MSI GeForce GTX780 3GB Lightning

Permalänk

MSI GeForce GTX780 3GB Lightning

Beställde idag ett 780 Lightning :p.

Tänkte kolla om det är någon som har någon erfarenhet av detta kort!?

Har läst massvis med recensioner och kommit fram till att detta och EVGA 780 Classified ska vara dom bästa 780 korten att få tag på i dagsläget om man vill ha maximal överklockning i framtiden.

Beställde först ett EVGA 780 Classified men CDON hade tydligen inte uppdaterat sitt lagersaldo som tur va så såg jag direkt på morgonen att försändelsen hade blivit uppdelad med andra komponenter jag beställt. Det blev en snabb avbokning så gick jag in på Netonnet istället och såg då till min förvåning att MSI Lightning kortet kommit in.

Givetvis blev det en beställning direkt och bryr mig inte om dom extra hundralapparna men känner ändå att EVGA Classified är minst lika bra.

MSi Lightnings 780 kort är däremot ett av dom snyggaste grafikkort jag har skådat.

Någon här på Sweclockers som hunnit testa detta ultrasnygga kort än?

Har även ännu en fråga till er Hardware freaks här inne. Sitter i nuläget på ett Newton R3 600W Platinum och det har funkat klockrent med min överklockade i5 3570K tillsammans med båda mina 670 OC SLi. Har däremot ett Tesla R2 1000W Gold liggandes som är helt nytt men testade detta för ett tag sen och korten blev då känsligare för min vanliga klockning!?

Endast 50Mhz extra på Core / 400Mhz på minnen i Msi Afterburner och 112% på power target utan att pilla på Volt har alltid funkat med min Newton R3 600W Platinum. Trodde jag skulle få mer utrymme för OC när jag bytte upp mig till 1000W visserligen inte Platinum men ändå GOLD borde inte vara någon större skillnad.

Nu tänkte jag slänga in mitt 1000W tillsammans med mitt nya bygge (i7 4770K / Asus Hero VI / MSi 780 Lightning) och alla komponenter minus ett 670 som ska över till min andra burk som min son ska spela på.

Så är det någon som har erfarenhet av MSi 780 Lightning / Tesla R2 1000W Gold och kanske även några av dom andra komponenter jag har på G i veckan!? :).

Har läst igenom recensioner grundligt och alla komponenter är handplockade men vill ändå höra lite från er här inne :).

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Beställde idag ett 780 Lightning :p.

Tänkte kolla om det är någon som har någon erfarenhet av detta kort!?

Har läst massvis med recensioner och kommit fram till att detta och EVGA 780 Classified ska vara dom bästa 780 korten att få tag på i dagsläget om man vill ha maximal överklockning i framtiden.

Beställde först ett EVGA 780 Classified men CDON hade tydligen inte uppdaterat sitt lagersaldo som tur va så såg jag direkt på morgonen att försändelsen hade blivit uppdelad med andra komponenter jag beställt. Det blev en snabb avbokning så gick jag in på Netonnet istället och såg då till min förvåning att MSI Lightning kortet kommit in.

Givetvis blev det en beställning direkt och bryr mig inte om dom extra hundralapparna men känner ändå att EVGA Classified är minst lika bra.

MSi Lightnings 780 kort är däremot ett av dom snyggaste grafikkort jag har skådat.

Någon här på Sweclockers som hunnit testa detta ultrasnygga kort än?

Har även ännu en fråga till er Hardware freaks här inne. Sitter i nuläget på ett Newton R3 600W Platinum och det har funkat klockrent med min överklockade i5 3570K tillsammans med båda mina 670 OC SLi. Har däremot ett Tesla R2 1000W Gold liggandes som är helt nytt men testade detta för ett tag sen och korten blev då känsligare för min vanliga klockning!?

Endast 50Mhz extra på Core / 400Mhz på minnen i Msi Afterburner och 112% på power target utan att pilla på Volt har alltid funkat med min Newton R3 600W Platinum. Trodde jag skulle få mer utrymme för OC när jag bytte upp mig till 1000W visserligen inte Platinum men ändå GOLD borde inte vara någon större skillnad.

Nu tänkte jag slänga in mitt 1000W tillsammans med mitt nya bygge (i7 4770K / Asus Hero VI / MSi 780 Lightning) och alla komponenter minus ett 670 som ska över till min andra burk som min son ska spela på.

Så är det någon som har erfarenhet av MSi 780 Lightning / Tesla R2 1000W Gold och kanske även några av dom andra komponenter jag har på G i veckan!? :).

Har läst igenom recensioner grundligt och alla komponenter är handplockade men vill ändå höra lite från er här inne :).

Mvh

Har själv haft en rejäl funderare kring båda korten. Håller på sätter ihop en uppgradering från 6950 i Xfire. Håller ju med om att Lightning är snygg så tusan
Undrar själv ifall det är värt dom extra hundra lapparna för lite "finare" kort eller om ett EVGA classified är det man ska köra.
Du får gärna berätta hur Ligtning fungerar när du får det !

Permalänk
Skrivet av klagland:

Har själv haft en rejäl funderare kring båda korten. Håller på sätter ihop en uppgradering från 6950 i Xfire. Håller ju med om att Lightning är snygg så tusan
Undrar själv ifall det är värt dom extra hundra lapparna för lite "finare" kort eller om ett EVGA classified är det man ska köra.
Du får gärna berätta hur Ligtning fungerar när du får det !

Jaaa för fan nu med facit i handen kan jag lätt säga att det är värt några extra hundralappar :).

Har precis börjat leka med MSi Afterburner och detta kort klarar lätt 150Mhz OC på Core och 300Mhz / 6600Mhz på minne (klena minnen dock men bättre än vad Guru3D lyckades med sitt ex).

Har varken pillat på volt eller power limit och ligger endast på 98,7% i TDP med OC och 87,8% utan OC och en max temp på 66 grader.

Efter ett par körningar i 3Dmark11 på extreme ligger jag på 5350 i Graphics Score och 4714 utan OC.

Mitt mål är att komma så nära mina gamla setup som möjligt (Gigabyte 670 OC X3 SLi).

Med min gamla SLi setup låg jag på 6000 i Extreme utan OC och 6500 med max OC i Graphics score.

Har haft tur som fan med detta kort då det är både snålt med ström och ligger på låga temps.

Det allra viktigaste för mig är att komma så nära min gamla SLi setup som möjligt på en enda GPU eftersom jag hade ett rent helvete att få stabila temperaturer i SLi och kunde endast köpa chassi som hade en sidofläkt men nu behöver jag inte tänka på det längre och skulle jag köra SLi i framtiden igen med detta kort så blir det vattenkylning rätt av.

Mitt 1000 Wattare går finfint nu med mina nya komponenter.

So far: http://gpuz.techpowerup.com/13/10/19/hmq.png utan problem :D.

Återkommer snart igen :).

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag köpte två av dessa kort för några dagar sedan och jag lyckas inte komma upp mer än 1202mhz klock på gpuerna + 1602 mhz på minnerna.
Jag har inte provat flasha in något annat bios. Det tråkiga är väl att MSI marknadsförde detta kort att man skulle kunna dra upp P-limit mycket mer för att på så sätt för högre volt än ynka 1.21 för att nå högre klockhastigheter.

Nvidia hade tydligen skrikit rakt ut då så att MSI fick dra tillbaka det Bioset (om jag har förstått det hela rätt).

Jag kommer nog att skicka tillbaka dessa kort och köra på två EVGA Classified istället.

Hade mycket högre förväntningar på dessa kort faktiskt. Det är ju inte tempsen som stoppar mig i överklockningen utan det är volt-spärren

Vilket program testar du stabiliteten på dina klockhastigheter?

Jag har kört i Furmark, Heaven och Valley benchmark... Även MSI kombustor. Å jag får fasen inte korten något snabbare om det ska vara stabilt och klara av testen.

/Anders

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran