Permalänk
Medlem

Låga temperaturer på processorn?

Tjena!

Jag har ett problem som kanske kan klassificeras som den lite ovanligare varianten, tycker det känns som att jag har låga temperaturer på processorn. Kör en i5 2500k i 4,8 ghz på 1,38v, och i max belastning i prime 95 så kommer jag upp i kanske 59-60 grader, och skulle vilja trycka upp den lite till. Problemet är inte vet om jag vågar köra på mycket högre spänning när jag kör 24/7? För att få en stabil 5Ghz krävs det säg 1.41-2 och inte säker om det är något ja vill ligga på alltid (internet är oense). Finns det något annat jag kan göra för att dra upp temperaturer och få ut ännu lite mer kräm? Eller är helt enkelt 60 grader en bra temperatur att ha som max? (30-31 grader i idle).

Uppskattar input!

Vänligen Samuel

Edit: rubrikändring
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamuelSvensson:

Tjena!

Jag har ett problem som kanske kan klassificeras som den lite ovanligare varianten, tycker det känns som att jag har låga temperaturer på processorn. Kör en i5 2500k i 4,8 ghz på 1,38v, och i max belastning i prime 95 så kommer jag upp i kanske 59-60 grader, och skulle vilja trycka upp den lite till. Problemet är inte vet om jag vågar köra på mycket högre spänning när jag kör 24/7? För att få en stabil 5Ghz krävs det säg 1.41-2 och inte säker om det är något ja vill ligga på alltid (internet är oense). Finns det något annat jag kan göra för att dra upp temperaturer och få ut ännu lite mer kräm? Eller är helt enkelt 60 grader en bra temperatur att ha som max? (30-31 grader i idle).

Uppskattar input!

Vänligen Samuel

Ju lägre temperaturer desto högre klock, inte ju varmare desto bättre. Oroa dig vid 80c.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Tjena!

Jag har ett problem som kanske kan klassificeras som den lite ovanligare varianten, tycker det känns som att jag har låga temperaturer på processorn. Kör en i5 2500k i 4,8 ghz på 1,38v, och i max belastning i prime 95 så kommer jag upp i kanske 59-60 grader, och skulle vilja trycka upp den lite till. Problemet är inte vet om jag vågar köra på mycket högre spänning när jag kör 24/7? För att få en stabil 5Ghz krävs det säg 1.41-2 och inte säker om det är något ja vill ligga på alltid (internet är oense). Finns det något annat jag kan göra för att dra upp temperaturer och få ut ännu lite mer kräm? Eller är helt enkelt 60 grader en bra temperatur att ha som max? (30-31 grader i idle).

Uppskattar input!

Vänligen Samuel

Vilken processorfläkt har du kan ju vara bra och börja med också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Ju lägre temperaturer desto högre klock, inte ju varmare desto bättre. Oroa dig vid 80c.

Nej självklart inte, men jag vet inte om jag vill höja spänningen mer? Tror den klocken jag har (ev 4.9Ghz) är max för min spänning på 1.38, detta ger dock som du säger, för låga temperaturer. Men hur högt man vågar gå, är ju en avvägning av både temperatur, och spänning där man inte vill ha för hög på någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilken processorfläkt har du kan ju vara bra och börja med också

Kör en h80i, så inbyggd vattenlösning i ett node 304 chassi, resterande fläktar är original, men känner att ja inte har någon anledning att få ännu effektivare luftflöde (byta ut de andra fläktarna också).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamuelSvensson:

Nej självklart inte, men jag vet inte om jag vill höja spänningen mer? Tror den klocken jag har (ev 4.9Ghz) är max för min spänning på 1.38, detta ger dock som du säger, för låga temperaturer. Men hur högt man vågar gå, är ju en avvägning av både temperatur, och spänning där man inte vill ha för hög på någon av dem.

Vadå för låga temperaturer? Det finns inte direkt för låga temperaturer. Tror att du har missat någonting.

Exakt vad som rekommenderas på Sandybridge vet jag inte, men tror att du ligger i överkant för 24/7 (beroende på hur länge du hade tänkt att ha den).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem

Det råder generellt en temperaturnoja utan dess like på forum som detta. 60 grader är hur svalt som helst. Inga riktiga program eller spel gör processorn tillnärmelsevis lika varm som Linpack eller Prime, så du kan utan problem låta den gå upp i 80 grader i testprogram (min gräns hade varit runt 90, men folk lär bli sura om jag rekommenderar det). Hög spänning är mycket farligare för processorn är hög temperatur. Det finns en anledning att överhettningsskydd brukar slå till vid 100+ grader.

Skrivet av Demonoidz:

Ju lägre temperaturer desto högre klock, inte ju varmare desto bättre. Oroa dig vid 80c.

Du kanske bara var lite otydlig, men så fungerar det inte. Låg temperatur möjliggör ev. högre spänning, men det påverkar inte överklockningspotentialen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Vadå för låga temperaturer? Det finns inte direkt för låga temperaturer. Tror att du har missat någonting.

Exakt vad som rekommenderas på Sandybridge vet jag inte, men tror att du ligger i överkant för 24/7 (beroende på hur länge du hade tänkt att ha den).

Nej det är klart att det inte finns "för låga temperaturer" vad jag menar med att jag har för låga temperaturer är ju att jag skulle vilja använda de grader som finns att tillgå, till vidare överklock. Har läst att 75 grader ska vara en "optimal (problemfri)" temperatur för sandy, men att man helst inte ska gå så mycket över 1.36v och inte över alls över 1.4v i en 24/7 lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Det råder generellt en temperaturnoja utan dess like på forum som detta. 60 grader är hur svalt som helst. Inga riktiga program eller spel gör processorn tillnärmelsevis lika varm som Linpack eller Prime, så du kan utan problem låta den gå upp i 80 grader i testprogram (min gräns hade varit runt 90, men folk lär bli sura om jag rekommenderar det). Hög spänning är mycket farligare för processorn är hög temperatur. Det finns en anledning att överhettningsskydd brukar slå till vid 100+ grader.

Du kanske bara var lite otydlig, men så fungerar det inte. Låg temperatur möjliggör ev. högre spänning, men det påverkar inte överklockningspotentialen!

Ja, självfallet menade jag så. Tror ju inte att man magiskt får massor utav klockcyklar i hårddisken för att det är vinter

TS; Tror nästan att du borde stanna, men det beror ju på om du känner för att möjligen "riskera" din processor i det hela.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det råder generellt en temperaturnoja utan dess like på forum som detta. 60 grader är hur svalt som helst. Inga riktiga program eller spel gör processorn tillnärmelsevis lika varm som Linpack eller Prime, så du kan utan problem låta den gå upp i 80 grader i testprogram (min gräns hade varit runt 90, men folk lär bli sura om jag rekommenderar det). Hög spänning är mycket farligare för processorn är hög temperatur. Det finns en anledning att överhettningsskydd brukar slå till vid 100+ grader.

Du kanske bara var lite otydlig, men så fungerar det inte. Låg temperatur möjliggör ev. högre spänning, men det påverkar inte överklockningspotentialen!

Jo men precis, min poäng är ju att jag skulle vilja få upp den i en 75-80 grader i Prime 95 Frågan är hur jag ska gå till väga för att komma upp i dessa temperaturer, utan att få en skadlig spänning. Är 1.38 redan det för mycket? eller är det "säkert" upp till 1.4? Finns det något annat jag kan göra för att överklocka, som skulle höja min temperatur men inte behöva högre spänning? osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Ja, självfallet menade jag så. Tror ju inte att man magiskt får massor utav klockcyklar i hårddisken för att det är vinter

TS; Tror nästan att du borde stanna, men det beror ju på om du känner för att möjligen "riskera" din processor i det hela.

Nu börjar det likna något Men okej, jo det kanske är helt sant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Jo men precis, min poäng är ju att jag skulle vilja få upp den i en 75-80 grader i Prime 95 Frågan är hur jag ska gå till väga för att komma upp i dessa temperaturer, utan att få en skadlig spänning. Är 1.38 redan det för mycket? eller är det "säkert" upp till 1.4? Finns det något annat jag kan göra för att överklocka, som skulle höja min temperatur men inte behöva högre spänning? osv

Nu är det troligen inte så du menar, men det finns ju inget självändamål i att komma upp i en högre temperatur.

Tyvärr vet jag inte vad som är maximal rekommenderad spänning för din CPU, så jag kan inte hjälpa dig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Nu är det troligen inte så du menar, men det finns ju inget självändamål i att komma upp i en högre temperatur.

Tyvärr vet jag inte vad som är maximal rekommenderad spänning för din CPU, så jag kan inte hjälpa dig där.

Hehe nej självklart inte. Temperaturökningen ska ju bero på överklock såklart

Permalänk
Medlem

Vad har du mätt temperaturen med, för den känns för låg i förhållande till Ghz, volt och kylning.

Kan det vara så att det är package tempen du läser av, inte kärntemp?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Känns som att 4.6-4.9GHz med omkring 1.30-1.38v är "optimalt" i förhållande till slitage/prestanda, EDIT:temperaturerna bör också landa under 75C.
Att gå över t.ex 1.4v för att nå ytterligare 200MHz är enligt mig inte försvarbart som en 24/7 lösning.

Givetvis om man ska se vad som är absolut max under en kort session, då kan t.om upp till 1.6v vara helt OK, under en kort period.
Kör inte prime med den spänningen bara.

Jag har maxat min i5 2500k till drygt 5300MHz men med 1.6v. Endast för att testa givetvis, kör 4.7GHz 24/7 med 1.35v som högst.
http://valid.canardpc.com/2899100

Du har väldigt bra temperatur, om du endast kommer upp i 60 grader med 1.38v under prime.
Rumstemp? Vilket program läser du av med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamuelSvensson:

Tjena!

Jag har ett problem som kanske kan klassificeras som den lite ovanligare varianten, tycker det känns som att jag har låga temperaturer på processorn. Kör en i5 2500k i 4,8 ghz på 1,38v, och i max belastning i prime 95 så kommer jag upp i kanske 59-60 grader, och skulle vilja trycka upp den lite till. Problemet är inte vet om jag vågar köra på mycket högre spänning när jag kör 24/7? För att få en stabil 5Ghz krävs det säg 1.41-2 och inte säker om det är något ja vill ligga på alltid (internet är oense). Finns det något annat jag kan göra för att dra upp temperaturer och få ut ännu lite mer kräm? Eller är helt enkelt 60 grader en bra temperatur att ha som max? (30-31 grader i idle).

Uppskattar input!

Vänligen Samuel

TJMax ligger på ~67.5C på din CPU.
Sen finns inget som heter för låg temp, ju svalare desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamuelSvensson:

Jo men precis, min poäng är ju att jag skulle vilja få upp den i en 75-80 grader i Prime 95 Frågan är hur jag ska gå till väga för att komma upp i dessa temperaturer, utan att få en skadlig spänning. Är 1.38 redan det för mycket? eller är det "säkert" upp till 1.4? Finns det något annat jag kan göra för att överklocka, som skulle höja min temperatur men inte behöva högre spänning? osv

Ta bort fläkten från kylningen så ska du se att du får dessa temperaturer. Men, ju varmare desto snabbare går det sönder, det gäller i princip allt som existerar på jorden. Man har inte några grader att tillgå som du säger, du får det att låta som en tub tandkräm där du har 50gram pasta och ska klämma ur det sista grammet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad har du mätt temperaturen med, för den känns för låg i förhållande till Ghz, volt och kylning.

Kan det vara så att det är package tempen du läser av, inte kärntemp?

Det tror ja faktiskt inte? Realtemp använder jag. Vet inte om det finns något bättre, men efter vad ja läste mig fram till så skulle det va OK?

Skrivet av Falcon:

Känns som att 4.6-4.9GHz med omkring 1.30-1.38v är "optimalt" i förhållande till slitage/prestanda.
Att gå över t.ex 1.4v för att nå ytterligare 200MHz är enligt mig inte försvarbart som en 24/7 lösning.

Givetvis om man ska se vad som är absolut max under en kort session, då kan t.om upp till 1.6v vara helt OK, under en kort period.
Kör inte prime med den spänningen bara.

Jag har maxat min i5 2500k till drygt 5300MHz men med 1.6v. Endast för att testa givetvis, kör 4.7GHz 24/7 med 1.35v som högst.
http://valid.canardpc.com/2899100

Du har väldigt bra temperatur, om du endast kommer upp i 60 grader med 1.38v under prime.
Rumstemp? Vilket program läser du av med?

Tack så mycket för infon! Ska tänka på det där, men de är mer eller mindre vad jag gick på sedan innan. Var uppe och vände på 5Ghz på 1,42v men kände att det inte var värt det. RealTemp, finns det något bättre? Jag har det ganska svalt i rummet, men inte mycket kallare än vanligt folk.

Skrivet av Skuggan74:

TJMax ligger på ~67.5C på din CPU.
Sen finns inget som heter för låg temp, ju svalare desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har läst att TJMax snarare ska ligga på 75-80? men är det 67,5 så är jag ju förhållandevis rätt på det (och om man ska tro RealTemp, så ligger TJMax på 90 grader, står alltid 30 grader till TJMax när ja prime torterar den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

TJMax ligger på ~67.5C på din CPU.
Sen finns inget som heter för låg temp, ju svalare desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, en i5 2500K har inga 67.5C TJMax.
Tjunction Max är när den börjar throttla och den maxtempen är enligt Intel 98C

Man bör dock komma ihåg att Intels specifikationer gäller standardklock/spänning.
Jag skulle inte kräma på med 1.6v och pressa bortåt 90C...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Nej, en i5 2500K har inga 67.5C TJMax.
Tjunction Max är när den börjar throttla och den maxtempen är enligt Intel 98C

Man bör dock komma ihåg att Intels specifikationer gäller standardklock/spänning.
Jag skulle inte kräma på med 1.6v och pressa bortåt 90C...

Ojdå var visst Tcase 72.6C på den modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Tack så mycket för infon! Ska tänka på det där, men de är mer eller mindre vad jag gick på sedan innan. Var uppe och vände på 5Ghz på 1,42v men kände att det inte var värt det. RealTemp, finns det något bättre? Jag har det ganska svalt i rummet, men inte mycket kallare än vanligt folk.

Jag gjorde en redigering av mitt inlägg som du citerade. Då jag glömde en viktig detalj, temperaturer.

Två faktorer spelar in för livslängd;
Temperatur i förhållande till spänning.

T.ex så är det mer hälsosamt med 1.2v @ 85C än vad 1.4v är vid 80C.

Jag använder också realtemp, tycker den funkar bra och mäter hyffsat korrekt.
Ska testa och bänka min med prime, vilket test i prime kör du??

Permalänk

Enligt Intel så är TJmax för i5 2500k 72,5 grader. Dock är det inte farligt att gå lite över det heller.
Max VCORE enligt intel är 1.522, det är dock inte en säker volt för 24/7 eftersom att den volten kommer bränna upp insidan på processorn.

Jag föreslår att du nöjer dig med 4,9GHz. Visst hade det vart kul att nå 5GHz bara för att men det är inte värt att riskera kortare livslängd på din processor för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Det tror ja faktiskt inte? Realtemp använder jag. Vet inte om det finns något bättre, men efter vad ja läste mig fram till så skulle det va OK?

Tack så mycket för infon! Ska tänka på det där, men de är mer eller mindre vad jag gick på sedan innan. Var uppe och vände på 5Ghz på 1,42v men kände att det inte var värt det. RealTemp, finns det något bättre? Jag har det ganska svalt i rummet, men inte mycket kallare än vanligt folk.

Jag har läst att TJMax snarare ska ligga på 75-80? men är det 67,5 så är jag ju förhållandevis rätt på det (och om man ska tro RealTemp, så ligger TJMax på 90 grader, står alltid 30 grader till TJMax när ja prime torterar den)

Tror han syftar på max Tcase, vilket är 72.6 grader på din processor, Tcase är dock hur varm IHSn är vilket gör det rätt irrelevant för oss dödliga då vi inte kan mäta den temperaturen. TJmax på 2500k är 98C efter det börjar den throttla för att hålla temperaturen nere så att inte processorn ska ta skada. Sen håller jag med om att det är en jävla temp hysteri i allmänhet, jag skulle säga att allt under tjmax när man kör stresstest kommer vara safe för 24/7 användning.

Och som sagt det är absolut inte dåligt för processorn att ha låg temperatur, snarare bättre så förstår verkligen inte varför du vill få upp dina temperaturer. Angående volt så är ligger max vcore på 1.52 enligt Intel, men ja de flesta brukar iaf säga att man ska vara försiktig med att gå över 1.4V för 24/7 klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Enligt Intel så är TJmax för i5 2500k 72,5 grader. Dock är det inte farligt att gå lite över det heller.
Max VCORE enligt intel är 1.522, det är dock inte en säker volt för 24/7 eftersom att den volten kommer bränna upp insidan på processorn.

Du pratar om TJmax som om det vore max temperatur. Det är fel.

TJmax på 72.5C då skulle min CPU ha throttlat många gånger och det har den inte gjort.

TJmax kan nå 98C, innan CPUn skyddar sig själv genom throttling. Man vill givetvis inte nå dit, men att komma uppåt 80-85C är ingen fara, och definitivt ingen fara om man kör standklock/spänning.

PROCHOT# (processor hot) is asserted when the processor core temperature has
reached its maximum operating temperature (Tj,max)

The Adaptive Thermal Monitor can be activated when any package temperature,
monitored by a digital thermal sensor (DTS), meets or exceeds its maximum junction
temperature specification (TJ,max) and asserts PROCHOT#. The assertion of PROCHOT#
activates the thermal control circuit (TCC), and causes both the processor core and
graphics core to reduce frequency and voltage adaptively.

Värt att nämna igen; detta gäller Intels specar, för standardklock/spänning.
Man ska veta att throttling-funktionen ska kicka in på mikrosekunder.
Har man då högre spänning än Intels specar och temperaturerna går upp fort så hinner skiten inte throttla innan du har blårök och hål i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Enligt Intel så är TJmax för i5 2500k 72,5 grader. Dock är det inte farligt att gå lite över det heller.
Max VCORE enligt intel är 1.522, det är dock inte en säker volt för 24/7 eftersom att den volten kommer bränna upp insidan på processorn.

Jag föreslår att du nöjer dig med 4,9GHz. Visst hade det vart kul att nå 5GHz bara för att men det är inte värt att riskera kortare livslängd på din processor för det

Har du några som helst belägg för att säga att 1.52v skulle vara dåligt för processorn om man har så pass bra kylning så man håller sig inom rimliga temperaturer? Har dom skrivit 1.52v i specifikationerna så ska även processorn klara av det åtminstone de tre år som det är garanti på processorn annars hade dom ju specificerat en lägre spänning. Jag är fullt medveten om att folk säger att det är skadligt att köra en hög volt, men ska jag vara ärlig har jag aldrig sett några bevis för det. Om man nu kan kyla det så är det väl bara att köra på så länge man håller sig under vad intel anser vara max. Är det något som det sliter på isf lär det väl vara moderkortet

Sen som sagt så är det inte Tjmax som är 72c utan Tcase som är en helt annan sak, TJmax är 98C.

Permalänk
Medlem

Jag kör min i7 2600K i 5GHz med en spänning på 1,41v och det fungerar prima, jag skulle nog dra min gräns någonstand mellan 1,45-1,50v men så länge temperaturerna är fina skulle jag inte bry mig mycket.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.