Permalänk
Medlem

Bra it leverantör till firma

Finns det någon som har bra rekommendationer på en firma till it prylar. Vi kör idag Dustin, men då de tar betalt för frakten så beställer vi en gång per vecka. Ni som väntar på paket vet ju vilken katastrof det är.

Vår firma är helt nystartad så vi har inte haft tid att undersöka allt ännu. Cirka 200 anställa alla med datorer och tillbehör.

Vilka är bra?
Komplett
Webhallen
Dustin
Inet

Gärna personliga erfarenheter tack!
Vilken har ett företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vårat företag kör alltid Dustin. Även om vi beställer 16.00 så får vi sakerna dagen efterom allt fanns i lager

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Inaktiv

Helt nystartad med 200 anställda? Wow.

Dustin funkar bra tycker jag, dock så köper vi verkligen inga mängder. Men om ni beställer ofta kanske det går att förhandla sig till antingen sänkt frakt eller fraktfritt? Dustin är av egen erfarenhet (privat o jobbet) duktiga som få att leverera i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Vårat företag kör alltid Dustin. Även om vi beställer 16.00 så får vi sakerna dagen efterom allt fanns i lager

Det är ju det man vill åt. Men eftersom Dustin tar typ 100+ kronor i frakt så vill ledningen endast göra inköp 1 gång per vecka. Vilket innebär att om det är bråttom så åker man ner på stan och handlar till ett dyrare pris. Ofta vill man ju inte vänta 1 vecka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kör oftast med Misco. Tycker de har varit snabba och de kan hitta många saker som inte finns listade på hemsidan om man bara frågar. Men det händer att man springer ner på Webhallen när man behöver något fort. Det går inte att undvika om man inte har internt lager på saker som går ofta...

Och om du inte redan gjort det så försök standardisera, i längden sparar man så sjukt mycket tid på att inte ha 200 olika setups som ska supportas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Helt nystartad med 200 anställda? Wow.

Dustin funkar bra tycker jag, dock så köper vi verkligen inga mängder. Men om ni beställer ofta kanske det går att förhandla sig till antingen sänkt frakt eller fraktfritt? Dustin är av egen erfarenhet (privat o jobbet) duktiga som få att leverera i tid.

Ja bekymret för oss är att vi är en avknoppning från ett större företag. Men vi har inte hunnit få allt på plats vad det gäller tex avtal.
Dustin är ju bra, men om ni behöver en hårddisk för 400 så är det ju lite beige med över 100 kronor i frakt.

Vilka volymer behöver man upp i för att få fri frakt? Eller det kanske inte finns om man inte är typ Ericsson.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Vi kör oftast med Misco. Tycker de har varit snabba och de kan hitta många saker som inte finns listade på hemsidan om man bara frågar. Men det händer att man springer ner på Webhallen när man behöver något fort. Det går inte att undvika om man inte har internt lager på saker som går ofta...

Och om du inte redan gjort det så försök standardisera, i längden sparar man så sjukt mycket tid på att inte ha 200 olika setups som ska supportas.

Vi har ett support avtal på våra pc, men detta gäller ju typ hårddiskar, möss, programvaror, skärmar, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chest:

Ja bekymret för oss är att vi är en avknoppning från ett större företag. Men vi har inte hunnit få allt på plats vad det gäller tex avtal.
Dustin är ju bra, men om ni behöver en hårddisk för 400 så är det ju lite beige med över 100 kronor i frakt.

Vilka volymer behöver man upp i för att få fri frakt? Eller det kanske inte finns om man inte är typ Ericsson.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, handlar för väldigt lite per år så är knappast berättigad till några rabatter. Enklast är nog om du ringer runt till alla och frågar. Tipset är väl att använda sig av "vi handlade tidigare genom företag "yada yada" men har nu hoppat av och startat eget, vår beräknade inköpsvolym per år är "såhär och såhär många". Försök alltså att använda er tidigare rabatt (om det nu fanns någon) även för ert nya, kan ju funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chest:

Det är ju det man vill åt. Men eftersom Dustin tar typ 100+ kronor i frakt så vill ledningen endast göra inköp 1 gång per vecka. Vilket innebär att om det är bråttom så åker man ner på stan och handlar till ett dyrare pris. Ofta vill man ju inte vänta 1 vecka

Skickades från m.sweclockers.com

200 anställda borde lågt räknat betyda 200 miljoner i årsomsättning,
och ledningen dividerar om ett par hundra i fraktkostnader, okey.

Om ni handlar från någon annan, kolla om fraktfritt även gäller företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

200 anställda borde lågt räknat betyda 200 miljoner i årsomsättning,
och ledningen dividerar om ett par hundra i fraktkostnader, okey.

Omsättning är inte detsamma som vinst. Varför ska man inte försöka spara in på utgifter bara för att dom är små i förhållande till omsättningen? Invalid argument.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

200 anställda borde lågt räknat betyda 200 miljoner i årsomsättning,
och ledningen dividerar om ett par hundra i fraktkostnader, okey.

Om ni handlar från någon annan, kolla om fraktfritt även gäller företag.

Jag kan nog tycka att det är ett relevant sätt att se det på. Säg att alla anställda handlar tio gånger per år, då motsvarar det 2000 köptillfällen, sedan 100 kronor i frakt ger ju 200000 bara fraktkostnader per år? Genom att klumpa ihop det så kommer man nu istället undan med 40-50 köptillfällen. Dvs 4-5000 kronor. Rätt bra förtjänst.

Nackdelen är ju att vi på golvet får vänta lite längre på grejerna.

Fraktfritt gäller ju sällan företag, mest privatpersoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chest:

Jag kan nog tycka att det är ett relevant sätt att se det på. Säg att alla anställda handlar tio gånger per år, då motsvarar det 2000 köptillfällen, sedan 100 kronor i frakt ger ju 200000 bara fraktkostnader per år? Genom att klumpa ihop det så kommer man nu istället undan med 40-50 köptillfällen. Dvs 4-5000 kronor. Rätt bra förtjänst.

Nackdelen är ju att vi på golvet får vänta lite längre på grejerna.

Fraktfritt gäller ju sällan företag, mest privatpersoner.

Skickades från m.sweclockers.com

2000 köptillfällen? Så ni skulle behöva beställa flera gånger om dagen?
Alla inköp är väl inte akuta. Ni har väl någon samordnare?

Där jag jobbar har vi ett litet lager med hårdvara och kringutrustning som fylls på
efterhand det plockas ut.

Skrivet av A7X:

Omsättning är inte detsamma som vinst. Varför ska man inte försöka spara in på utgifter bara för att dom är små i förhållande till omsättningen? Invalid argument.

Självklart skall man inte slösa, men man skall skilja på företag och privatekonomi.
Skicka en anställd ut på stan är inte gratis heller.

Permalänk
Medlem

Tycker att Dustin är för dyra, använder dom väldigt sällan. Beställer mest från:
Also Actebis (also.se)
Techdata (techdata.nu)
Ingram Micro (http://se-new.ingrammicro.com)
Deltaco (http://www.deltaco.se)
Toners beställs oftast från Isolda.

Har du partner login får du oftast mer rabatt för en summa än vad Dustin kan ge. Frakten är oftast billigare också samt om man lägger en större beställning på t ex Also kan man oftast få det lite billigare. Mitt företag beställde nyligen 50 skärmar, 50 laptops, 50 tgb, 50 möss, 50 dockningsstationer samt lite annat. Slog vi ut rabatten fick vi i runda slängar 40 tbg, 40 möss, 3 dockningsstationer och 2 skärmar i rabatt.

Köper ni mycket datorer kan det vara värt att ha ett avtal med t ex Dell, Lenovo, Hp etc. Mycket pengar att spara där.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

2000 köptillfällen? Så ni skulle behöva beställa flera gånger om dagen?
Alla inköp är väl inte akuta. Ni har väl någon samordnare?

Där jag jobbar har vi ett litet lager med hårdvara och kringutrustning som fylls på
efterhand det plockas ut.

Självklart skall man inte slösa, men man skall skilja på företag och privatekonomi.
Skicka en anställd ut på stan är inte gratis heller.

Visionen jag sett framför mig är att inte ha en samordnare utan ett avtal med en leverantör som var och en kan besöka själv från efter godkännande från sin chef. Då kan det ju dra iväg. Idag beställs det som sagt en gång per vecka.

Precis att skicka ut folk på stan kostar sjukt mycket, det måste undvikas till varje pris.

Och vad det gäller lager, så hade vi det innan, plockat med tangentbord, batterier, möss, hårddiskar och liknande. Men det försvann när det byttes firma, nu kör alla sitt race, typ.
Det är ju klart det bästa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Självklart skall man inte slösa, men man skall skilja på företag och privatekonomi.
Skicka en anställd ut på stan är inte gratis heller.

Har någon påstått något annat? Tycker dina inlägg snarare tyder på att du själv inte till fullo skiljer på privatekonomi och företagsekonomi.

Att få en fraktfri leverantör löser bägge problemen så jag ser inte riktigt hur ditt inlägg tillför något?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Har någon påstått något annat? Tycker dina inlägg snarare tyder på att du själv inte till fullo skiljer på privatekonomi och företagsekonomi.

Att få en fraktfri leverantör löser bägge problemen så jag ser inte riktigt hur ditt inlägg tillför något?

Men vilket är billigast rent ekonomiskt, att gå och vänta eller betala 150kr?

Sen tror jag inte det finns någon leverantör som skickar småordrar fraktfritt.
Men det vet kanske du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men vilket är billigast rent ekonomiskt, att gå och vänta eller betala 150kr?

Sen tror jag inte det finns någon leverantör som skickar småordrar fraktfritt.
Men det vet kanske du?

Det är lite det som är min fråga. Om det finns någon som kör utan frakt och hur stor man måste vara som kund för att få det. Men det är kanske ingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ni "bygger" ett eget lager så fort som möjligt med saker ni tror kommer att behövas "ganska" omgående.
Jag tror, om ni får ett företag att skicka småsaker utan frakt så lär dom lägga på det på själva saken...

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men vilket är billigast rent ekonomiskt, att gå och vänta eller betala 150kr?

Sen tror jag inte det finns någon leverantör som skickar småordrar fraktfritt.
Men det vet kanske du?

Såklart är det billigast att gå och vänta, förutsatt att man kollar på den direkta ekonomiska aspekten. Problemet är ju att det kan få följdeffekter av att vänta med beställningar.

Nej jag vet inte någon som skickar småordrar gratis, men spontant känns det som att B2B-försäljning säkerligen använder sig av upplägget gratis frakt i utbyte mot att man handlar allt från samma butik... Men som sagt, jag är bara lekman på området så jag har ju inget stöd för vad jag tror.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Kan rekomendera Deltaco. www.deltaco.se . Jag är lageransvarig på firman så blir oftast 2-3 beställningar per vecka därifrån.

De har inga jättemängder med hårdvara med endel. Däremot ett enormt sortiment på olika kablar i alla möjliga längder och utformningar dessutom oftast till grymma priser. Inga överslagspriser på 100:- för en vanlig HDMI kabel som vissa andra firmor lägger på när även dem köper produkten från Deltaco.

De har även en budslinga som täcker hela Stockholm om jag inte är ute och cyklar, för 80:-. Avgår i 2 omgångar per dag, en kl 09 samt en kl 13. Så du kan få grejerna samma dag du beställer oftast.

Vet inte om de har precis det sortimentet du letar efter men en del bör nog passa iaf. Dock är deras mobilsajt inte den bästa.