PS3 HDMI - Fel på hårdvaran?

Permalänk
Medlem

PS3 HDMI - Fel på hårdvaran?

Hej,

Jag har haft mitt PS3 i ungefär tre år och började använda HDMI till PS3 för ungefär två år sedan och HDMI har inte fungerat sedan ett år tillbaka.
Har använt mig av alla tänkbara sätt för att lösa problemet själv, bland annat genom att hålla inne start-knappen tills man hört två "pip" men också tre "pip".
Det sägs att det ska nollställa skärmvalet eller något liknande men har inte fått några positiva resultat. Har även nollställt hela PS3 systemet två gånger, också utan resultat.

Jag har två olika HDMI-kablar att pröva med och de båda fungerar från datorskärm till dator och från TV till viasat-boxen så jag har uteslutet att det inte är fel på kablarna utan något har gått snett med mitt PS3.

Kan det vara så att HDMI-output på PS3 har släppt på något vis och man kan öppna upp det och rätta till det själv eller måste man lämna in det på service alternativt köpa ett nytt PS3 helt och hållet för att kunna använda sig av HDMI? Har dragit ut på detta allt för länge och om någon har haft liknande problem skulle det vara guld värt och höra hur ni löste erat HDMI problem.

Bild på vilken version av PS3 jag har:

Permalänk
Medlem

Har du provat med ngt annat än hdmi?

Permalänk
Medlem

Jag använder en SCART-kabel för tillfället till en utdaterad TV så grafiken är under all kritik..

Permalänk
Medlem

Ja jo 576i är sådär kul
Vad jag menade är att man kan prova koppla in med SCART/Kompsit och när man fått bild den vägen så kopplar man in HDMI och ändrar settings i PS3an. Om inte ens det funkar så är nog HDMI utgången trasig.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa p[ att HDMI utgången är trasig finns nog inte så mycket att göra åt det.

Det sagt, varför använder du inte komponent? stödjer din TV det så kan du ta ut 1080p den vägen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Använder en datorskärm till min ps3, och ibland brukar hdmi-anslutningen sluta funka när jag startar konsollen. Får bara en svart skärm, och att hålla inne startknappen hjälper inte. Kom dock på att det troligen är något som går åt helvete med HDCP-krypteringen i signalen. Då brukar jag koppla ur hdmi-kabeln och ström-kabeln till konsollen, och sen göra samma sak med skärmen, och låta det stå i någon minut. Sen när jag kopplar i allt igen funkar det.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder