Hjälp! Alla mina USB 3.0 portar dog precis.

Permalänk

Hjälp! Alla mina USB 3.0 portar dog precis.

Som titeln lyder. Satt och spelade CS:GO och så plötsligt dog båda musen och tangentbordet. Spelet fortsatte och flöt på som vanligt men vad jag än gjorde så kunde jag inte få tangentborded och musen att funka igen. Efter jag stängde ner datorn och startade om så stod det att min burk inte hittade något tangentbord. Jag flyttade runt i olika portar men funkade inte. Sen bytta jag till de två övre svarta portarna som jag andtar är 2.0 portar. Och dom funkar perfekt. Vad hände? Är min moderkort påväg att dö? vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att pröva med annan mus/tangentbord? Annars låter det som strul med kanske drivrutiner?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Kolla under Enhetshanteraren om du har något gult utropstecken under USB-styrenheter. Specifikt om USB3.0 finns med där och ser felaktig ut. Har haft detta bekymmer på en del burkar där man får installera om USB3 drivrutinerna igen så funkar det.
I mitt fall verkar det vara Intel´s USB3-drivare som i grunden är problemet då detta fel kommer och går på flera datorer av samma modell.

Permalänk

Testade med andra tangentbord men samma sak. Det är defentivt usb portarna. Inga gula tecken men har dedär intel usb grejjen i enhetshanteraren. En liten kul grej är att jag testade att spela CS:GO nu med msuen och tangentbordet i de två svarta usb portarna (tror de är 2.0). Och spelet flöt på bättre, kändes mjukare lixom. Svårt att förklara. Siktade också bättre. Musen känns bättre nu.. kan de vara så att mina usb portar alltid varit lite knasiga?

Permalänk
Medlem

Vet inte faktist, men kanske är så. Det verkar som om dina usb3.0 portar är trasiga

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueProbe:

Testade med andra tangentbord men samma sak. Det är defentivt usb portarna. Inga gula tecken men har dedär intel usb grejjen i enhetshanteraren. En liten kul grej är att jag testade att spela CS:GO nu med msuen och tangentbordet i de två svarta usb portarna (tror de är 2.0). Och spelet flöt på bättre, kändes mjukare lixom. Svårt att förklara. Siktade också bättre. Musen känns bättre nu.. kan de vara så att mina usb portar alltid varit lite knasiga?

Inte säkert att de alltid varit det. Beroende på vad du har för moderkort kan det vara ett extra chip/kontrollkrets för USB3. Det extra chippet ger då ökad fördröjning eftersom det är en mer sak som signalen ska gå genom.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns säkert något eget USB:chip till dina USB3 portar då det inte vad jag vet finns inbyggt i chipsetet?! Så därför ta dig till ditt moderkorts hemsida och kolla om det finns speciella drivisar till dessa. Sedan är det inte nödvändigt att använda USB3 till mus och/eller tangentbord då detta USB2 räcker och blir över för vilken utrustning som helst av sagda delar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)