Permalänk
Medlem

Byte från Windows till Ubuntu

Hallå där alla kunniga!

Har kört Ubuntu under Virtualbox på min Windows server nu ett tag och känner att jag börjar få lite "kläm" på det hela.
Frågan är hur jag ska hitta (C:/) i Ubuntu, för att jag har 7st hårddiskar varav 6 av dem jag inte vill röra alls, det är bilder/filmer/dokument osv.
Hur ska jag göra detta på smidigast sätt, jag vet inte vilken av alla diskar som är den fysiska C heller.
Ska jag verkligen behöva ta ut alla 6 hårddiskar för att inte ta bort allt?

Mvh
Nreko

Permalänk
Medlem

Du ska alltså ta bort Windows och istället lägga in Ubuntu?

Ubuntu kör inte med bokstavsbeteckningar för hårddiskar utan man monterar in hårddiskutrymme i filsystemträdet. Du behöver ledigt hårddiskutrymme som du kan partitionera upp för ubuntu. Om du tar bort din gamla C-partition när du installerar ubuntu så får du ledigt utrymme, om det nu är så du vill göra.

I och för sig kan det ändå vara vettigt att tillfälligt koppla ur de hårddiskar du inte vill installera på för att minimera risken för misstag. Man behöver inte ta ur dem, räcker koppla ur strömkabeln till dem (alternativt SATA-kabeln).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du ska alltså ta bort Windows och istället lägga in Ubuntu?

Ubuntu kör inte med bokstavsbeteckningar för hårddiskar utan man monterar in hårddiskutrymme i filsystemträdet. Du behöver ledigt hårddiskutrymme som du kan partitionera upp för ubuntu. Om du tar bort din gamla C-partition när du installerar ubuntu så får du ledigt utrymme, om det nu är så du vill göra.

I och för sig kan det ändå vara vettigt att tillfälligt koppla ur de hårddiskar du inte vill installera på för att minimera risken för misstag. Man behöver inte ta ur dem, räcker koppla ur strömkabeln till dem (alternativt SATA-kabeln).

Okej tack Ronny.
Ska försöka hitta vilken som är OS:et i den jäkla djungeln.

En snabb fråga till, visst fan funkar NTFS hårddiskarna i Linux? Ska bara använda CLI't och dela ut i hemmanätverket?

MVH
Nreko

Permalänk
Medlem

NTFS-diskarna fungerar i Ubuntu.

Skall du dela ut i hemmanätverket till Windowsmaskiner så måste du köra Samba.
Se: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/SAMBA-server,_dela_ut_filer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

NTFS-diskarna fungerar i Ubuntu.

Skall du dela ut i hemmanätverket till Windowsmaskiner så måste du köra Samba.
Se: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/SAMBA-server,_dela_ut_filer...

Tack, jo samba blir det att tanka

Permalänk

Dock så måste jag påpeka att om du tänkt ta bort windows helt och hållet för att sedan bara köra linux så är NTFS _INTE_ att rekommendera. Förutom att det är långsammare än de andra filsystemen så kommer det troligtvis bli problem då linux inte har lika bra stöd för reparations verktyg till NTFS som windows.

Det kan bli så att en HDD inte kommer kunna läsas av och du kommer inte kunna göra något åt det i linux.

Jag skulle rekommendera att du byter till något annat linux filsystem istället så att du får bra prestanda och slipper defragmentera!

Permalänk
Medlem

Eller kör dual boot så att du kan starta windows vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Eller kör dual boot så att du kan starta windows vid behov.

Lite dumt med dualboot på en server.