Permalänk

Vanligast orsak till datordöd

Hey,

Jag är intresserad av någon slags statistik på vanligaste orsaken till att bärbara datorer dör. Exempelvis 25% går sönder pga att de tappas, 30% av vätskeskador etc. Jag har kollat runt lite men hittar inget – tom hört med försäkringsbolag. Någon som har någon spännande källa eller något att bidra med?

MVH J

Permalänk

Gör en röst grej så får folk välja hur deras datorer har dött? Mina brukar dö av att den blir seg och till slut dör.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

derp.
såg inte att det var bärbara heh.

har fått in många som moderkortet dött på pga värme
(en av dem tyckte tangentbordet var varmt men tänkte inte på det då det varit så det senaste halvåret sedan dog datorn medans hon surfade.
Var en utav dom som kom in med en hp laptop innan de kassare dv6 med nvidia chippet och felande kylning kom) (de hemska Hp pavillion dv6 med överhettande nvidia chipset / gpu har man fått in 2 st utav när de dött CA en o en halv månad efter garantin gått ut märkligt nog samma månad men inte samma dag

(en utav dem hade kommit in på lagning 6 gånger pga den kassa kylnings designen.) och hon kom med den till oss den sista vändan då hon ville ha hårddisken och sina bilder räddade
Den andra dv6 ville se om vi kunde göra något förutom att plocka ur hårddisken och lite småsaker som minnen osv (Han hade planer på använda sin stationära istället för de arbeten han gjorde på laptopen. Men ville se om vi kunde fixa windows på den disken helt igen så han hade en extra funkande disk med windows och fixa ny laptop till jobbet och resa och då rekomenderade jag att han kikar på
Dyrare HP T ex Elitebook och probook serien (underbart lätt att arbeta på vissa utav dem ur äldre serien (små flikar vid tangentbordet ta bort det och tillhörande kabel och du kom åt minnen, ram, nätverkskort och cpu inom 10 minuter) eller lenovos thinkpad serie.) Han har inte kommit in med datorn än efter 4 år :3 vet dock inte vilken han köpte...

(på den andra som skulle ha allt räddat ifrån hårddisken som nu var RAW lyckades jag få med i stort sett allt förutom bakgrunds bilden på skrivbordet och lite musik (det var lungt så länge hon fick sina semesterbilder)

har även fått in en som moderkortet kortslutits på allt för många gånger (den hade blivit upskruvad av tidigare ägare och bytt kylpasta på cpun efter att den gått för varmt och fel skruv användes för att sätta tillbaks tangentbordet på den (någon toshiba eller acer tror jag med 2 gb ram) skitlaptop som han höll kvar i 5 år efter begagnat köp innan den dog helt (var inte ens sata disk på den heh.)

(stationära datorer nedan )

nätaggs explosion (hänt en vända med det satt på 110v av fipplande lillebror (övrigt förutom hdd på 80 gb (var nyformaterad) klarade sig efter byte av nätagg men det var liksom pentium 3 1000 mhz så den fick ersättas iallafall)

Åsknedslag genom router till moderkort... lite nyare socket 478 burk var detta (endast moderkort som tog smällen resten återanvändes till annan burk i hemmet eller såldes vidare) eller att komponenterna inte har prestanda nog efter ca 9 år och slängs eller säljs för typ 200 kr

(tidigare nämnd 478 burk med enklare passivt grafikkort och lite strömsnålare cpu + 1,5 gb ram
(2,0 ghz istället för den skitvarma 3,4 ghz singlecore )

Har en till burk med 2,0 ghz singlecore dock har jag endast 512 mb ram i den just nu och saknar även hdd, Då den fick bli monterad i en bekants burk som han kom hit med men radeon 9700 pro med skrikande fläkt (ska dock koppla dit annan 80mm fläkt och sätta dit med zip ties)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

I för mej har det för det mesta varit ramminnet som varit trasigt. Kanske har ett trasigt moderkort men jag är inte 100 på om det. Har haft ett corsair cx600 som dog efter 2 år också.

Edit: Woops fel forumdel. Men det fick mej att komma ihåg en till trasig del. Hårddisken i min thinkpad blev dålig efter 6 års användning. Började bluescreena och felkoderna pekade på hårddisken. Sen den fick en SSD så har problemen försvunnit.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

nätaggs explosion (hänt en vända med det satt på 110v av fipplande lillebror (övrigt förutom hdd på 80 gb (var nyformaterad) klarade sig efter byte av nätagg men det var liksom pentium 3 1000 mhz så den fick ersättas iallafall)

Åsknedslag genom router till moderkort... lite nyare socket 478 burk var detta (endast moderkort som tog smällen resten återanvändes till annan burk i hemmet eller såldes vidare) eller att komponenterna inte har prestanda nog efter ca 9 år och slängs eller säljs för typ 200 kr

(tidigare nämnd 478 burk med enklare passivt grafikkort och lite strömsnålare cpu + 1,5 gb ram
(2,0 ghz istället för den skitvarma 3,4 ghz singlecore )

Har en till burk med 2,0 ghz singlecore dock har jag endast 512 mb ram i den just nu och saknar även hdd, Då den fick bli monterad i en bekants burk som han kom hit med men radeon 9700 pro med skrikande fläkt (ska dock koppla dit annan 80mm fläkt och sätta dit med zip ties)

Skrivet av Blupparen:

I för mej har det för det mesta varit ramminnet som varit trasigt. Kanske har ett trasigt moderkort men jag är inte 100 på om det. Har haft ett corsair cx600 som dog efter 2 år också.

TS skriver bärbara datorer!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har bara haft en bärbar som är min egen, en Asus inköpt 07, har gått till nu men nu har batteriet dött.
I syrrans gamla bärbara har batteriet som gett upp med.
Polarns bärbara som går som HTPC har ca 2sekunders batteritid.
Tjejens gamla bärbara dör också om sladden dras ur.

Sammanfattar man detta så tror iaf jag att batteridöd är vanligaste dödsorsaken:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vårdslöshet skulle jag gissa på, då välldigt många folk tror att laptopen är oförstörbar för att den har ett skal som är hårt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim sjöstedt:

Hey,

Jag är intresserad av någon slags statistik på vanligaste orsaken till att bärbara datorer dör. Exempelvis 25% går sönder pga att de tappas, 30% av vätskeskador etc. Jag har kollat runt lite men hittar inget – tom hört med försäkringsbolag. Någon som har någon spännande källa eller något att bidra med?

MVH J

Som nämnts ovan så är en omröstning ett bra sätt att få ut statistik.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

TS skriver bärbara datorer!

märkte det efter att skrivit 20 minuter att tråden låg under bärbara datorer. men låter min text vara kvar och drog upp några lite smått unika fall av bärbara förutom batteridöd. som säkert kommer dyka upp i flertal

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att ovarsam behandling är den absolut vanligaste grundorsaken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

En Siemens/Nixdorf bärbar 486sx dog pågrund av att strömadapterns uttag i datorn glappade och ett slutkört batteri. Förutom att 2003 var 486-datorer med DOS 6.22/Win3.11 helt ute.

Nästa dator köpt 2003 en HP Pavillion bärbar, behölls tills 2010.i den var fortfarande helt OK att använda men...
först dog CD-brännaren/DVD-läsaren. Till sist började nätadaptern brinna/ryka då gav jag upp och skaffade en ny dator. Innan dessa hade batteriet nära nog blivit oanvändbart.

Två av tre Netbooks har också hafts sönder, största förlusten var en EeePC 701. Hade den ofta med i bilen för att kunna surfa på Hotspot eller 3G modemet (Detta var innan Android mobiler och surfplattor). På en resa ramlade datorn ner från baksätet och gled runt på biilgolvet, tillräckligt för att slå sönder skärmens upphängning. En annan användes på toaletten och ramlade ner från handfatet, så skärmen sprack

Senaste bärbara som bytts ut är en ASUS X53 från 2011. Den köptes mest för det låga priset, av damen i huset. Tiden har rusat ifrån den behovet har ändrats. På tre år har dock datorns plast spruckit på två ställen och ena skärmgångjärnet glappar. Batteriet är också slitet, då det max håller runt 1,5 timmar. Fast gamla X53 skulle kunna slita ett tag till om det inte var för att det krångligt att hålla flera datorer igång och uppdaterade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IBMs gamla (75GXP) deskstar i början av 2000-talet är väl en klassiker som slår det mesta.
Klipt och skuret från wiki:

Citat:

The IBM Deskstar 75GXP (as well as three other GXP-models made around year 2001) became infamous for their reportedly high failure rates.[2] This led to the drives being colloquially referred to as "Deathstars".[3] Due to this, the drives were ranked 18th in PC World's "Worst Tech Products of All Time" feature in 2006.

Datorerna slocknade runt om i hela världen. hehe

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd

För mig är det moderkort följt av nätagg.

Har haft två nätagg som dött för mig (Ett Ace of Sweden black (big supprise) och ett billigt skitagg på 600W).

Moderkorten som dött för mig har varit 3x MSI och 1x Asus. MSI moderkorten var ett av socket 478, ett för socket AM2 och ett för socket 1155. Asus var för socket AM2+.

Däremot brukar datorer generellt säljas alt. skrotas innan de dör för mig. De skrotas oftast i delar.

Skrivet av Homer_S1:

IBMs gamla (75GXP) deskstar i början av 2000-talet är väl en klassiker som slår det mesta.
Klipt och skuret från wiki:

Datorerna slocknade runt om i hela världen. hehe

/Homer_S

Det sjuka är att #1. America Online såldes på CD för att sedan skickas med som gratisprover i datorer i mitten och slutet av 90-talet. De rykte så fort man öppnade kartongen som innehöll datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För mig är det moderkort följt av nätagg.

Har haft två nätagg som dött för mig (Ett Ace of Sweden black (big supprise) och ett billigt skitagg på 600W).

Moderkorten som dött för mig har varit 3x MSI och 1x Asus. MSI moderkorten var ett av socket 478, ett för socket AM2 och ett för socket 1155. Asus var för socket AM2+.

Däremot brukar datorer generellt säljas alt. skrotas innan de dör för mig. De skrotas oftast i delar.

Det sjuka är att #1. America Online såldes på CD för att sedan skickas med som gratisprover i datorer i mitten och slutet av 90-talet. De rykte så fort man öppnade kartongen som innehöll datorn.

Som sagt, bärbara;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Som sagt, bärbara;)

Bärbara? Du menar maskiner vars gpu går upp i 95 c så fort du startar en tyngre program som tex. spel och dessutom drar till sig damm som en dammsugare? Då har vi inte snackat om den underbara saken att få sina lår brända och att de låter som ett jetplan som startar. Och kostar skjortan för prestanda som inte är något att hänga i granen? Nej tack. Håller mig till stationära datorer.

Om vi nu ska ta upp bärbara så skulle jag nog säga att damm är den största orsaken till död.. Tillsammans med spill och överhettning. Familjen har ägt tre laptops. Den ena (en Acer) la av pga. GPUn smälte samman med moderkortet. Då byttes den på garanti mot en Packard Bell som var kraftigare och höll sig iaf under smältgränsen. Ja tills brorsan tappade ett glas cola i den. Fick en ny på försäkring och den sackade ihop pga. damm. Tvingades plocka isär den, rengöra den och satte ihop den igen. Den höll i ett par månader sedan brann nätagget pga. damm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hos mig har det varit laddnings kontakterna i dator/laddare som tagit mest stryk. tex en gång så stod laptopen och laddade på vardagsrumsbordet. Eluttaget är bakom soffan och när det ringde på dörren fastnade hunden i kabeln och drog ner datorn från bordet. Detta resulterade i en knäckt laddningsport. Samma skada har uppstått på tre laptops här hemma av lite olika orsaker. Så nu mera används mac books med magsafe kontakter.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Oftast när Bärbar dör enligt mina erfarenheter så är det överhettning

T.e.x haft den i knät och kvävt den helt enkelt, Full av damm (va då kan dom bli dammiga?)

Men har även haft en del som HDD's va trasiga i efter en runda i golvet (haft datorn på ett vardagsrums bord med sladden hängades över kanten sedan rest sig upp och gått därifrån och rivit ner datorn i golvet )

Även haft en där skärmen varit sönder tryckt, 2st tum avtryck mitt i skärmen (nä jag vet inte vad som hände den bara slocknade )

Är det inom ( ) så är det sånt folk har sagt eller gjort

Poäng: Så som med mycket annat handlar det oftast om handhavande fel som folk försöker maska, självklart inte alla men väldigt många försöker

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pumba-kung:

Oftast när Bärbar dör enligt mina erfarenheter så är det överhettning

T.e.x haft den i knät och kvävt den helt enkelt, Full av damm (va då kan dom bli dammiga?)

Men har även haft en del som HDD's va trasiga i efter en runda i golvet (haft datorn på ett vardagsrums bord med sladden hängades över kanten sedan rest sig upp och gått därifrån och rivit ner datorn i golvet )

Även haft en där skärmen varit sönder tryckt, 2st tum avtryck mitt i skärmen (nä jag vet inte vad som hände den bara slocknade )

Är det inom ( ) så är det sånt folk har sagt eller gjort

Du menar som dessa legendariska personer som kommer in med laptops där skruvmejseln de har kört igenom skärmen fortfarande sitter fast och de kräver att få pengarna tillbaka alt. en ny laptop?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar som dessa legendariska personer som kommer in med laptops där skruvmejseln de har kört igenom skärmen fortfarande sitter fast och de kräver att få pengarna tillbaka alt. en ny laptop?

Exakt haft att göra med en hel del sådana

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pumba-kung:

Exakt haft att göra med en hel del sådana

Tack gode gud att jag inte jobbar och inte heller tänker jobba med kundservice. Visst vissa är naturligt okunniga som tex. äldre men vissa är rent utav efterblivna. Som personen som kom fram till mig en dag på Coop och ville att jag skulle hjälpa henne ta ner något från fjärde hyllan. Visst tänkte jag och hjälpte henne. Till svars fick jag en svordom och otrevligheter.. Kan inte ens tänka mig vad de som faktiskt är anställda på coop får genomlida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft någon dator som har börjat brinna eller något liknande för att det finns damm där i. Alla mina bärbara datorer lever och används fortfarande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig