Permalänk
Medlem

Checker.exe

Hej! ser ut som att jag fick något form av virus igår som inte mitt antivirus kan upptäcka (eset 5) och det startar en aktivitet som heter checker.exe. Den sätter grafikkortet på 100% tills jag avslutar processen.

Edit: Fixade det genom att ladda ner process blocker som blockerar processen från att starta.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Har samma problem, du/någon annan vänlig människa skulle inte kunna länka mig någon pålitlig sådan?
Är det förresten någon som har mer information om den här illvilliga processen? Jag lyckas bara hitta den i mina temporära filer, och där hjälper det ju inte direkt att ta bort den...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Samma problem

Jag har exakt samma problem som ni har nämnt ovan, tog dock ett tag för mig att klura ut vad som var fel. (är fortf inte helt säker)
Hursomhelst så har jag märkt att så länge jag har aktivitetshanteraren öppen så verkar det som om inte checker.exe kan starta.
Detta löser ju dock inte riktigt mitt problem, då man helst vill uppleva sin dator utan aktivitetshanteraren igång.
Jag försökte ladda ner en processblocker och blocka processen, men som tidigare sagt hittar jag den bara i temporära filer och det verkade tydligen inte fungera.

Grafikkort = Nividia GeForce GTX 570 med senaste drivrutinerna
Norton Antivirus säger att inget är fel även om vissa dll-filer som finns i samma temporära mapp verkar aningen misstänksamma, exempel:
libblkmaker_jansson-0.1-0.dll
libblkmaker-0.1-0.dll
libjansson-4.dll

Googlar man någon utav dll-filerna kommer denna sida högst upp http://greatis.com/blog/how-to-remove-malware/libblkmaker-0-1...
som påstår att man ska ladda ner "unhack me någonting bla bla blajs" vilket jag har svårt att tro att det är något bra att göra.

Någon som kan ha en lösning?
CLLA får gärna beskriva vart hen hittade checker.exe-filen

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en bitcoin miner malware. Jag fick något liknande för ett tag sedan som kallade sig själv för iehighutil.exe eller något i den stilen, tog upp 100% gpu vilket fick grafikdrivarna att krascha titt som tätt. i Det falet var det bara att ta bort filerna.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog precis något sådant jag fått, problemet är ju bara att jag inte hittar filerna. När jag söker igenom hela datorn via utforskaren hittar den bara filerna i C:\Användare\Hugge8\AppData\Local\Temp\gkphatzmbc
Och tar jag bort filerna där är de tillbaka lika fort som de försvann...