner för Windows 8 borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

jag får ju ström till datorn, då borde inte nätaggregatet ha lagt av? Har även kört Virus sökning med mera men inte hittat någonting

Det är inget ovanligt att en PSU kan gå sönder men ändå leverera en viss kraft. Känner inte till EVGA så värst mycket men den modellen du har är tillverkad av FSP, så det finns god anledning att misstänka att det sitter lite sämre kondingar i den PSU´n.

Det som känns lite bekymmersamt är ju att hårdvaran inte verkar kännas igen vilket kan tyda på att moderkortet gått åt pipan! Testa ta ut båda grafikkorten och installera ett i taget, drivrutinerna skall du för övrigt ladda hem igen, kan ju blivit något fel förra gången du drog hem dem.

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att plocka ut 1 grafikkort iaf och resten står redan vad du ska göra sen när du har fått det att fungera sätt i det andra kortet.....

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Inaktiv

annars så kan du prova att installera om datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jointe1992:

Antar att du trycker på 'uppdatera drivrutin'. Ladda ner från Gigabyte's hemsida istället. Ingen aning om det funkar med Windows 8.1, men drivrutiner för Windows 8 borde fungera.

Jag laddar ned alla uppdateringar från respektive tillverkares hemsida. Men installationen misslyckas varje gång jag kör den, så jag skall prova installera om datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn hittar fortfarande inte grafikkorten på datorn. Fläktarna kör dock igång på grafikkorten!

Får nu ett meddelande då jag försöker installera Drivrutinerna: "Datorn innehåller inte en grafikadapter av rätt typ" , Även fast jag har Windows 8.1 , Har 2 st Radeon HD7970 Ghz Edition grafikkort insatta.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).