Permalänk
Medlem

Klarar nätagget 2 780?

Jag har bara en snabb liten fråga. Tror ni att mitt Corsair CX750M klarar av 2st 780? Jag har typ ställt frågan tidigare men fick inget exakt svar. finns någon som testat att köra två 780 (Eller något som drar lika mycket) på ett 750W nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlle:

Jag har bara en snabb liten fråga. Tror ni att mitt Corsair CX750M klarar av 2st 780? Jag har typ ställt frågan tidigare men fick inget exakt svar. finns någon som testat att köra två 780 (Eller något som drar lika mycket) på ett 750W nätaggregat?

Ja. Dock har du ju ett budgetagg, men effekten är tillräcklig för att driva de båda korten.

Permalänk
Medlem

Ja det klarar det, inte super optimalt för din psu, men det kommer funka

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk
Skrivet av Dahlle:

Jag har bara en snabb liten fråga. Tror ni att mitt Corsair CX750M klarar av 2st 780? Jag har typ ställt frågan tidigare men fick inget exakt svar. finns någon som testat att köra två 780 (Eller något som drar lika mycket) på ett 750W nätaggregat?

har du nån dator också eller bara 2st 780 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollickz:

Ja det klarar det, inte super optimalt för din psu, men det kommer funka

Betyder detta att jag inte kommer att få maximal effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlle:

Jag har bara en snabb liten fråga. Tror ni att mitt Corsair CX750M klarar av 2st 780? Jag har typ ställt frågan tidigare men fick inget exakt svar. finns någon som testat att köra två 780 (Eller något som drar lika mycket) på ett 750W nätaggregat?

beror på vad dina övriga komponenter är och hur hårt du kommer belasta datorns grafikkort (kör du bara på en 1080p skärm så är det nästan vettigare med snabbare cpu och ett gtx 780 (kommer flyta på bra iallafall i de flesta spel i 1080p med ett gtx 780 (undantaget vissa nyare spel då de verkligen trycker livet ur datorn t ex metro last light med advancerad Phys X och allt annat igång på höga inställningar) och Sedan om ett halvår uppgradera med ett till och ny skärm som är med högre upplösning för att belasta grafikkorten mer...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlle:

Betyder detta att jag inte kommer att få maximal effekt?

Du kommer få ut all effekt ur dina 780s absolut, dock kommer din PSU jobba på högre procent än vad den mår bra av så säga,
Jag körde själv 2st 680s på ett 650w och min psu gick på 80%+ load helatiden, dock så höäll den i över 2 år och va fortfarande hel när jag böt ut den, men självklart rekommenderar jag STARKT att om du har råd med 2st 780s så har du garanterat råd med MINST 850w psu

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlle:

Betyder detta att jag inte kommer att få maximal effekt?

det kommer gå varmt ditt nätagg och det är oklart om hur länge det kommer funka för de flesta här (kommer nog duga om du inte kör allt för krävande komponenter förutom grafikkorten typ 1150 cpu eller 1155 cpu tillsammans med dem två borde vara lite gränsfall om du kör typ överklockad 3770k till 4,5 ghz och två mekaniska hårddiskar, vattenkylning (färdigt kit typ H100) och 4 fläktar på chassiet som inte sitter på H100 radiatorn)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

När jag väl pluggar in ytteliggare ett 780, kanske jag borde fixa ett nytt nätagg ialla fall., Tror dock inte det händer innan vår/sommar. Jag borde klara mig bra med ett 780 tills nästa spelhöst ;D

En lite OT fråga. När jag ställer in upplösningen i spel som GTA IV där man även kan välja 59hz eller 60hz, så blir bilden för stor när jag väljer 60hz. Varför då?

Permalänk
Medlem

CX-serien är budgetserie.. Man behöver även klocka processorn för att få bra belastning på korten i spel.

Permalänk
Skrivet av Dahlle:

Betyder detta att jag inte kommer att få maximal effekt?

om det skulle vara så teoretiskt att dina grafikkort x 2 skulle vara nära gränsen på vad agget klarar så mår inte ditt nätagg bra att pressas så mycket.men! 2st 780 verkar dra runt 200W. 200x2 = 400W alltså dina två grafikkort utan dator drar 400Watt

400W är mindre än 750W ditt nätagg klarar av grafiken (exkluderat datorn)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hade ett CX som dog för några veckor sedan av för mycket kontinuerlig load, även om spec'sen talade för att det skulle gå. Så investera i ett bättre agg, behöver inte vara kraftfullare men att det håller några år hjälper

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

CX-serien är budgetserie.. Man behöver även klocka processorn för att få bra belastning på korten i spel.

Beror det inte lit på vilken processor man har, eller?? Hur klarar sig en 4770?

Permalänk
Skrivet av Dahlle:

Beror det inte lit på vilken processor man har, eller?? Hur klarar sig en 4770?

har jobbat med datorer i flera år har aldrig hört att att dom andra komponenterna har betydelse på hur många watt datorn drar.

om du från början inte listar upp vilka komponenter du har hur tror du då att du ska kunna få ett vettigt svar?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

har jobbat med datorer i flera år har aldrig hört att att dom andra komponenterna har betydelse på hur många watt datorn drar.

om du från början inte listar upp vilka komponenter du har hur tror du då att du ska kunna få ett vettigt svar?

sorry, tänkte inte på det!

1 st 780
1 st core i7 4770 3,4
1 st 7200rpm 2TB HDD
MSI Z87-G45
16GB Ram 1866
Corsair CX750M

Permalänk

Varför inte googla upp det?! sli/crossfire, dra ett kort 300w i singel. Så dela 300w. Får du ut va andra kortet bör dra. Alltså 150w. Plusa ihop 150 och 300. Då får du ut på ett ungefär va max w dina kort dra, i max load typ. Tips bara.^^
Måste med till lägga, att det är max w man ska mäta allt i från, inte load. Utan max loaden.
Annars kommer allt bli fel, iaf om du skruvar upp grafiken och korten dra mer. Då kan de hända att datorn stänger av sig eller kollar bort sl/crossfire. För den får för lite ström. Har kör sli och sen nu crossfire sen det kom. Typ 2005. Om jag inte mins fel nu. Kör nu med crossfire på min dator nu
Så att ränka från max loaden.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Brallan_86:

Varför inte googla upp det?! sli/crossfire, dra ett kort 300w i singel. Så dela 300w. Får du ut va andra kortet bör dra. Alltså 150w. Plusa ihop 150 och 300. Då får du ut på ett ungefär va max w dina kort dra, i max load typ. Tips bara.^^
Måste med till lägga, att det är max w man ska mäta allt i från, inte load. Utan max loaden.
Annars kommer allt bli fel, iaf om du skruvar upp grafiken och korten dra mer. Då kan de hända att datorn stänger av sig eller kollar bort sl/crossfire. För den får för lite ström. Har kör sli och sen nu crossfire sen det kom. Typ 2005. Om jag inte mins fel nu. Kör nu med crossfire på min dator nu
Så att ränka från max loaden.

Eller ränka gånger det den dra i max load. Så som exempelvis, 300w x2 = 600w
Man räknar alltid från max loaden. Annars kan det bli lätt massa andra komplikation fel.
Bara tips! För det kanske är så här man måste ränka nu, eftersom nu för tiden rendera varje kort en egen bild var. Och inte delar upp det, renderingen på skärmen. Ena har ena sidan och andra har andra sidan ju.
Så kan korten dra mer nu för tiden ju. Men för ränka man på det första sätt ja sa här.
Själv behöver man inte tänka på något sådant när man köpte ett 1200w agge för länge sen.
Men det är inte omöjligt man får ränka så här nu.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Brallan_86:

Eller ränka gånger det den dra i max load. Så som exempelvis, 300w x2 = 600w
Man räknar alltid från max loaden. Annars kan det bli lätt massa andra komplikation fel.
Bara tips! För det kanske är så här man måste ränka nu, eftersom nu för tiden rendera varje kort en egen bild var. Och inte delar upp det, renderingen på skärmen. Ena har ena sidan och andra har andra sidan ju.
Så kan korten dra mer nu för tiden ju. Men för ränka man på det första sätt ja sa här.
Själv behöver man inte tänka på något sådant när man köpte ett 1200w agge för länge sen.
Men det är inte omöjligt man får ränka så här nu.

Glömde säga det här är bara vad korten kommer dra. Sen är det bara plus på va cpu dra och moderkort ska dra, och så klart allt annat med.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Dahlle:

sorry, tänkte inte på det!

1 st 780
1 st core i7 4770 3,4
1 st 7200rpm 2TB HDD
MSI Z87-G45
16GB Ram 1866
Corsair CX750M

i7 drar 84w enligt lite sökningar 780 drar mellan 200-300W styck beroende på sli eller 1st. du kommer vara nära gränsen 500-680W, visst det är ''mindre än 750W men fortfarande är det bra att ha marginal.

skaffa större chassi & ha 2 nätagg ett för grafiken & en för resten av datorn. nätagget är det sista du ska spara in på eftersom om den går sönder så finns risken att hela datorn pajjar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Dahlle:

Jag har bara en snabb liten fråga. Tror ni att mitt Corsair CX750M klarar av 2st 780? Jag har typ ställt frågan tidigare men fick inget exakt svar. finns någon som testat att köra två 780 (Eller något som drar lika mycket) på ett 750W nätaggregat?

Detta är med en cpu som drar mkt mer ström samt att det är taget från väggen så det ska inte vara några problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

i7 drar 84w enligt lite sökningar 780 drar mellan 200-300W styck beroende på sli eller 1st. du kommer vara nära gränsen 500-680W, visst det är ''mindre än 750W men fortfarande är det bra att ha marginal.

skaffa större chassi & ha 2 nätagg ett för grafiken & en för resten av datorn. nätagget är det sista du ska spara in på eftersom om den går sönder så finns risken att hela datorn pajjar

Jag har redan ett fulltower, finns det större? ;D

Hmm...
Är det en bra lösning att skaffa ett till kort och sedan se vad som händer?

Permalänk
Skrivet av Dahlle:

Jag har redan ett fulltower, finns det större? ;D

Hmm...
Är det en bra lösning att skaffa ett till kort och sedan se vad som händer?

har du råd att köpa ny dator om allt går sönder ?

lite som rysk roulette / jonglera med knivar, har du planer på livet eller behöver ha fingrarna i behåll börja inte med en hobby du inte har Råd med.

effekt mässing skulle din dator dra 690W som mest & du har 750W. är det värt riskera en dator för 15tusen för att du inte vill köpa nytt nätagg.? samtidigt måste du räkna på hur Watten är fördelade på 12V 5V 3.3V, osv, du pressar ju agget till 90%.

har du fulltower borde du kunna modda om det så du har ett till nätagg. du behöver ju inget dyrt utan bara något som levererar det du behöver på X antal volt X antal Ampere, till antingen datorn eller dom 2 grafikkorten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nej jag riskerar nog inte datorn, den är ju ändå relativt nytt. Men eftersom cx serien är en budget serie, vilken serie skulle du rekommendera? Kikade lite på rm1000m men de på inet rekommenderade detta cx750m.

Permalänk
Skrivet av Dahlle:

Nej jag riskerar nog inte datorn, den är ju ändå relativt nytt. Men eftersom cx serien är en budget serie, vilken serie skulle du rekommendera? Kikade lite på rm1000m men de på inet rekommenderade detta cx750m.

har sjäv ett TX750 funkar alldeles utmärkt, är dock inte speciellt insatt just i kvaliteten på dagens nätagg (mycket läsa)+ ja har inte i närheten av dina grafikkort. men kan uppgradera utan att tänka på nytt agg.
men XFX, bequiet, eller villket kvalitetsagg på 1000W borde ju funka. då drar inte komponenterna mer än 70%

rekomenderade Inet cx750m ? till 2st 780 ? jadu men dom kan nog inte räkna Ohms lag Watt = Volt * Ampere. det är u inte meningen att agget ska pressas till 90% så fort man spelar spel.

här är en bra förklaring på engelska.
http://www.overclock.net/t/42271/how-to-convert-between-watts...
har man det i huvudet så kommer man långt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

har sjäv ett TX750 funkar alldeles utmärkt, är dock inte speciellt insatt just i kvaliteten på dagens nätagg (mycket läsa)+ ja har inte i närheten av dina grafikkort. men kan uppgradera utan att tänka på nytt agg.
men XFX, bequiet, eller villket kvalitetsagg på 1000W borde ju funka. då drar inte komponenterna mer än 70%

rekomenderade Inet cx750m ? till 2st 780 ? jadu men dom kan nog inte räkna Ohms lag Watt = Volt * Ampere. det är u inte meningen att agget ska pressas till 90% så fort man spelar spel.

här är en bra förklaring på engelska.
http://www.overclock.net/t/42271/how-to-convert-between-watts...
har man det i huvudet så kommer man långt

Tror snarare att inet rekommenderade det till ett 780 då det verkar som att han kommit på idén om SLI så här i efterhand. Och jag håller med, 1000w för ett kort är galet overkill.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Tror snarare att inet rekommenderade det till ett 780 då det verkar som att han kommit på idén om SLI så här i efterhand. Och jag håller med, 1000w för ett kort är galet overkill.

Rätt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonatan80:

har jobbat med datorer i flera år har aldrig hört att att dom andra komponenterna har betydelse på hur många watt datorn drar.

om du från början inte listar upp vilka komponenter du har hur tror du då att du ska kunna få ett vettigt svar?

Det Superlight menade var att 2st GTX 780'n inte kommer att kunna belastas fullt ut eftersom kraften från 2 GTX 780'n oftast överskrider kraften hos en ensam oklockad processor vilket även inkluderar en oklockad i7 4770.
Detta beror ju såklart på vilket spel eller vilken applikation man syftar på men generellt så är det så.

Detta resulterar då i att korten inte drar så mycket energi eftersom de inte får möjligheten att belastas fullt ut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det Superlight menade var att 2st GTX 780'n inte kommer att kunna belastas fullt ut eftersom kraften från 2 GTX 780'n oftast överskrider kraften hos en ensam oklockad processor vilket även inkluderar en oklockad i7 4770.
Detta beror ju såklart på vilket spel eller vilken applikation man syftar på men generellt så är det så.

Detta resulterar då i att korten inte drar så mycket energi eftersom de inte får möjligheten att belastas fullt ut.

så beräkningarna gjorda av 780 i sli gör att i7'an inte behöver gå så hårt och därför inte kommer upp till max load. ?
och hur mycket belastas då cpu'n som max? är det inte alltid det är så ? så det finns gånger den kommer vilja ha 690W ?
till ex: BF4 osv hur är det där?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonatan80:

så beräkningarna gjorda av 780 i sli gör att i7'an inte behöver gå så hårt och därför inte kommer upp till max load. ?
och hur mycket belastas då cpu'n som max? är det inte alltid det är så ? så det finns gånger den kommer vilja ha 690W ?
till ex: BF4 osv hur är det där?

Det kan vara såhär till exempel (Siffrorna jag kommer använda nu är helt hux flux):

I spelet X så orkar processorn mata ut 100FPS medan grafikkorten kan mata ut 200FPS tillsammans=Korten ligger på 50% belastning var medan processorn ligger på full belastning.

Processorn drar i full belastning 100W och grafikkorten drar 200W vardera men eftersom de bara belastas till 50% så blir den totala energiförbrukningen av grafikkorten+processorn 300W plus de andra komponenterna i datorn.
Nu klockar vi istället processorn till max och dess energiförbrukning höjs till 150W samtidigt som grafikkorten inte blir flaskhalsade längre och kan köras i 100% vilket såklart gör att de nu drar sina 200W var och datorns energiförbrukning blir 550W.

I Sweclockers tester så använder de sig dock av en väldigt strömförbrukande CPU (i7 3960X) som dessutom är överklockad till 4.4GHz och så är testerna som gjorts gjorda i 2560x1440-upplösning vilket tar mer av grafikkorten så jag skulle nog säga att grafikkorten fick jobba fullt ut och energiförbrukningen som synes i länken som tidigare länkats i tråden är alltså worst case scenario.

Vill man verkligen belasta en processor+ett grafikkort fullt ut så ska man nog köra Prime95/Intel Burn Test+Valfri grafikkortsbenchmark.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