Om man vill rulla ut 10st XBMC -maskiner

Permalänk
Medlem

Om man vill rulla ut 10st XBMC -maskiner

Tjena!

Jag håller på att skissa fram ett system jag funderat på länge, ett mediasystem baserat runt XBMC.
Har själv använt XBMC sedan XBMP-tiden år 2003 någon gång så spelaren är jag bekant och bekväm med.

Problemet är, och har egentligen alltid varit hårdvaran och ännu svårare nu när alternativen är många.

I verkligheten pratar vi om kanske 3st maskiner som ska köpas och installeras, men det måste vara en lösning som håller i längden och är skalbar.

Jag själv kör och har kört XBMC på Apple TV2or, HTPCs, Mac Minis, RasPI, Android, OUYA och naturligtvis Xbox Orginalen över åren. Ingen av plattformarna skulle jag vilja säga är särskillt jättebra för XBMC. Bäst är det helt klart på en riktig x86 maskin med OSX, Linux eller Windows.

Alla andra plattformar känns lite alpha, eller att man måste hacka och ha sig en massa. Samt att det inte alltid funkar som man vill med sakar och, ja ni vet vad jag menar, småkrångel

Men om ni skulle köpa in 3 - 10 maskiner för endast XBMC och helst ska det vara en "set&forget"-lösning.
Som funkar som den gör utan konstigheter, det får inte vara en hemma-pul-hack lösning som Raspi känns utan måste vara mer robust.

Vad skulle ni satsa på för maskin?

Jag skulle vilja ha ITX x86 maskiner, men det är ganska pricy, och lite overkill för syftet. Jag har tittat lite på Pivos Xios med XBMC-Linux Firmwaren, verkar ok för priset och man får fjärr och allt som ett paket. Tankar?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Intel NUC?

Permalänk
Medlem

Min första tanke var också, precis som ovan, en Intel NUC.
Vad hade du tänkt att priset skulle ligga på per maskin?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Absolut NUC eller Gigabytes Brix.
För lagring skulle jag köra på en separat NAS, gärna Synology.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med en Zotac Z-Box som HTPC. Jag blev så nöjd med den att jag efteråt köpte en till som desktopdator. På HTPC kör jag Ubuntu med XBMC. Det fungerar klockrent och jag kan spela upp film i 1080p utan problem. Jag har ställt in datorn så att XBMC öppnas vid start. Det gör att jag kan starta datorn och sedan styra XBMC med telefonen eller surfplattan. Om jag vill surfa eller använda andra program tar jag bara fram tangentbordet och avslutar XBMC så att jag kommer till skrivbordet.

Den är väldigt tysgående och har endast en fläkt. Med SSD är den nästan ljudlös. Det medföljer flera tillbehör, tex ställ för att kunna ställa den vertikalt och fäste för att kunna fästa den tex bakom bildskärm.

Den modellen av Z-Box som jag har finns nog inte att köpa men den är något liknande denna: http://www.dustinhome.se/product/5010667162/zotac-zbox-id83-c...

Det finns även mindre och billigare versioner av deras Z-Box

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Min första tanke var också, precis som ovan, en Intel NUC.
Vad hade du tänkt att priset skulle ligga på per maskin?

Vad som jag tycker är rimligt är gärna under tusenlappen per maskin inklusive fjärrkontroll och allt sånt.

Prioritet är ju naturligtvis funktion över pris, men det får inte kosta orimliga pengar.
För klart en liten htpc för 3-4kkr smiskar skiten är allt vad det gäller alla områden.
Men en maskin kan inte kosta lika mycket som hela systemet om man skulle valt en billigare maskin.

Jag ska undersöka era förslag när jag kommer hem, tackar för engagemanget!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Tror du måste upp i 3000ish för att gå ett system du pratar om annars kommer de vara strul med något

Permalänk
Medlem

På den budgeten blir det ju rätt svårt, men en Raspberry PI å snabbt SD-kort kanske? Om din tv har CEC-stöd så kan du ju använda tv:ns fjärrkontroll för att styra sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tror du måste upp i 3000ish för att gå ett system du pratar om annars kommer de vara strul med något

Preics, det är det jag är rädd för, vilket är ungefär den totala systembudgeten.
Det innebär i princip att det ännu inte är läge att köra igång på ett sånt projekt.
Har dock skjutit på det år efter år, "jamen nästa år kommer det nog någon bra billig xbmc hårdvara"

Skrivet av Northbane:

På den budgeten blir det ju rätt svårt, men en Raspberry PI å snabbt SD-kort kanske? Om din tv har CEC-stöd så kan du ju använda tv:ns fjärrkontroll för att styra sen.

Japp, det blir rätt svårt

Är ju en del av utmaningen att hålla kostnaden nere, men samtidigt göra något vettigt.
Det är ju ingen konst att göra det om man fläskar på med pengar

Raspin ligger i rätt prisklass och sdkortet behöver egentligen inte ens vara snabbt.
Här har vi några andra problem dock, det är egentligen labb-hårdvara och inte någonting som ska användas i en systemlösning.

CEC i all ära, vad vore inte det om det fungerade överallt
Men nu har jag jättedålig erfarenhet med CEC då det är ganska till och från med det stödet.

Tror inte ens min spritt nya LG 42" har CEC som jag köpte förra veckan

Är det ingen som har någon erfarenhet med Pivos Xios boxen?
Jusst nu verkar den intressantast.

Har dock överskridit min "Köpa prylar i tokerna i labbsyfte" -budget med ett antal tusenlappar redan den här månaden

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Preics, det är det jag är rädd för, vilket är ungefär den totala systembudgeten.
Det innebär i princip att det ännu inte är läge att köra igång på ett sånt projekt.
Har dock skjutit på det år efter år, "jamen nästa år kommer det nog någon bra billig xbmc hårdvara"

Japp, det blir rätt svårt

Är ju en del av utmaningen att hålla kostnaden nere, men samtidigt göra något vettigt.
Det är ju ingen konst att göra det om man fläskar på med pengar

Raspin ligger i rätt prisklass och sdkortet behöver egentligen inte ens vara snabbt.
Här har vi några andra problem dock, det är egentligen labb-hårdvara och inte någonting som ska användas i en systemlösning.

CEC i all ära, vad vore inte det om det fungerade överallt
Men nu har jag jättedålig erfarenhet med CEC då det är ganska till och från med det stödet.

Tror inte ens min spritt nya LG 42" har CEC som jag köpte förra veckan

Är det ingen som har någon erfarenhet med Pivos Xios boxen?
Jusst nu verkar den intressantast.

Har dock överskridit min "Köpa prylar i tokerna i labbsyfte" -budget med ett antal tusenlappar redan den här månaden

Konstigt att du ens föreslår Pivos boxen eftersom den drivs av Android i grunden? Här är det ju ändå mer alpha programvara.

Har man inte CEC stöd så har man ju oftast en mobil med Android eller iOS på och kan därmed ladda hem gratisappen för att fjärrstyra. Har kört med min Raspberry Pi 256MB med slött minneskort och det är verkligen värt nån hundralapp extra för ett snabbare SD-kort när man bläddrar runt i menyerna. Givetvis har jag köpt till MPEG2-licens. Inte funnit några direkta problem med den än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Preics, det är det jag är rädd för, vilket är ungefär den totala systembudgeten.
Det innebär i princip att det ännu inte är läge att köra igång på ett sånt projekt.
Har dock skjutit på det år efter år, "jamen nästa år kommer det nog någon bra billig xbmc hårdvara"

Japp, det blir rätt svårt

Är ju en del av utmaningen att hålla kostnaden nere, men samtidigt göra något vettigt.
Det är ju ingen konst att göra det om man fläskar på med pengar

Raspin ligger i rätt prisklass och sdkortet behöver egentligen inte ens vara snabbt.
Här har vi några andra problem dock, det är egentligen labb-hårdvara och inte någonting som ska användas i en systemlösning.

