ESXi host - Inköpsförslag

Permalänk
Medlem

ESXi host - Inköpsförslag

Tjenare!

Håller på att bygga ihop en ESXi host. Den ska köra ett par VM till att börja, pfsense, ett par labb miljöer med linux och windows, plus lite annat gott.
Den kommer att vara igång 24/7 så stabilitet är viktigt.
Det jag behöver hjälp är att lista ut de sista delarna utav bygget.

Jag listar nedan de delar som jag redan har införskaffat:
MB: ASUS KCMA-D8
CPU: 2 x AMD Opteron 4256 EE
NIC: HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit
Raid controller: Dell Perc H310, HP Smart Array P800

Har inte helt bestämmt mig för vilket Raid kort jag ska använda. HP P800 har en BBU men är "big as fuck" (31cm lång). Medans Dell H310 har en betydligt bättre format som gör att det kan få plats lättare, men ingen BBU.

Delar som måste köpas in:
Lagring & Chassi:
Planen är att köra 4 Seagate ES.3 1TB diskar i raid 10 till att börja med för datastore, möjligtvis expandera detta till 8 diskar i framtiden.
Så jag är ute efter ett chassi med åtminstone 8 hotswap platser. Det ska vara ett tower chassi.
Då jag inte hittat något lämplig lösning inom en rimlig prisnivå så var min plan att göra enligt nedan:
1 x Chieftec WH-02B-B tillsammans med 2 x Icy Dock FatCage MB154SP-B.
Tänkte köpa till ljuddämpande material för att täcka insidan utav chassit + ett par tystare fläktar för att få ner ljudnivån.

Vad tror ni om denna lösning?
Blir det helt overkill med min framtida plan på 8 diskar i raid för datastores och borde nöja mig med en mindre lösning eller har ni något bättre förslag?
Det jag är lite orolig över är ifall det kan bli för mycket vibrationer för HDD i de länkade hdd burarna. Så min tanke var att köpa till självhäftande gummilister och sätta dessa på vaggorna mot hdd för att minska vibrationerna.

PSU:
Hade tänkt köpa detta psu Corsair RM 450W.

Ram:
Planen var att börja med 32GB RAM för att lätta kunna utöka detta vid behov. Kommer att satsa på ECC Reg minnen.
2 x KINGSTON 16GB 1333MHZ DDR3L ECC REG CL9 (16GB sticka) eller 2 x KINGSTON 16GB 1333MHZ DDR3 ECC REG CL9 (2 x 8GB stickor).

CPU kylare:
SilverStone Argon AR03
Verkar vara den mest lämpliga om ser till chassit som jag funderat på och det faktum att man ska få plats med två utav dessa efter varandra.

Ursäkta "wall of text", men jag har rätt så många funderingar då detta är mitt första riktiga serverbygge med lite mer server inriktade delar. Så jag vill hellst inte låta så mycket åt slumpen utan vill få det så bra som möjligt.
Vad tycker ni? Låter detta upplägg som en vettig plan eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand
Nikwad

Permalänk
Medlem

Skulle du inte kunna köra med en Dell Perc6i som har BBU?
Dom kan man få billigt på tex tradera,ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Skulle du inte kunna köra med en Dell Perc6i som har BBU?
Dom kan man få billigt på tex tradera,ebay

Det är väl inte en helt dum idé, bättre storlek + att man får en bbu. Drygt bara att man tyvärr lyckades vinna den där jäkla p800:n.

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrat över är hur ESXi reagerar om man har två processror... vägrar den att starta då eller får man bara tillgång till den ena om man kör med en standard ESXi free licens (det står att den är "restricted to 1 physical CPU, unlimited cores")?

Själv tvekade jag mellan en eller två processorer men valde ett moderkort med 1 socket eftersom jag inte visste hur denna begränsning fungerar...

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Det är väl inte en helt dum idé, bättre storlek + att man får en bbu. Drygt bara att man tyvärr lyckades vinna den där jäkla p800:n.

Glöm inte att skaffa rätt kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zydox:

En sak som jag undrat över är hur ESXi reagerar om man har två processror... vägrar den att starta då eller får man bara tillgång till den ena om man kör med en standard ESXi free licens (det står att den är "restricted to 1 physical CPU, unlimited cores")?

Själv tvekade jag mellan en eller två processorer men valde ett moderkort med 1 socket eftersom jag inte visste hur denna begränsning fungerar...

Om jag minns rätt så kan du starta upp precis som vanligt men du kan endast nyttja 1 fysisk CPU men obegränsat med kärnor i 1 CPU så att säga.
Så att du kan använda alla kärnor i en 4 eller 8 kärnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Glöm inte att skaffa rätt kablar

Absolut

Fast nu kommer ju nästa problem... Glömde bort att planen var att skaffa SAS diskar. Och HDD bay:sen som jag har länkat stödjer bara SATA. Du råkar inte känna till några sånna?

Skrivet av Zydox:

En sak som jag undrat över är hur ESXi reagerar om man har två processror... vägrar den att starta då eller får man bara tillgång till den ena om man kör med en standard ESXi free licens (det står att den är "restricted to 1 physical CPU, unlimited cores")?

Själv tvekade jag mellan en eller två processorer men valde ett moderkort med 1 socket eftersom jag inte visste hur denna begränsning fungerar...

De senaste licenserna har ingen begränsning i vare sig RAM eller sockets, som jag har förstått det iaf.
Så fixar du en ESXi 5.5 free license så funkar den på 2P, 64GB RAM server och uppåt utan problem (har dock inte testat det själv än i verkligheten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Absolut

Fast nu kommer ju nästa problem... Glömde bort att planen var att skaffa SAS diskar. Och HDD bay:sen som jag har länkat stödjer bara SATA. Du råkar inte känna till några sånna?

Dom flesta ska stödja SAS/SATA vad jag har sett.

Permalänk
Medlem

CSE-M35TQ-B funkar med både SAS/SATA.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

De senaste licenserna har ingen begränsning i vare sig RAM eller sockets, som jag har förstått det iaf.
Så fixar du en ESXi 5.5 free license så funkar den på 2P, 64GB RAM server och uppåt utan problem (har dock inte testat det själv än i verkligheten).

Hmm... kanske borde testa att fixa en ny licens isf... på min gamla 5:a står det följande på min 5.5 server:

Product: VMware vSphere 5 Hypervisor Licensed for 1 physical CPUs (unlimited cores per CPU) License Key: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX Expires: Never Product Features: Up to 8-way virtual SMP

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zydox:

Hmm... kanske borde testa att fixa en ny licens isf... på min gamla 5:a står det följande på min 5.5 server:

Product: VMware vSphere 5 Hypervisor Licensed for 1 physical CPUs (unlimited cores per CPU) License Key: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX Expires: Never Product Features: Up to 8-way virtual SMP

Så Esxi gratis licensen stödjer inte längre 2 fysiska processorer, var det bara för ESXI 5.1 då?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Så Esxi gratis licensen stödjer inte längre 2 fysiska processorer, var det bara för ESXI 5.1 då?

För mig har det alltid stått 1 CPU... här är vad som står på min ESXi 5.1 host:

Product: VMware vSphere 5 Hypervisor Licensed for 1 physical CPUs (unlimited cores per CPU) License Key: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX Expires: Never Product Features: Up to 32 GB of memory Up to 8-way virtual SMP

Eller är det bara att den visar hur många CPU's man har i burken?

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem

Begränsning på CPUer i ESXi 5.5 är bara att du inte kan ge en VM mer än 64 virtuella kärnor och begränsningen på minne är numera 4TB och det lär räcka.

Anledningen att det står "Licensed for 1 physical CPUs" är att du bara har en installerad.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Känns som att jag skippar hela hot-swap biten och bara kör på ett Define R4.
Förhoppningsvis så kraschar väl inte diskarna allt för oftra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Känns som att jag skippar hela hot-swap biten och bara kör på ett Define R4.
Förhoppningsvis så kraschar väl inte diskarna allt för oftra.

Exakt så resonerade jag med. Har hotswap i min riktiga NAS (Netgear Readynas) och det enda tillfället jag behövt hotswap (under de 2-3 åren jag använt den) var när jag uppgraderade diskarna. Känns som att det inte är så svårt att öppna lådan för det där enda (förhoppningsvis) tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Känns som att jag skippar hela hot-swap biten och bara kör på ett Define R4.
Förhoppningsvis så kraschar väl inte diskarna allt för oftra.

Man ska aldrig säga aldrig. Dock e det väl "bara" diskarna som går sönder. Ett tips är att du märker dem vid installationen så du vet vilken disk är vilken på din kontroller. Det underlättar fett mycket den dagen en disk går sönder Bara koppla ur den å byta. Du kan se antingen vid uppstart av hosten (iaf på min fujitsu burk med LSI/fuj kontroller) eller så ser du i vsphere när en disk pajjar. Så är man bara lite uppmärksam så klarar man sig utan hotswap. Även om det är najs Bättre å lägga pengarna på RAM. I den nyaste versionen av esxi så har de tagit bort eller höjt taket för RAM om jag inte missminner mig vilket är NAJS

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Man ska aldrig säga aldrig. Dock e det väl "bara" diskarna som går sönder. Ett tips är att du märker dem vid installationen så du vet vilken disk är vilken på din kontroller. Det underlättar fett mycket den dagen en disk går sönder Bara koppla ur den å byta. Du kan se antingen vid uppstart av hosten (iaf på min fujitsu burk med LSI/fuj kontroller) eller så ser du i vsphere när en disk pajjar. Så är man bara lite uppmärksam så klarar man sig utan hotswap. Även om det är najs Bättre å lägga pengarna på RAM. I den nyaste versionen av esxi så har de tagit bort eller höjt taket för RAM om jag inte missminner mig vilket är NAJS

Säger inte att diskarna aldrig kommer att faila
Men just nu känns det som att böket med att fixa hotswap för alla diskarna är mer besvärligt än att byta den disken som kraschar genom att plocka bort sidoplåten. Priset drar också iväg rätt så mycket med en sån lösning plus att det verkar vara väldigt snålt med backplanes/burar som stödjer sas 6gb/s.
Precis som du skriver så är det mer intressant att lägga de pengarna på lite mer minne som jag kan ha kul med.

Blir att skaffa en Dyno för att märka diskarna yes, annars kommer man aldrig att hitta rätt disk utan att behöva testa sig fram för att hitta den.