Permalänk
Medlem

SSD Kraschat?

Hej, haft en Corsair 120gb SSD nu i ca 2år, har funkat bra, på senaste tiden har datorn börjat krascha, under vissa perioder mer än andra, skärmen smetade ut alla pixlarna och högt grovt ljud från högtalarna och allt fastnade, ibland startade den bara om sig och ibland bara blev helt svart eller bluescreen.

På senare tid krascha den mer och mer, och sen upphörde det. En dag när jag satt vid datorn krascha den och gick inte att starta igen, fastnade på startup och kraschade direkt om jag kom in etc.

Tillslut kom jag ingenstans och den startade upp på min HDD istället, jag har prövat gå till Boot options och den hittar inte min SSD i bios eller i windows.

Har prövat med andra kablar men hittar fortfarande inte den. Har den gjort sitt? finns de något jag kan göra? Hade en del saker på den med..

Tack på förhand, mvh Dekoon!

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände med min Force GT 120 inköpt i augusti 2011. Testade den i ett gäng maskiner och provade att göra en s.k. power cycle på den, men det var lönlöst. Jag fick min utbytt på garantin via Dustin.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dekoon:

Hej, haft en Corsair 120gb SSD nu i ca 2år, har funkat bra, på senaste tiden har datorn börjat krascha, under vissa perioder mer än andra, skärmen smetade ut alla pixlarna och högt grovt ljud från högtalarna och allt fastnade, ibland startade den bara om sig och ibland bara blev helt svart eller bluescreen.

På senare tid krascha den mer och mer, och sen upphörde det. En dag när jag satt vid datorn krascha den och gick inte att starta igen, fastnade på startup och kraschade direkt om jag kom in etc.

Tillslut kom jag ingenstans och den startade upp på min HDD istället, jag har prövat gå till Boot options och den hittar inte min SSD i bios eller i windows.

Har prövat med andra kablar men hittar fortfarande inte den. Har den gjort sitt? finns de något jag kan göra? Hade en del saker på den med..

Tack på förhand, mvh Dekoon!

Massa problem med den kontrollen på sandforce.
Har du garantikvar gå till affären.
HA ALDRIG material som du kan förlora på SSD.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har ni uppdaterat till den tillrättade firmwaren på diskarna?

Den senaste versionen rättar till en hel del problem.

*EDIT*

Och som tvelander nämnde, SSD som lagringsdisk är inget att rekommendera av flertalet anledningar

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

Nu blev jag rädd att min också kommer att lägga av, vad tror ni? Ocz octane 128gb

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Nu blev jag rädd att min också kommer att lägga av, vad tror ni? Ocz octane 128gb

Varför skulle du bli rädd för det?

Allt har givetvis en möjlighet att sluta fungera, den risken ökar inte för att någon har fått problem.

Se till att ha disken uppdaterad med senaste firmwaren och som sagt, ha hellre viktiga filer på HDD samt flertalet platser så är det ingen fara.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av DanneSvs:

Varför skulle du bli rädd för det?

Allt har givetvis en möjlighet att sluta fungera, den risken ökar inte för att någon har fått problem.

Se till att ha disken uppdaterad med senaste firmwaren och som sagt, ha hellre viktiga filer på HDD samt flertalet platser så är det ingen fara.

Ok tack för info.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-