CEC i all ära, vad vore inte det om det fungerade överallt
Men nu har jag jättedålig erfarenhet med CEC då det är ganska till och från med det stödet.

Tror inte ens min spritt nya LG 42" har CEC som jag köpte förra veckan

Är det ingen som har någon erfarenhet med Pivos Xios boxen?
Jusst nu verkar den intressantast.

Har dock överskridit min "Köpa prylar i tokerna i labbsyfte" -budget med ett antal tusenlappar redan den här månaden

LG's CEC heter Simplink eller nåt sånt. Min LG 50 tums plasmas fjärrkontroll från 2012 går alldeles utmärkt att styra Raspberry Pi med.
Jag kör ett urgammalt slött sdkort på 256 mb i min Pi men med usbinstallation, den är riktigt rapp och trevlig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Man kan komma undan med åtminstone 1500, men det blir ju inga kraftpaket. Tänker något i stil med:

-Asrock E350M1 moderkort/CPU (ca 600kr, men man får nog leta runt lite om man ska ha flera)
-Valfri 2gb ramsticka (~200kr)
-Litet no-name chassi med inbyggt nätagg (typ In-Win BP665, BP671, LC Power LC-1340mi eller kanske Antec ISK) ~500kr
-USB-minne med OpenELEC på. ~100kr

Totalt ~1400 +/- någon hundring beroende på vad man har liggandes.

Kör själv det moderkortet, 4GB ram och OpenELEC på ett vanligt 8GB Sandisk Cruzer.

Detta förutsätter ju dock att man har nätverksbaserad lagring, och tyvärr ingår ingen fjärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag har också kört XBMC/XBMP sen 2003, och vid den tidpunken så fungerade det perfekt på den gamla XBOX-consolen.

Därefter har jag kört XBMC på ATV2, Intel NUC, Intel Celeron BGA, AMD x86, Intel ION, Raspberry och Intel x86 med diskret Nvidia.

Alla dessa enheter förutom den sistnämnda är aningen kasserade eller undanplockade.

Har man en gång använt XBMC på Linux med Nvidia så inser man att alla andra HW platformar är en mer eller mindre kompromiss. Förutom standard funktioner som exempelvis playback av HD media, så ska det vara 100% flyt i UI't och de-interlacing ska fungera perfekt i både 576i och 1080i något ingen annan plattform klarar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Man kan komma undan med åtminstone 1500, men det blir ju inga kraftpaket. Tänker något i stil med:

-Asrock E350M1 moderkort/CPU (ca 600kr, men man får nog leta runt lite om man ska ha flera)
-Valfri 2gb ramsticka (~200kr)
-Litet no-name chassi med inbyggt nätagg (typ In-Win BP665, BP671, LC Power LC-1340mi eller kanske Antec ISK) ~500kr
-USB-minne med OpenELEC på. ~100kr

Totalt ~1400 +/- någon hundring beroende på vad man har liggandes.

Kör själv det moderkortet, 4GB ram och OpenELEC på ett vanligt 8GB Sandisk Cruzer.

Detta förutsätter ju dock att man har nätverksbaserad lagring, och tyvärr ingår ingen fjärr.

Kanonbra moderkort för openELEC. Kör det själv sedan 1 år tillbaka och det fungerar kanon

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Kanonbra moderkort för openELEC. Kör det själv sedan 1 år tillbaka och det fungerar kanon

Kör i princip samma lösning fast ett asus E450 moderkort och openELEC, helt perfekt lösning enligt mig. Ljudlös och perfekt flyt i xbmc interfacet.
Nu är ju openelec autoupdaterande också så man behöver aldrig bry sig för att hålla en fräsch installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

LG's CEC heter Simplink eller nåt sånt. Min LG 50 tums plasmas fjärrkontroll från 2012 går alldeles utmärkt att styra Raspberry Pi med.
Jag kör ett urgammalt slött sdkort på 256 mb i min Pi men med usbinstallation, den är riktigt rapp och trevlig.

Simpling saknar jag, det beror på att jag håller för det mesta till i Thailand.
Här får man riktigt bra lcd och plasmapaneler riktigt billigt.

Majoriteten av marknaden har antingen analog-kabeltv eller en sattelit-box så snålas det en på "häftiga funktioner".
Som bland annat saker som SimpLink, Smart, ARC och annat som vi i "västvärlden" gillar så mycket

Det är i mångt och mycket samma maskiner som säljs i Sverige fast med annat tunerkort, moderkort eller vad man vill kalla det.
I princip är de som en datorskärm med en analogtuner, så basic som det blir alltså.

För mig och de flesta här nere så är det perfekt ju
Vi slipper en massa skit som vi inte behöver ändå.

Jag har en sån här LG 42" Smart LED-TV 42LN570V (5 995kr),
fast i stället riktigt bare-bone variant utan något smart eller annat hokus-pokus
Kostade mig ~2000kr, helt ok tycker jag

Men då har man inga saker som SimpLink eller CEC osv. Tror jag i alla fall.

Någon som vet hur man enklast testar om den har CEC?
Har en Raspi som ligger, men är tänkt bli server.

Skrivet av macmann1:

Man kan komma undan med åtminstone 1500, men det blir ju inga kraftpaket. Tänker något i stil med:

-Asrock E350M1 moderkort/CPU (ca 600kr, men man får nog leta runt lite om man ska ha flera)
-Valfri 2gb ramsticka (~200kr)
-Litet no-name chassi med inbyggt nätagg (typ In-Win BP665, BP671, LC Power LC-1340mi eller kanske Antec ISK) ~500kr
-USB-minne med OpenELEC på. ~100kr

Totalt ~1400 +/- någon hundring beroende på vad man har liggandes.

Kör själv det moderkortet, 4GB ram och OpenELEC på ett vanligt 8GB Sandisk Cruzer.

Detta förutsätter ju dock att man har nätverksbaserad lagring, och tyvärr ingår ingen fjärr.

Nu börjar vi närma oss vad jag letar
Även om ingen färdig lösning börjar jag gilla den där lösningen!

Jag håller till i Thailand och här är det knepig marknad.
Vissa saker kostar inget, vissa kostar dubbla och andra saker har de inte hört talas om.
Väldigt märkesberoende marknad med pga import och skatteregler.

Finns i princip bara Acer och Samsung på laptops.
Nätverksutrustning är nästan uteslutande TP-Link.
osv osv.

Klart allt finns, men det gäller hitta rätt, för fel märke och det är dubbla priset.
Skulle jag ex hitta rätt MB och Itx-chassi och det visar sig de monteras i landet eller så kan vi prata halva priset mot Sverige

Det är en ljungel utan ordning eller webshoppar, bara scouta och skriva lappar.
Sen måste man luska ut om det är fullpris eller "ful-pris" man får

Klart de försöker sälja likvärdiga produkter till samma pris som importvärdet.
Även om inköpet för de är hälften, kul som fan, men svårt.

Åker ut på komponent-jakt i veckan, får se om jag kanska kan knåpa ihop en billig mini-itx då
Även om en färdig box vore idealt.

EDIT:
Här har ni ett smakprov på stället jag jagar komponenter och elektronik.
Kanske ni förstår att det vore trevligare med färdiga boxar.

Floor 2 på TukCom, Telefoner och Tablets. Usel video från YouTube.
Måste göra en egen något tag och lägga upp, det är crazy där. Det där är en ovanligt lugn dag

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en knapp på fjärren märkt SimpLink.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det brukar finnas en knapp på fjärren märkt SimpLink.

Inte i mitt fall då

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug