Yamaha RX-A1030 + slutsteg, vilket?

Permalänk
Medlem

Yamaha RX-A1030 + slutsteg, vilket?

Funderar på en Yamaha RX-A1030 men mina högtalare är ganska trögdrivna och jag behöver lite mer kräm. Vill ha ett slutsteg som matchar, tycker att det är ganska många som inte är nöjda klangen när dom lagt på ett slutsteg.

Högtalarna i fråga är Energy Veritas 2.4i

Kollat på lite olika beggade steg och vill gärna komma undan så billigt som möjligt men med ett schysst steg som matchar receivern och grejerar att driva högtalarna.

Primare
A.30.2 2x120w i 8 Ohm. Hittat ett för 6000:-

Rotel
RB-990 2x200w i 8 Ohm. Hittat ett för 4000:-
RB-1582 2x200 i 8 Ohm. Hittat ett för 8000:-

Vincent
SP-996 hittat två för 3000:-
SP-997 hittat två för 5500:-
SP-331 hittat ett för 6000:-

Eller är det bättre att bara köpa en Yamaha RX-A2030 men frågan är om den grejar att driva högtalarna?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
William

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bladman:

Funderar på en Yamaha RX-A1030 men mina högtalare är ganska trögdrivna och jag behöver lite mer kräm. Vill ha ett slutsteg som matchar, tycker att det är ganska många som inte är nöjda klangen när dom lagt på ett slutsteg.

Högtalarna i fråga är Energy Veritas 2.4i

Kollat på lite olika beggade steg och vill gärna komma undan så billigt som möjligt men med ett schysst steg som matchar receivern och grejerar att driva högtalarna.

Primare
A.30.2 2x120w i 8 Ohm. Hittat ett för 6000:-

Rotel
RB-990 2x200w i 8 Ohm. Hittat ett för 4000:-
RB-1582 2x200 i 8 Ohm. Hittat ett för 8000:-

Vincent
SP-996 hittat två för 3000:-
SP-997 hittat två för 5500:-
SP-331 hittat ett för 6000:-

Eller är det bättre att bara köpa en Yamaha RX-A2030 men frågan är om den grejar att driva högtalarna?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
William

Kanske beror på dåligt försteg.

Permalänk
Medlem

Om klangen är dålig så är det nog förstegsdelen som sätter gränsen.
Hade aldrig köpt en receiver i den klassen sen köpt steg. Bättre o gå 2030 eller 3030 så du får både bättre försteg och ström.

För övrigt går väll 1030 att bi-ampa.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Är det inte lite mer kräm i denna då? http://www.hifiklubben.se/Products/nad-t757v2-hemmabioreceive...

NAD är ju väldigt strömstarka.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Problemen har varit att det låtit bra innan dom lagt på slutsteget, sedan med slutsteget har det börja låta sämre... mer power men sämre detaljer.. vet inte vad det beror på vill bara inte vara med om samma sak. Gäller inte just denna receiver utan är bara ett allmänt problem som jag sett på div forum.

Som sagt, vet inte om 2020 eller 2030 grejar att driva Veritas högtalarna? Vad säger ni?

Nackdelen med att bi-ampa receivers är ju att strömdelen är den samma så du får ju faktiskt inte ut mer effekt den bara delas på fler steg.

Anledningen till att jag valt Yamaha 1020/30 är att det är den som låter bäst på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bladman:

Problemen har varit att det låtit bra innan dom lagt på slutsteget, sedan med slutsteget har det börja låta sämre... mer power men sämre detaljer.. vet inte vad det beror på vill bara inte vara med om samma sak. Gäller inte just denna receiver utan är bara ett allmänt problem som jag sett på div forum.

Som sagt, vet inte om 2020 eller 2030 grejar att driva Veritas högtalarna? Vad säger ni?

Nackdelen med att bi-ampa receivers är ju att strömdelen är den samma så du får ju faktiskt inte ut mer effekt den bara delas på fler steg.

Anledningen till att jag valt Yamaha 1020/30 är att det är den som låter bäst på marknaden just nu.

1. Det kan låta sämmre för att det blir en jäkla omväg när man tar ut lågnivån från reciverna. Dom är juh inte "tänkta/byggda" för det. Det är
mera en funktion som följer med.

2. Bi-Amp ger samma nätdel ja, men du får olika steg som belastas med olika frekvenser, mellanregister/diskant slipper vara med om den ström dipp/uppladdning som basen tar ut av steget. Man får garanterat klarare mellanregister och diskant. Sen hur mycket det ger får att diskutera.

Har inte själv jämfört de olika XX30 recivrarna. Men har en 3067 som jag anser är en mycket kompetent Hi-Fi maskin för att vara en recivver.
Den jämfört me 1067 och 2067 lät dag och natt.

För övrigt tillsalu så PMa mig om du ska en riktigt reciver =)!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs