Skivspelare (ny eller gammal)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du verkar inte hänga med så mycket i teknikens utveckling va?
nuförtiden finns det nymodigheter som kallas för compact disc-spelare (även kallat cd-spelare av det hippa folket).
med dom kan man spela upp jättesmå skivor men som ändå har bättre ljudkvalité och större lagringsutrymme!

dom brukar se lite olika ut, men här har du ett exempel:
http://www.2dayblog.com/images/2010/march/panasonic_rx_d45.jp...

men vänta! det bästa kommer nu!
man kan även köpa en kompakt compact disc-spelare som man kan ha i ryggsäcken eller jackfickan.
de brukar se ut såhär ungefär:
http://welcometobanterville.files.wordpress.com/2012/04/sony-...

du kan tacka mig sen när du har provat en själv!

Skrivet av oyegie:

Eller en bärbar mediaspelare som kan lira mp3,flac osv,det är ännu bättre.

Kanske inte de mest seriösa svaren direkt.... XD

OnT: Tror vi har en Fischer hemma i en stor svart sak med glasdörr och massa lp och sånt i den också. Låter helt ok. Nytt tycker jag inte du ska lägga pengarna på då det är mycket "mode" över dem nya och inte så mycket "ljud"... Satsa på en begagnad av något på blocket eller en seriös hifi butik som du fått länkat tidigare. Läs på lite om vilka som va fina märken "back in the old days" och leta efter dem på blocket

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en Rega RP78 kostar bara 10k

Permalänk
Medlem

Som hårdrockare av den gamla skolan gör sig också den musiken bättre på vinyl än något annat format i min mening

Visa signatur

Intel Core i5 2500K, Corsair Hydro H100, Gigabyte Radeon HD7970 Ghz Edition, MSI P67A-C45 REV B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Vengeance, SSD 120GB OCZ Max IOPS Vertex 3, Corsair HX750i , 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, Fractal Design Arc Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kanske inte de mest seriösa svaren direkt.... XD

OnT: Tror vi har en Fischer hemma i en stor svart sak med glasdörr och massa lp och sånt i den också. Låter helt ok. Nytt tycker jag inte du ska lägga pengarna på då det är mycket "mode" över dem nya och inte så mycket "ljud"... Satsa på en begagnad av något på blocket eller en seriös hifi butik som du fått länkat tidigare. Läs på lite om vilka som va fina märken "back in the old days" och leta efter dem på blocket

Precis en sån som farsan har också, han har hela paketet med tuner, förstärkare, kassettspelare, cd-spelare av märket Fischer

Visa signatur

Intel Core i5 2500K, Corsair Hydro H100, Gigabyte Radeon HD7970 Ghz Edition, MSI P67A-C45 REV B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Vengeance, SSD 120GB OCZ Max IOPS Vertex 3, Corsair HX750i , 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, Fractal Design Arc Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicktorr:

Som hårdrockare av den gamla skolan gör sig också den musiken bättre på vinyl än något annat format i min mening

oja, jag håller med dig. vinyl har en speciell känsla.
nu vet jag inte om du refererade till mitt inlägg, men jag säger det igen för det verkar som att nästan ingen förstod det;
mitt förra inlägg om cd var ironi.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

oja, jag håller med dig. vinyl har en speciell känsla.
nu vet jag inte om du refererade till mitt inlägg, men jag säger det igen för det verkar som att nästan ingen förstod det;
mitt förra inlägg om cd var ironi.

Jo jag förstod det, dock kändes det lite onödigt att du la in det överhuvudtaget

Visa signatur

Intel Core i5 2500K, Corsair Hydro H100, Gigabyte Radeon HD7970 Ghz Edition, MSI P67A-C45 REV B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Vengeance, SSD 120GB OCZ Max IOPS Vertex 3, Corsair HX750i , 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, Fractal Design Arc Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicktorr:

Jo jag förstod det, dock kändes det lite onödigt att du la in det överhuvudtaget

haha, ja det kan man ju tycka men det var ju inget stötande eller diskriminerande, utan bara roligt (imo), så det är väl ingen större fara skedd

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

haha, ja det kan man ju tycka men det var ju inget stötande eller diskriminerande, utan bara roligt (imo), så det är väl ingen större fara skedd

Nej nej, det var inte det jag menade heller, men tråden tappade ju lite av sitt syfte eftersom ditt inlägg gav så många reaktioner och alla började argumentera om varför vinyl är bättre. Istället för att hjälpa mig med vilka grejer man ska köpa.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K, Corsair Hydro H100, Gigabyte Radeon HD7970 Ghz Edition, MSI P67A-C45 REV B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Vengeance, SSD 120GB OCZ Max IOPS Vertex 3, Corsair HX750i , 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, Fractal Design Arc Svart.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska köpa en Thorens, Systemdeck eller AR !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Behöver du en Phono Preamp kan jag tipsa om Behringer PP400. Har en själv och tycker att den fungerar jättebra. Ger inte ifrån sig några surrande ljud eller så och kostar i princip ingenting.

Permalänk
Avstängd

Skulle gissa på att det bästa köpet för dig som dessutom är studerande är att leta upp en begagnad. Gärna en i en gammal äkta trälåda. Missuppfatta inte ordet "trälåda" då trälåda i det här fallet innebär att den oftast består av en spånplatta fanerad med äkta träfanér.

Du kan hitta hyfsat bra gamla vinylspelare på Röda Korset o andra second hand butiker för en hundralapp. Räkna dock med att du får lägga ett par hundralappar extra på att köpa en ny pickup (inkl nål) samt i förekommande fall även en ny rem om den är remdriven.

Följande diskussion har gått i över 50 år o är ännu inte över - de riktiga HiFi proffsen föredrar remdrivet eftersom de påstår att direktdrivna spelare får en viss återkoppling från motorn. Dvs i klarspråk - i en direktdriven spelare hör man alltid ljudet från motorn i högtalarna.

Bra beg spelare är Linn o Thorens fast de är ganska dyra. Dyrast är Linn som också är bäst. Annars finns det många andra märken som är helt ok som Dual, Pioneer, Garrard, B&O, Technics mfl mfl. Även enklare spelare som Philips o Luxor som man oftast kan köpa beg för en hundralapp på second hand är oftast mycket bättre än plastskiten man kan köpa på Clas Olsson inkl andra nytillverkade spelare under en tusenlapp.

Pappa samlar på gammal HiFi o stereoprylar så lite har jag snappat upp under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondBimbo:

samt i förekommande fall även en ny rem om den är remdriven.

Vet du var man köper remmar?
Skulle vilja 'reparera' en gammal skivspelare, som egentligen fungerar, förutom att remmen är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vet du var man köper remmar?
Skulle vilja 'reparera' en gammal skivspelare, som egentligen fungerar, förutom att remmen är kass.

Svalander har remmar,eller kika på ebay.

Permalänk
Rekordmedlem

Hifibutikerna/verkstäderna brukar också ha remmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis för ett par veckor sedan att välja och köpa en REGA RP1. Begränsad budget, men ville ha bra ljud. Hade läst en hel del recensioner och jämfört olika märken och modeller..

Nu behövde han ju också skaffa en RIAA-förstärkare upptäckte vi. Men istället för att göra det lämnade han tillbaka REGA:n och skaffade en random skivspelare med inbyggd förstärkare för 1500kr hos en liten elbutik. Den såg ut som en leksak med all sin plast och plastiga rattar..

Vissa är smarta andra är......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Vet du var man köper remmar?
Skulle vilja 'reparera' en gammal skivspelare, som egentligen fungerar, förutom att remmen är kass.

Det billigaste o enklaste är att du kollar på Ebay då där finns remmar till i princip ALLA vinylspelare som tillverkats de sista 60 åren.

OBS! länken ovan är en direktlänk till turntable belts.

Permalänk
Medlem

Köpa en skivspelare som inte behöver rem så behöver du inte tänka på att den ska gå sönder.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Köpa en skivspelare som inte behöver rem så behöver du inte tänka på att den ska gå sönder.

Är faktiskt lätt att byta rem så det är nog inget man behöver bekymra sig om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Köpa en skivspelare som inte behöver rem så behöver du inte tänka på att den ska gå sönder.

Vanligtvis är det bara att lyfta av skivtallriken, lyfta bort den gamla remmen o trä på den nya remmen. Då får man nog lägga ner några fler minuter på att leta upp rätt rem. Men som jag skrev ovan - HiFi folket föredrar remdrivet medans DJs vill ha startsnabba spelare o vill ha direktdrivet o skiter totalt i ev brum som motorn kan ge ifrån sig som sprider sig som ett muller ut i högtalarna.

Permalänk

Jag älskar min gamla Dual 505, låter och fungerar kalas än idag. Den har hängt med inom familjen sedan ny och har aldrig krånglat det minsta. Ville bara skriva det. Nu vill jag hem och lyssna på vinyl bara därför...

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Lägger till ett par äldre skivspelare av god kvalitet du kan leta efter, Pink Triangle, Micro Seiki.
Vill minnas att Technics fick bra betyg för sin 1200 serie också när det begav sig.

En sak att tänka på är att om du bestämmer dig för en äldre skivspelare så sitter det förmodligen en mc pickup på den vilket betyder att du lär behöva en mc-trafo också.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Ytterligare lite info från min käre far.

Tänk på att det finns TVÅ OLIKA TYPER AV PICKUPER - Movig Magnet o Moving Coil. Moving Magnet sitter i billigare skivspelare o ger en högre utspänning. Moving Coil sitter i dyrare skivspelare o ger en lägre utspänning. Billigare förstärkare med inbyggd förförstärkare (RIAA) har oftast bara ingångar för MM PU medans betydligt dyrare förstärkare med inbyggd förförstärkare även har ingång för MC PU.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på en Technics SL-1200mk2 eller SL-1210mk2.

Montera en finare hifi-pickup så har du en grym spelare.
Håller i evigheter.
Finns mycket delar så man kan uppgradera den med tiden så den blir en riktig high-end spelare.

Folk får säga vad de vill om att använda en "direktdriven DJ spelare " till hifi men det finns en anledning till att den används i anläggningar upp mot 100000 kronors klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondBimbo:

Ytterligare lite info från min käre far.

Tänk på att det finns TVÅ OLIKA TYPER AV PICKUPER - Movig Magnet o Moving Coil. Moving Magnet sitter i billigare skivspelare o ger en högre utspänning. Moving Coil sitter i dyrare skivspelare o ger en lägre utspänning. Billigare förstärkare med inbyggd förförstärkare (RIAA) har oftast bara ingångar för MM PU medans betydligt dyrare förstärkare med inbyggd förförstärkare även har ingång för MC PU.

Njaa, MI (moving iron) finns också men det är lite mer ovanligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns även kapacitiv avkänning av nålen, de är mycket bra men kräver en helt egen elektronikenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Puh, många åsikter i detta ämne märker jag, köpte dock den Yamahan P-350 som jag blev länkad till i början av tråden. Pratade med han som hade renoverat den och han sa att det var en bra skivspelare. Börjar där åtminstone sen får ni säga vad ni vill om ni tyckte jag gjorde ett bra eller dåligt val. Kan ju alltid köpa bättre grejer senare. Så nu är det bara förstärkare och högtalare som fattas.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K, Corsair Hydro H100, Gigabyte Radeon HD7970 Ghz Edition, MSI P67A-C45 REV B3, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Vengeance, SSD 120GB OCZ Max IOPS Vertex 3, Corsair HX750i , 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, Fractal Design Arc Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicktorr:

Puh, många åsikter i detta ämne märker jag, köpte dock den Yamahan P-350 som jag blev länkad till i början av tråden. Pratade med han som hade renoverat den och han sa att det var en bra skivspelare. Börjar där åtminstone sen får ni säga vad ni vill om ni tyckte jag gjorde ett bra eller dåligt val. Kan ju alltid köpa bättre grejer senare. Så nu är det bara förstärkare och högtalare som fattas.

Svårt att säga om den är bra utan att ha provat,ser i alla fall ok ut men ingen värstingmaskin,en bra puppa till den så ska det nog bli bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wicktorr:

Puh, många åsikter i detta ämne märker jag, köpte dock den Yamahan P-350 som jag blev länkad till i början av tråden. Pratade med han som hade renoverat den och han sa att det var en bra skivspelare. Börjar där åtminstone sen får ni säga vad ni vill om ni tyckte jag gjorde ett bra eller dåligt val. Kan ju alltid köpa bättre grejer senare. Så nu är det bara förstärkare och högtalare som fattas.

Yamaha P-350 var en helt ok spelare för sitt pris. Samt att den är remdriven som oftast låter bättre. Det finns ju inte så mycket som kan gå sönder på en vinylspelare så du lär säkert få mycket nöje med den.

Lite info om Yamaha P-350
http://www.vinylengine.com/library/yamaha/p-350.shtml

Manual
http://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?yamaha/yamaha_p-350_en_de_fr.pdf
OBS! att du måste vara medlem för att kunna tanka ner manualen - medlemsskap är gratis.

Permalänk
Inaktiv

Står en technic sl 10 i Göteborg om intresse finns. BILDER

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Står en technic sl 10 i Göteborg om intresse finns. BILDER

SL10 är väl en tangentialspelare!?? Är den din? Lär nog kosta en slant dvs några tusen kronor.