Permalänk
Medlem

Nättagg "dött"?

Hej,

Sitter med följande gamla rigg hemma:

Gigabyte GA-P55A-UD3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair (4x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Intel Core i5 750, 2.66GHz
Asus GTX 560 Ti 448
Fractal Design Define R3, Svart
Corsair VX 550W 80+

Har fungerat fantastiskt bra fram tills igår då den helt plötsligt "dog".
När jag försöker starta den med switchen på chassit så blinkar bara lampan till, och fläktarna (chassi/CPU/Grafik) bara gungar till.
Men inget mer händer.

LED på moderkort, grafikkort lyser normalt när strömmen är inkopplad, men som sagt. Den går inte att starta.

Är det nättagg som har valt att gå i pension?

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min HTPC, förvisso är agget ett Cooltek 600w med bra många år på nacken så för min del så tror jag det är agget som gett upp efter många års trogen 24/7 tjänst.
Har dock inte orkat plocka isär den än (:

Men testa att dra ut och sätta i kablarna, kan vara nån kabel som automagiskt satt sig lite snett eller så.. En annan sak som funkade för mig innan HTPCn la av helt var att ha den helt strömlös (alltså stänga av på knappen på baksidan av agget eller dra ut sladden) i nån minut eller två.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara allt från nätagget till vad som helst i burken som skapar oreda och/eller kortslutning/krypströmmar.

För att testa nätaggregatet kopplar du ur nätagget från alla komponenter och sedan "tjuvkopplar" det för att se om den kan gå som den skall för sig själv utan att stängas av (i princip kopplar grön till jord i stora ATX kontakten för att tjuvkoppla, googla lite innan så du vet vad du gör).

Men på din symptom tycker jag det låter mer som moderkortet som ställer till det, men kan som sagt vara nästan vad som helst.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Då jag varken har tid eller kunskap att felsöka vidare, och vi utgår från att nätagget är tjyven.

Vad kan jag ersätta det med? Är bara ute efter något billigt så jag kan få igång maskinen.