Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Decor8 funkar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Wow det var snabbt, vi fick just win 7 så win 8 (8.1) blir väl om 4 år då...

Börjar se lite mer intressant ut nu utan allt svammel de hade i win 8

Vi köpte 130 AIO maskiner med windows 8 och det har bara varit gnäll med maskinerna sedan de kom, så vi får nog vara lite snabbare för allas skull, framför allt min egen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte sagt det heller. Men om du läser längre upp så ser det ut som att 8.1 installations media inte kommer vara kompatibel med 8.0 nycklar. D.v.s. du kan inte använda dig av 8.1 installationen med din nyckel från 8.0 .

Detta är varför det går dåligt för Microsoft just nu, dom gör så korkade beslut och inte konstigt det går nedför för dom. Win 8.1 är gratis update och då skall Win 8 key fungera och inte tvärtom.
Men det finns sätt att kringgå detta korkade beslut och man kan använda win 8 retail key med clean install win 8.1.
Så förstår inte riktigt varför dom gör på detta sättet, när win 8 key faktiskt fungerar med win 8.1 och man får ta sig till andra metoder.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av sphinx:

alt-n-e-i-x-_-1-space? Låter värre än emacs. Något som används så ofta som nedsänkt i ekvationer borde vara mycket enklare att göra, i tex LibreOffice Math skriver du bara x_1.

Nu sa jag aldrig att det var ett bra sätt, bara att det var det bästa (eller åtminstone snabbaste) i Word. Och det var mest för att visa på att Microsoft är bra på att stödja tangentbord. Även om de flesta förmodligen använder musen rätt mycket för att göra samma sak så går det med bara tangentbord.

Att du jämför LibreOffice Math som jag med tanke på namnet antar är till för att skriva matematiska uttryck i med Word, som är till för att skriva alla typer av dokument i känns oerhört missvisande. LibreOffice Math skulle ju få skämmas om de inte gjorde det bättre. När du väl kommit in i ekvationsverktyget i Word är det ju exakt samma sak, förutom att du av oklar anledning måste trycka på space i slutet. Och att starta ekvationsverktyget med Alt->N->E->I kanske inte känns helt logiskt, men det följer GUI:t. Vet du hur du klickar dig fram är det bara att trycka Alt och sedan de bokstäver som visas på de knappar du vill klicka på. Om man ofta använder ekvationsverktyget (vilket jag gör) lär man sig att det är N->E->I rätt snabbt.

Det här är för övrigt ett generellt tips i Windows, som säkerligen funkar i 8 också, känner du att du ofta klickar dig fram genom menyer till samma sak kan du bara trycka Alt och sedan lämpliga bokstäver så går det snabbare. Föredrar man att använda mus eller touch för att göra samma sak så go ahead, Windows är ett flexibelt operativsystem som inte tvingar användarna till en specifik inmatningsmetod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Mjo men jag kan ju minimera den nu också? Kanske inte helt dölja då men den stör ju inte där den ligger minimerad. Jag känner att jag börjar bli för gammal. Tjejen har W8 på sin laptop så jag har provat lite och så. Visst det är nytt etc etc men allt känns verkligen förändrat och mer utspritt. Jag är rädd att om jag skulle installera (whatever) så skulle jag aldrig hitta det igen.

Förvisso är ju den där sökfunktionen ypperlig men jag har ett annat exempel som det säkerligen finns tusen lösningar på men jag hittade nog den 999:e och krångligaste. Ibland kommer man ju inte ihåg vad ett program eller funktion heter, i detta fallet var det Windows Defender jag inte kom ihåg namnet på, då är sökfunktionen rätt värdelös. Hur brukar man leta upp program man inte minns namnet på? I vanliga fall letar jag i ''mina program'' eller kollar i C: eller D: ... I hennes dator lyckades jag efter tag ta mig in till kontrollpanelen och komma in i lägg till/ta bort program och hittade namnet på programmet där.
Mycket på grund av att jag använt W8 i totalt 1 timme och inte kan ett endaste kortkommando.

Ja det där var ett problem i Windows 8. I Windows 8.1 har du en liten pil nere i det vänstra hörnet som tar dig till "alla program". Det är den du bör använda om du inte minns namnet på programmet du letade efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte sagt det heller. Men om du läser längre upp så ser det ut som att 8.1 installations media inte kommer vara kompatibel med 8.0 nycklar. D.v.s. du kan inte använda dig av 8.1 installationen med din nyckel från 8.0 .

Tror att det kommer ändras när de börjar fasa bort 8 mediat faktiskt, kan ju hoppas.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ja och vad är effektivast, billigast, minst jobbigt? Bara mus+tb. Det tycker jag, och jag ser inte
något positivt eller användbart alls med en monitor till en stationär dator som har touch.

Men nu resonerar du fortfarande som att mus+tgb är nånting ihopklumpat och oskiljaktigt, och att man antingen använder enbart dom båda, eller ingen av dom.

Dom är två helt olika enheter, som efter många år av skepticism mot den nymodiga musen äntligen började användas tillsammans.
Musen var aldrig avsett att ersätta tangentbordet.
Pekskärmen var aldrig avsett att ersätta mus eller tangentbord eller dom båda, men har möjlighet att fungera ensamt när möjlighet för dom övriga ej ges.

Vad är effektivast? Givetvis att ha alla tre metoderna, och använda den som lämpar sig bäst för varje litet arbetssteg man gör.
Sedan om man råkar sitta 100% av sin tid i Battlefield, då har man ingen nytta av pekskärm. Sitter man 100% i en linuxterminal, då har man inge nytta av mus heller.

Billigast? Givetvis enbart mus. I Dagsläget. Med tanke på hur prisutvecklingen går idag, så kommer det snart knappt kosta något extra att förse skärmar med pekskärm, och då kommer enbart pekskärm bli billigast.

Minst jobbigt? Att ha flera olika interface att jobba med såklart.
Att använda tangentbordskommando för att öppna utforkaren, mus för att bläddra fram till en bild jag vill redigera, pekskärm för att zooma in på en spezifik punkt på den, jag skulle nog inte se det som mer jobbigt än enbart mus-tgb som jag har tillgång till idag.

Och att låta armnarna konstant variera mellan ett par olika arbettställningar är knappast dåligt för ergonomin, som många tror.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Alla som inte ser 8.1 i Store. Kör Windows Update om ni inte har installerat dom senaste uppdateringarna redan, sedan fungerar det!

Permalänk
Inaktiv

känns inte som W8 är gjort för en pc med mus/tangent, W8.1 start var det lataste jag har sett från tidigare, för mig tilltalar inte det här alls. blir nog att sitta kvar på W7 ett bra tag till. kommer nog testa Steam OS och Ubuntu igen som bara blir bättre och bättre. men är glad att folk med surfplatter veerkar vara gladare med W8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

känns inte som W8 är gjort för en pc med mus/tangent, W8.1 start var det lataste jag har sett från tidigare, för mig tilltalar inte det här alls. blir nog att sitta kvar på W7 ett bra tag till. kommer nog testa Steam OS och Ubuntu igen som bara blir bättre och bättre. men är glad att folk med surfplatter veerkar vara gladare med W8.1

Vadå? det är ju exakt som windows 7 när du kör desktop, ingen tvingar dig att sitta med modernUI appar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det där var väl inga konstigheter

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Prövar detta på sambons laptop med dualboot. Bara för att MS gör ett katastrofalt OS mindre katastrofalt betyder detta inte att det är bra, tyvärr.

Stannar kvar i W7. Sedan får vi se vad som händer med Windows 9.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

känns inte som W8 är gjort för en pc med mus/tangent, W8.1 start var det lataste jag har sett från tidigare, för mig tilltalar inte det här alls. blir nog att sitta kvar på W7 ett bra tag till. kommer nog testa Steam OS och Ubuntu igen som bara blir bättre och bättre. men är glad att folk med surfplatter veerkar vara gladare med W8.1

Precis. Jag kommer att sitta på 7:an så länge det bara går och hoppas att Steam OS går framåt och likaså gaming på Linux för den enda anledningen till att man kör Windows nu är för gaming. Hoppas att 7:an blir det sista OS jag kör från MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Öh? Start knapp sen bara skriva, är tom. snabbare än förut..

Jaha, så vi har tagit några steg bakåt i utvecklingen t.o.m menar du? Skönt att det går så mycket snabbare ändå!..............

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Herregud vilket trams MS två senaste OS är. Kanske fungerar till plattor och andra "leksaker". PErsonligen är jag dock mest intresserad av att då jag sitter vid datorn (stationär) så vill jag att datorn ska fungera enkelt, snabbt och effektivt. Inget jäkla tjoller med menyer som flashar ut och in, stora klumpiga ikoner som gör att det känns som att man sitter i en gammal SAAB med jätteknappar. 8.1 må vara en förbättring, men en marginell sådan med tanke på hur 8 är. Vidrigt OS, tyvärr :/

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden med kommentarer, så detta kan mycket väl vara sagt tidigare.

Emil säger i videon att det inte går att ändra Modern UI's bakgrund till skrivbordbakgrunden utan att behöva gå genom skrivbordmiljön. Det går att göra den inställningen, men den ligger inte under "PC settings", utan under settings->Personalise. Det är där man i vanliga fall väljer bakgrundsbild till Modern UI, och det sista valet som ligger där visar din skrivbordsbakgrund

Personligen tycker jag att 8.1 är en mycket bra uppdatering till ett redan ganska bra OS. Framförallt att de har ågärdat flerskärmsstödet för appar gjorde apparna helt plötsligt användbara.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Kan man få detta på ISO av ms?

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Jag är nu inne på microsoft store och det finns tre pro alternativ, språk:
Alla (hämta)
Svenska (ladda ned, backup)
Engelska (DVD)

Självklart vill jag ha en full installer/licens, det första alternativet är det samma som ladda ned?

Edit: Chattade med supporten och nu har jag även testat att det översta alternativet erbjuder nedladdning och sedan usb/iso skapning när väl nedladdat.

Permalänk
Medlem

Någon mer än mig som får meddelandet:

Your Windows 8.1 installation couldnt be completed. Something happened and the installation of Windows 8.1 cant be completed.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerat på att de försöker lura/tvinga en till att använda microsoft account och liknande saker. En polare kunde inte ens starta en nyköpt dator utan att skapa ett microsoft account. Jag hade dock en liten nästan osynlig text "använd offline konto" när jag insatllerade W8 på min. Jag verkar inte heller kunna använda mail applikationen över huvud taget utan att aktivera microsoft account på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Bara jag som reagerat på att de försöker lura/tvinga en till att använda microsoft account och liknande saker. En polare kunde inte ens starta en nyköpt dator utan att skapa ett microsoft account. Jag hade dock en liten nästan osynlig text "använd offline konto" när jag insatllerade W8 på min. Jag verkar inte heller kunna använda mail applikationen över huvud taget utan att aktivera microsoft account på datorn.

Inget fel på Microsoft konto egentligen. Det går mer och mer åt det håller med både Google och Microsoft. Texten är förresten lika stor så jag kallar det knappast "osynlig" text....

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeus:

Inget fel på Microsoft konto egentligen. Det går mer och mer åt det håller med både Google och Microsoft. Texten är förresten lika stor så jag kallar det knappast "osynlig" text....

Jag vet och jag ogillar det. Gillar inte att de lagrar mina kontakter, bakgrundsbilder, program jag använder, etc. etc. på deras servrar.

Angående texten så var den betydligt svårare att se med min blåa bakgrund, kanske bara olyckligt val av färger dock. Men en kompis fick inte de alternativet alls på en ny dator han köpte.

Permalänk

Kommer inte 8.1 via windows update?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Meeeeeeeeeeeeeeeen! Fick blue screen i slutet av installationen och Windows återställdes till en tidigare version.

Det fick jag med, försökte 2ggr. Efter fick jag errorkoden: 0xC1900101-0x30017.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Bara jag som reagerat på att de försöker lura/tvinga en till att använda microsoft account och liknande saker. En polare kunde inte ens starta en nyköpt dator utan att skapa ett microsoft account. Jag hade dock en liten nästan osynlig text "använd offline konto" när jag insatllerade W8 på min. Jag verkar inte heller kunna använda mail applikationen över huvud taget utan att aktivera microsoft account på datorn.

Det är ju ditåt vi är på väg. De mobila operativsystemen (åtminstone Android och iOS) förutsätter ju också motsvarande konton. Vet inte hur det är med Mac OS, men med tanke på att iOS och Mac OS är så pass integrerade som de är skulle jag gissa att det även där är en rätt stor del. Man behöver förstås inte gilla det, men tror vi kommer se ännu mer av det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Det är ju ditåt vi är på väg. De mobila operativsystemen (åtminstone Android och iOS) förutsätter ju också motsvarande konton. Vet inte hur det är med Mac OS, men med tanke på att iOS och Mac OS är så pass integrerade som de är skulle jag gissa att det även där är en rätt stor del. Man behöver förstås inte gilla det, men tror vi kommer se ännu mer av det i framtiden.

"Lagra era kontakter, mail, medelanden, musik etc. etc. på våra servrar, det är jättesmidigt!".

"Oj, glömde vi nämna att vi var ett av de första företagen att gå med i PRISM?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag vet och jag ogillar det. Gillar inte att de lagrar mina kontakter, bakgrundsbilder, program jag använder, etc. etc. på deras servrar.

Tyvärr så är det så de flesta stora företag vill ha det. Det handlar delvis om kontroll och framför allt av att knyta dig som användare till deras tjänster. I gengäld får du som användare ett säkert ställe att samla dina foton och kontakter utan att behöva tänka på egna backups. Du får också dina inställningar sparade vilket gör att du slipper göra om dessa vid nyinstallationer eller om du t.ex kör multipla maskiner.

Jag kan däremot också respektera de som inte vill använda allt det. Personligen så gillar jag dessa tjänster då de gör min vardag lite enklare, men det är upp till varje och en att avgöra ifall de väljer att lita på tjänsten och företaget bakom den. Oavsett vad man tycker dock så är det bara att inse att det är dit vi är på väg...

Permalänk
Medlem

Uppdateringen är en red katastrof för mig. Många drivrutiner fungerar inte till min S7:a och allt är dessutom uppskalat på skärmen, känns som mellan 2-300%. Kan inte hitta felet, men satan vad irriterande det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Dum fråga för jag fattar ingenting längre, men vad är det fantastiska med appar i en PC kontra program? Jag tycker mitt Spotify fungerar utmärkt (kör W7) och facebook finns ju på webben?

Denna frågan är inte bara riktad till dig således.

Bra fråga. I mitt fall så är appen suverän då jag använder min hybrid mestadels som surfplatta och i touch-läge så är appar att föredra över webbläsaren.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Det fick jag med, försökte 2ggr. Efter fick jag errorkoden: 0xC1900101-0x30017.

Fick samma sak. Testade igen någon timma senare, fungerade felfritt!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!