Permalänk

Konstanta "Bluescreen" - Behöver hjälp

Hejsan Sweclockers!
Jag har innan gjort någon tråd här och fått så bra och hyggliga råd! Nu är jag tillbaks då jag behöver lite mer hjälp.

Sedan några månader tillbaka började jag få några enstaka blåskärmar. Först brydde jag inte mig om det då de kom så sällan men nu är de mer och mer tillkommande. Bara idag har jag fått blåskärm runt 3 gånger.
Jag tycker de kommer helt på random och har inget mönster alls, vilket gör saken värre. Alltså ibland under surfning, ibland när det står på utan något igång och ibland under stress på datorn.

Mina speccs på datorn är:

Där kan jag också tillägga att min CPU är överklockad till 4.5GHz

Fortsättningsvis kan jag visa den senaste Blåskärmen jag fick. Den såg ut såhär:

Skulle vara otroligt skönt att bli av med detta problem en gång för alla!
Och om ni behöver någon mer info än detta för att kunna hjälpa till så är det bara att fråga om det!

Tack på förhand!

EDIT 1: En sak som jag helt glömde att nämna är att jag kan ha svårt att starta datorn vissa gånger. Detta speciellt efter en blåskärm, men händer ibland annars med. Då fastnar jag mitt under starten av Windows 7 - Där då gradvis en windowslogga komma upp i färg.

/Timmermannen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmermannen:

Hejsan Sweclockers!
Jag har innan gjort någon tråd här och fått så bra och hyggliga råd! Nu är jag tillbaks då jag behöver lite mer hjälp.

Sedan några månader tillbaka började jag få några enstaka blåskärmar. Först brydde jag inte mig om det då de kom så sällan men nu är de mer och mer tillkommande. Bara idag har jag fått blåskärm runt 3 gånger.
Jag tycker de kommer helt på random och har inget mönster alls, vilket gör saken värre. Alltså ibland under surfning, ibland när det står på utan något igång och ibland under stress på datorn.

Mina speccs på datorn är:
http://www.n0.se/f/f/e47ca_sweclockers1.png

Där kan jag också tillägga att min CPU är överklockad till 4.5GHz

Fortsättningsvis kan jag visa den senaste Blåskärmen jag fick. Den såg ut såhär:
http://www.n0.se/f/f/3f91c_sweclockers2.jpg

Skulle vara otroligt skönt att bli av med detta problem en gång för alla!
Och om ni behöver någon mer info än detta för att kunna hjälpa till så är det bara att fråga om det!

Tack på förhand!

/Timmermannen

Kör occt linkpack i 8 timmar krashar de är minnet eller cpu ostabil, kör occt cpu för att utsluta den andra parten Med tanke på att du får dem även utan höglast återkommande lär de krasha inom 10-15 minuter.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Hur stabil är din överklockning? Testat med tex Prime95 under längre tid (12h+)?
Hur ser temperaturerna ut under load?
Kört memtest?

Börja där och återkom
/Linus

Permalänk
Medlem

A "stop 0x124" is fundamentally different to many other types of bluescreens because it stems from a hardware complaint. Stop 0x124 minidumps contain very little practical information, and it is therefore necessary to approach the problem as a case of hardware in an unknown state of distress.

Låter som något håller på att dö

Det första jag skulle gjort hade ju iaf varit att köra cpu @ stock och se om något blev bättre.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Timmermannen:

Hejsan Sweclockers!
Jag har innan gjort någon tråd här och fått så bra och hyggliga råd! Nu är jag tillbaks då jag behöver lite mer hjälp.

Sedan några månader tillbaka började jag få några enstaka blåskärmar. Först brydde jag inte mig om det då de kom så sällan men nu är de mer och mer tillkommande. Bara idag har jag fått blåskärm runt 3 gånger.
Jag tycker de kommer helt på random och har inget mönster alls, vilket gör saken värre. Alltså ibland under surfning, ibland när det står på utan något igång och ibland under stress på datorn.

Mina speccs på datorn är:
http://www.n0.se/f/f/e47ca_sweclockers1.png

Där kan jag också tillägga att min CPU är överklockad till 4.5GHz

Fortsättningsvis kan jag visa den senaste Blåskärmen jag fick. Den såg ut såhär:
http://www.n0.se/f/f/3f91c_sweclockers2.jpg

Skulle vara otroligt skönt att bli av med detta problem en gång för alla!
Och om ni behöver någon mer info än detta för att kunna hjälpa till så är det bara att fråga om det!

Tack på förhand!

/Timmermannen

Dom få gångerna jag har fått 0x124 är det för att jag kört förlite Vcore på cpu:n höj volten eller sänk klocken och see om det fixar sig.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Kör occt linkpack i 8 timmar krashar de är minnet eller cpu ostabil, kör occt cpu för att utsluta den andra parten Med tanke på att du får dem även utan höglast återkommande lär de krasha inom 10-15 minuter.

Jag har kört Prime95 i alla fall i 2 timmar när jag klockade utan att några problem. Jag slutade inte pilla med klocken för ens jag tyckte allt var stabilt. Efter det hade jag ju inga problem på flera månader, men sedan plötsligt dök det upp. Menar du att jag testade för kort tid? Och kan saker ha ändrats på de problemfria månaderna?

Skrivet av nlkar:

Hur stabil är din överklockning? Testat med tex Prime95 under längre tid (12h+)?
Hur ser temperaturerna ut under load?
Kört memtest?

Börja där och återkom
/Linus

Jag har kört Prime95 i alla fall i 2 timmar när jag klockade utan att några problem. Jag slutade inte pilla med klocken för ens jag tyckte allt var stabilt. Efter det hade jag ju inga problem på flera månader, men sedan plötsligt dök det upp.
Temp under load gick aldrig över 70 grader vilket jag siktade på.
Tror inte jag kört memtest just (detta var ju ett tag sedan nu, minnet sviker) men jag körde andra saker som intelburntest.

Tack för så snabba svar grappar!

Permalänk
Skrivet av Naga:

A "stop 0x124" is fundamentally different to many other types of bluescreens because it stems from a hardware complaint. Stop 0x124 minidumps contain very little practical information, and it is therefore necessary to approach the problem as a case of hardware in an unknown state of distress.

Låter som något håller på att dö

Det första jag skulle gjort hade ju iaf varit att köra cpu @ stock och se om något blev bättre.

Haha ja det var lite dramatiskt.
Ja men det känns så konstigt att det skulle vara det.. Jag kan ju sitta och surfa som nu och så kan det komma helt random, eller inte på flera dagar trots hög load.
Detta var ju stabilt efter överklockning flera månader innan jag fick blåskärmar.. Så är det verkligen problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmermannen:

Haha ja det var lite dramatiskt.
Ja men det känns så konstigt att det skulle vara det.. Jag kan ju sitta och surfa som nu och så kan det komma helt random, eller inte på flera dagar trots hög load.
Detta var ju stabilt efter överklockning flera månader innan jag fick blåskärmar.. Så är det verkligen problemet?

Du testade för kort, Men jag tror minnet är problemet kör linkpack även om blåskärmen pekar mer mot cpu. Prime 95 tar betydligt längre tid på sig att hitta fel.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Du testade för kort, Men jag tror minnet är problemet kör linkpack även om blåskärmen pekar mer mot cpu. Prime 95 tar betydligt längre tid på sig att hitta fel.

Detta är lite intressant och något jag inte tänkt mycket på.
Jag överklockade faktiskt mina ramminnen helt utan kunskap då det visade sig vara 0 problem sedan när jag testade allt annat. Ändrade ju ingen strömtillförsel så var inte rädd för att ta sönder något, det värsta som skulle kunna hända var blåskärm.
Flera månader funkade det flawless, skulle det på något sätt kunna kommit att bita mig i rumpan nu?

Permalänk
Entusiast

Vad kör du för volt på din överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmermannen:

Detta är lite intressant och något jag inte tänkt mycket på.
Jag överklockade faktiskt mina ramminnen helt utan kunskap då det visade sig vara 0 problem sedan när jag testade allt annat. Ändrade ju ingen strömtillförsel så var inte rädd för att ta sönder något, det värsta som skulle kunna hända var blåskärm.
Flera månader funkade det flawless, skulle det på något sätt kunna kommit att bita mig i rumpan nu?

ibland sker degradering. Kan vara fel på minnena även i stock. Kan också vara så att de är först nu på senare tid som du ofta nyttjar de dåliga minnescellerna om det nu är minnet.

Men är inte värre än att dra ner ocn och kolla ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Vad kör du för volt på din överklockning?

Här har du vad du frågar efter

Permalänk

EDIT 1

EDIT 1: En sak som jag helt glömde att nämna är att jag kan ha svårt att starta datorn vissa gånger. Detta speciellt efter en blåskärm, men händer ibland annars med. Då fastnar jag mitt under starten av Windows 7 - Där då gradvis en windowslogga komma upp i färg.

Permalänk

Update 1

Ok så en liten ledsam update:

Testade att göra memtest86+ och det avslutades ganska snabbt av meddelandet: "Unexpected Interrupt - Halting CPU0"

Sedan testade jag Intelburn test då det var ett tag sedan och det kan ja inte ha igång mer än 5 sec innan det blir freeze följt av blåskärm några sek efter.

Ok här är i alla fall felet. Men ligger det på ramen eller på min processor är frågan?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Testa att klocka ner proppen till orginal, blir det samma då är det nog den som svajjar.
Försvinner felet lutar det mer mot minnena tycker jag.

Har du ett annat moderkort du kan prova sakerna på vore det ett +

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Testa att klocka ner proppen till orginal, blir det samma då är det nog den som svajjar.
Försvinner felet lutar det mer mot minnena tycker jag.

Har du ett annat moderkort du kan prova sakerna på vore det ett +

/Homer_S

Nu vet jag inte riktigt om jag förstår dig.
Om jag klockar ner min CPU till orginal och sedan stresstestar och det blir fel.. Då kan det ju lika väl vara ramen och CPUn som är fel?
Vet inte riktigt hur jag ska testa enligt metoden du gav, är inget tekniksnille

Permalänk

testa höj vcore, ev klocka ner den till 4.2 med volten(?) se om du får samma fel. annars gör som ovan och testa CPU på stock, sen testa minnen

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W