Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneJanne:

Fan att RDP-funktionen mot datorn är borta på billiga versionen. Jag använder det myycket.

wtf!? jag kör rdp mot min server med, försvinner den till 8.1 så försvinner en funktion jag betalade med när jag köpte win 8, fy fan vad dåligt ut av dom.

Permalänk

Program för säkerhetskopiering ingår !

I inslaget sägs att eftersom "Windows 7 Säkerhetskopiering" nu är borta så bör man skaffa annat program. Under "Kontrollpanelen - Filhistorik", finns nere till vänster valet att skapa en "Säkerhetskopia av Systemavbildning" som sedan kan användas för att återskapa hela systemdisken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av subtector:

Wow! Kan man ha flera fönster öppna samtidigt? Det kunde man ju inte på ett smidigare sätt i Windows7 0.0 T_T

Åter igen hur många är det som inte fattar att detta enbart gäller Modern UI läget? I Windows 7 kan du köra 0 st av dessa förövrigt.

Om du syftar på Desktop läget så ja, du kan ha så många fönster öppna samtidigt som du har system resurser till.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

En grej jag tycker glömt nämnas är den jättekonstiga dpi-skalningen i skrivbordsläget.
Kryssar man inte ur att grafiska element ska vara lika stora på alla skärmar sker all uppskalning med nån slags interpolering, vilket gör att all text och många grafiska element blir suddiga.
Kryssar man å andra sidan ur det blir text normal, men alla program som inte är gjorda för annat än 100% skalning (i princip allt) blir konstigt uppskalade.
Ingen skillnad mot win7, men ändå. Jag tycker det borde bli dags att implementera nån slags hybrid mellan de två, där text blir korrekt uppskalad och endast grafiska element blir interpolerade.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men man behöver ju inte anamma "pekskärmshysterin" så som du vill få till det.
Det går alldeles utmärkt att jobba med mus /T-Bord på 8:an. vi är många som gör det, och känner många fördelar.

Vilket innebär att den är poänglös för de flesta av oss eller hur? Hur mycket en del troll hävdar motsatsen, att ens implementera det är och förblir fel. Hade de separerat det till två dedikerade OS hade ingen klagat. Det finns ingen fördel med att baka ihop dem. Något de kommer inse för sent när det kostat dem ekonomiskt. 7:an blir kvar hos mig, jag har inget att vinna på 8:an.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Under "Getting devices ready" så får jag bluescreen (En glad smiley mot blå bakgrund). Är det någon mer som får det. Detta är andra försöket att installera Windows 8.1

Jodå,jag drabbades av samma och efter tredje försöket gav jag upp och gör nu en reinstallation av win8...

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

För mig fungerade uppdateringen smärtfritt.Rensade bort lite systemfiler efter allt va klart ( win.old) bla..Alla program och drivrutiner fungerar.

Riktigt nöjd

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Om man inte hittar uppdateringen i Windows Store och testat den här länken: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/home

Så kontrollera att "KB 2871389" är installerad i Windows Update. Jag uppdaterade alltihop för att vara på den säkra sidan och helt plötsligt dök fanns 8.1 i Windows Store.
http://techcrunch.com/2013/10/17/cant-find-the-windows-8-1-up...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeltaniC:

wtf!? jag kör rdp mot min server med, försvinner den till 8.1 så försvinner en funktion jag betalade med när jag köpte win 8, fy fan vad dåligt ut av dom.

Vet inte om jag missade något men jag kör windows 8.1 med RDP mot min server just nu. Inga som helst problem.
Eller är det någon app som är borttagen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag saknar att ha kunna ha tiles "större", det har dom av någon korkad anledning tagit bort...nu är allt litet, och Microsoft kan fortfarande inte skala DPI som Apple gör i sitt OS.

Stora skärmar är värdelöst i Microsoft, som det har varit i alla år.

Duger inte den största tilen då? Den är ju fyra gånger så stor som den största i 8:an.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

IDG skriver så här ( ◾ Användare av Windows 8 kan uppdatera gratis till Windows 8.1 under torsdagen. Den nya versionen kommer att bli tillgänglig för köp och nedladdning under fredagen. På Microsoft Store ligger priset på 1 100 kronor för standardversionen av operativsystemet. Företagsversionen Windows 8.1 Pro kostar 2 250 kronor inklusive moms.)
kommer det att innebära att varje gång jag formaterar datorn och använder min win8.0pro skiva så måste jag betala varje gång jag uppgraderar till 8.1pro efter tiden för gratis uppdatering har passerat ?

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersBlomdahl:

IDG skriver så här ( ◾ Användare av Windows 8 kan uppdatera gratis till Windows 8.1 under torsdagen. Den nya versionen kommer att bli tillgänglig för köp och nedladdning under fredagen. På Microsoft Store ligger priset på 1 100 kronor för standardversionen av operativsystemet. Företagsversionen Windows 8.1 Pro kostar 2 250 kronor inklusive moms.)
kommer det att innebära att varje gång jag formaterar datorn och använder min win8.0pro skiva så måste jag betala varje gång jag uppgraderar till 8.1pro efter tiden för gratis uppdatering har passerat ?

Nej det kommer alltid vara gratis att uppgradera från Windows 8 till Windows 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Duger inte den största tilen då? Den är ju fyra gånger så stor som den största i 8:an.

Får bara fram "small" och "medium", men ja, det ska finnas en som är 150*150, istället för föregående som max var 130*130.

Sen hade det varit jävligt skönt att få bort "mappar" i Explorer.

Mappar
Enheter
Nätverksplatser

Finns ju absolut ingen logik i att lägga "mappar" högst upp eller ens ha ett val att ta bort skiten. 8.1 är ju ett jävla stolpskott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Antar att du inte läser så mycket böcker? Det var väl ett välskrivet inlägg. Mycket text, men välskrivet och informativt. Sen gör man ju inte nya stycken med mellanslag. Du menar säkert mellanrum?

Jo jag läser väldigt mycket böcker.
Ja det var ett välskrivet inlägg, välskrivet och informativt precis som du skriver. Men väldigt svårläst. Men det hör ju inte hit direkt, då jag sket i att läsa efter halva skriften, eftersom det var så packat.

Jag tycker det är mycket trevligare att läsa inlägg som är uppdelade, istället för en massa ord som är sammanpackade.
Klart att jag menar mellanrum.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lekt runt en stund och gillar w8.1, men..
Får ett bryt på att jag inte kommer på hur man gömmer "mapparna" under Den här datorn i navigeringsfönstret (fältet till vänster), vill ju bara se mina diskar där som i w8.
Hämtade filer ligger t ex på två ställen, under Den här datorn samt Favoriter. Ruskigt störande!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det kommer alltid vara gratis att uppgradera från Windows 8 till Windows 8.1.

tack, började på bli lite orolig.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

IDG skriver så här ( ◾ Användare av Windows 8 kan uppdatera gratis till Windows 8.1 under torsdagen. Den nya versionen kommer att bli tillgänglig för köp och nedladdning under fredagen. På Microsoft Store ligger priset på 1 100 kronor för standardversionen av operativsystemet. Företagsversionen Windows 8.1 Pro kostar 2 250 kronor inklusive moms.)
kommer det att innebära att varje gång jag formaterar datorn och använder min win8.0pro skiva så måste jag betala varje gång jag uppgraderar till 8.1pro efter tiden för gratis uppdatering har passerat ?

Dom utrycker sig klantigt.

MS slutar sälja W8.0 för 1100kr, och börjar istället sälja W8.1 för 1100kr.
Uppgradering från 8.0 till 8.1 kommer att förbli gratis.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

En dum fråga nu när man väl uppdaterat till 8.1 varför i h.....e kan man inte slippa inloggningen på startskärmen fastän man är admin?
Jag har till och med testat registerhacket som det länkas till men det funkar inte?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att mitt corsair Vengeance 2000 slutade att fungera när jag uppdaterade till 8.1.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

Det tråkiga är att mitt corsair Vengeance 2000 slutade att fungera när jag uppdaterade till 8.1.

Från Corsairs forum:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=119879&page=2

I did post a support ticket about this a few days ago and today I got this reply.

"We are currently working with Microsoft to purchase the right to their driver certification so it may take some time. Regardless, we will post onto our forums regarding this information. "

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Från Corsairs forum:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=119879&page=2

I did post a support ticket about this a few days ago and today I got this reply.

"We are currently working with Microsoft to purchase the right to their driver certification so it may take some time. Regardless, we will post onto our forums regarding this information. "

Tack för den info, men jag hittade den strax efter att jag skrev här.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeltaniC:

wtf!? jag kör rdp mot min server med, försvinner den till 8.1 så försvinner en funktion jag betalade med när jag köpte win 8, fy fan vad dåligt ut av dom.

Remote Desktop klienten ska alltid finnas med oavsett version. Det är Remote Desktop servern som bara finns i Pro-versionen. Så var det även för Windows 7, att servern krävde Pro-version.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

En dum fråga nu när man väl uppdaterat till 8.1 varför i h.....e kan man inte slippa inloggningen på startskärmen fastän man är admin?
Jag har till och med testat registerhacket som det länkas till men det funkar inte?

Den här funkar bra hos mig:))

http://news.cnet.com/8301-10805_3-57457967-75/how-to-bypass-t...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Använder själv Ubuntu på en av datorerna (dock inte uppdaterat än), men jag får en känsla av att en snabbtitt på Ubuntu 13.10 skulle få reaktioner i stil med "vem fan bryr sig?" och att Sweclockers inte har tid att enbart tillfredsställa 14 av sina tusentals medlemmar (taget från luften, men ni förstår). Windows är ju trots allt ett betydligt större OS. Men visst fan hade det varit trevligt om dom tog sig en snabbtitt.

Ja det är ju standardkommentaren man brukar få från redaktionen om man i en nyhetstråd tipsar om att man skulle göra motsvarande test med Linux... Men kan tänka mig att bland Sweclockers medlemmar kanske uppåt 10% använder Linux så det är inte så att det vore ointressant. Använder själv Arch Linux och har inte testat ubuntu på flera år så lite nyfiken är jag allt. Ibland släpper de dock en nyhet om att ny version av ubuntu släppts och det finns till och med någon enstaka artikel om hur man bygger en linuxserver så helt bortglömda är vi inte.

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats få hem ISOn från VLSC?
SW_DVD5_Win_Pro_8.1_64BIT_Swedish_MLF_X18-96657.ISO

Om någon fått hem den, skicka ett PM tack.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Men vad seeeegt det går att dra ner 8.1 nu då... Började vid 19-tiden och har fått ner 37% nu. På 100 Mbit-lina. :/

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag har varit anti... Men det kanske är dags nu. Han har rätt om det psykologiska, i att det numera inte känns som att man kastas till något annat, för mig. Jag godkänner win 8.1 för testning* :]

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Remote Desktop klienten ska alltid finnas med oavsett version. Det är Remote Desktop servern som bara finns i Pro-versionen. Så var det även för Windows 7, att servern krävde Pro-version.

vad skönt att höra, såg en user här som skrev rdp, borde utveckla att det gällde servrar och inte klienter, tack!

Permalänk

Det krävs ingen ominstallation av windows eller så?
Undrar också om det kommer att dyka upp på MSDN (eller Dreamspark, Pellesoft, om det nu är någon skillnad?) senare?

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen fram emot att sitta med armarna utsträckta mot skärmen flera timmar om dagen på jobbet.

Lika bra att jag skriver OBS IRONI !!! för några lär väl inte inse det

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j